Beantwoord

TV en snelle beelden - en meer

  • 6 November 2020
  • 17 reacties
  • 762 Bekeken

Reputatie 2

Hallo, sinds een maand hebben wij T-Mobile Thuis en ik vrees dat ik nog niet helemaal tevreden ben. Misschien wel helemaal niet. Ik zal proberen uit te leggen wat er aan de hand is. Vorige week had ik een medewerker aan de telefoon waarmee ik onderstaande besproken heb. Hij zou een afspraak regelen met een monteur en mij daarover mailen. Dit is nog niet gebeurd.

Internet

Het glasvezel internet is snel, maar voordat de eerste data binnenkomt duurt soms wel een seconde of 5. Daarna is het super. Volgens fast.com ontvang ik 1000 MBs. Overigens heb ik de wifi van de Zyxel uit staan. Er hangt direct een Airport Extreme aan die de wifi regelt. Dat doet ie al jaren naar tevredenheid.

TV via Amino 610 (Entone-68)

Het eerste wat opvalt is dat na naar een zender te zijn gezapt dat de resolutie laag is. Na een aantal seconden is het beter. Totdat er snelle beelden getoond worden, zoals de intro van het RTL4 journaal (al die sterretjes e.d. op donkere achtergrond.). Dit wordt fuzzy weergegeven en lijkt het meest op te veel gecomprimeerde internetfilmpjes van lage kwaliteit. Ook andere snellere filmbewegingen zien er gecomprimeerd uit. Beetje zoals heel sterke jpg-compressie.

NB. Mijn vorige providers, Jonaz en Tele2 hadden deze arctifacten niet. (Mijn tv en receiver vinden de 60Hz overigens geen probleem.)

De interface van de Amino (na zappen en in het menu) is niet 100% scherp. Lijkt net of het lettertype niet goed geladen is.

Gelukkig is het gelukt om Dolby Digital geluid van de zenders die dat doorgeven, naar mijn receiver te sturen. Maar als ik in de cloud opneem, is het geluid ‘gewoon’ stereo. Ik zou graag ook hier DB geluid willen (zeurmodus aan: voor 5 euro in de maand zou dat moeten kunnen, lijkt me).

Ik lees hier op het forum dat er een hogere firmware bestaat, maar mijn Amino blijft steken op 14.8.73.2.

Iets wat de Amino nu echt mist (en voor mij een deal breaker is) is het kunnen springen naar een bepaalde plek in de opname (dus niet met 4x forward klikken en eindeloos wachten). Maar het kan zijn dat ik dit nog niet heb ontdekt (wie helpt?). Het liefste zie ik de Humax manier: skip-forward en skip-back.

TV anywhere via Apple TV

Ook hier zijn helaas de snelle beelden fuzzy en gecomprimeerd. Het geluid is helaas niet in Dolby Digital te krijgen. Verder is de interface (Menu) zeer scherp in beeld. Ziet er veel beter uit dan via de Amino.

De bediening via de remote van de ATV is wel erg ingewikkeld en gevoelig. De touchpad lijkt wel 5 verschillende plekken te hebben waar je kan klikken om een functie uit te voeren. Overigens kan je nu wél direct naar een bepaalde plek springen, maar het is super moeilijk om precies te ‘scrollen’.

Verder heb ik alles wel geprobeerd: modem resetten, Amino resetten, fabrieksinstellingen, kabels vervangen, poorten op modem, receiver en tv verwisselen, enzovoort.

Voor de volledigheid: Modem: Zyxel T-50; TVBox: Amino 610x (entone-68); Receiver: Yamaha RX-V673, TV: LG 47LA6208.

Dit was het voor nu. ;-)

Ik hoop dat iemand wat antwoorden heeft!

groet,

Torsten

 

 

icon

Beste antwoord door Sander 1 January 2021, 14:58

Bekijk origineel

17 reacties

Dag Jasmijn, heb je ook geen e-mail of sms ontvangen van Guidion?

Reputatie 2

Dag Jasmijn, heb je ook geen e-mail of sms ontvangen van Guidion?

Nee, helaas.

Reputatie 3

Dat skippen  voor naar achter kan helaas niet

heb je ook dat als je een programma wilt kijken welke nog net opneemt, je helemaal terug moet spoelen naar het begin if het kastje in storing schiet??

Waarschijnlijk zit er een fout in de lijn van buitenaf. Dat veroorzaakt vaak de slechte verbinding met de TV.

Sinds wanneer is er glasvezel op het adres actief? Als dit onlangs is kan het zo zijn dat daar het probleem zit. 

 

Reputatie 2

Dat skippen  voor naar achter kan helaas niet

heb je ook dat als je een programma wilt kijken welke nog net opneemt, je helemaal terug moet spoelen naar het begin if het kastje in storing schiet??

Dat heb ik nog niet meegemaakt. Ga ik testen! Dank!

Reputatie 2

Waarschijnlijk zit er een fout in de lijn van buitenaf. Dat veroorzaakt vaak de slechte verbinding met de TV.

Sinds wanneer is er glasvezel op het adres actief? Als dit onlangs is kan het zo zijn dat daar het probleem zit. 

 

Interessant!
Er is hier al 10 jaar glasvezel actief. Vijf jaar geleden had ik Tele2, ook iptv via een amino en een zyxel modem. Opnames afspelen ging toen niet, want de lijn was instabiel. :smirk:

(Daarna bij Jonaz met een super stabiel ZTE modem. Die voedde een Humax-tvbox via coax. Werkte perfect, kwaliteit was super. Maar helaas is het zenderpakket van (te) beperkt.) 

Hoe zou ik erachter kunnen komen dat het aan de buitenlijn kan liggen?

Reputatie 7

Hoi @jasmijnpad5 ,

Dank je wel voor het delen van jouw ervaringen met onze TV diensten! Ik begrijp dat er wat onduidelijk is over een aantal zaken die hiermee geboeid gaan. Ik wil je graag wat uitleg hierover geven. Handig lijkt me dan op dit punt voor punt te behandelen.

Om je een zo’n duidelijk mogelijk beeld te kunnen geven van de situatie, heb ik natuurlijk direct je verbinding er vanaf onze kant bij gepakt. Deze ziet er mooi en stabiel uit, zonder dat hier ook maar enige ruis over komt. Ook de stream die je binnenkrijgt op de TV Box scoort een 100 procent. Dat het aan de kabel buiten de deur zal liggen, lijkt me dan ook niet voor de hand liggend. 

Ik heb ook meteen voor je gekeken wat er is gebeurd met de missende monteur. Gelukkig niet zoek, maar ik zie dat mijn collega iets anders heeft uitgelegd in zijn verhaal. Hij geeft aan dat een monteur met deze metingen niks zal uitmaken. Iets waar ik voorzichtig in mee kan gaan.

Hoe jij de Amino beleeft, kan komen door de 1080i resolutie. Omdat er gebruik van gemaakt van interlacing, kan het daardoor op een hogere resolutie van de TV lijken alsof deze lager ligt. Om bandbreedte te besparen en een zo’n vlekkeloos mogelijke stream te kunnen versturen naar de TV Box wordt er gebruikt gemaakt van de 1080i resolutie. Hoe dat precies zit, vind je hier.

Ik begrijp aan je verhaal dat er zeker ruimte is voor verbetering, in ieder geval hoe jij het bekijkt. Ik wil je dan ook vragen om je feedback te delen de topics die we hiervoor hebben ingericht. Voor TV Anywhere is dat hier en voor voor T-Mobile TV is dat hier . Met jouw feedback zorgen we ervoor dat we de juiste verbeteringen kunnen doorvoegen.

Mocht je met een vraag zitten, laat het ons dan weten. De Community zit altijd voor je klaar! 🙌

Reputatie 2

Beste Boris,

Dank voor je reactie! Ergens ben ik teleurgesteld dat de verbinding en stream als goed gemeten zijn: dan had er namelijk iets aan gedaan kunnen worden. ;-)

En toch: vrijdagavond met de familie ‘The Masked Singer’ gekeken: een spetterende show, waar veel snelle licht effecten worden gebruikt. Het was helaas letterlijk niet om aan te gluren, allemaal vlekken en blokken. Zo erg dat de familie eigenlijk geen zin meer had om te kijken. Even daargelaten of het een leuk programma is of niet, het wordt kwalijk als het niet goed te bekijken valt. We kunnen niet om de indruk heen dat programma’s rond prime-time meer last hebben van de compressie artefacten.

Wat betreft de resolutie van de Amino weet ik niet goed hoe je het bedoelt: de receiver geeft de stream as-is door en de tv toont het ook navenant. De tv is nog gewoon een HD. Wat ik echter te zien krijg is vér beneden sd-kwaliteit.

Ik heb 2 vraagjes:

  1. Zou het kunnen dat een ander (merk) modem soelaas kan bieden? Ik heb het idee dat ie het soms niet kan bijbenen, ook met het laden van webcontent.
  1. Kan T-mobile svp de compressie uitzetten, of in ieder geval configureerbaar maken? Ik heb 1000MB/s, de TV-streams gaan daar van af: ik zou graag dan zelf bepalen hoeveel bandbreedte mij dat kost.

Ik zal inderdaad binnenkort m’n feedback op de goede plaatsen gaan neerleggen. Dank!

Reputatie 7

Hoi @jasmijnpad5 ,

Ik begrijp je sentiment goed! Ook ik zie je het natuurlijk liefst kunnen genieten van de diensten van je abonnement. Ik ben toch erg benieuwd naar hoe de kwaliteit er ongeveer uitziet. Ben je misschien in de mogelijk om een voorbeeld in de vorm van een filmpje/foto met ons te delen? Dat kan ons meer duidelijkheid geven.

Wat betreft je vragen, kan ik kort zijn! 😁 Ik heb de TV bekeken en met 50Hz zal deze snel genoeg zijn om op tijd te verversen. Natuurlijk zijn er 120Hz TV’s voor nog betere kwaliteit, maar daar betaal je naar mijn inzien toch al gauw wat meer voor.

De TV-stream kan ik niet voor je aanpassen, maar kan misschien wel goede feedback voor ons zijn. Je helpt ons er enorm mee, waarvoor dank! 

Reputatie 2

Hoi Boris,

Excuus, had even andere dingen aan het hoofd. Hier zijn in ieder geval een aantal foto’s (en video’s via: http://www.mind-design.nl/media/IMG_0965.mov; http://www.mind-design.nl/media/IMG_0975.mov; http://www.mind-design.nl/media/IMG_0976.mov) als voorbeeld.

 

Reputatie 6
Badge

Ziet er idd gewoon uit als een bitrate probleem: zie hier het effect uitgelegd https://www.youtube.com/watch?v=r6Rp-uo6HmI

Reputatie 2

Ziet er idd gewoon uit als een bitrate probleem: zie hier het effect uitgelegd https://www.youtube.com/watch?v=r6Rp-uo6HmI

Da’s een goed filmpje! Dank!

Reputatie 2

Toch nog even een voor mij relevante vraag.

Beste T-Mobile, gaat de tv-kwaliteit (bitrate) in de nabije toekomst verhoogd worden?

Dit weekend hebben we van armoed de tv maar af gezet. Bijvoorbeeld gisteren: Podium Witteman. Nou niet het meest beeld intensieve programma. Zie hier een kort filmpje: www.mind-design.nl/media/IMG_1014.mov. Het was minder dan SD-kwaliteit.

Ik heb nog een abonnement bij eurosport: even ter vergelijk. Dit is een sportfragment via de eurosport-player. www.mind-design.nl/media/IMG_1004.mov 

En van de zelfde run via de Amino: www.mind-design.nl/media/IMG_1006.mov 

Het beeld via de Amino is schokkerig, vaag en mist alle detail; zelfs de kleuren zijn naar om naar te kijken.

Ik zou graag een oplossing willen!

Reputatie 2

Ik heb exact dezelfde ervaring als Torsten @jasmijnpad5 . Ik heb niet het idee dat er structureel gewerkt wordt aan een verbetering van de kwaliteit. Als was het maar op de publieke omroep kanalen, en bekende commerciële kanalen. Ook de opgemerkte verslechtering bij populaire programma's valt ons ook op. Af en toe zelfs een bevroren beeld voor een kleine seconde.

 

Is er een manier om de bitrate weer te geven op de STB’en (via een verborgen toetscombinatie oid?)

Dan kunnen we tenminste zien waar we echt over praten zonder te hoeven gissen.

 

Wat terecht opgemerkt is, is dat de TV kanalen van de internet bandbreedte worden afgesnoept. Bij andere providers (ik had voorheen Telfort/KPN) hebben ze aparte vlan’s waarin de bandbreedte gereserveerd is, náást internet. Nu wil ik helemaal geen vlan’s meer, wat dat betreft ben ik best blij met t-mobile, maar een fatsoenlijk bitrate lijkt me niet meer dan fair voor de prijs die we betalen (2 STB’s).

Van mijn part maken ze er een instelling voor in het menu voor mensen met een langzame lijn.

 

Ik wil ook graag een oplossing!

 

 

 

Reputatie 7

Hoi @jasmijnpad5 (toffe avatar!) en @acfnews,

 

In dit topic hebben we onlangs enkele verbeteringen gecommuniceerd: verbeteringen T-Mobile TV

 

Dit is de belangrijkste en meest relevant voor jullie:

Ben je nog niet tevreden over de beeldkwaliteit? Controleer dan of de resolutie van de TV box juist ingesteld staat:

  • Ga in het TV-menu naar ‘Account’
  • Ga naar ‘Instellingen’ en dan naar ‘TV Box’.
  • Bij ‘Resolution’ vind je de instelling voor de beeldkwaliteit.
  • Wij raden ‘1080P50’ aan voor het mooiste beeld.

Doordat de TV Box automatisch voor 60 Hz ging en de beeldstream op 50 Hz stond, gaf dit problemen bij sommige klanten. Je kunt nu dus die frequentie vastzetten door deze bij instellingen aan te passen. Ik hoor graag of dit bij jullie ook dé oplossing is gebleken! 

Reputatie 2

Hi Sander, 

 

Dank je wel voor je antwoord, maar de resolutie op het scherm is niet het probleem.

Gisteravond tijdens ‘masked singer’ stotterde de stream behoorlijk vaak. Dit heeft natuurlijk helemaal niets met de resolutie te maken…

 

 

 

Reputatie 6
Badge

Hi Sander, 

 

Dank je wel voor je antwoord, maar de resolutie op het scherm is niet het probleem.

Gisteravond tijdens ‘masked singer’ stotterde de stream behoorlijk vaak. Dit heeft natuurlijk helemaal niets met de resolutie te maken…

 

 

 


De resolutie wordt hier ook niet bedoeld maar de framerate. Hoort op 50 te staan maar stond standaard in de box op 60.

Reageer