Beantwoord

TV Box werkt niet naar behoren

  • 2 September 2022
  • 18 reacties
  • 1019 Bekeken

Reputatie 1

Sinds een week hebben we zonder iets gewijzigd te hebben problemen met onze tv box. Het beeld hapert, valt weg en er is geen geluid. Deze hele checklist: 

al afgegaan. Geen resultaat. Internet is prima, kabels zijn prima. Alles normaal. 

Stekker eruit en tv box opnieuw starten is de tijdelijke oplossing. Na opnieuw opstarten van de box werkt alles weer prima voor zolang de tv aan staat. 

Doen we de tv uit stopt de tv box ook met werken zoals het zou moeten. En moeten we hem dus weer opnieuw starten voor we tv kunnen kijken. Erg irritant.. 

Wat te doen..

icon

Beste antwoord door Lisa 6 September 2022, 10:55

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7

Hi @TimTim91, heel goed dat je je hier meldt! Super dat je de stappen uit het topic al hebt gevolgd, al had ik gehoopt dat je daarmee van jouw problemen af zou zijn gekomen. Hier help ik je dan ook met alle liefde bij. Maak je ook gebruik van externe audio-apparatuur? En ervaar je dit bij alle zenders of bij specifieke zenders / programma's? Zojuist heb ik jouw verbinding gecheckt en hierin zie ik dat het modem al erg lang onafgebroken aan staat. Ik wil je dan ook vragen om de volgende handeling te verrichten. Wil je eens het modem van de stroom halen? Stop vervolgens na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Merk jij hierna een verbetering?

Ook wil ik je vragen om de HDMI-kabel (of SCART-kabel) opnieuw aan te sluiten op zowel de TV Box als de tv. Ik hoor heel graag van je of de oplossing hier voor jou tussen zat. Zo niet, dan ga ik gelijk weer verder voor je aan de slag om dit te fixen! 💪

 

Reputatie 1

Bedankt voor je reactie Lisa.

Ik heb ons modem opnieuw gestart zoals je hiervoor hebt omgeschreven. En ik dacht even dat het probleem was opgelost. Gisteren de hele dag geen problemen. Vanochtend deed ik de tv aan en helaas toch weer hetzelfde probleem. 

Ook de HDMI kabel opnieuw aangesloten. Had geen effect. Ook nog geprobeerd of een andere HDMI ingang in de tv verschil maakte maar ook niet. 

Hoor graag wat ik verder kan doen.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @TimTim91, bedankt voor het uitvoeren van de instructies en je terugkoppeling, we gaan weer verder met het stappenplan zodat je straks ononderbroken kunt genieten van alle zenders! 

Zou je het witte network terminal kastje kunnen resetten, alsjeblieft? Dat is het kastje dat het modem verbindt met het FTU (aansluitpunt) en ervoor zorgt dat de verbinding geconverteerd wordt (Media Converter). Ik zie dat deze inmiddels 115 dagen online is en wil testen of hier wellicht een verminderd signaal van uitgaat.

Reputatie 1

Hoi Jason,

Bedankt voor je suggestie, ik heb het kastje nog niet gereset. Inmiddels een week zonder problemen tv. Mocht het toch nog weer fout gaan zal ik het witte network kastje resetten. Voor nu blijf ik overal af zolang het werkt. 

Reputatie 7

Hi @TimTim91, super fijn om te lezen dat je inmiddels probleemvrij bent! 😁 Daar ben ik blij om. Yes, super. En trek ook vooral weer aan de bel als je nog andere vargen hebt. Maak er een mooie dag van! 

Reputatie 1

Goedemiddag, 

Ik wilde opnieuw een topic aanmaken maar zag dat deze nog open staat. Hetzelfde probleem speelt inmiddels alweer een aantal maanden. 

opnieuw alle mogelijke oplossingen geprobeerd. We zijn inmiddels verhuisd. Alles is dus offline geweest en in ons nieuwe huis opnieuw aangesloten door een monteur van jullie. De apparatuur is overgegaan dus hetzelfde gebleven. En het probleem is er ook nog steeds. 

De enige oplossing blijft de stekker uit het tv kastje en opnieuw starten. Dat wil ik natuurlijk niet blijven doen.. 

Ik heb geen behoefte aan de standaard reacties, modem opnieuw opstarten, stekkers eruit, kabels verwisselen etc. Dat werkt gewoon niet. Is het niet gewoon mogelijk om een nieuwe tv box te krijgen om te zien of dat de oplossing is? We hebben momenteel een Aria 610x.

Ik zie een reactie graag tegemoet. 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @TimTim91, ik ben direct voor je gaan kijken en zie inderdaad dat de signal quality niet ideaal is. Ook zie ik dat het moden en ONT al meer dan 40 dagen online zijn. Ik wil je voor nu toch vragen om een volledige powerflip uit te voeren, ik stuur je in de tussentijd een nieuwe TV Box op! Hopelijk is het daarmee verholpen. 

 

       Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van de modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Wat mij ook is opgevallen is dat er op poort 3 en 4 op het modem maar 100 Mbit/s wordt toegewezen. Heb je toevallig een Cat5 kabel hier aan verbonden? Deze kan namelijk maar 100 Mbit/s aan. Heb je een Cat5E kabel of hoger hier in zitten, dan kun je in het modem zien welke poort hoeveel Mbit/s door kan geven.

Reputatie 1

Hoi Tommie,

Ik heb de powerflip maar weer gedaan. Hoe werkt dat toewijzen in het modem? 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @TimTim91, ik heb het verkeerd verwoord in mijn vorige bericht. Je kan door in het modem te kijken, zien, welke poorten, hoeveel Mbit/s doorkrijgen. Dit ligt dan aan de kabel of aan het apparaat. Sommige apparaten kunnen maar 100 Mbit/s ontvangen en een Cat5 kabel kan maar 100 Mbit/s doorgeven. In de screenshots hieronder kun je zien hoe je het kan vinden.

 

Zyxel Interface
Systeeminformatie

 

Reputatie 1

Hoi Tommie,

Bedankt voor je uitleg. Ik zie inderdaad dat ik geen 1000M/bit krijg door de cat5 kabels. Heb het niet eens gemerkt dus kom daarmee ook tot de conclusie dat ik mijn abonnement ook wel kan wijzigen naar 100Mbit. Scheelt me een tientje per maand..

Op m'n telefoon via de wifi had ik natuurlijk wel sneller internet. Maar met mijn onbeperkt data abonnement kan ik daar net zo goed altijd 5g gebruiken. Nog sneller ook. 

Dat allemaal terzijde. De powerflip heeft niet geholpen. Ik heb opnieuw hetzelfde probleem. Heb er een video van gemaakt die ik misschien kan delen? Kunnen jullie ook zien wat mijn tv doet. 

Heb ook bericht gehad van het nieuwe kastje. Hopelijk is dat de oplossing..

Even hier een aanvulling.

De tv ontvanger (s) van T-mobile hebben allemaal een 100mbit rj45 poort.

Dat geldt ook voor de meeste smart tvs.

Dat is nog ruim voldoende om bijvoorbeeld Netflix 4k te kijken.

(Bij de smart tvs dan waar Netflix op kan)

 

Reputatie 7
Badge +16

@peter-keetfm Dit is inderdaad correct: elke TV Box heeft een max van 100 Mbit/s omdat de meegeleverde ethernetkabels cat 5 zijn. @TimTim91 Kun je de video met ons delen in dit topic via een WeTransfer link wellicht?

Reputatie 1

Zeker, hier is de link:

https://we.tl/t-6iAwn6mUci

Zoals op de video blijft dus doorgaan tot ik de stekker eruit trek. Op welk kanaal hij staat maakt geen verschil, overal hetzelfde. 

Reputatie 7
Badge +9

@TimTim91, door mijn ietwat onvolledige uitleg snap ik de verwarring! Hopelijk heeft de aanvulling van @peter-keetfm & @Jason gezorgd voor wat meer duidelijkheid.

 

Ik wilde vooral weten of je de gewenste snelheid uiteindelijk wel behaald. Dit zou je kunnen checken om een laptop of computer met een Cat5e kabel of hoger, bedraad te verbinden met het modem en via speedtest.net een test te doen. Ook bedankt voor het filmpje wat je hebt toegestuurd, dit hoort natuurlijk niet te gebeuren. Ik hoop dat de nieuwe TV Box dit euvel gaat verhelpen. Wil je mij een terugkoppeling geven als je de nieuwe TV Box geïnstalleerd hebt?

@peter-keetfm Dit is inderdaad correct: elke TV Box heeft een max van 100 Mbit/s omdat de meegeleverde ethernetkabels cat 5 zijn. @TimTim91 Kun je de video met ons delen in dit topic via een WeTransfer link wellicht?

Even een aanvulling.

Het heeft niks met de kabel te maken (misschien de bijgeleverde) maar de rj45 poort die max 100mbit kan.

Dat is bij meer apparatuur het geval en zie je ook bij de meeste smart tvs.

Het maakt dan bij deze apparaten ook niet uit als je een cat5e of hoger netwerkkabel pakt.

Hoger dan 100mbit op deze apparaten met een rj45 100mbit poort ga je niet halen.

Reputatie 1

Korte update. 

Afgelopen dinsdag middag het nieuwe tv kastje aangesloten. Tot nu toe werkt alles zoals het hoort. Het vorige kastje heeft het wel vaker een paar dagen normaal gewerkt dus ik ben nog niet helemaal zeker.

Maar het ziet er goed uit! Het lijkt dus echt het vorige kastje te zijn zonder iets aan de instellingen aan te passen.. Geen idee hoe dat mogelijk is. Wat kan er kapot zijn in zo'n kastje zodat hij het soms wel doet. Maar vaker niet zoals op dat gestuurde filmpje. Jullie enig idee? 

Reputatie 7
Badge +6

@TimTim91 Heb je ook de HDMI-kabel vervangen? Het draaiende cirkeltje dat je je video te zien is, komt niet van de TV-box maar van je TV. Dat suggereert dat de verbinding tussen modem en TV-box (en alles vóór het modem) waarschijnlijk niet het probleem was, maar de verbinding tussen TV-box en TV. Dat kan aan de TV-box hebben gelegen, maar ook aan de HDMI-kabel of de TV. Mocht het toch nog voorkomen, dan kun je ook nog in het menu naar Account > Instellingen > Resolution gaan en daar de resolutie vastzetten op 1080p50 en een andere HDMI-modus kiezen. Maar laten we hopen dat dat niet nodig is en het nu blijft werken.

Reputatie 1

@TMTV Zeker, een van de eerste dingen die ik heb gedaan. HDMI kabel vervangen maakte geen verschil. Originele HDMI kabel en andere HDMI kabel in verschillende HDMI ingangen geprobeerd, ook geen verschil. Originele HDMI kabel gebruikt voor andere apparaten op zelfde tv, werkt allemaal zonder problemen. 

Ook al je andere suggesties allemaal met de klantenservice besproken en geprobeerd. Had allemaal geen effect. Inmiddels bijna een week een nieuwe tv box en geen probleem meer gehad..

Het lijkt dus echt de tv box te zijn geweest. 

 

Reageer