Update naar T-Mobile TV > Beeld is veel slechter!


Reputatie 5

Morgen heb ik T-Mobile internet en TV een jaar, nooit klachten gehad over de beeldkwaliteit. Die was namelijk altijd dik in orde, over het algemeen beter dan alle concurrenten. Dit was vorig jaar ook DE reden om de overstap van Tweak glasvezel naar T-Mobile over te stappen. Die provider maakte gebruik van Canal Digital iptv, dat was ook niet best.

Vandaag ben ik op het nieuwe IP-TV platform over gezet en tot mijn grote schrik lijkt het wel of de bitrate gehalveerd is. Bij voetbal wedstrijden zie je de grasmat verspringen door de compressie artefacten, formule 1 op Ziggo Sport Racing is niet om aan te zien, niet vloeiend, haperend en vaak zijn de autos gewoon slecht te onderscheiden. Uiteraard heb ik de instellingen van mijn TV nagelopen, alle foefjes staan uit zodat het ruwe beeld binnenkomt. Ook heb ik gespeeld met de verschillende resoluties, waarbij 1080P 50hz het beste was. En dat beste is gewoon niet best. Klopt het dat dit beeld exact hetzelfde is wat er met de TV Anywhere website te zien is? 

Ik ben hier echt NIET blij mee en dit is voor mij een reden om zo snel als mogelijk weer over te stappen naar een andere provider. 

Is het mogelijk mij voor de time-being weer op het oude platform terug te zetten? Want in deze brol heb ik echt geen zin.


764 reacties

Reputatie 6
Badge

In de testgroep gaat het er bij de Samsung app over dat de hoogste profielen niet meer beschikbaar waren en volgens een gebruiker de bitrate niet boven de 3Mbps uitkwam (wat overeen lijkt te komen met de 720p optie).

“De ‘rollback’ zorgt ervoor dat de hoogste profielen weer uitgespeeld worden. De kwestie rond de kwaliteit van deze profielen staat los van dit specifieke probleem. Daar wordt nog met een kritisch oog naar gekeken, maar daar is nu nog niets concreets over te melden. “

In het Android topic zie ik niks over een nieuwe versie, of klachten .. Weet niet waneer de app geupdate was maar Aquaman was op 14 Oktober kon ik nog terugvinden (en de stroom gaat er elke nacht af). Edit: de Samsung app update lijkt van 21-10 te zijn … en bij de Samsung app kun je schijnbaar niet zelf de resolutie instellen zoals dat wel kan op de Android TV app.

Reputatie 6
Badge
T-Mobile ODF 2017 2021
NPO 14 14
RTL 12 12
SBS 13 13
FOX 10 14
Één 9,5 9,6
Canvas 9,5 9,7
Ketnet (SD) 9 8,6
ESPN 1 13 25*
Disney Channel 10 15*
TLC 13 24*
Spike 11 11
24 Kitchen 15 14
Discovery Channel 13 24*
ID 5 (SD) 24 (HD)*
Animal Planet 13 11
NGC 14 13
History Channel 13 13
BBC 1/ 2/ F (4)6-10 7,7-11
Eurosport 1/2 11 25*
TV5 3,5 (SD) 7 (HD)
ARD 13-16 17
ZDF 15-16 13-16
WDR 7-7,5 5-5,5
Brava/Sting 9 8
My Zen 4,5 3,6
Fashion TV 4 4,5
Euronews SD 4 2
BBC World 9 9
CNN 4 (SD) 6,7 (HD)
Xite 5,5 (SD) 10 (HD)
MTV 10 10
NPO Thema 6 6
NPO 2 Extra 6 (SD) 9 (HD)
Nickelodeon 11 11
Cartoon Network 4 (SD) 9 (HD)
Moto TV 4,5 (SD) -
Travel Channel 11 -

 

Had nog even de bitrates opgemeten, nu het nog kan, van T-Mobile ODF.

Dat bitrates niet altijd alles zeggen blijkt ook uit een artikeltje uit Denemarken wat ik onlangs tegenkwam: https://digitalt.tv/test-billedkvalitet-vs-bitrate-sammenligning-resultatet-overrasker-dig-maaske/ (die 25 bij ESPN en Eurosport zie ik er ook niet van af maar daar is misschien een oude wijsheid wel van toepassing: “you can't polish a turd” :poop:. Animal Planet ziet er ook beter uit dan die paar in de tabel met [al dan niet; de datameting klopt iig] 24Mbps zoals TLC).

Nog een samenhangend artikeltje met bitrates van een aantal OTT streamingdiensten daar: https://digitalt.tv/test-tv-udbydernes-streaming-tv-udbud/ (let op dat het hier wel om het OTT aanbod gaat en in het eerste artikeltje om traditionele ontvangst via de kabel of ether).

Nou moet ik wel zeggen dat ik hier laatst nog een opmerking maakte over ESPN en dat er zoveel ruis in het beeld zat van de opname bij avondlicht in de eerste divisie. Iets wat voorheen misschien nooit opgevallen was en mogelijk weggecomprimeerd? Maar daar moet ik bij een volgende gelegenheid maar eens opletten en vergelijken met de app ...

Reputatie 5

De goeie ouwe tijd :)

Ik zou wel eens een eerlijk overzicht willen zien van het nieuwe platform.

Reputatie 2

@Lisa fijn om te horen dat de slechte kwaliteit erkend is en dat jullie er aan werken. Ik ben benieuwd.

Wanneer kan ik mijn prive compensatie bericht verwachten? 

 

Reputatie 1

Lees nu al zo'n drie maanden mee. Dat is ook ongeveer de tijd dat ik, vooral met sportwedstrijden, beroerd beeld heb. Ik ben in het bezit van een espn pakket. Snelle beelden zijn blokkerig en onscherp. Hier 5 weken geleden ook telefonisch contact over gehad met jullie klantenservice. Daar alles uitgebreid uitgelegd. Je collega zou het allemaal uitzoeken. Het contact en de bevindingen zouden netjes bij mijn dossier genoteerd worden. Ik kon later terugbellen om het resultaat van het onderzoek(je) te horen. Maar doe het nu via deze weg. Alvast bedankt voor de moeite!

 

Groet:-)

Reputatie 5

Ik krijg schijnbaar morgennacht een update.

“Zichtbaar zal er weinig veranderen" staat in de beschrijving. Ik zal maar niet teveel hopen dat er eindelijk echt iets verbeterd wordt dan.

Reputatie 7
Badge +1

Ik was hedenmorgen bij een zus van mij en ze zit sinds kort ook bij T-Mobile, dus automatisch op het nieuwe platform, meteen ook even goed gekeken hoe de kwaliteit was.

Haar tv is een FHD Philips van ongeveer 37” op een dergelijke tv is het beeld naar mijn beleving acceptabel, is de tv groter en tevens een UHD tv dan heb ik wel mijn twijfels.

Reputatie 5

Het beeld is ook wel prima als je een rustige spelshow kijkt. Maar zodra er actie is met snellere beelden in bijv. een film of met sport dan wordt het blokkerig omdat de compressie te hoog staat om het bij te benen.

Reputatie 7
Badge +1

Ze was naar “ik vertrek” aan het kijken, en een of ander programma op NGC Wild, als ik er weer een keer kom ga ik ook eens een sport zender kijken, of er inderdaad verschil is.

Reputatie 6
Badge

Ze was naar “ik vertrek” aan het kijken, en een of ander programma op NGC Wild, als ik er weer een keer kom ga ik ook eens een sport zender kijken, of er inderdaad verschil is.

Als ik een meter verder naar achter ga staan ziet voetbal er ook al een stuk(je) acceptabeler uit (de storende elementen vallen al minder op), maar dan krijg je al gauw NL huiskamer taferelen met de bank aan de ene kant van de kamer en de tv aan de andere (dat gaan we dus niet doen :clown: ). Voor praatprogramma's zal er echt niet veel opvallen qua verandering.

Nog geen mail gehad dat de overstap aanstaande is? Volgens mij komen ze steeds dichterbij, iemand anders in dezelfde stad met dezelfde router/modem & tv kastjes combinatie heeft vorige week ‘het slechte nieuws’ gehad :sweat_smile: .

Verder blijkt ook dat bij het nieuwe systeem de tv stream van je downloadsnelheid afgaat dus dat is nog een bijkomend minpunt (omdat er geen aparte VLAN meer voor is?); zeker met een instapsnelheid abo (en ik mobiel niet bij T-Mobile ga zitten aangezien Zwitserland hier als bijna enige niet tot de EU behoort :rolling_eyes: )

Reputatie 7
Badge +1

Tot op heden gelukkig nog geen mail gehad dat het “slechte nieuws” aanstaande is, dus maar afwachten wat de toekomst brengen moge, wat ik me wel afvraag waarom men zo halsstarrig blijft vasthouden aan iets waarvan men vanaf het begin al weet dat het niet goed werkt, of anders gezegd slecht werkt.

Ik ben technisch niet zo thuis in deze materie bedoel dan de gehele keten van internet en tv in al zijn facetten soms heb ik wel mijn  twijfels of T-Mobile het niet veel te licht heeft opgevat toen men enige jaren geleden al of niet vrijwillig gedwongen door de ACM Vodafone thuis overnam. 

Reputatie 7

Hi guys, zoals beloofd zou ik nog bij jullie terugkomen op de beeldkwaliteit van de T-Mobile TV App! De kwaliteit op de TV Box is hetzelfde als de App. In het zenderoverzicht kun je altijd eenvoudig zien of een zender in HD of SD te zien is: https://www.t-mobile.nl/klantenservice/thuis/tv/zenders/overzicht?type=tvx. Beantwoord dit zo jullie vraag? 

Hi @apis4, merci voor alle informatie! Leuk om te zien dat jij hier ook graag dieper in duikt. Het klopt als een bus wat je zegt en de mindere beeldkwaliteit speelde zich enkel af in de Samsung Smart TV App. Daar is vervolgens een eerdere versie voor aangehouden. Excuus dat ik dit niet helder heb aangegeven. Kan ik verder nog iets voor je betekenen? Laat het gerust weten als ik nog iets voor je kan uitzoeken! 😊

Hi @Lama119, fijn om te lezen dat jij blij bent dat er momenteel aan hard aan wordt gewerkt! Toevallig heb ik jou een paar dagen geleden voorzien van een privébericht. Heb jij deze inmiddels ontvangen? 💪

Hi @Dreamer2021, heel goed dat jij ook via deze weg aan de bel trekt en top dat je dit topic hebt gevonden! Nog handiger om via deze weg de communicatie te laten lopen, aangezien ik alle updates omtrent het onderzoek hier met jullie deel. Ook neem ik een kijkje in jouw profiel om naar de vergoeding te kijken! ✨

Reputatie 5

Nee, sorry, @Lisa , dat is geen antwoord over de beeldkwaliteit. Dat is gewoon een misleidend marketinglijstje. Er staat HD bij zenders die die naam op geen enkele manier verdienen. Misschien qua resolutie, maar ze bieden zeker geen HD-kwaliteit. Dat lijstje zegt helemaal niks.

Ik zou wel zo'n lijstje willen zien zoals @apis4 gepost heeft, maar dan met de huidige situatie. Het liefst met de gebruikte codec erbij. Eerlijke informatie, zeg maar.

Vannacht trouwens een update gehad, stiekem gehoopt op verbetering, maar helaas.

 

Reputatie 3

@Lisa

 

Hele simpele concrete vraag want daar draait het om.

Wanneer gaat de kwaliteit met bitrates van de zenders op het nieuwe platform omhoog?

 

Dit zoals zo vaak in dit forum is aangekaart om de kwaliteit richting het oude platform te krijgen en zodoende ook goed beeld hebben bij drukke en snelle beelden.

Reputatie 6
Badge

Nee, sorry, @Lisa , dat is geen antwoord over de beeldkwaliteit. Dat is gewoon een misleidend marketinglijstje. Er staat HD bij zenders die die naam op geen enkele manier verdienen. Misschien qua resolutie, maar ze bieden zeker geen HD-kwaliteit. Dat lijstje zegt helemaal niks.

Ik zou wel zo'n lijstje willen zien zoals @apis4 gepost heeft, maar dan met de huidige situatie. Het liefst met de gebruikte codec erbij. Eerlijke informatie, zeg maar.

Vannacht trouwens een update gehad, stiekem gehoopt op verbetering, maar helaas.

 

Volgens mij is het best simpel bij het nieuwe platfom: De 1080p50 zenders zijn 6 Mbps (bij gebrek aan tegenspraak moeten we maar aannemen dat die 8Mbps stream gewoon niet bestaat*) en 1080p 4,5 Mbps (bij lang niet alle zenders is een 1080p50 optie aanwezig bij de kwaliteitsinstellingen; in de Android TV app). Zo is het iig bij TV Anywhere qua bitrates ...

 

*’ in het beta gedeelte stond dit bij de Samsung app problemen: “De bitrate in de app is max 3mb, met het tv kastje is dat tussen de 5mb en 7mb.“ 720p bij TV Anywhere is 2,8Mbps

Reputatie 5

Tof, bedankt. Ik neem ook aan dat die ODF bitrates over 1080i-streams gaan, niet over 1080p zoals nu. Dus ze proberen nu 2x zoveel beeldlijnen in een veel lagere bitrate te passen, als ik het goed begrijp. Klinkt als een slecht idee.

Reputatie 7
Badge +1

Ga er maar vanuit dat er helemaal niks zal veranderen in het beleid wat betreft de slechte bitrates, in andere topics is een aantal malen aangegeven dat men hiervoor heeft gekozen.

Daarnaast speelt er nog heel wat anders en dan bedoel ik het incalculeren door de provider, een provider zal er altijd rekening mee houden dat een aantal klanten overigens heel terecht niet tevreden zal zijn over de geleverde kwaliteit.

Stel dat 15% van de klanten niet tevreden is en daarvan 7,5% zo ontevreden dat ze overstappen dan blijft nog 92,5% klant, met als gevolg dat er voor onze provider geen enkele prikkel is om de kwaliteit omhoog te brengen.

Reputatie 6
Badge

@BeMuIk herinnerde mij overigens nog dat die andere persoon bij mij in de stad een paar weken geleden zelf voor een nieuwe router en tv kastjes had gebeld en ondertussen al aan de nieuwe tv kastjes zat. Vandaar waarschijnlijk al verblijd met het slechte nieuws :smile:

 

Tof, bedankt. Ik neem ook aan dat die ODF bitrates over 1080i-streams gaan, niet over 1080p zoals nu. Dus ze proberen nu 2x zoveel beeldlijnen in een veel lagere bitrate te passen, als ik het goed begrijp. Klinkt als een slecht idee.

Klopt ja, op zich heb je nou ook weer niet direkt de dubbele bitrate nodig voor 1080p50 tov 1080p25 of 1080i/50 (vlgns mij iets van 20-30%) maar minder iig niet nee :grimacing: . Betwijfel of ze zich aan de richtlijnen hebben gehouden voor het beoordelen van de beeldkwaliteit, zoiets als ik elke keer weer bij voetbal zie is echt niet over het hoofd te zien als je de standaard volgt ..

In die documenten van de EBU nog tegengekomen dat uit experimenten van 10 jaar geleden je met 720p50 20% aan bitrate kon besparen tov 1080i50 voor een vergelijkbare beeldkwaliteit en met dezelfde bitrate dus een nog beter plaatje kon neerzetten (zal niet verrassend zijn dan dat ik voetbal het er altijd het best uit vind zien op ARD/ZDF, ook al wordt het hier nog van 720p in 1080i omgezet. Tegelijkertijd hebben ze natuurlijk ook een van de hoogste bitrates op het T-Mobile ODF platform dus daar zou het natuurlijk ook nog aan kunnen liggen :innocent: ).

In meer recente documenten over UHD staat ook dat je maar 20% meer bitrate nodig zou hebben voor het verdubbelen van de framerate met de h.265/ hevc codec ...

Reputatie 1

Beste allen,

Ook ik ben sinds bijna twee maand overgezet naar ‘het nieuwe T-Mobile TV’. In eerste instantie dacht ik dat het nog wat ‘babyziektes’ waren van het nieuwe platform die aangepakt zouden worden. Dat is toch wat je verwacht... Toen ik echter dit topic tegenkwam begon ik me toch achter m'n oren te krabben. Ik sluit me volledig aan bij het merendeel van de mensen die hier reageren: de kwaliteit van het beeld op het nieuwe platform is bedroevend slecht. Met name ‘snelle beelden’ zijn niet om aan te zien: voetbal is niet te kijken zonder je te irriteren. Ik hoop dan ook dat T-Mobile haar klanten serieus gaat nemen en iets aan deze kwaliteit gaat doen! Zo moeilijk moet dat toch niet zijn. Echter heb ik er een hard hoofd in gezien de reacties vanuit T-mobile tot nog toe, het lijkt een bewuste keus om de kwaliteit te verminderen.

 

@LisaOok ik zie graag een bericht van je tegemoet met daarin een passend voorstel ter compensatie hier voor. Bij voorbaat dank!


Edit: Ook heb ik sinds het overzetten dat mijn TV-box niet meer aangaat met de knop van de afstandsbediening. Stroom moet er af, daarna werkt het wel weer. Ook bijzonder vervelend. Hebben meer mensen hier last van?

Reputatie 5

Ik geloof niet dat er iets van kwaliteitscontrole is geweest. En anders hebben ze het compleet genegeerd. Niemand kan geloven dat dit beeld goed genoeg is, zeker een professional niet.

Geld zal wel gewonnen hebben. Waarom zou je kwaliteit bieden als je hetzelfde of meer kan verdienen met complete troep.

Reputatie 7
Badge +4

Met het nieuwe platvorm is het er niet beter op geworden. Leuk dat tv nu via vlan300 werkt met het nieuwe platform voor glasvezel maar op DSL is het beeld beter! Doe mij het oude systeem alsjeblieft op vlan 640.

Hallo,

Hier ook een ontevreden gebruiker van het nieuwe tv platform. Kijk hier thuis op een 55 inch LG tv en bij sport beelden is het dramatisch. Bij snelle beelden zie je de bal niet vloeiend over het scherm gaan en het beeld is dan blokkerig. 

Als er niet snel verbetering is ga ik toch eens kijken bij een andere aanbieder. Over de andere producten internet en mobiel ben ik wel tevreden.

 

Reputatie 5

Gelukkig sluiten er steeds meer mensen aan op dit topic, nu hopen dat T-Mobile er ook wat mee gaat doen. Compensatie is leuk, maar nog steeds geen oplossing voor de langere termijn.

Reputatie 1

Ik ben recent ook klant geworden en nou had ik al wel gelezen dat de beeldkwaliteit minder was dan bij Ziggo waar ik vandaan kom. Echter sinds de update van afgelopen lijkt het beeld nog slechter te zijn geworden.

Gisteren zat ik via de tv box naar Ajax te kijken maar dat was werkelijk niet aan te gluren zo lelijk als het beeld was. In de rust overgeschakeld naar Apple TV en de TV Anywhere app daar was het iets beter maar het is nou niet echt om over naar huis te schrijven..

Hopelijk wordt hier wel wat mee gedaan maar als ik dit topic zo doorlees, word ik wat huiverig.

Reputatie 7

Hi @GuusH, goed dat je dit aangeeft! Super dat @apis4 hier al meer over weet te vertellen. Ik zou heel graag willen vragen of jij @apis4 kan delen hoe jij het bovenstaande overzicht hebt gemaakt? Zo kan in het vervolg iedereen dit overzicht zelf maken en dit te allen tijde voor zichzelf checken. Zou jij ons daarbij kunnen helpen? 😁

Mochten er zenders zijn waarbij jullie er niet uitkomen, laat het dan zeker weten. Dan ga ik mijn uiterste best doen om dit via een andere weg te achterhalen!

Hi @D-Vine, terechte vraag van je! Zoals ik eerder heb aangegeven laat ik het echt weten als ik hier iets concreets over kan delen met jullie. Jullie zijn de eerste die het horen als ik meer weet, beloofd. 

Hi @RoGro en @Bankie, merci voor het doorgeven van jullie bevindingen! In dit topic houd ik jullie op de hoogte van het onderzoek, dus blijf dit zeker volgen. Weet dat wij dit uiterst serieus nemen en ik hoop snel iets met jullie te kunnen delen. Ook zal ik in een privébericht bij jullie terugkomen op de vergoeding! 💪

Reageer