Update naar T-Mobile TV > Beeld is veel slechter!


Reputatie 5

Morgen heb ik T-Mobile internet en TV een jaar, nooit klachten gehad over de beeldkwaliteit. Die was namelijk altijd dik in orde, over het algemeen beter dan alle concurrenten. Dit was vorig jaar ook DE reden om de overstap van Tweak glasvezel naar T-Mobile over te stappen. Die provider maakte gebruik van Canal Digital iptv, dat was ook niet best.

Vandaag ben ik op het nieuwe IP-TV platform over gezet en tot mijn grote schrik lijkt het wel of de bitrate gehalveerd is. Bij voetbal wedstrijden zie je de grasmat verspringen door de compressie artefacten, formule 1 op Ziggo Sport Racing is niet om aan te zien, niet vloeiend, haperend en vaak zijn de autos gewoon slecht te onderscheiden. Uiteraard heb ik de instellingen van mijn TV nagelopen, alle foefjes staan uit zodat het ruwe beeld binnenkomt. Ook heb ik gespeeld met de verschillende resoluties, waarbij 1080P 50hz het beste was. En dat beste is gewoon niet best. Klopt het dat dit beeld exact hetzelfde is wat er met de TV Anywhere website te zien is? 

Ik ben hier echt NIET blij mee en dit is voor mij een reden om zo snel als mogelijk weer over te stappen naar een andere provider. 

Is het mogelijk mij voor de time-being weer op het oude platform terug te zetten? Want in deze brol heb ik echt geen zin.


764 reacties

Omdat ik onlangs nieuwe apparatuur kreeg het geen ook wel mocht aangezien het oude al uit de tijd van Napoleon stamde werd ik meteen ook overgezet naar het nieuwe platform.

Hoewel ik altijd behoorlijk kritisch was moet ik eerlijk bekennen dat het beter is dan verwacht, zo goed als het oude “nee” maar voor mij persoonlijk 85 tot 90% in vergelijking met het oude platform, en ook ik merk wel verschil tussen de zenders onderling, maar dat is op zich geen wonder.

Zenders als NGC of Discovery enz. zenden vaak oude(re) programma's uit welke al in een mindere kwaliteit zijn opgenomen, en voor sportuitzendingen geldt nog altijd hoe meer tussenstations in de keten hoe slechter de kwaliteit als het aankomt bij de consument, en opgenomen programma's zullen altijd slechter zijn de origineel, denk maar aan de oude videorecorder.

Nou nee hoor, in de moderne digitale wereld hoeft een opgenomen programma niet slechter te zijn dan het origineel. Niet te vergelijken met een oude videorecorder.
Ik zie gewoon overduidelijke verschillen met XS4ALL/KPN waar ik vandaan kom. 

Reputatie 6
Badge

Dar bedoel ik. Dat het beeld niet denderend is is niet het einde van de wereld. TV is voor veel mensen iets voor erbij geworden naast het netflixen HBO’en en Prime’en. Logisch dat providers daar minder in investeren. Al dat gebinge-watch kost ze klauwen met geld dan blijft er weinig over om te investeren in TV. T-Mobile zal gewoon doen wat hun cijfers ze ingeven. En die cijfers zeggen waarschijnlijk dat het overgrote deel van de bandbreedte verstookt wordt voor het streamen via streaming services.

De issues die hier genoemd zijn herken ik niet bij het kijken via de Amino. Voor mij is dat beeld gewoon acceptabel. De box herstart niet irritant vaak ofzo. Enige wat ik mis is de zender lijst die er blijkbaar niet op zit.

@D-VineOp het moment dat ik via de Amino kijk en verder niks anders verbruik via internet in huis is de throughput op mijn WAN poort van m’n router 12mbit (Veronica). Dus ik heb toch het idee dat ik via de Amino naar een andere stream kijk dan via de app. Het gekke is wel dat Vlan 640 een paar kbit throughput heeft en vlan300 op het moment dat ik kijk die 12mbit.

De zelfde uitzending via de App is de throughput inderdaad lager. Maar eerlijk gezegd zie ik dat niet af aan het beeld op een 55” OLED.

Wat ik wel jammer vind is dat TV altijd een koppeldienst is. Er is geen provider (behalve canaal digitaal in beroerde kwaliteit) die apart hoog kwalitatieve TV aan bied voor bijvoorbeeld sport. Denk dat hier (ondanks de klagers in deze post) gewoon te weinig markt voor is.

Ik blijf dit wel volgen want de Android app is inderdaad van dermate beroerde kwaliteit dat het zeker geen alternatief is. Maar dat zit meer in stilstaand beeld, zenders die op zwart springen etc dan in de kwaliteit van het beeld.

Ik ben wel benieuwd of er ook daadwerkelijk metingen zijn gedaan via het nieuwe platform.

Toen ik nog bij die ISP werkte waren TV issues ook altijd een lang slepend issue. De meeste TV gerelateerde tickets stonden maanden open zonder concrete uitkomst. Er is ook zoveel binnen het “klant domein” wat van invloed kan zijn. Dat moet eerst allemaal uitgesloten worden voor je een leverancier tot onderzoek kan dwingen.

VLAN 300 is het oude platform(?) ...

Reputatie 7
Badge +14

Vlan300 is juist het nieuwe platform. 

Reputatie 6
Badge

Vlan300 is juist het nieuwe platform. 

Juistem 😅.

Reputatie 2

Spelen deze problemen nog steeds?

Ben nu ongeveer een maand abonnee en kijk op dit moment naar RKC - Ajax, maar het is ontzettend schokkerig; net alsof ik naar een herhaling van een actie zit te kijken....

Instellingen staan in principe zoals voorheen bij KPN (1080p/60Hz), dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Reputatie 7
Badge +1

Net na lange tijd weer eens op dit topic gekeken, en meteen even op 150 gekeken maar beeld is goed mooi scherp en geen enkele vorm schokkerig of wat dan ook, tv is een LG Oled 55” uit 2021.

Ik maak gebruik van de Entone 610 box wel heb ik een highspeed HDMI gehaald bij de Action en die in de HDMI 4K geprikt achter in de tv, dus niet de standaard HDMI.

Reputatie 5

 

Instellingen staan in principe zoals voorheen bij KPN (1080p/60Hz), dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Televisie is in Nederland 50Hz. Dan is het niet zo vreemd dat je met 60Hz een schokkerig beeld hebt.

 

Reputatie 7
Badge +1

Mijn Entone staat toevallig ook op 1080P60Hz zag ik net, maar geen enkele last van schokkerig beeld

Reputatie 5

Dat kan zo zijn, maar er moeten toch ergens 5 beeldjes per seconden (zijn er 25 op 50hz normaal) bij "verzonnen" worden en kan het veroorzaken dat het niet helemaal soepel loopt. Zeker met wat snellere bewegingen. 

Reputatie 1

Hallo,

zojuist voor het eerst in gebruik genomen de tv box van Tmobile en ik moet zeggen wat bar en bar slecht beeld… we zijn overgestapt van Ziggo naar Tmobile, voornamelijk vanwege internet snelheid en niet voor de TV want dat was dik in orde bij Ziggo. Wellicht zijn het instellingen, maar als ik het zo lees valt er weinig aan te doen…. kan een moderator mij contacten ? 

flets beeld, tekst omschakelen kanaal is amper te lezen, gewoon niet scherp ook

resolutie 1080p50

HDMI modus standaard

ik hoor graag

Reputatie 7
Badge +14

Als zelfs het menu vanuit de Ami decoder niet scherp is, dan moet het een instelling zijn tussen de decoder en jouw TV. Beetje lastig daar op afstand in mee te denken. Gewoon wat proberen zou ik zeggen. Is het een recente smart TV? Er is namelijk ook een T-Mobile app voor diverse merken beschikbaar die direct op je TV draait.

Beste @Lisa ,

 

Ik volg dit topic al enige tijd omdat ik zelf ook last ondervindt van een enorm slechte beeldkwaliteit.

Momenteel kijk ik Frankrijk - Marocco en het lijkt alsof er met een aardappel gefilmd wordt.

Hoe kan dit al zo lang spelen en nog niet zijn opgelost? Voorheen een goede ervaring gehad met T-M Thuis, maar dit stelt me toch diep teleur.

Waar kan ik me aanmelden voor de compensatie?

Groeten,

Guus

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Er is hier geen compensatie regeling voor. Wel zijn er verschillende manieren om tv te kijken. Om te beginnen,  zit je nog op het oude tv platform (interactv) of het nieuwe (t-mobiletv)? Indien je dit niet weet kun je het verschil hier zien.

@eric, zo te zien zit ik op het “nieuwe” t-mobiletv. 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @kipzes, fijn dat je hier zelf ook een reactie voor plaatst, de Community kijkt graag mee voor een oplossing! Een sportfanaat geef ik ook graag glanzend beeld terug. Er komen wel een aantal vragen bij mij op:

  • Ervaar je dit alleen bij WK wedstrijden?
  • Ervaar je dit alleen op NPO1 of ook op andere of alle kanalen?
  • Kijk je via de TV Box, Tv Anywhere, of de T-Mobile TV Smart-tv App?
  • Hoe lang speelt dit probleem al?

Mocht je via de TV Box kijken: het lijkt erop dat je de TV Box niet direct op het modem hebt aangesloten, maar via een omweg zoals een eigen router of stroomnet adapter. Graag raad ik je aan om, bij wijze van test, de TV Box direct op het modem aan te sluiten.

Ik verwacht dat je hiermee dé oplossing voor handen hebt, maar hoe dan ook komt mooi beeld snel weer terug!

Hoi @kipzes, fijn dat je hier zelf ook een reactie voor plaatst, de Community kijkt graag mee voor een oplossing! Een sportfanaat geef ik ook graag glanzend beeld terug. Er komen wel een aantal vragen bij mij op:

  • Ervaar je dit alleen bij WK wedstrijden?
  • Ervaar je dit alleen op NPO1 of ook op andere of alle kanalen?
  • Kijk je via de TV Box, Tv Anywhere, of de T-Mobile TV Smart-tv App?
  • Hoe lang speelt dit probleem al?

Mocht je via de TV Box kijken: het lijkt erop dat je de TV Box niet direct op het modem hebt aangesloten, maar via een omweg zoals een eigen router of stroomnet adapter. Graag raad ik je aan om, bij wijze van test, de TV Box direct op het modem aan te sluiten.

Ik verwacht dat je hiermee dé oplossing voor handen hebt, maar hoe dan ook komt mooi beeld snel weer terug!

 

Dag @Cal, dank voor je bericht.

  • Ik ervaar dit helaas niet alleen bij WK wedstrijden, maar ook bij andere wedstrijden.
  • Ik ervaar dit ook op andere kanalen, maar bij voetbal is dit vaak direct zichtbaar.
  • Ik kijk via de TV Box.
  • Dit probleem lijkt eigenlijk vrij snel na het afsluiten van mijn abonnement begonnen te zijn. (Ik kijk zelf niet vaak TV, maar heb mijn vrouw er al vaak over horen klagen).

De TV Box zit wel degelijk direct op het modem van T-Mobile aangesloten. (Het zou echter kunnen zijn dat hier nog een Gigabit switch tussen zit op het eind, dat kan ik op dit moment helaas niet checken).

Reputatie 7
Badge +4

@Cal; Dit is een issue dat al langer speelt bij snel bewegende beelden, zoals concerten en sport. Dan komen er artefacts als blokken in beeld. Dat kan duiden op overcompressie (maw lage bitrate) of verversingssneldheid of jitter. 

Reputatie 7

Hi @kipzes, heel erg bedankt nog voor deze aanvulling en jij voor de toelichting @TAVL! Ik kan je laten weten dat de beeldkwaliteit als punt in ons algemene verbetertraject zit. Wel wil wil ik zeker weten of er niet iets anders bij jou speelt. Kun je hier ook een filmpje plaatsen van het beeld via een WeTransfer-link? Kun je ook de HDMI-kabel (of SCART-kabel) opnieuw aansluiten op zowel de TV Box als de tv. Merk je hierna een positief verschil? Daarnaast wil ik nog vragen of je een powerflip kunt uitvoeren. Dit doe je als volgt:

Wil je het modem en de TV Box van de stroom halen? Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten. Kun je aangeven of de kwaliteit hetzelfde is gebleven hierna? Ik kijk uit naar je reactie! 😊

Hi @Babalicious, ook van jou ontvang ik graag een filmpje via een WeTransfer-linkje om de situatie goed in kaart te brengen! Kun je daarnaast ook de HDMI-kabel (of SCART-kabel) opnieuw aansluiten op zowel de TV Box als de tv. Merk je hierna een positief verschil? Kun jij daarnaast ook het modem en de TV Box van de stroom halen? Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten. Merk je hierna een verbetering op? Ik hoor het graag! 💪

Reputatie 1

Als ik een wens mag uitspreken voor 2023, is dat het tv signaal flink verbeterd gaat worden.

Met alle concerten die afgelopen dagen op tv geweest zijn, was het één groot blokjes (artefacten) feest. Gezien de bandbreedte die geleverd wordt, zou heden ten dage een fatsoenlijke bitrate geen punt meer mogen zijn.

 

Reputatie 5

Hoe zit T-Mobile hierin? Ziggo heeft hogere bitrates en geeft (zo goed als) de streams 1 op 1 door. KPN gaat de streams ook 1 op 1 doorzetten: https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-introduceert-hd-bij-tv-meer-bandbreedte-nog-beter-beeld/

 

Nu lopen de streams van T-Mobile al ruim 20 seconden achter op die van Ziggo (en straks ook KPN) met wat mindere kwaliteit. Wat is er op tegen om deze ook 1 op 1 door te zetten? Zeker de glasvezel klanten op het eigen netwerk moet dat toch mogelijk zijn? 

Reputatie 7
Badge +1

Concreet gezien lijkt me dat niet zo moeilijk om dat in te voeren voor T-Mobile, zeker nu er ook diverse klanten zijn die via een app op de tv (LG of andere) of b.v. met Google tv.

De vertraging is denk ik lastig te meten dan zou je 2 tv's naast elkaar moeten zetten de een aangesloten op Ziggo de andere op T-Mobile, en dan meten het sturen van Whatsapp berichtjes heeft geen zin om te meten

Reputatie 5

Is prima te meten door dat een programma simpelweg 20 a 30 seconden later begint dan bij ziggo. Met een ek of wk staan de buren al te juichen als de bal bij ons nog richting het doel moet. 

Hoe zit T-Mobile hierin? Ziggo heeft hogere bitrates en geeft (zo goed als) de streams 1 op 1 door. KPN gaat de streams ook 1 op 1 doorzetten: https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-introduceert-hd-bij-tv-meer-bandbreedte-nog-beter-beeld/

 

Nu lopen de streams van T-Mobile al ruim 20 seconden achter op die van Ziggo (en straks ook KPN) met wat mindere kwaliteit. Wat is er op tegen om deze ook 1 op 1 door te zetten? Zeker de glasvezel klanten op het eigen netwerk moet dat toch mogelijk zijn? 

Dat bij kpn zijn gewoon de HD glaszenders die een ander naampje krijgen.

kpn heeft dit al jaren voor klanten op glasvezel.

Maar dat zijn maar een paar (10) zenders niet alles.

Ik keek er zelf nooit naar omdat deze op een onlogische plek zaten.

Ik ben het met U eens dat de stream van T-mobile beter mag.

 

 

Reputatie 6
Badge

Hoe zit T-Mobile hierin? Ziggo heeft hogere bitrates en geeft (zo goed als) de streams 1 op 1 door. KPN gaat de streams ook 1 op 1 doorzetten: https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-introduceert-hd-bij-tv-meer-bandbreedte-nog-beter-beeld/

 

Nu lopen de streams van T-Mobile al ruim 20 seconden achter op die van Ziggo (en straks ook KPN) met wat mindere kwaliteit. Wat is er op tegen om deze ook 1 op 1 door te zetten? Zeker de glasvezel klanten op het eigen netwerk moet dat toch mogelijk zijn? 

Dat bij kpn zijn gewoon de HD glaszenders die een ander naampje krijgen.

kpn heeft dit al jaren voor klanten op glasvezel.

Maar dat zijn maar een paar (10) zenders niet alles.

Ik keek er zelf nooit naar omdat deze op een onlogische plek zaten.

Ik ben het met U eens dat de stream van T-mobile beter mag.

 

 

Dit zijn niet de HD Glas zenders die ze nu al hebben maar dezelfde streams die T-Mobile op het oude platform doorgaf (waar ik nog steeds op zit; in ‘ODF’ gebied)

 

De vertraging is denk ik lastig te meten dan zou je 2 tv's naast elkaar moeten zetten de een aangesloten op Ziggo de andere op T-Mobile

Dat heb ik in het begin inderdaad precies zo gedaan en die vertraging zat op 18 seconden bij mij … (tov het oude platform, welke gelijk liep met Ziggo)

@apis4 

De HD glas zenders zijn/worden HD+ zenders.

Gewoon een andere noemer zoals ik al zij.

Dat is bij kpn zo wat ik ook al aan gaf.

Bij kpn in de 600 kanalenlijst reeks.

Ik praat dan over kpn en niet T-Mobile.

De doorgifte op het oude T-Mobile Tv platform ben ik niet mee bekend.

 

 

Reageer