Beantwoord

Vertraging TV stream


  • is een King Poster
  • 35 reacties

Ik ben erg benieuwd hoe de ontwikkelingen zijn op het gebied van de vertraging van de tv streams. Straks komen het EK en andere sporten eraan. Je wil toch niet dat je de hele straat hoort juichen terwijl alle T-Mobile klanten nog geen doelpunt hebben gezien.  
 

Bij mij ligt de vertraging momenteel nog steeds op ca. 30 seconden. 
 

Zal er snel verandering in komen? Het heeft al maanden ‘prioriteit’. 

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 11 June 2021, 15:29

Bekijk origineel

124 reacties

Reputatie 6
Badge

Daarmee bedoelt KPN vrijwel zeker tov Ziggo, het is gewoon technisch al onmogelijk om het beeld in huis te krijgen zonder vertraging te hebben tov wat er op dat moment live op het veld gebeurt… (maar zo te lezen zou het wel tot slechts enkele seconden teruggebracht kunnen worden).

Reputatie 7
Badge +1

Dat brengt mij tot de vraag waarom er bij KPN althans volgens eigen zeggen geen of bijna geen vertraging is, aangezien zij bij b.v. voetbalwedstrijden de strams rechtstreeks doorgeven zonder allerlei onnodige omwegen.

De snelste weg is nog altijd in een rechte lijn van A naar B zonder onderweg overal aan te wippen zoals Odido helaas wel doet tot ergenis van de voetbal fan voor mij maakt het niet uit maar kan me voorstellen dat anderen er wel van balen.

Reputatie 6
Badge

Kan bovenstaande veroorzaakt worden doordat de tv box al een jaar of 10 oud is?

Dat is niet aannemelijk nee dat het door de box komt, zeker geen twee minuten plus vertraging. Ten opzicht van wat eigenlijk? Alle tv komt al vertraagd binnen tov wat er op het veld aan de gang is …

Als er haperingen in de stream/verbinding komen en hij opnieuw gaat bufferen kun je wel verder achterop raken (had de eerste wedstrijd via de stream gekeken toen ik in Duitsland was op een tablet en op de tv liep de Duitse stream van Amazon. Het grootste gedeelte van de wedstrijd liep de Amazon stream achter, en na een paar kleine haperingen steeds verder, maar tegen het einde toen die echt helemaal opnieuw aangezet werd liep die stream ineens voor tov de Odido stream op de tablet …

Toen de Android TV app voor het eerst uit was heb ik het nog kunnen vergelijken met het oude tv signaal en toen had ik een vertraging van zo'n 19 seconden. Ik gebruik zelf ook de oude boxen nog maar heb ook nog kabel tv, kan straks wel even kijken hoeveel vertraging er in zit als er wat bij Studio Sport is met een wedstrijdklok in beeld ...

 

T.o.v. Sofascore en de UEFA website. Het is lachwekkend dat je op een app gaat kijken of een goal wordt afgekeurd of een penalty erin gaat. 

Mijn Entone tv kastje loopt nu 18-19 seconden achter op kabel tv van Ziggo (de oude tv omgeving van T-Mobile voor alle vernieuwingen liep vrijwel gelijk daarmee) dus tov echt live zul je altijd achter lopen met beeld

Kan bovenstaande veroorzaakt worden doordat de tv box al een jaar of 10 oud is?

Dat is niet aannemelijk nee dat het door de box komt, zeker geen twee minuten plus vertraging. Ten opzicht van wat eigenlijk? Alle tv komt al vertraagd binnen tov wat er op het veld aan de gang is …

Als er haperingen in de stream/verbinding komen en hij opnieuw gaat bufferen kun je wel verder achterop raken (had de eerste wedstrijd via de stream gekeken toen ik in Duitsland was op een tablet en op de tv liep de Duitse stream van Amazon. Het grootste gedeelte van de wedstrijd liep de Amazon stream achter, en na een paar kleine haperingen steeds verder, maar tegen het einde toen die echt helemaal opnieuw aangezet werd liep die stream ineens voor tov de Odido stream op de tablet …

Toen de Android TV app voor het eerst uit was heb ik het nog kunnen vergelijken met het oude tv signaal en toen had ik een vertraging van zo'n 19 seconden. Ik gebruik zelf ook de oude boxen nog maar heb ook nog kabel tv, kan straks wel even kijken hoeveel vertraging er in zit als er wat bij Studio Sport is met een wedstrijdklok in beeld ...

 

T.o.v. Sofascore en de UEFA website. Het is lachwekkend dat je op een app gaat kijken of een goal wordt afgekeurd of een penalty erin gaat. 

Reputatie 7
Badge +14

De vertraging is voornamelijk door het medium IP TV. Als er niet gebuffert wordt, dan krijg je dat het beeld soms stil komt te staan. Als je dit niet wilt, dan is er nog analoge TV of je neemt een hogere bandbreedte. De buffering is vaak dynamisch met hoe snel de videobeelden binnenkomen op een adres.

Klagen bij consumenten programma's is natuurlijk onzin, dit werkt gewoon  “as designed”.

Reputatie 4
Badge

Kan bovenstaande veroorzaakt worden doordat de tv box al een jaar of 10 oud is?

Nee. Lees de hele draad hierboven maar eens.
In het begin ging het om 30 seconden, nu dus al bijna 2,5 minuten.

Odido heeft de keuze gemaakt het met deze vertraging door te geven, en heeft besloten dat deze vertraging acceptabel is. Ze zijn niet van plan hier iets aan te veranderen.
Beloftes over aanmaken van ticket en oplossen van het probleem zijn loos.
Dit is een beleidskeuze die mogelijk pas zal veranderen als mensen hier luidkeels over klagen (bij Kassa of Radar bijvoorbeeld) en vervolgens massaal opzeggen. Iets anders zal de beleidsmakers niet overtuigen.
Hard, maar (ben ik bang) waar.

Reputatie 6
Badge

Nog niks in beeld met een klok maar de Android TV app loopt in ieder geval seconden achter op het kastje (de ouderwetse Entone) dus het lijkt me sterk dat de ouderdom ervan voor een vertraging van meer dan twee minuten heeft gezorgd.

En het kastje loopt zo’n 18 seconden achter op kabel tv van ziggo…

Reputatie 6
Badge

Kan bovenstaande veroorzaakt worden doordat de tv box al een jaar of 10 oud is?

Dat is niet aannemelijk nee dat het door de box komt, zeker geen twee minuten plus vertraging. Ten opzicht van wat eigenlijk? Alle tv komt al vertraagd binnen tov wat er op het veld aan de gang is …

Als er haperingen in de stream/verbinding komen en hij opnieuw gaat bufferen kun je wel verder achterop raken (had de eerste wedstrijd via de stream gekeken toen ik in Duitsland was op een tablet en op de tv liep de Duitse stream van Amazon. Het grootste gedeelte van de wedstrijd liep de Amazon stream achter, en na een paar kleine haperingen steeds verder, maar tegen het einde toen die echt helemaal opnieuw aangezet werd liep die stream ineens voor tov de Odido stream op de tablet …

Toen de Android TV app voor het eerst uit was heb ik het nog kunnen vergelijken met het oude tv signaal en toen had ik een vertraging van zo'n 19 seconden. Ik gebruik zelf ook de oude boxen nog maar heb ook nog kabel tv, kan straks wel even kijken hoeveel vertraging er in zit als er wat bij Studio Sport is met een wedstrijdklok in beeld ...

 

Kan bovenstaande veroorzaakt worden doordat de tv box al een jaar of 10 oud is?

Ik kijk nu live Dortmund - PSV met 2 minuut 23 seconden vertraging. 

Reputatie 6
Badge

@apis4 Dank je wel voor je terugkoppeling! Ik heb gelijk een ticket aangemaakt naar onze technische dienst. Zij zullen dit onderzoeken en voor je oplossen! 

Oh, de oorzaak is allang bekend hoor 😉

Uit ‘het beste antwoord’: Om goed te kunnen streamen, zijn encodering en buffering nodig. Daardoor verschijnt live TV-content niet direct in beeld, zoals bij traditioneel TV kijken wel het geval is.

 

Reputatie 6
Badge +2

@apis4 Dank je wel voor je terugkoppeling! Ik heb gelijk een ticket aangemaakt naar onze technische dienst. Zij zullen dit onderzoeken en voor je oplossen! 

Reputatie 6
Badge

Letterlijk alles wat uitgezonden wordt op het nieuwe platform loopt achter tov het oude tv platform of bijv. kabel tv van Ziggo dus om nou om een specifiek tijdstip te vragen heeft helemaal geen zin aangezien het journaal om acht uur in de ochtend net zo ver achterloopt als die Champions League wedstrijd twee dagen later om negen uur in de avond ...

Hey @Huito, kan je mij alleen nog specifiek een zender, het programma met datum en tijdstip doorgeven? Ander kan ik het niet voor je doorzetten. Alvast bedankt! 

Het is eigenlijk op alle data, tijdstippen, zenders & programma's. Vooral voetbal, afgelopen woensdag 21 februari 2024 om 21:00 RTL 7, live uitzending Champions League PSV - Borussia Dortmund. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Huito, kan je mij alleen nog specifiek een zender, het programma met datum en tijdstip doorgeven? Ander kan ik het niet voor je doorzetten. Alvast bedankt! 

@Huito Ik kijk graag met je mee, zodat je optimaal kunt genieten van TV Kijken. 

Wil je de volgende vragen voor mij beantwoorden?

  • Werkt het geluid wel zonder externe apparatuur? 
    Ja het geluid werkt wel, daar is niks mis mee. Ik heb vertraging van het beeld (en ook het geluid dus?) ten opzichte van de buren.
  • Is er een zender waarbij het geluid wel werkt? Zo ja, welke?
    Bij alle zenders.
  • Sinds wanneer ervaar je dit probleem?
    Sinds dat ik Odido heb (november 2023, maar ik denk dat het de laatste maand juist erger is geworden...
  • Gaat het om live TV kijken, om terug kijken, opnames of alles?
    Live TV natuurlijk...
  • Op welke zenders doet het probleem zich voor?
    Alle zenders...
  • Welk programma heb je gekeken en op welke datum/tijdstip?
    Ik denk dat ik hier alle live voetbalwedstrijd kan opschrijven die ik kijk?
  • Speelt het probleem ook bij andere apps? (bijvoorbeeld Netflix of Videoland)
    Geen idee, die gebruik ik niet.
  • Speelt het probleem zich alleen af op de Mediabox of ook op de Amino TV Box?
    Ik heb alleen een Mediabox

Ik hoor het graag, zodat ik gericht voor je op zoek kan naar de juiste oplossing! 

 

 

Reputatie 6
Badge +2

@Huito Ik kijk graag met je mee, zodat je optimaal kunt genieten van TV Kijken. 

Wil je de volgende vragen voor mij beantwoorden?

  • Werkt het geluid wel zonder externe apparatuur?
  • Is er een zender waarbij het geluid wel werkt? Zo ja, welke?
  • Sinds wanneer ervaar je dit probleem?
  • Gaat het om live TV kijken, om terug kijken, opnames of alles?
  • Op welke zenders doet het probleem zich voor?
  • Welk programma heb je gekeken en op welke datum/tijdstip?
  • Speelt het probleem ook bij andere apps? (bijvoorbeeld Netflix of Videoland)
  • Speelt het probleem zich alleen af op de Mediabox of ook op de Amino TV Box?

Ik hoor het graag, zodat ik gericht voor je op zoek kan naar de juiste oplossing! 

 

Het verschil met mijn overburen is inmiddels 28 seconden… Ik kan dit precies narekenen want ik kijk rechtstreeks naar de overbuurman zijn televisie, en we kijken beide hetzelfde programma…

ODIDO fix dit eens!

Reputatie 7
Badge +9

Hey @chrisheesbeen, op dit moment zijn er geen nieuwe updates omtrent de vertraging. @TMTV heeft het zo goed mogelijk uitgelegd in zijn bericht: 

De vertraging bestaat uit twee delen. T-Mobile kiest ervoor om de streams te hercoderen, waarschijnlijk om bandbreedte en opslagruimte te besparen. Daar komt het grootste gedeelte van de vertraging (ongeveer 30 seconden) vandaan. Daarnaast is er een buffer van 4 seconden. Als je een zender gaat kijken, vraagt de TV-box of app de nieuwste 4 seconden van de stream. Die worden vervolgens afgespeeld. Zodra die bijna om zijn, worden de volgende 4 seconden opgevraagd, enzovoort. Ik zie dit niet op korte termijn veranderen. Dit is inherent aan de keuzes die ze hierin gemaakt hebben. Of dat de juiste zijn, valt over te discussiëren, maar ik hoop dat ik het zo begrijpelijk heb uitgelegd.

 

 

Ik heb de vertraging weer gemerkt tijdens de huidige wedstrijd van Ajax - Feyenoord. Bij de buren werd er 3x 1 minuut eerder gescoord dan bij ons. ;-) 

Zijn er nog updates m.b.t. dit topic?

Op dit moment is het zelfs 17 seconden bij de wedstrijd Volendam- Vitesse. Echt bizar…

Reputatie 7
Badge +6

De vertraging bestaat uit twee delen. T-Mobile kiest ervoor om de streams te hercoderen, waarschijnlijk om bandbreedte en opslagruimte te besparen. Daar komt het grootste gedeelte van de vertraging (ongeveer 30 seconden) vandaan. Daarnaast is er een buffer van 4 seconden. Als je een zender gaat kijken, vraagt de TV-box of app de nieuwste 4 seconden van de stream. Die worden vervolgens afgespeeld. Zodra die bijna om zijn, worden de volgende 4 seconden opgevraagd, enzovoort. Ik zie dit niet op korte termijn veranderen. Dit is inherent aan de keuzes die ze hierin gemaakt hebben. Of dat de juiste zijn, valt over te discussiëren, maar ik hoop dat ik het zo begrijpelijk heb uitgelegd.

@eric …nog de normale IPTv vertraging,  de stream wordt gebufferd om jitter/delay op te vangen.

Dit begrijp ik niet, zou je dit in iets meer Jip en Janneke taal kunnen toelichten? ;-)

Ik kom van Ziggo af waar ik ruim 10 jaar klant ben geweest en daar is mij een vertraging nooit opgevallen.

Reputatie 7
Badge +14

Dat zou wellicht forumleden kunnen vertellen die ESPN hebben gekeken, ik heb dat zelf niet. Je hebt natuurlijk naast de bewuste vertraging nog de normale IPTv vertraging,  de stream wordt gebufferd om jitter/delay op te vangen.

Hoi @SoccerStare ,

Had je de update van Jason gelezen? Dit is de verklaring van de vertraging die er soms is. Er is dus geen sprake van een fout, maar een bewuste opzet van de 'beeld eigenaar '. 

Begrijp ik het dan goed dat zodra de eredivisie begint op ESPN dit niet is?

Reageer