Beantwoord

Wat is de kwaliteit van de T-Mobile TV Box (zonder harddiskrecorder)?

  • 5 February 2020
  • 19 reacties
  • 4630 Bekeken

Onlangs heb ik er voor gekozen mijn T-Mobile Thuis abonnement te vernieuwen en daarbij een aantal wijzigingen door te voeren. Momenteel ben ik in afwachting van de aanvraag die nog in behandeling is.


Een wijziging die ik nog niet heb doorgegeven, maar wel zo snel mogelijk wil laten doorvoeren is het omwisselen van mijn set-top box mét harddiskrecorder voor een ‘standaard’ set-top box. De reden hiervoor is de € 5,- die ik maandelijks betaal voor een opnamefunctionaliteit die ik nauwelijks gebruik.

Echter, in een poging te achterhalen wat voor TV Box T-Mobile me straks zal sturen vind ik een mix van oude en nieuwe, soms wat zorgwekkende, maar vooral verwarrende informatie. Ik hoop hier wat duidelijkheid te krijgen over een aantal vragen die hierdoor gerezen zijn:

  • Klopt het dat de standaard TV Box geen 1080p doorgeeft?
  • Klopt het dat ik alle uitzendingen straks in stereo op mijn TV (Sony Bravia) krijg in plaats van 5.1 (waar mogelijk)?

Als ik niet alleen de opnamefunctionaliteit maar ook op kwaliteit (flink) moet inleveren, dan kan dat een reden zijn om me te bedenken en over te stappen naar een andere aanbieder, die wel kwaliteit biedt.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 7 February 2020, 11:55

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @rvdgeer,

 

Welkom op de Community, wat leuk dat je jouw vraag hier stelt! Ik ben er om je te helpen en alles duidelijk te maken. :smile:

 

  • Klopt het dat de standaard TV Box geen 1080p doorgeeft? → Ja dat klopt, al onze TV Boxen staan standaard op een resolutie van 1080i. Dat is de ‘interlaced’ versie van 1980 x 1080 pixels. 1080p is de ‘progressive’ versie die ook bij de laagste pixels een HD image kan leveren. Er zit dus wel enig verschil tussen, maar we leveren in 1080 formaat. We hebben bij de Entone Kamai en oude Amino boxen een tijdje verstoring op het HD kanaal gehad waardoor ineens standaard werd uitgezonden op 720p of nog lager. Dit is inmiddels verholpen en niet langer van toepassing. Bovendien worden de Kamais en ‘oude’ Amino’s niet langer geleverd. De streams zijn overigens ook in 1080i. :wink:
  • Het klopt dat de uitzendingen standaard op stereo staan, maar dit is te verhelpen. Wanneer een TV aangesloten zit via een HDMI kabel op onze TV Box en aangeeft dat deze stereo ondersteunt, wordt automatisch stereo geselecteerd. Ongeacht of de TV andere protocollen snapt zoals Dolby AC3 & DTS. Dit is zo ingesteld om problemen te voorkomen met TV's die Dolby niet ondersteunen. Wanneer je de TV Box bijvoorbeeld op een versterker aansluit via een HDMI of SPDIF optische kabel heb je deze beperking niet en kan je dus wel Dolby AC3 gebruiken als de versterker dit ondersteunt. Mijn advies zou zijn om de HDMI passthrough functionaliteit van een versterker te gebruiken als je de TV Box niet rechtstreeks op de versterker aansluit. Als je deze mogelijkheid niet hebt is een SPDIF optische kabel de enige mogelijkheid om een Dolby signaal te krijgen. Ik hoop dat ik je zo van meer duidelijkheid heb kunnen voorzien!

Bedankt voor de antwoorden.

Je zegt nee, maar je bedoelt ja: 1080p wordt niet ondersteund. (Maar 1080i wel.)
Voor wat betreft het geluid: Ik heb geen versterker, maar wel een soundbar. Ik zal eens moeten kijken of ik daarop voldoende aansluitmogelijkheden heb om ook de tv box aan te sluiten.

 

Inmiddels bedacht ik me dat de standaard TV Box waarschijnlijk niet de optie heeft om Live TV te pauzeren. Als dat klopt zou dat nog wel eens de reden kunnen zijn om toch de harddiskrecorder te blijven gebruiken.

 

Reputatie 7
Badge +16

Dat klopt helemaal! Pauzeren kan op de standaard box enkel op NPO 1, 2 en 3. Laat me weten wat ik voor je kan doen inzake de box. Indien je deze toch wilt omruilen, dan doe ik dat natuurlijk met alle liefde voor je. Veel succes met de soundbar, welk merk is het? SONOS of Samsung toevallig? Wellicht heb je iets aan de info in dit topic: Soundbar. Als ik iets anders voor je kan betekenen, dan hoor ik het ook graag. De Community zit voor je klaar! :relaxed:

Reputatie 4

Dat klopt helemaal! Pauzeren kan op de standaard box enkel op NPO 1, 2 en 3. Laat me weten wat ik voor je kan doen inzake de box. Indien je deze toch wilt omruilen, dan doe ik dat natuurlijk met alle liefde voor je. Veel succes met de soundbar, welk merk is het? SONOS of Samsung toevallig? Wellicht heb je iets aan de info in dit topic: Soundbar. Als ik iets anders voor je kan betekenen, dan hoor ik het ook graag. De Community zit voor je klaar! :relaxed:

Volgens mjj kun je op de andere zenders ook pauzeren.... 

Reputatie 4

Hoi @rvdgeer,

 

Welkom op de Community, wat leuk dat je jouw vraag hier stelt! Ik ben er om je te helpen en alles duidelijk te maken. :smile:

 

  • :wink: Als je deze mogelijkheid niet hebt is een SPDIF optische kabel de enige mogelijkheid om een Dolby signaal te krijgen. Ik hoop dat ik je zo van meer duidelijkheid heb kunnen voorzien!

Helaas heeft de Aria 610 geen optische uitgang 

Bedankt voor alle antwoorden.
Helaas kan ik er weinig mee, omdat ze elkaar (of zichzelf) allemaal tegenspreken.

Een korte samenvatting:

Vraag 1: Wordt 1080p ondersteund op de standaard decoder?
Antwoord: Ja, 1080i wordt ondersteund, maar 1080p niet.

Vraag 2: Krijg ik met de standaard decoder het geluid straks alleen in stereo op mijn TV?
Antwoord 1: Dat ligt aan de TV en de verbinding. Eventueel kun je een SPDIF kabel gebruiken.
Antwoord 2: De standaard decoder heeft geen SPDIF uitgang.

Vraag 3: Kan live tv pauzeren alleen met een harddiskrecorder?
Antwoord 1: Alleen voor NPO 1, 2 en 3 kan het ook met een standaard decoder.
Antwoord 2: Volgens mij kan het ook voor andere zenders (op de standaard decoder).

@Jason Kan jij uitsluitsel geven? Vooral op vraag 3.
Ik begreep bij het vernieuwen van mijn abonnement dat er mogelijkheden aankomen voor opnemen in de cloud. Weet jij in hoeverre dit invloed heeft op mijn vraag en op welke termijn dit beschikbaar komt?

Reputatie 7
Badge +4

Goedemorgen @rvdgeer,

Inmiddels kan het pauzeren op steeds meer zenders. Zie ook wat er in de zenderlijst staat. Dit is enkele maanden geleden doorgevoerd. Daarvoor kon dit enkel op NPO 1, 2 en 3. @Jason is dus abuis.

In deze zenderlijst staan de services per zender benoemd. 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen allemaal! Wat @TAVL en @pwenas aangeven klopt helemaal. Ik was wellicht ietwat te rap met reageren, sorry. Je kunt tegenwoordig op meer zenders pauzeren, check de zenderlijst: Zenderoverzicht.

De Aria 610 heeft geen SPDIF uitgang, maar wel een jack uitgang. Je zou dus om de audio van de Interactieve TV Box via een audioversterker of sound system te kunnen horen, die met een Jack ti tulp kabel met elkaar verbinden. Deze kabel is niet standaard meegeleverd. De kabel is verkrijgbaar bij een computer- of audiospeciaalzaak.

Reputatie 7
Badge +4

Nadeel daarvan is dat die kabel geen Dolby Digital 5.1 door kan geven. ;)

Beste optie blijft de 510 met SPDIF of wachten tot de bug is opgelost.

Reputatie 7
Badge +16

Ja alleen wordt de 510 in principe niet meer geleverd. Wachten tot de bug wordt opgelost is ook een optie. 

Wat betreft cloud opnemen: een exacte termijn is er nog niet, maar het zit nog in de beta-fase dus wat er uiteindelijk zal verschijnen hoeft niet per definitie exact te zijn zoals in een ander topic is prijsgegeven. Datzelfde geldt voor het nieuwe TV-platform. Ook deze innovatie wordt nu uitgebreid getest!
Sorry voor het magere antwoord, maar meer dan dit kan ik op dit moment ook niet echt melden. 

Reputatie 7
Badge +4

Of wachten op het nieuwe TV plafform. :P

Ja alleen wordt de 510 in principe niet meer geleverd. Wachten tot de bug wordt opgelost is ook een optie. 

Wat betreft cloud opnemen: een exacte termijn is er nog niet, maar het zit nog in de beta-fase dus wat er uiteindelijk zal verschijnen hoeft niet per definitie exact te zijn zoals in een ander topic is prijsgegeven. Datzelfde geldt voor het nieuwe TV-platform. Ook deze innovatie wordt nu uitgebreid getest!
Sorry voor het magere antwoord, maar meer dan dit kan ik op dit moment ook niet echt melden. 

Bedankt voor alle duidelijke antwoorden dit keer!
Het zenderoverzicht biedt goede hoop :relaxed::thumbsup_tone2:

Klopt het dat ik geen last van de “stereo-bug” heb als ik de TV box via een versterker/soundbar op de TV aansluit? Als ik het goed heb, heb ik de Sony HT-CT780 die allerlei Dolby en DTS indelingen ondersteunt.


 

Of wachten op het nieuwe TV plafform. :P

Enig idee op welke termijn dat is? Een maand, een half jaar, een jaar?

Reputatie 7
Badge +4

Wordt in het eerste kwartaal verwacht. Exacte datum is nog niet gecommuniceerd. Momenteel vindt er een test plaats met gebruikers

Wanneer ik nu kijk bij TV - Wijzigen > TV Box(en) > 

Dan zie ik:

Cloud Opnemen

Met Cloud Opnemen speel je je opgenomen programma's op elke TV af. Wissel Opnemen en pauzeren voor Cloud Opnemen en betaal € 5 p. mnd. in plaats van € 10 p.mnd. per TV Box met harddiskrecorder. Beheer je Opnemen dienst hier.

is dit gerelateerd aan de nieuwe dienst? Of nog niet?

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @rvdgeer! Cloud Opnemen is inderdaad een aanstaande, nieuwe dienst! Je kunt met deze superhandige tool, al jouw opnames in de cloud opslaan zodat je niet langer afhankelijk bent van de TV Box met recorder. Dit zal ook zeker gerelateerd zijn aan het nieuwe TV-platform. Een exacte release-date hebben we nog niet, maar ik beloof je dat we net zo staan te trappelen als jij! :wink:

Reputatie 1

Hoi @rvdgeer,

 

Welkom op de Community, wat leuk dat je jouw vraag hier stelt! Ik ben er om je te helpen en alles duidelijk te maken. :smile:

 

  • Klopt het dat de standaard TV Box geen 1080p doorgeeft? → Ja dat klopt, al onze TV Boxen staan standaard op een resolutie van 1080i. Dat is de ‘interlaced’ versie van 1980 x 1080 pixels. 1080p is de ‘progressive’ versie die ook bij de laagste pixels een HD image kan leveren. Er zit dus wel enig verschil tussen, maar we leveren in 1080 formaat. We hebben bij de Entone Kamai en oude Amino boxen een tijdje verstoring op het HD kanaal gehad waardoor ineens standaard werd uitgezonden op 720p of nog lager. Dit is inmiddels verholpen en niet langer van toepassing. Bovendien worden de Kamais en ‘oude’ Amino’s niet langer geleverd. De streams zijn overigens ook in 1080i. :wink:
  • Het klopt dat de uitzendingen standaard op stereo staan, maar dit is te verhelpen. Wanneer een TV aangesloten zit via een HDMI kabel op onze TV Box en aangeeft dat deze stereo ondersteunt, wordt automatisch stereo geselecteerd. Ongeacht of de TV andere protocollen snapt zoals Dolby AC3 & DTS. Dit is zo ingesteld om problemen te voorkomen met TV's die Dolby niet ondersteunen. Wanneer je de TV Box bijvoorbeeld op een versterker aansluit via een HDMI of SPDIF optische kabel heb je deze beperking niet en kan je dus wel Dolby AC3 gebruiken als de versterker dit ondersteunt. Mijn advies zou zijn om de HDMI passthrough functionaliteit van een versterker te gebruiken als je de TV Box niet rechtstreeks op de versterker aansluit. Als je deze mogelijkheid niet hebt is een SPDIF optische kabel de enige mogelijkheid om een Dolby signaal te krijgen. Ik hoop dat ik je zo van meer duidelijkheid heb kunnen voorzien!

 

Dat tweede is helaas geen oplossing als je bv Sonos gebruikt(1 aansluiting).

Je kunt T-Mobile ook even creatief zijn en net als alle andere providers een menu optie maken waarbij je het output signaal handmatig kan instellen(dolby/stereo).

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @LanghoD,

Wij willen graag met je meedenken om jouw luister- en kijkgenot bij ons te vergroten! Ik weet natuurlijk niet welke apparatuur van Sonos jij je bezit hebt, maar is het ook mogelijk om deze apparatuur draadloos met elkaar te verbinden, of wellicht bekabeld via het modem? Hopelijk vinden wij een mooie oplossing.

Reputatie 1

Hi @LanghoD,

Wij willen graag met je meedenken om jouw luister- en kijkgenot bij ons te vergroten! Ik weet natuurlijk niet welke apparatuur van Sonos jij je bezit hebt, maar is het ook mogelijk om deze apparatuur draadloos met elkaar te verbinden, of wellicht bekabeld via het modem? Hopelijk vinden wij een mooie oplossing.

Dank.

De Sonos soundbar zit dmv HDMI ARC aan de TV. 
De T-Mobile decoder zit ook met HDMI aan de TV, maar de Sonos krijgt het geluid alleen in Stereo door.

Het is voor mij geen optie om de TV decoder direct aan de Sonos soundbar te koppelen. De Sonos heeft maar 1 aansluiting en dan kan ik hem niet meer gebruiken voor m’n Apple TV of PlayStation.

Vanaf AppleTV en de PlayStation krijgt de Sonos (via HDMI Arc) wel gewoon Dolby geluid.

 

 

Reageer