Beantwoord

Vertraging TV stream


  • is een King Poster
  • 35 reacties

Ik ben erg benieuwd hoe de ontwikkelingen zijn op het gebied van de vertraging van de tv streams. Straks komen het EK en andere sporten eraan. Je wil toch niet dat je de hele straat hoort juichen terwijl alle T-Mobile klanten nog geen doelpunt hebben gezien.  
 

Bij mij ligt de vertraging momenteel nog steeds op ca. 30 seconden. 
 

Zal er snel verandering in komen? Het heeft al maanden ‘prioriteit’. 

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 11 June 2021, 15:29

Bekijk origineel

124 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Hans_68 Heeft in zijn bijdrage op dit topic een uitleg gegeven omtrent de reden waarom de streams nu zo slecht zijn, ik geloof hem direct.

Het euvel zit hem er in dat in het verleden toen vooral in het oosten (Achterhoek en Twente door reggefiber glasvezel werd uitgerold zij ook het tv gedeelte verzorgde middels Glashart media, perfecte kwaliteit.

Na de overname door KPN kwam het probleem dat het toenmalige gebrekkige DSL met geen mogelijkheid de glas streams kon verwerken, dus wat deed KPN ook klanten met glasvezel kregen de slechtere DSL streams.

Later heeft KPN na vele KPN een klein gedeelte van de streams ook voor glas geschikt gemaakt, klanten zoals ik die nog op het oude platform zitten en in WBA gebied krijgen (nu) nog de KPN streams, voordeel is weinig of geen vertraging, en hoogstwaarschijnlijk betere streams.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi allemaal, een aantal T-Mobile Thuis klanten kan inderdaad een vertraging ervaren bij de ontvangst van TV-beeld. Voor Thuis-klanten die we via glasvezel internet en TV leveren, maken we gebruik van streaming-technologie. Streaming is een veelgebruikte techniek bij TV kijken. Apps zoals NL Ziet, Ziggo Go, NPO Start, KPN iTV, T-Mobile Thuis en ESPN maken er stuk voor stuk gebruik van. Dit is onderdeel van een nieuw platform dat we gebruiken, waarmee we in de toekomst bijvoorbeeld TV kijken zonder kastje (set top box of decoder) kunnen aanbieden.

Om goed te kunnen streamen, zijn encodering en buffering nodig. Daardoor verschijnt live TV-content niet direct in beeld, zoals bij traditioneel TV kijken wel het geval is.

Reputatie 7
Badge +1

https://www.amino.tv/wp-content/uploads/2021/02/Datasheet-Client-Devices-Aria-7-Datasheet-1.pdf

Als ik bovenstaande PDF goed lees kan de Aria 610 en 710 in mijn beleving wel degelijk UHD of 4K aan, of T-Mobile gebruikt een decoder met uitgeklede software maar dat terzijde.

Onlangs is er uitspraak geweest tegen Ziggo dat men verplicht is eigen apparatuur van de klant toe te laten, is deze uitspraak ook van toepassing op T-Mobile e.a. providers?

En voor de vertraging is ook wel een oplossing, het aantal tussen stations tot een minimum beperken, elke bewerking of her codering geeft vertraging.

Reputatie 7
Badge +14

Ziggo is in beroep gegaan tegen deze verplichting. Tot een toekomstige uitspraak is geweest zal er niets veranderen.

Reputatie 2

@Jason Is jouw bericht van vandaag het statement waar we op wachten of komt er nog een oplossing? Ik denk dat het inmiddels zo lang heeft geduurd dat transparantie vanuit T-Mobile het minste is wat de klanten verdienen.

Reputatie 3

Is Turkije - Italië al begonnen bij T-Mobile? Bij KPN is deze al afgelopen namelijk

Reputatie 6
Badge

Je kunt alleen een boete krijgen als je opzegt binnen 1 jaar na ingang van contract, soms is het ook mogelijk om binnen die periode op te zeggen als de provider aantoonbaar in gebreke blijft en een product levert welke niet voldoet aan de eis welke men mag verwachten.

 

Ik zit inderdaad nog binnen het jaar van mijn contract, maar volgens mij leveren zij niet wat je kan verwachten dus dat lijkt mij voldoende. Ga maar weer terug naar Ziggo denk ik.


Het tv gedeelte kun je wel voortijdig opzeggen zonder ‘boete’.

 

Is er een reden waarom ze overgestapt zijn naar deze nieuwe firmware? De oude was namelijk beter en niks mis mee! 

Cloud opnemen en terugkijken van programma's waren de meest gevraagde features en dit is de oplossing die ze bedacht hebben. Toch lukt het KPN om de vertraging tot zo'n 10 seconden beperkt te houden bij hun webstream en hier zit het nog steeds rond de 25-30 seconden … (zoals ik in de beginperiode al had gezegd en nu eindelijk bevestigd [toegegeven] wordt gaat het nooit opgelost worden). Uiteindelijk is het nog steeds een kul antwoord aangezien het op DSL wel kan zonder de nieuwe streams ...

Reputatie 2

@apis4

Gisterenavond was de vertraging tussen NPO (digitenne) en stream van de NOS.nl 25 sec.

Is heel goed te meten als tijdens de wedstrijd een klok in beeld staat.

Zal avond ook eens vergelijken net de webstream van KPN en TMT  ( laptop) en het oude platform (WBA dus KPN streams)

 

Reputatie 6
Badge

@apis4

Gisterenavond was de vertraging tussen NPO (digitenne) en stream van de NOS.nl 25 sec.

Is heel goed te meten als tijdens de wedstrijd een klok in beeld staat.

Zal avond ook eens vergelijken net de webstream van KPN en TMT  ( laptop) en het oude platform (WBA dus KPN streams)

 


Ja, die vergelijking met KPN heb ik zelf ook al eens gedaan (heb ook toegang tot de KPN iTV en zit nu nog steeds op het oude platform). De vertraging bij de KPN webstream viel reuze mee vergeleken met die van TV Anywhere.

Hoor iig graag de resultaten van vanavond :thumbsup:(had het zelf op de telefoon gedaan dus dan valt een eventueel kwaliteitsverschil wat minder op. Óf KPN heeft krachtigere servers om te hercoderen óf ze snijden de kantjes er ergens vanaf).

Bij een Eurosport Player had je overigens ook aardig wat vertraging, eigenlijk ook wel benieuwd wat dat bij een NLZiet zou zijn dan. NPO Plus heb ik toevallig ook nu dus die kan ik straks ook wel eens proberen ...

Reputatie 4

Hoi allemaal, een aantal T-Mobile Thuis klanten kan inderdaad een vertraging ervaren bij de ontvangst van TV-beeld. Voor Thuis-klanten die we via glasvezel internet en TV leveren, maken we gebruik van streaming-technologie. Streaming is een veelgebruikte techniek bij TV kijken. Apps zoals NL Ziet, Ziggo Go, NPO Start, KPN iTV, T-Mobile Thuis en ESPN maken er stuk voor stuk gebruik van. Dit is onderdeel van een nieuw platform dat we gebruiken, waarmee we in de toekomst bijvoorbeeld TV kijken zonder kastje (set top box of decoder) kunnen aanbieden.

Om goed te kunnen streamen, zijn encodering en buffering nodig. Daardoor verschijnt live TV-content niet direct in beeld, zoals bij traditioneel TV kijken wel het geval is.

Hallo @Jason,

Iets meer informatie is hier wel op zijn plaats. Een paar opmerkingen/vragen:

  1. Is dit het langverwachte antwoord op de vraag die hier door velen al is gesteld, namelijk: wanneer wordt deze vertraging opgelost. Dan is het antwoord dus dat het niet wordt opgelost?
  2. andere aanbieders die met streaming werken hebben geen vertraging van 30 seconden, laat de technische dienst de diensten die je hierboven noemt maar eens met elkaar vergelijken.
  3. “een aantal T-Mobile Thuis klanten kan een vertraging ervaren” is wel heel erg eufemistisch. Ik vrees dat het gewoon voor alle klanten geldt, maar dat sommigen het niet merken of niet erg vinden. Ik heb zelf een 1Gb/s abo op ODF, sneller kan T-Mobile het niet leveren. Het oude TV anywhere is toch ook streaming, daar trad de vertraging niet op.
  4. Toen digitale TV werd ingevoerd (IPTV en DVB-C) was er ook een vertraging ten opzicht van het oude analoge (AM-SCM) kabelsignaal. Dat was toen een paar seconden, maar voldoende voor de aanbieders van TV om ervoor te kiezen het analoge signaal te vertragen.

Ik ben verder behoorlijk happy met T-Mobile thuis en T-Mobile TV, maar deze vertraging is gewoon echt niet te verkopen voor live TV. Het 8 journaal begint bij mij om 8:01 en met oud en nieuw proostten wij een minuut later. Daar is wel mee te leven.

Wat niet acceptabel is: een aanval opgezet zien worden en voordat je weet wat er gaat gebeuren al een pushbericht krijgen dat er gescoord is of de buren horen juichen.

Ik begrijp nu dus dat er niets aan gedaan wordt. Dat geeft in ieder geval duidelijkheid. Mensen kunnen nu hun eigen keuze maken: ‘neem supersnel glasvezelinternet, zodat je TV beelden nu een halve minuut later aankomen’. Teleurstellend, anders kan ik het niet noemen.

Met enige verbazing lees ik het bericht van @Jason van gister! 

Zoals anderen ook schrijven, is dit het uiteindelijk antwoord? Wordt er ook niet meer gewerkt aan een oplossing of op zijn minste het verminderen van de vertraging? Of is dat niet bekend?

Verbaasd mij dat er al tijden door T-mobile wordt gezegd dat ze er met man en macht aan werken, de vertraging te verminderen. Puntje bij paaltje blijkt dat ‘niet anders kan’ en komt door ‘streaming technologie bij glasvezel’. Als dit de nieuwste techniek is? Waarom is dan een vertraging nodig? Klinkt niet echt als een positieve ontwikkeling voor T-mobile klanten.

 

Hoe werd het oude platvorm bij glasvezel klanten geleverd dan? Ik ervaarde toen geen vertraging. Maar dan vast het vast ook niet ‘de nieuwe technologie’.

 

Het is jammer. Ik ben meer dan tevreden over T-mobile als aanbieder. Maar de vertraging van de streams is voor mij een groot minpunt. Dit zal er voor zorgen dan ik in de toekomst toch echt naar een andere TV aanbieder ga kijken.

Reputatie 7
Badge +14

Kijk eens naar NLZIET. Werkt prima over een standaard internetlijn.

Reputatie 6
Badge

Kijk eens naar NLZIET. Werkt prima over een standaard internetlijn.


Zal vast prima werken maar kan bijna niet zijn dat deze niet achterloopt op normale tv …

Net even gekeken: KPN liep 12 seconden achter, TV Anywhere 26 en NPO Plus 39 … (vergeleken bij NPO 1 op DVB-C en ODF glasvezel)

 

Met enige verbazing lees ik het bericht van @Jason van gister! 

Zoals anderen ook schrijven, is dit het uiteindelijk antwoord? Wordt er ook niet meer gewerkt aan een oplossing of op zijn minste het verminderen van de vertraging? Of is dat niet bekend?

Verbaasd mij dat er al tijden door T-mobile wordt gezegd dat ze er met man en macht aan werken, de vertraging te verminderen. Puntje bij paaltje blijkt dat ‘niet anders kan’ en komt door ‘streaming technologie bij glasvezel’. Als dit de nieuwste techniek is? Waarom is dan een vertraging nodig? Klinkt niet echt als een positieve ontwikkeling voor T-mobile klanten.

 

Hoe werd het oude platvorm bij glasvezel klanten geleverd dan? Ik ervaarde toen geen vertraging. Maar dan vast het vast ook niet ‘de nieuwe technologie’.

 

Het is jammer. Ik ben meer dan tevreden over T-mobile als aanbieder. Maar de vertraging van de streams is voor mij een groot minpunt. Dit zal er voor zorgen dan ik in de toekomst toch echt naar een andere TV aanbieder ga kijken.


De streams worden natuurlijk weer gehercodeerd naar verschillende bitrates en resoluties en dat gaat nou eenmaal niet zonder vertraging (is dan ook precies om weer in herhaling te vallen :innocent: waarom ik vanaf dag 1 al riep dat ze dit nooit gingen oplossen).

Reputatie 6
Badge

Nu via de browser:

  • NPO: 19 seconden
  • KPN: 16 seconden
  • TMO: 36 seconden
Reputatie 3

Het verschil tussen aantal zenders is ook om te huilen, bv als ik BBC kijk naar EK dan is de vertraging daar nog groter, 50sec en 15fps en het is niet om aan te zien.... Man man man

Dit is echt slecht, hoe kan je zoiets zonder testen je klanten dit aan doen en nog erger je klanten verliezen. 

Reputatie 3

Weet iemand of bij KPN de vertraging net zoals bij T mobile is? Zit namelijk even te kijken welke glasvezel provider ik moet nemen. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik kom na een klein testje tot de volgende verschillen gemeten op oude platform in WBA gebied met de Entone 510 met een Panasonic FHD tv bouwjaar 2013/2014

Tv loopt tussen pakweg 25 tot 30 seconden voor op laptop mijn iPhone zit er globaal gezien tussen in deze loopt weer 10 tot 15 seconden voor op de laptop.

Reputatie 7
Badge +1

@Nas9 Zal in mijn beleving eerlijk gezegd niet zoveel uitmaken welke provider je kiest volgens mij krijgen ze bijna allemaal de streams van KPN, op een paar naar die ze Canal Digitaal krijgen, echter lees je ook daar slechte recensies over.

Hoe dan zoals reeds eerder hier opgemerkt waren de streams van Glashart media in den beginne gewoonweg het beste, het grote voordeel was dat dit puur en alleen glas streams waren en je ook

DVB-C had via een aansluiting op de glasvezelmodem,

Reputatie 3

Hoi allemaal, een aantal T-Mobile Thuis klanten kan inderdaad een vertraging ervaren bij de ontvangst van TV-beeld. Voor Thuis-klanten die we via glasvezel internet en TV leveren, maken we gebruik van streaming-technologie. Streaming is een veelgebruikte techniek bij TV kijken. Apps zoals NL Ziet, Ziggo Go, NPO Start, KPN iTV, T-Mobile Thuis en ESPN maken er stuk voor stuk gebruik van. Dit is onderdeel van een nieuw platform dat we gebruiken, waarmee we in de toekomst bijvoorbeeld TV kijken zonder kastje (set top box of decoder) kunnen aanbieden.

Om goed te kunnen streamen, zijn encodering en buffering nodig. Daardoor verschijnt live TV-content niet direct in beeld, zoals bij traditioneel TV kijken wel het geval is.

Kunnen jullie mij terug zetten naar de oude update?

Terug kijken opnemen heb ik helemaal niks aan.

Mijn broer woont ook in Vught en die zit nog op de firmware 

Reputatie 3

Hoi allemaal, een aantal T-Mobile Thuis klanten kan inderdaad een vertraging ervaren bij de ontvangst van TV-beeld. Voor Thuis-klanten die we via glasvezel internet en TV leveren, maken we gebruik van streaming-technologie. Streaming is een veelgebruikte techniek bij TV kijken. Apps zoals NL Ziet, Ziggo Go, NPO Start, KPN iTV, T-Mobile Thuis en ESPN maken er stuk voor stuk gebruik van. Dit is onderdeel van een nieuw platform dat we gebruiken, waarmee we in de toekomst bijvoorbeeld TV kijken zonder kastje (set top box of decoder) kunnen aanbieden.

Om goed te kunnen streamen, zijn encodering en buffering nodig. Daardoor verschijnt live TV-content niet direct in beeld, zoals bij traditioneel TV kijken wel het geval is.

Kunnen jullie mij terug zetten naar de oude update?

Terug kijken opnemen heb ik helemaal niks aan.

Mijn broer woont ook in Vught en die zit nog op de firmware 

 

Ik heb dit specifiek gevraagd een aantal maanden geleden. Voor Gideon was dit geen probleem en zo te doen, alleen T-Mobile moest toestemming geven en die accepteerden dat niet… waardeloos. Vandaag maar met noise cancelling koptelefoon de wedstrijd gekeken thuis, wat een armoe. 

Reputatie 3

Hoi allemaal, een aantal T-Mobile Thuis klanten kan inderdaad een vertraging ervaren bij de ontvangst van TV-beeld. Voor Thuis-klanten die we via glasvezel internet en TV leveren, maken we gebruik van streaming-technologie. Streaming is een veelgebruikte techniek bij TV kijken. Apps zoals NL Ziet, Ziggo Go, NPO Start, KPN iTV, T-Mobile Thuis en ESPN maken er stuk voor stuk gebruik van. Dit is onderdeel van een nieuw platform dat we gebruiken, waarmee we in de toekomst bijvoorbeeld TV kijken zonder kastje (set top box of decoder) kunnen aanbieden.

Om goed te kunnen streamen, zijn encodering en buffering nodig. Daardoor verschijnt live TV-content niet direct in beeld, zoals bij traditioneel TV kijken wel het geval is.

 

Jason, heb jij überhaupt door wat er allemaal speelt? Wat een gigantische anti-climax dit bericht, echt waardeloos die klantenservice bij T-Mobile. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en de een weet nog minder dan de ander. Grote praatjes vorig jaar aan de deuren in Den Haag maar in de praktijk de vraag niet aankunnen en dramatische (TV) kwaliteit bieden.

Reputatie 5

Los nog van de vertraging, wat overigens helemaal geen probleem is maar een keuze van Tmobile @Jason  - transcoden naar baggerkwaliteit kost nou eenmaal tijd - vind ik het verlies in beeld kwaliteit veel ergerlijker en storend. De lijnen in het veld hebben gewoon kartel randen bij bewegende beelden, en de overgang van stilstaand beeld naar bewegend beeld zorgt er voor dat de grasmat alle detail verliest en veranderd in een groene knipperende soep. Dit zie je ook bij auto en motorsport waarbij je dan ook de bekende compressie blokjes/artefacten duidelijk ziet.

Vergeleken met wat ik had van voor de update en nu is een wereld van verschil en ik verwacht hier ook gewoon een financiële compensatie voor. Vertraging boeit me niet, kwaliteit aanpassen naar beneden? Daar ga ik dus niet mee akkoord, ik betaal verdorie geen 15 euro voor ziggo sport om die in 480p op m'n 65 inch TV te bekijken! Terwijl ik hem via de illegale iptv aanbieders in veel hogere kwaliteit kan bekijken!

Je kunt een keutel nog zo proberen te poetsen, het is en blijft een keutel! 

Reputatie 3

Los nog van de vertraging, wat overigens helemaal geen probleem is maar een keuze van Tmobile @Jason  - transcoden naar baggerkwaliteit kost nou eenmaal tijd - vind ik het verlies in beeld kwaliteit veel ergerlijker en storend. De lijnen in het veld hebben gewoon kartel randen bij bewegende beelden, en de overgang van stilstaand beeld naar bewegend beeld zorgt er voor dat de grasmat alle detail verliest en veranderd in een groene knipperende soep. Dit zie je ook bij auto en motorsport waarbij je dan ook de bekende compressie blokjes/artefacten duidelijk ziet.

Vergeleken met wat ik had van voor de update en nu is een wereld van verschil en ik verwacht hier ook gewoon een financiële compensatie voor. Vertraging boeit me niet, kwaliteit aanpassen naar beneden? Daar ga ik dus niet mee akkoord, ik betaal verdorie geen 15 euro voor ziggo sport om die in 480p op m'n 65 inch TV te bekijken! Terwijl ik hem via de illegale iptv aanbieders in veel hogere kwaliteit kan bekijken!

Je kunt een keutel nog zo proberen te poetsen, het is en blijft een keutel! 

Beeld kwaliteit viel mij ook meteen op, ik dacht dat ik naar een stream zat te kijken toen ik Ziggo Sport had aangezet met 15fps.

Voetbal wedstrijden kijken op 65inch doet erg pijn, want ik ben hiermee alleen maar achteruit gegaan.

Ik volg sommige EK wedstrijden ook bij BBC en daar is het beeld kwaliteit nog slechter.

Als T-Mobile dit niet terug kunnen zetten verwacht ik een eerlijke antwoord, want providers zijn er genoeg.

Ik ga niet extra betalen voor Ziggo Sport met een slechte beeld kwaliteit. 

Reputatie 7
Badge +1

Hoewel ik het in principe wel eens ben met enkele opmerkingen in dit topic moet men ook de zaken in een ander ogenschouw bekijken, zelf zit ik nog op het oude platform dat het nieuwe veel slechter is neem ik graag aan.

Maar zelf denk ik dat men daar de moderators niet de schuld van kan geven, vergeet niet niet dat dit soort dingen altijd van hogerhand komen, en net als overal heeft “hogerhand” totaal geen verstand van de materie, maar beslist wel en de werkvloer mag het oplossen.

Als de mensen die beslissingen nemen bij T-Mobile ook werkelijk verstand zouden hebben zou dat veel ontevreden klanten schelen.

t-mobile gaat er hier ook uit, dramatische beeldkwaliteit en ik krijg zojuist door dat nederland de 3-2 heeft gemaakt. Ik kijk nu via een stream uit zwitserland die notabene 10s sneller is dan t-mobile thuis gruis :expressionless:

Reageer