Update naar T-Mobile TV > Beeld is veel slechter!


Reputatie 5

Morgen heb ik T-Mobile internet en TV een jaar, nooit klachten gehad over de beeldkwaliteit. Die was namelijk altijd dik in orde, over het algemeen beter dan alle concurrenten. Dit was vorig jaar ook DE reden om de overstap van Tweak glasvezel naar T-Mobile over te stappen. Die provider maakte gebruik van Canal Digital iptv, dat was ook niet best.

Vandaag ben ik op het nieuwe IP-TV platform over gezet en tot mijn grote schrik lijkt het wel of de bitrate gehalveerd is. Bij voetbal wedstrijden zie je de grasmat verspringen door de compressie artefacten, formule 1 op Ziggo Sport Racing is niet om aan te zien, niet vloeiend, haperend en vaak zijn de autos gewoon slecht te onderscheiden. Uiteraard heb ik de instellingen van mijn TV nagelopen, alle foefjes staan uit zodat het ruwe beeld binnenkomt. Ook heb ik gespeeld met de verschillende resoluties, waarbij 1080P 50hz het beste was. En dat beste is gewoon niet best. Klopt het dat dit beeld exact hetzelfde is wat er met de TV Anywhere website te zien is? 

Ik ben hier echt NIET blij mee en dit is voor mij een reden om zo snel als mogelijk weer over te stappen naar een andere provider. 

Is het mogelijk mij voor de time-being weer op het oude platform terug te zetten? Want in deze brol heb ik echt geen zin.


764 reacties

Reputatie 7

Hi guys, zoals ik heb aangegeven heb ik vandaag weer een meeting gehad waarbij ik het bitrate onderzoek heb aangesneden! Hierin kaartte ik de vragen aan die door jullie zijn gesteld na mijn laatste mededeling. Inhoudelijk heb ik jammer genoeg niet meer informatie voor jullie, maar ik heb nog wel een aanvulling gekregen vanuit mijn collega. Het wordt echt heel erg goed onderzocht, dus ik hoop dat ik daarmee jullie argwaan weg kan nemen. Dit is een onderzoek naar de bitrate, maar dat betekent niet dat wij al weten wat de oorzaak is van de problemen die jullie ervaren. Er wordt dus echt onderzocht wat exact de oorzaak is en wat hiervoor een oplossing kan zijn. Zodra mijn collega ook maar iets van een update binnenkrijgt, dan laat ik het aan jullie weten. Meer informatie heb ik voor nu dus niet, maar ik hoop dat ik snel wat doorgespeeld krijg. Maak er een mooi weekend van allemaal!

 

Reputatie 5

Geeft geen hoop. Stel, je staat langs de weg met overduidelijk 2 lekke banden. Dan komt er eindelijk, na veel te lang wachten, een man van de ANWB. Ben je eventjes blij, tot je merkt dat die man uitgebreid de weerstand van je remlicht staat door te meten.

Dat is een beetje hoe het voelt nou. Ik hoop dat ze heel snel met iets heel goeds komen. Minder compressie, meer bandbreedte, hoe duidelijk moeten je banden lek zijn?

Reputatie 3

Een onderzoek naar de bitrate?

Wat moet je daar aan onderzoeken? Deze is gewoon te laag, zo, onderzoek afgerond.

Bitrate opschroeven, beter beeld, opgelost.

Reputatie 5

Als er nou gemeld zou worden dat men aan het onderzoeken is wat de impact van het opschroeven van de bitrate zou zijn, zou ik me nog serieus genomen voelen....

Reputatie 6
Badge

Speciaal de app weer eens aangeslingerd voor de CL wedstrijd, deze keer ook nog eens extra op de nieuwe Google TV Chromecast in 50Hz modus om te kijken of het daar aan kon liggen. Even leek het erop dat er wel iets van verbetering in zat maar dacht het even te verifiëren met wat andere voetbalwedstrijden dus even wat van afgelopen zondag erbij gepakt: https://drive.google.com/file/d/121MQrd4uAni9Z967M5Rk3AWF0ypYHSC7/view?usp=sharing (op het moment van posten nog aan het verwerken maar dat zal straks wel klaar zijn) Go Ahead vs FC Twente, en deze video doet geen recht aan hoe slecht het er in het echt uitziet. Maar dat kan iedereen nu mooi zelf opzoeken met de terugkijkfunctie en dit tijdstip.

Deze comment van anderhalve week geleden beschrijft ook precies het voornaamste issue:

Hier wordt je gewoon fysiek misselijk van, letterlijk (als je er gevoelig voor bent iig, net als bij first-person shooters bijv. De term die ervoor gebruikt wordt is blijkbaar simulation sickness [ipv motion sickness])

Mooi voorbeeld van waar het mis gaat. Gisteren had ik ook op de Chromecast het idee dat het minder slecht was. Maar het valt (ook op een kleinere TV) niet te ontkennen dat het ook dan gewoon slechter is dan de oude streams. En dan heb ik het niet over de momenten zoals apis4 hier laat zien in zijn filmpje, want dat is gewoon niet om aan te zien.

Hopelijk betaalt de tijd die T-Mobile hiervoor neemt zich uit in daadwerkelijk een goede oplossing.

Er spelen idd minstens twee verschillende problemen. Dit voorbeeld van Go Ahead vs Twente kan nooit het gevolg zijn van een te lage bitrate maar is wel een veel storender probleem en iets wat ik sinds het begin van de beta test voor de Android TV app al heb waargenomen (en beschreven iirc als ghosting van de maailijnen in het gras). Op TV Anywhere via een browser en een heel ander scherm is het ook waarneembaar dus dat het aan de tv of app zou liggen is daarmee al uitgesloten.

Daarnaast nog het verhaal van de lage bitrate wat zich meestal uit in een glasgestreken grasveld en een licht waas rond spelers en logo's wat ook waarneembaar is geweest (maar bij die CL wedstrijd van Ajax in slechts lichte mate waarneembaar was).

Heb gisteren dit nog lopen kijken op de tv en nog minder aan geërgerd dan de gemiddelde (voetbal)uitzending van het nieuwe T-Mobile TV (en dit is volgens mij iets van 4Mbps hooguit in h.264 maar probleem 1 speelt hier niet) https://youtu.be/dlzdxAGgQ6s

Het effect met de waas rond de spelers is bij deze wedstrijd goed te zien https://www.youtube.com/watch?v=trznFdLy-Yk

 

Voor de volledigheid nog even Ziggo Sport gemeten nu het toch open staat:

Ziggo Sport 12

Voor elke zender werd 12 aangegeven (12mb/s constant bitrate?), wat dus hoger lijkt te zijn dan de variabele 8,5 gemiddeld bij Ziggo zelf https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=C025&liste=1&live=202&lang=en

Dit volgens mij het 'gratis’ sportkanaal bij Ziggo met 9,4 gemiddeld https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=C029&liste=1&live=202&lang=en

Maar dat is ook geen kwaliteit om trots op te zijn (sowieso mag de framerate voor sport ondertussen wel standaard omhoog naar 50. Des te frappanter dat het nieuwe platform met meer frames een slechter beeld voorschotelt :stuck_out_tongue_winking_eye: . En eigenlijk ook wel benieuwd naar het ESPN 1080p HDR kanaal ...)

  

Toch ook hier maar even reageren. Ook hier is de kwaliteit van het beeld slechter geworden sinds we over gezet zijn. Voorheen hadden we een LG C8 OLED en nu sinds kort op de hagelgloedjenieuwe Sony  A90J OLED is het nog waardelozer. Die Sony is keihard als het op beeldkwaliteit aankomt, de LG was wat vergevingsgezinder.   Als er niet iets aan de kwaliteit gedaan word dan gaan we over een maandje of 5 eens kijken welke aanbieders er zijn en hoe hun beeld is. Misschien weer terug naar Ziggo… wie weet. 
 

Dus T-Mobile schroef de kwaliteit op en hou je klanten. 

Valt nog wel wat op te poetsen met de beeldinstellingen (motionflow smoothness sowieso op minstens 1, mpeg noise reduction op auto, random noise reduction auto, scherpte mee spelen tot aan 60 of reality creation tot aan 40)

Toch ook hier maar even reageren. Ook hier is de kwaliteit van het beeld slechter geworden sinds we over gezet zijn. Voorheen hadden we een LG C8 OLED en nu sinds kort op de hagelgloedjenieuwe Sony  A90J OLED is het nog waardelozer. Die Sony is keihard als het op beeldkwaliteit aankomt, de LG was wat vergevingsgezinder.   Als er niet iets aan de kwaliteit gedaan word dan gaan we over een maandje of 5 eens kijken welke aanbieders er zijn en hoe hun beeld is. Misschien weer terug naar Ziggo… wie weet. 
 

Dus T-Mobile schroef de kwaliteit op en hou je klanten. 

Reputatie 5

@Lisa Als na 6 maanden nog steeds niemand bij jullie een idee heeft hoe streaming video werkt met compressie en bitrates, dan zou ik met een enorme bloedspoed een vacature uitzetten en in de tussentijd iemand inhuren met kennis van zaken. 

 

In de praktijk denk ik dat die mensen wel bij jullie werken maar jullie het niet willen oplossen vanwege kosten. Maar dan moeten jullie ook geen uitspraken doen over dat jullie dit de top in beeldkwaliteit willen horen.

Reputatie 5

Dijkt inderdaad wel alsof die bitrate niet omhoog gezet mag worden. Misschien geld, of iemands ego, of in het ergste geval kan het technisch gezien niet met dit systeem en moeten ze zoveel mogelijk “kwaliteit” uit dat veel te smalle lijntje zien te persen. Einde T-Mobile Thuis TV dan.

Die uitspraken over de top in beeldkwaliteit heb ik niet gehoord, maar het lijkt me niet slim om zwaar onder aan de bodem te beginnen😅 Ze hadden eerst (bij mij in de omgeving) het beste beeld van alle aanbieders, nou met afstand het allerslechtste. En het oplossen duurt maar en duurt maar. Ik snap de gemaakte keuzes niet.

Ik neem wel aan (of mag toch hopen), dat de streams die ze binnenkrijgen van betere kwaliteit zijn dan de troep die ze weer uitsturen.

 

Hallo Allemaal,

Sinds vrijdag over van schotel naar TM Tv thuis. Zowel het geluid als het beeld is zeer matig.

Geluid is dof en zachter en het beeld is wazig en minder scherp.

Reputatie 6
Badge

Bij NBA wedstrijden is de waas ook aanwezig zag ik afgelopen zaterdag. Goed voorbeeld is bij de wedstrijd van 1430u. aan de linkerkant van het beeld (wederom ook te zien op de tv anywhere stream via de pc/browser). Viel pas in de wedstrijd in het vierde kwart en daar vind ik het ook terug in TV Anywhere.

Zie dat de livewedstrijd ook nog terug te vinden is in de nacht van vrijdag op zaterdag en als je een beetje oplet is het overal op het veld terug te zien … (en geen enkele update van welke app dan ook gaat dat verhelpen :zipper_mouth: ). Ook wel vergelijkbaar met het het Predator stealth effect uit de welbekende filmreeks :japanese_ogre:

 

@kloontje3 Van dof/zachter geluid hier geen last iig in stereo … (via de tv app tenminste). Over Canal Digitaal via de schotel heb ik ook niet bepaald goede verhalen gelezen, voor de NL zenders tenminste, dus dan rijst de vraag over welke zenders we het hier hebben?

 

[zelf nog altijd geen uitzettingsbevel overzettingsaankondiging gehad overigens :innocent: ]

Reputatie 5

Wil ik eens ESPN kijken zit die zender vast 

Reputatie 5

Ik hoop nog steeds op goed nieuws voor de Kerst. Ik neem aan dat er tijdens Kerst en oud & nieuw niet gewerkt wordt, en dan zitten we alweer tegen januari of februari voordat we eindelijk eens iets van verbetering zien. Dat is zo'n 7 of 8 maanden na de eerste meldingen in dit topic. Het is eigenlijk wel heel erg idioot dat januari of februari nog steeds veel te optimistisch klinkt. En dat we nog steeds niks gehoord hebben wat ons vertrouwen heeft gegeven in een echte oplossing. Het helpt natuurlijk niet dat ze de eerste 4 maanden het probleem ontkend hebben.

Zijn er awards voor waardeloze bedrijfsvoering waar we T-Mobile voor kunnen nomineren?

Reputatie 6
Badge

Wil ik eens ESPN kijken zit die zender vast 

Wees blij, zie net NAC -Utrecht voorbij komen en wat een drama weer dat beeld (via de app). Lijkt steeds meer een ESPN probleem te zijn dan een bitrate probleem. Even daarvoor wat Duits voetbal gezien op de ARD en, net als met de CL wedstrijden vorige week, eigenlijk vrij weinig storende elementen. Enige waar je daar over kan klagen is hooguit dat de bitrate nog wat omhoog kan vergeleken met de box op het oude platform …

Ook american football ziet er niet uit op ESPN.

Reputatie 7

Hi guys, ik wil graag aangeven dat ik elke vrijdag voor jullie om een update blijf vragen! Zoals ik eerder aangaf, geeft mijn collega echt alle updates aan mij door. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om extra te vragen, dus dat blijf ik graag doen. Nogmaals bedankt voor de aanvullingen en het meedenken, ook dit blijf ik doorspelen. Voor nu kan ik jammer genoeg niet meer informatie geven, maar weet dat jullie altijd alles hier mogen vragen en dan ga ik daar met liefde mee aan de slag! Ik kan in ieder geval wel beamen dat het niet klopt dat wij geen uitkomst uit het onderzoek willen zien komen vanwege het kostenplaatje. Ik blijf ook zeker duimen dat ik voor de feestdagen of in ieder geval in het nieuwe jaar een concrete update uit het onderzoek met jullie kan delen en daarmee het nieuwe jaar goed kan inluiden! 

 

Reputatie 5

Hi guys, ik wil graag aangeven dat ik elke vrijdag voor jullie om een update blijf vragen! Zoals ik eerder aangaf, geeft mijn collega echt alle updates aan mij door. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om extra te vragen, dus dat blijf ik graag doen. Nogmaals bedankt voor de aanvullingen en het meedenken, ook dit blijf ik doorspelen. Voor nu kan ik jammer genoeg niet meer informatie geven, maar weet dat jullie altijd alles hier mogen vragen en dan ga ik daar met liefde mee aan de slag! Ik kan in ieder geval wel beamen dat het niet klopt dat wij geen uitkomst uit het onderzoek willen zien komen vanwege het kostenplaatje. Ik blijf ook zeker duimen dat ik voor de feestdagen of in ieder geval in het nieuwe jaar een concrete update uit het onderzoek met jullie kan delen en daarmee het nieuwe jaar goed kan inluiden! 

 

Aan jou inzet zal het niet liggen, bedankt @Lisa !

Reputatie 6
Badge

Als ik heel goed kijk zit dat storende (‘probleem 1’) bij ESPN ook in het beeld op het oude platform. Dan wordt het toch door de lage bitrate sterk uitvergroot op het nieuwe platform … (maar uiteindelijk is het in de basis een ESPN/bronsignaal probleem)

Edit: nu ik de tv aanzet hoef ik zo goed niet eens te kijken, ‘probleem 1’ is ook op het oude platform duidelijk zichtbaar (keek net nog op de monitor)

Reputatie 7
Badge +1

https://tweakers.net/nieuws/180366/espn-gaat-eredivisiewedstrijden-in-1080p-en-met-hdr-uitzenden.html

@apis4 Als ik dit artikel goed begrijp moet de settopbox en app geschikt zijn om deze streams aan te kunnen,  

Reputatie 6
Badge

https://tweakers.net/nieuws/180366/espn-gaat-eredivisiewedstrijden-in-1080p-en-met-hdr-uitzenden.html

@apis4 Als ik dit artikel goed begrijp moet de settopbox en app geschikt zijn om deze streams aan te kunnen,  

Ja, volgens mij is er hier op het forum al gezegd dat dit niet gaat komen naar T-Mobile.

Als het goed is zou er nog een artikel moeten zijn van rond of na de EK voetbal van afgelopen zomer. EDit: deze dus https://tweakers.net/nieuws/185032/kpn-biedt-espn-hoofdkanaal-aan-met-hdr-maar-niet-in-4k-resolutie.html

 

Wat deze bitrate betreft: de volgende wedstrijd heb ik ook kunnen kijken in de UHD HDR variant en met ‘slechts’ een soortgelijke 15-16Mbps bitrate is dit veruit het mooiste wat ik ooit gezien heb qua sportwedstrijden: https://www.youtube.com/watch?v=tUEZ9piolh0 (dit is helaas niet in HDR of UHD). EK voetbal wedstrijden met 25Mbps vielen eigenlijk gewoon tegen, nauwelijks een verbetering te noemen tov 1080i/p

Reputatie 7

Hi guys, zoals ik eerder had aangegeven wordt dit onderwerp nu bij elke tv meeting aangehaald! Er is nog geen nieuwe update gevolgd, dus ik klop weer bij jullie aan zodra ik meer weet. Ik wil jullie ook alvast hele mooie feestdagen wensen, aangezien ik zelf vanaf donderdagmiddag van een mini kerstvakantie geniet! 🎄

Reputatie 5

Dat is precies het nieuws dat we verwacht hadden. Als je mij het adres van die afdeling geeft heb ik wel een paar kerstkadootjes. Een wekker, een koffiezetapparaat voor goed sterke koffie, en een paar stevige schoenen waarmee ze zichzelf eens goed vooruit kunnen schoppen.

Van de andere kant, bedankt @Lisa , voor alle moeite die je gedaan hebt voor ons dit jaar. Geniet van je vakantie, en een fijne kerst.

Reputatie 4

Snap niet wat er te onderzoeken valt.  Lagere bitrate = slechter beeld en nog slechter bij snel bewegende beelden (tenzij je een betere compressie gebruikt maar dat gebeurt niet). Er valt NIETS te onderzoeken dat zijn feiten. Die kan je accepteren of je kan doen alsof ze niet bestaan omdat de oplossing je geld kost en de realisatie oplevert dat je nieuwe platform slechter is dan de oude (hetzelfde is te zeggen over je nieuwe eigen internet netwerk).

 

Het is een puur financiële beslissing niets meer niets minder. En daardoor worden klanten al lang aan het lijntje gehouden en pas als iedereen op zegt zal dat veranderen want geld is alles dat telt.
 

Reputatie 7
Badge +1

@Hutjeflut Daarom zit ik wat betreft mijn glasvezel abo in een spagaat in mijn regio postcode ligt WBA van KPN waarover T-Mobile tot max 100mb/s levert, bij KPN e.a. zou ik op WBA 1gb/s kunnen krijgen echter is dat voor mij financieel totaal niet interresant.

Bij het overgaan naar 1gb/s bij T-Mobile hoe aantrekkelijk ook is het maar afwachten wat ik krijg, zo stabiel als mijn huidige aansluiting die destijds nog door Reggefiber is aangelegd zal het zeker niet worden, terwijl dat er al meer dan 10 jaar ligt.

Reputatie 5

@Hutjeflut

Het lijkt er voor mij steeds meer op dat het om een technisch probleem gaat. Inderdaad de realisatie dat het nieuwe systeem slechter is dan het oude. Het lijkt erop dat er een soort harde limiet op de bitstream zit. Hardwarematig, of contractueel als ze de boel uitbesteed hebben, maar ik kan verder ook geen reden bedenken waarom ze zo ongelooflijk lang moeten zoeken naar een al lang bekend bekend antwoord. Slechte bitrate=slecht beeld.

Het lijkt er op dat ze vast zitten aan die waardeloze bitrate, en dat ze onderzoeken hoe ze daarbinnen nog kunnen redden wat er te redden valt. Kansloze actie.

Economische redenen vind ik moeilijker te geloven. Met zoveel voetbal- en sportfans in Nederland gaan ze daar nooit lang mee wegkomen. Dat gaat ze uiteindelijk teveel klanten kosten, lijkt mij. Klanten die weglopen, en minder nieuwe aanmeldingen door slechte mond op mond reclame.

Reputatie 4

@Hutjeflut

Het lijkt er voor mij steeds meer op dat het om een technisch probleem gaat. Inderdaad de realisatie dat het nieuwe systeem slechter is dan het oude. Het lijkt erop dat er een soort harde limiet op de bitstream zit. Hardwarematig, of contractueel als ze de boel uitbesteed hebben, maar ik kan verder ook geen reden bedenken waarom ze zo ongelooflijk lang moeten zoeken naar een al lang bekend bekend antwoord. Slechte bitrate=slecht beeld.

Het lijkt er op dat ze vast zitten aan die waardeloze bitrate, en dat ze onderzoeken hoe ze daarbinnen nog kunnen redden wat er te redden valt. Kansloze actie.

Economische redenen vind ik moeilijker te geloven. Met zoveel voetbal- en sportfans in Nederland gaan ze daar nooit lang mee wegkomen. Dat gaat ze uiteindelijk teveel klanten kosten, lijkt mij. Klanten die weglopen, en minder nieuwe aanmeldingen door slechte mond op mond reclame.


Mwa ik geloof totaal niet dat er een limitatie is. De wil lijkt er gewoon nie te zijn.  als het om encode capaciteit gaat is het doodsimpel even een extra server bijplaatsen en om bandbreedte als limiet gaat het al helemaal niet omdat het oude platform veel meer bandbreedte vereiste. Het enige wat kan dat hun nieuwe netwerk te belemmerend is voor goede tv en dat hebben ze dan aan zichzelf te danken en dus moet het vervangen worden voor iets dat wel acceptabel is.  Of gewoon op marktplaats zetten en terug naar het oude systeem. toen werkte immers ook de upload prima.  

Het lijkt mij eerder op totale onwil om het echt op te lossen hogerop omdat dat een kostenplaatje met zich mee brengt. Helaas een zelf veroorzaakt kostenplaatje dat dan weer wel want als ze niet zo krenterig gedaan hadden was dit nooit een probleem geweest.
 

ik zie echt totaal niet waarom er niet een beter encode met hogere bitrate gebruikt kan worden.  het is niet zo dat x264 of x265 vast zit aan een max bitrate. verder als onkunde of onwil kom ik helaas niet. Ik denk dat ik met een zakje geld en toegang tot deze servers en hardware het sneller opgelost had ondanks dat ik nog zelf had moeten leren hoe het systeem in elkaar steekt. Als ziggo het beter kan of kpn het beter kan enz enz is er een mogelijkheid. Ze doen niets bijzonders.

Reputatie 6
Badge


Mwa ik geloof totaal niet dat er een limitatie is. De wil lijkt er gewoon nie te zijn.  als het om encode capaciteit gaat is het doodsimpel even een extra server bijplaatsen en om bandbreedte als limiet gaat het al helemaal niet omdat het oude platform veel meer bandbreedte vereiste. Het enige wat kan dat hun nieuwe netwerk te belemmerend is voor goede tv en dat hebben ze dan aan zichzelf te danken en dus moet het vervangen worden voor iets dat wel acceptabel is.  Of gewoon op marktplaats zetten en terug naar het oude systeem. toen werkte immers ook de upload prima. 

Voor zover ik het begrepen heb gaat een multicast model véél zuiniger om met data dan een unicast systeem zoals het nieuwe platform ...

Reageer