Update naar T-Mobile TV > Beeld is veel slechter!


Reputatie 5

Morgen heb ik T-Mobile internet en TV een jaar, nooit klachten gehad over de beeldkwaliteit. Die was namelijk altijd dik in orde, over het algemeen beter dan alle concurrenten. Dit was vorig jaar ook DE reden om de overstap van Tweak glasvezel naar T-Mobile over te stappen. Die provider maakte gebruik van Canal Digital iptv, dat was ook niet best.

Vandaag ben ik op het nieuwe IP-TV platform over gezet en tot mijn grote schrik lijkt het wel of de bitrate gehalveerd is. Bij voetbal wedstrijden zie je de grasmat verspringen door de compressie artefacten, formule 1 op Ziggo Sport Racing is niet om aan te zien, niet vloeiend, haperend en vaak zijn de autos gewoon slecht te onderscheiden. Uiteraard heb ik de instellingen van mijn TV nagelopen, alle foefjes staan uit zodat het ruwe beeld binnenkomt. Ook heb ik gespeeld met de verschillende resoluties, waarbij 1080P 50hz het beste was. En dat beste is gewoon niet best. Klopt het dat dit beeld exact hetzelfde is wat er met de TV Anywhere website te zien is? 

Ik ben hier echt NIET blij mee en dit is voor mij een reden om zo snel als mogelijk weer over te stappen naar een andere provider. 

Is het mogelijk mij voor de time-being weer op het oude platform terug te zetten? Want in deze brol heb ik echt geen zin.


764 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Bij vooral de energie sector heb je een (heel) grote groep consumenten welke men “slapers” noemt hiermee word bedoeld dat deze klanten nooit kijken naar hun contract en het wel goed vinden.

Ook bij providers heb je een grote groep van wat men "slapers” kan noemen ook deze groep vind het wel goed of het beeld nu slecht of goed is of dat internet het maar doet is het al goed, providers weten dit en houden hier rekening mee, dat er altijd een kleine groep is die het beste wil en zal overstappen naar een ander word ingecalculeerd.

Simpel gezegd T-Mobile zal nooit de bitrate aanpassen zoals door diverse deskundige forumleden gewenst.

Reputatie 4

@Lisa

Het kan ook zijn dat jullie het MPEG-2 signaal omzetten naar iets van x264. Houd daar dan alsjeblieft mee op.

Dan krijg je vertraging door het converteren, om daarna zwaar minderwaardig beeld uit te sturen. De enige manier om dan beter beeld te krijgen is meer vertraging voor een betere conversie. (En een hgere bitrate, want die is zelfs voor x264 krap). En dat betekent dan waarschijnlijk dat we vastzitten aan dit veel te slechte beeld.

Ik hoop dat ik dit fout heb, maar ik denk het niet, gezien de vertraging op het signaal en de  compressie-artefacts.

On-the-fly encoderen van live TV streams is duidelijk nog lang niet goed genoeg om commercieel ingezet te kunnen (of mogen) worden.

Ik weet dat jij er persoonlijk niks aan kan doen, maar een structurele oplossing voor een door hun gemaakte fout zou mooi zijn van T-Mobile. Ik ben met 1 update van het beste beeld dat ik hier gehad heb naar het slechtste gegaan.




De vertraging op zich is  een non issue. Niemand gaat last hebben van 10 of 20 seconden vertraging. Dat is bij ziggo al zo sinds de dag dat ziggo go gelanceerd werd (zelfs tot 40 seconden vertraging).

Ook de x264 is totaal geen probleem en is met 10 a 12 Mbit daar waar nodig prima beeld zelfs bij snelle beelden. Alle hardware kan ondertussen al bijna 10 jaar prima om gaan met x264 1080p dus ook dat is geen reden.
Verder doen bijna alle tv leveranciers aan on the fly encoden zonder deze problemen. Het kan technisch dan ook prima en hoeft geen probleem op te leveren.

Het enige echte probleem is dat de bitrate gewoon te laag is en gewoon minimaal 75% omhoog moet op de momenten dat de beelden het nodig hebben. 6 a 7 Mbit is al niet echt genoeg voor 1080p 30 fps voor actie films laat staan sport op 1080p met 50/60 fps.

Verder zal er echt geen probleem gemaakt worden van vertraging als gewoon het beeld goed is en daar is alleen maar de juiste bitrate voor nodig.

Ik snap de opzet vanuit T-Mobile maar de uitvoering is gewoon ronduit belabberd. Telefoons en tabelts hebben geen hoge bitrate nodig heck met 3 Mbit (de helft van nu) kan je tot een 10 inch tablet op 720P prima scherp tv kijken. Maar 50-80 inch tv's hebben gewoon echt veel meer nodig en dus moet voor hun settop boxen de bitrate flink omhoog.
Overigens ook voor de nieuwe tv app maar ook  daar hebben ze de plank volledig mis geslagen door te focussen op peperdure android tv’s die maar een paar % van de markt zijn waar ze LG tv's die een veel groter deel van de markt zijn (nummer 2 in europa) links hebben laten liggen.

Maar goed ik verwacht ondertussen niet veel meer van T-Mobile en ben aan het kijken naar andere opties   enige belemmering is dat tot nu toe de zenders die ik kijk alleen bij T-Mobile en ziggo te leveren zijn. En ziggo mag van mij helemaal de grond in zakken met hun prijzen (over de upload kan ik niets zeggen want die van T-Mobile is net zo bedroevend als die van ziggo de afgelopen 10 maanden…
Maar gigabit internet op zich is al goedkoper bij andere providers als je geen mobiele contracten heb zij T-Mobile  (ik heb een simpel abbonoment voor 5 euro voor 250 min/sms en 1 GB voor nood).

 

Scheelt al 137 euro maar helaas kan je daarvoor niet de tv afnemen die mij boeit… (dit komt voornamelijk door de wildgroei aan streaming diensten en zo ook discovery die al zijn kanalen zo duur heeft gemaakt voor afnemers dat ze die laten vallen. En daar vallen ook eurosport 1  en 2 en animal planet onder. Dat zijn 4 van de 7 kanalen waar ik naar kijk…

Wat wel duidelijk is is dat de markt defect is en marktwerking niet werkt want anders was het upload probleem en het tv probleem binnen 1 week opgelost. Ze lijken nu liever klanten kwijt te zijn dan er wat voor te doen.

Reputatie 6
Badge

@Lisa

Het kan ook zijn dat jullie het MPEG-2 signaal omzetten naar iets van x264. Houd daar dan alsjeblieft mee op.

Dan krijg je vertraging door het converteren, om daarna zwaar minderwaardig beeld uit te sturen. De enige manier om dan beter beeld te krijgen is meer vertraging voor een betere conversie. (En een hgere bitrate, want die is zelfs voor x264 krap). En dat betekent dan waarschijnlijk dat we vastzitten aan dit veel te slechte beeld.

Ik hoop dat ik dit fout heb, maar ik denk het niet, gezien de vertraging op het signaal en de  compressie-artefacts.

On-the-fly encoderen van live TV streams is duidelijk nog lang niet goed genoeg om commercieel ingezet te kunnen (of mogen) worden.

Ik weet dat jij er persoonlijk niks aan kan doen, maar een structurele oplossing voor een door hun gemaakte fout zou mooi zijn van T-Mobile. Ik ben met 1 update van het beste beeld dat ik hier gehad heb naar het slechtste gegaan.


MPEG2 is wel helemaal uit het stenen tijdperk, het signaal op het oude platform is ook gewoon h.264 (welke zoals al gezegd ook al on-the-fly gëencode wordt). Maar waarschijnlijk is vervolgens dit signaal wel de bron voor alle verdere bewerkingen in allerlei formaten …

Dat vertraging geen probleem is heeft deze zomer het tegendeel wel van bewezen met het EK Voetbal, wel is het zo dat buiten dit soort evenementen het voor de overgrote meerderheid niet als probleem gevonden zal worden of merkbaar zal zijn.

NLZiet zou ook op (gratis) proef genomen kunnen worden en dan is vrijdag bijv. het Nederlands elftal weer aan de beurt en valt het mooi te vergelijken (persoonlijk al gedaan en bij de vorige wedstrijd zag NLZiet er wel duidelijk beter uit bij de live uitzending [terugkijken leek me net wat slechter beeld?]).

F1 TV is ook iets wat on-the-fly gebeurt maar met de h.265 codec, zelf nog nooit geprobeerd maar schijnbaar zou het een voorbeeld moeten zijn van hoe het wel kan …

 

Android TV is natuurlijk iets wat niet alleen op tv's draait zoals bij WebOS wel het geval is :stuck_out_tongue_winking_eye:

 

Variabele bitrate met een bereik van 3-12Mb/s is natuurlijk ook geen oplossing aangezien ze dan sowieso moeten reserveren voor die max van 12 maar er was wel een soort halve multicast optie voorbij gekomen in een artikel over dit vakgebied waarbij pas op lokale servers de unicast streams werden verstuurd in allerlei resoluties en bitrates.

Reputatie 5

Wat ik zei over coderen was inderdaad een beetje giswerk. Het zou voor mij de vertraging, de mindere kleuren en de compressie -artefacts verklaren. Plus wat ze hier steeds zeggen over een “nieuwe techniek". Te snel teveel willen comprimeren naar een te lage bitrate.

Wat absoluut het basisprobleem is. Een bitrate die veel te laag is. Idioot dat ze iets wat ze “TV kijken" noemen compleet ongeschikt maken om ook echt op een TV te kijken.

Ik geloof niet dat het nog gaat veranderen. Klachten worden als “incidenten" afgedaan (wat complete onzin is), en het feit dat ze een grove kwaliteitsvermindering hebben doorgevoerd word compleet genegeerd.

Ik snap niet hoe echt slecht beeld “een betere ervaring" kan zijn.

En ik baal ervan. Ik kwam hier vanaf Telfort, en het eerste wat mee opviel was hoe goed de beeldkwaliteit van T-Mobile was op de zenders die ik keek. Nou hebben ze de beeldkwaliteit opeens 15 jaar terug in de tijd gezet.

En ze gaan dat niet meer veranderen, geloof ik zo.

 

 

Reputatie 4

@Lisa kan je uitleggen, wat er nu gaat gebeuren? 

 

Of gaat dit onderwerp de prullenbak in?

 

 

Reputatie 5

Goede vraag. Als ik weet dat er door T-Mobile gewerkt wordt aan een fatsoenlijk TV-beeld blijf ik met alle plezier abonnee.

Ik wil graag weten of we vanaf nu vastzitten aan dit slechte platform, of dat er verbetering gaat komen, dan kan ik keuzes maken. Ik blijf hier niet heel lang nog vrijwillig naar kijken.

Reputatie 7

Hi guys, nogmaals merci voor alle aanvullingen! Zoals ik eerder heb aangegeven, wordt er achter de schermen hard aan dit issue gewerkt. Ik wil jullie heel graag op de hoogte houden om aan te geven dat er een oplossing wordt gezocht voor dit issue.

Momenteel zijn mijn collega's van de technische dienst bezig met een onderzoek naar hoe we dit het beste kunnen oplossen. Weet dus dat er zeker is geconstateerd dat er een oplossing moet komen voor jullie, want wij willen dat de kwaliteit bij iedereen perfect is. Zodra ik concreet inhoudelijk meer kan en mag delen, dan zijn jullie de eerste die het horen. Want ik wil niets liever dan jullie op de hoogte houden van deze vorderingen! 

Reputatie 5

Hoi @Lisa ,

Na 4 maanden van verzamelen mag ik er toch van uit gaan dat er inmiddels wel duidelijk is wat er speelt. In dit geval dus die te lage bitrate. Dat het enige tijd kan duren voordat er aanpassingen gemaakt kunnen worden kan ik me ook in vinden, ik weet dat grote logge bedrijven (daar werk ikzelf immers ook) behoorlijk wat tijd nodig hebben. Echter, ik vind ruim 4 maanden wel heel erg veel tijd.

Aan de andere kant ben ik blij dat je het als een probleem omschrijft, dat betekend in mijn geval dat jullie al 4 maanden niet leveren wat je zou moeten leveren. Kun jij mij zeggen in welke vorm ik straks gecompenseerd ga worden? Want dat lijkt me na 4 maanden frustratie wel zeker wel op zn plek.

Reputatie 7

Hi @MetaframeNL, fijn om te lezen dat jij blij bent met het statement! Terechte opmerking van je en merci voor je begrip. Ik ben het met je eens dat dit al een poos speelt en daarom hoop ik ook snel meer met jullie te kunnen delen. Wat betreft de compensatie, daar kom ik bij je op terug zodra dit intern is overlegd. Deze houd je van mij te goed, beloofd. 

Reputatie 6
Badge

Momenteel zijn mijn collega's van de technische dienst bezig met een onderzoek naar hoe we dit het beste kunnen oplossen. Weet dus dat er zeker is geconstateerd dat er een oplossing moet komen voor jullie, want wij willen dat de kwaliteit bij iedereen perfect is. Zodra ik concreet inhoudelijk meer kan en mag delen, dan zijn jullie de eerste die het horen. Want ik wil niets liever dan jullie op de hoogte houden van deze vorderingen! 

Als er op het nieuwe platform bij de DSL verbindingen wél de oude stream behouden kon blijven dan zou het zo moeilijk niet moeten zijn dit voor de glasvezel klanten ook voor elkaar te krijgen. De hele drogreden van multiplatform gaat blijkbaar niet op voor DSL klanten? :thinking::stuck_out_tongue_winking_eye:

Pakketten als Ziggo Sport en ESPN kun je toch niet slijten met zo'n bedroevende kwaliteit?

Reputatie 2

Hi @MetaframeNL, fijn om te lezen dat jij blij bent met het statement! Terechte opmerking van je en merci voor je begrip. Ik ben het met je eens dat dit al een poos speelt en daarom hoop ik ook snel meer met jullie te kunnen delen. Wat betreft de compensatie, daar kom ik bij je op terug zodra dit intern is overlegd. Deze houd je van mij te goed, beloofd. 

Compensatie geldt voor meerdere mensen, hier nog iemand die al maanden klaagt na overgezet te zijn op het nieuwe platform en wacht op een oplossing …. 

Reputatie 7
Badge +1

@apis4 Kan het eventueel ook zijn dat DSL klanten hun streams via KPN ontvangen dat zou dan kunnen betekenen dat zij wel op het oude platform blijven, en ik dacht dat ook de klanten die op WBA van KPN zitten nog op het oude platform zitten, maar weet dit niet zeker aangezien ik zelf op WBA zit met oude platform.

Het is maar een gedachte dus kan het mis hebben

Reputatie 6
Badge

@apis4 Kan het eventueel ook zijn dat DSL klanten hun streams via KPN ontvangen dat zou dan kunnen betekenen dat zij wel op het oude platform blijven, en ik dacht dat ook de klanten die op WBA van KPN zitten nog op het oude platform zitten, maar weet dit niet zeker aangezien ik zelf op WBA zit met oude platform.

Het is maar een gedachte dus kan het mis hebben

Nee dat  klopt niet, de DSL klanten zijn al over op het nieuwe platform maar krijgen wel nog de KPN DSL tv stream (daarom beschikken ze bijv. nog over Teletekst). WBA Glas of ODF Glas maakt helemaal geen verschil meer en krijgen enkel de veredelde webstreams …

Zie

 

Reputatie 5

Ik denk dat ze in willen zetten op die abonnementen zonder decoder. Daar durven ze in ieder geval al reclame voor te maken, ondanks het gebrek aan kwaliteit.

Dat lijkt mij de voornaamste reden om iedereen over te zetten op dat brakke webplatform. Een platform dat duidelijk niet gebouwd is voor het doorgeven van fatsoenlijke bitrates, en daar ook totaal niet op voorbereid lijkt te zijn.

De enige reden die ik kan zien dat de technische dienst er zo ontzettend lang over doet om een relatief simpel ding voor elkaar te krijgen, is dat er fundamentele tekortkomingen in de basis van het systeem zitten ingebouwd.

Ze hebben blijkbaar nooit bedacht dat mensen een probleem zouden hebben met slecht beeld.

(Heel de avond me weer zitten ergeren, ik krijg er genoeg van)

 

 

 

Reputatie 4

Hi guys, nogmaals merci voor alle aanvullingen! Zoals ik eerder heb aangegeven, wordt er achter de schermen hard aan dit issue gewerkt. Ik wil jullie heel graag op de hoogte houden om aan te geven dat er een oplossing wordt gezocht voor dit issue.

Momenteel zijn mijn collega's van de technische dienst bezig met een onderzoek naar hoe we dit het beste kunnen oplossen. Weet dus dat er zeker is geconstateerd dat er een oplossing moet komen voor jullie, want wij willen dat de kwaliteit bij iedereen perfect is. Zodra ik concreet inhoudelijk meer kan en mag delen, dan zijn jullie de eerste die het horen. Want ik wil niets liever dan jullie op de hoogte houden van deze vorderingen! 

@Lisa Inmiddels weer 2 weken verder, hebben de collega’s van de technische dienst het onderzoek af kunnen ronden naar hoe dit het beste opgelost kan worden? Nu het zo lang duurt ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de verschillende opties die onderzocht worden.

Reputatie 7

Hi allemaal, zoals beloofd zou ik er bij jullie op terug komen zodra ik nieuws heb! Het onderzoek is nog in volle gang en de updates die hieruit komen, deel ik zodra ik die doorkrijg. Ik wil voor nu heel graag delen dat er intern is overlegd over hoe we jullie tegemoet kunnen komen. Wij gaan dit individueel behandelen, omdat de situatie bij een ieder van jullie weer anders is. Je kan dus snel een privébericht van mij verwachten. Hier ga ik de komende tijd mee aan de slag, want ik wil dit zo snel mogelijk voor jullie in orde maken! 

Reputatie 5

Fijn Lisa, ik hoop dat de kwaliteit snel omhoog kan. Bedankt voor je updates.

Reputatie 4

Hi allemaal, zoals beloofd zou ik er bij jullie op terug komen zodra ik nieuws heb! Het onderzoek is nog in volle gang en de updates die hieruit komen, deel ik zodra ik die doorkrijg. Ik wil voor nu heel graag delen dat er intern is overlegd over hoe we jullie tegemoet kunnen komen. Wij gaan dit individueel behandelen, omdat de situatie bij een ieder van jullie weer anders is. Je kan dus snel een privébericht van mij verwachten. Hier ga ik de komende tijd mee aan de slag, want ik wil dit zo snel mogelijk voor jullie in orde maken! 

Dank voor deze terugkoppeling. 

Reputatie 3

Nou @Lisa we wachten dan maar weer af. Ik heb liever vandaag dan morgen de updates want ook gisteravond was het voetballen niet om aan te zien. En dan zwijg ik maar helemaal over de kwaliteit van de RTL zenders.

Reputatie 5

Ik had ook gehoopt dat het onderzoek eindelijk afgerond zou zijn en er actief aan de uitrol van een update gewerkt werd. Duurt allemaal wel erg lang zo.

@Lisa 

Heb je enig idee wat de verwachte tijd is voor een oplossing? Geen inhoudelijke update, maar iets van een tijdsprojectie. Dat we een beetje weten waar we aan toe zijn? Weken, maanden?

PS

Ik waardeer alle moeite die je doet, en ik snap dat de oplossing ook niet direct bij jou ligt. Bedankt vooor wat je doet, in ieder geval :)

Reputatie 5

Hi allemaal, zoals beloofd zou ik er bij jullie op terug komen zodra ik nieuws heb! Het onderzoek is nog in volle gang en de updates die hieruit komen, deel ik zodra ik die doorkrijg. Ik wil voor nu heel graag delen dat er intern is overlegd over hoe we jullie tegemoet kunnen komen. Wij gaan dit individueel behandelen, omdat de situatie bij een ieder van jullie weer anders is. Je kan dus snel een privébericht van mij verwachten. Hier ga ik de komende tijd mee aan de slag, want ik wil dit zo snel mogelijk voor jullie in orde maken! 

Hoi @Lisa ,

Ik ben heel erg benieuwd naar hoe jullie denken ons tegemoet te komen.
Ik hoop oprecht ook dat het besef er is dat het GEEN individuele problemen betreft, daar het probleem hem in de bitrate zit. Feitelijk heeft iedere klant hier dus last van, echter openbaart het probleem zich voornamelijk bij snelle beelden en sport en dat is de grootste groep klagers.

Laat ik het zo stellen: ik vind het leuk mee genomen als jullie ons tegemoet komen, echter wil ik dat het structurele probleem word opgelost.

Ik krijg nu wederom het gevoel dat we in rondjes aan het draaien zijn, daar waar de kern van het probleem wederom niet besproken word. En randzaken aangehaald worden om het structurele probleem maar veder vooruit te schuiven.

Vat dit trouwens niet persoonlijk op, ik weet dat je aan handen en voeten gebonden bent en ben blij dat je je hard maakt voor ons. 

Reputatie 5

@MetaframeNL 

Ik hoop dat je het fout hebt. Het lijkt me niet dat ze het nog steeds kunnen zien als individuele problemen. Dat stadium zijn we denk ik (hoop ik) toch al lang voorbij, anders zitten we hier voor niks te wachten.

Ik snap dat compensatie individueel bekeken word, de een heeft er al langer last van dan de ander.  Maar dat het probleem van de veel te lage bitrate structureel opgelost moet worden kunnen ze niet meer omheen, lijkt me toch?

Reputatie 5

Dit topic loopt al ruim 4 maanden... Hoe graag ik ook wil, ik krijg er steeds meer een hard hoofd in. 

Reputatie 3

Om heel eerlijk te zijn: ik ben het eens met MetaframeNL. Hoe goed bedoeld van Lisa, haar tekst verraadt dat T-Mobile nog steeds niet erkent dat ze een foute beslissing hebben genomen waar ze nu een correctie op moeten doorvoeren.

Wij gaan dit individueel behandelen, omdat de situatie bij een ieder van jullie weer anders is.

Hieruit blijkt dat het nog steeds als situationeel en als incident wordt gezien. Hoewel ik alle inspanningen waardeer, vind ik deze blijvende afleidingsmanoeuvre vrij kwalijk.

Ik zou in ieder geval wel eens willen zien welke soorten (individuele) situaties/oorzaken T-Mobile hier dan ziet. Volgens mij kunnen wij daar alleen maar van leren.

Reputatie 5

Dat zou wel heel erg zijn. Een bedrijf als T-Mobile moet toch zien dat dit systeem gewoon niet goed, en al helemaal niet toekomstbestendig is?

Maar ik zou inderdaad ook wel graag willen horen wat T-Mobile denkt dat het probleem is en waar ze aan werken. Of ze het inderdaad nog als incidenten zien, of het structurele probleem aan willen pakken.

Daar zou ik wel echt een antwoord op willen. Is wachten de moeite waard, ja of nee?

 

Reageer