Ik heb haperend/slecht beeld

Ik heb haperend/slecht beeld
Reputatie 7
Badge +8

In dit artikel vind je alles wat je nodig hebt om ervoor te zorgen dat jouw haperende/slechte beeld gaat verdwijnen.

 

Mogelijk ervaar je een ander probleem dan haperend/slecht beeld. Dan helpt het onderstaande je verder: 

TV Box foutmelding codes | Heb je een foutmelding of slotje in beeld? Ga dan snel naar dit artikel over foutcodes.
Verstoring | Vermoed je een algemeen issue? Kijk dan naar ons storingstopic.

 

Ervaar jij haperend/slecht beeld? Dan kunnen de onderstaande stappen dit probleem verhelpen. 

 

    1. Sluit de HDMI-kabel opnieuw aan of test een andere kabel en/of LAN-poort

Sluit de HDMI-kabel (of SCART-kabel) opnieuw aan op zowel de TV Box als de TV. Als dit het probleem niet oplost, dan kun je testen met een vervangende kabel. Een vreemde kleur of gloed van het beeld ligt vaak aan de kabel of de aansluiting/poort. Test zowel met een andere HDMI-kabel als UTP-kabel op de tv of het probleem verdwijnt. 

 

Door ook te kijken of het probleem opgelost is met het wisselen van LAN-poort, controleren we of het probleem in de LAN-poort zit. Werkt het op een andere poort wel? Dan is de poort op het modem waarschijnlijk defect.

 

  2. Voer een powerflip uit

Wil je het modem en de TV Box van de stroom halen? Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten.

 

 3. Sluit de TV Box rechtstreeks aan

Is de TV Box rechtstreeks aangesloten op het modem? Wij adviseren om de TV Box met een UTP-kabel op het modem aan te sluiten. Dit geeft de beste snelheden en minste kans op problemen. Mocht je liever draadloos tv willen kijken, check dan onze Smart TV App:

 

 

 4. Heb je ook een wazig tv-menu?

Wanneer het menu wazig of korrelig is, dan kan dat te maken hebben met de resolutie. Nieuwe tv's spelen vaak af op een 4K resolutie. Hierdoor kun je met een 4K tv haperend beeld en/of wegvallend geluid ervaren. De beeldinstellingen op de TV zelf wijzigen naar 1920x1080 (Full HD) en 50 fps/Hz helpt vaak.

 

 

5. Staat de framerate goed? 

Een aantal HD+ kanalen (b.v. NPO 1, 2 en 3) heeft een 1080p 50fps (frames per seconde) framerate. De HDMI output moet dan gelijk zijn, dus de TV Box moet op 1080p50 of 1080i50 staan. Wat staat er in beeld wanneer je de output van de HDMI output verandert (of inschakelt) op deze kanalen? Is de framerate 50Hz? Zo niet, dan kun je dit aanpassen in het menu onder 'Instellingen' naar 1080p50 of 1080i50.

 

6. Ik ervaar nog steeds haperend/slecht beeld

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Geen zorgen, Maak dan een topic aan via onderstaand format, zodat we dit kunnen doorzetten naar onze technische dienst:

  • Welk probleem ervaar je (zie je een haperend beeld of een gekke gloed)?

  • Deel twee voorbeelden van een programma, zender inclusief de datum en het tijdstip.

  • Speelt dit bij opnames, live tv-kijken en/of bij Terug Kijken?

  • Speelt het op alle zenders of specifiek bij bepaalde zenders?

  • Ervaar je ook problemen met TV Anywhere?

  • Kijk je via de App of via de TV Box?

  • Als je meerdere TV Boxen hebt, gebeurt het dan op alle TV Boxen?

 

 

Kom je er helemaal niet meer uit? Laat het ons weten in een reactie hieronder of neem contact op met onze klantenservice, dan helpen wij jou en jij misschien weer iemand anders! 💪

 


441 reacties

@toetsie Dat is helemaal goed! Mocht je de Mediabox willen, laat het mij weten. Ik ga dan gelijk voor je aan de slag! 

Ik zie er vanaf, omdat volgens jullie mijn internet snelheid te laag is en dat zal met die box niet anders zijn.

 

Wat heb ik aan deze reactie heb het idee dat dit een standaard antwoord is, die overal onder wordt gezet

Reputatie 3

@toetsie Dat is helemaal goed! Mocht je de Mediabox willen, laat het mij weten. Ik ga dan gelijk voor je aan de slag! 

Ik zie er vanaf, omdat volgens jullie mijn internet snelheid te laag is en dat zal met die box niet anders zijn.

 

Odido.

Ik was vol enthousiasme overgestapt van kpn naar jullie, maar o o wat heb ik daar spijt van.

Het begon allemaal zo goed, nergens last van totdat ik zag dat jullie nieuwe tv boxen hadden, die ik graag wilde vervangen voor het oudere model. Er zit nl ook een toets op de afstandsbediening voor netflix, de afstandsbediening is ook slanker ten op zichte van de oudere, dus wilde ik graag omruilen. Geen enkel probleem, dus werd de nieuwe opgestuurd. Had ik dat maar niet gedaan want vanaf dat moment begon de ellende pas echt. Veel haperend tv beeld, er was gewoonweg geen tv kijken mogelijk. Diverse malen contact gehad met de helpdesk, monteur op bezoek gehad, en die vertelde mij dat het aan de box lag, ik moest een nieuwe aanvragen. Ik gedaan, zou binnnen 4 dagen worden geleverd (nog steeds niets gehad) Maar ik bleef met haperend tv beeld zitten. Dus wat doe je dan als klant. Juist bellen met de helpdesk en dan wil je ook geholpen worden. Niet dus. Totdat er een vroeg of ik de 2e box eens wilde proberen, zelf niet eens aangedacht. maar helaas ook dit werkte niet. Dus blijf je gefrustreed op de bank en ga je weer bellen om aan te geven dat het niet werkt. Nou hoe ik toen aan de telefoon werd behandeld gaat alle perken te buiten. Ik kon niet eens mijn verhaal vertellen dat de 2e box niet werkte en dat het probleem mogelijk ergens anders gezocht moet worden. De hulp ik ik dacht te hebben brulde door mijn gesprek heen en tot grote verbazing gaf hij ook maar aan dat ik niet meer hoefde te bellen met dit probleem/ Ging mij toen iets te ver en besloot mijn abonnement op te zeggen/ Heb contact gehad met de service balie waar ik naar door verbonden werd, en verhaal uitgelegd waar opzegging. Onder tussen contact gehad met kpn voor overstap, die zou worden aangesloten per 6 maart. Met overstap service. Dit is doorgegeven aan odido, en vanaf dat moment heb ik helemaal niks meer, geen internet en geen tv Het vermoede bij mij is dat odido mij al heeft afgekoppeld van internet en tv. Ook al zullen ze dit niet aan mij vertellen. Er zou mogelijk een kink in de glasvezelkabel zitten en meerdere mensen uit de straat moeten er ook last van hebben. Ik geloof dat niet echt. Maar het geeft niet, geen diensten, geen betaling. Want laat het afgeschreven bedrag gewoon terug storten. Sorry odido, maar het is allemaal bedroevend slecht wat de diensten aan gaat en de hulp die er zou moeten zijn. maar niet is. Het is even doorbijten tot 6 maart, en dan gaan we weer terug naar kpn. Los de problemen die klanten onder vinden vakkundig af zodat mensen blijven bij jullie

 

Groetjes, Henne

Reputatie 6
Badge +2

@toetsie Dat is helemaal goed! Mocht je de Mediabox willen, laat het mij weten. Ik ga dan gelijk voor je aan de slag! 

Reputatie 3

Hey @toetsie, ik denk dat een Mediabox de enige oplossing voor jou is. Deze kun je gemakkelijk aanschaffen in Mijn Odido. Ik denk dat de internetsnelheid op jouw adres net te laag is voor de tv om de app goed te runnen. 

Maar dat kost me dan weer €2.50 extra.

Ga erover nadenken.

Bedankt voor je antwoord.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @toetsie, ik denk dat een Mediabox de enige oplossing voor jou is. Deze kun je gemakkelijk aanschaffen in Mijn Odido. Ik denk dat de internetsnelheid op jouw adres net te laag is voor de tv om de app goed te runnen. 

Reputatie 3

Hi,

Blijkbaar is er geen oplossing voor mijn probleem.

Dan maar een andere TV provider nemen?

Update: Nieuwe modem is geïnstalleerd en we hebben weer normaal beeld.

Bedankt voor het regelen van het geupdate modem!

Reputatie 3

Hoi Cal,

Op mijn tv zit geen netwerk aansluiting, dus aansluiten met een netwerkkabel is geen optie.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @toetsie, bedankt voor het delen van de speedtests, ik licht het graag voor je toe! Volgens de netwerkbeheerder KPN is de bekabelde snelheid die je kan halen via de koperlijn 30 Mbit/s downloadsnelheid en 7 Mbit/s uploadsnelheid. Hoewel de snelheid die je via de speedtesten haalt niet hoog is, is het wel erg verklaarbaar aan de hand van de snelheid die volgens KPN haalbaar is op jouw adres. Ik vind het alleen wel moeilijk om uit te leggen waarom je uitschieters van de uploadsnelheid hebt tot 21 MBit/s.

Wat betreft de kwaliteit van de TV App: voor live TV heb je een constante hoge internetsnelheid nodig. Voor bijvoorbeeld Netflix of Youtube is een constante hoge internetsnelheid minder essentieel omdat die apps al een stuk ‘voorladen’ om dergelijke haperingen te voorkomen. Logischerwijs kan dit niet bij live TV.

Kan je anders bij wijze van test de TV korte tijd aansluiten met een internetkabel? Ik begrijp van je dat het geen langdurige werkbare situatie is, alleen weten we zo wel hoe we het beste dit probleem voor je kunnen aanpakken.

Ik ben benieuwd, ik zie je graag snel weer genieten! 

Reputatie 3

Test is gedaan naar een server van Odido in Amsterdam.

Reputatie 3

Hi Tommy,

Ik ben niet eens met jou conclusie dat het er goed uit ziet, de upload is veel te hoog, als ik een andere speedtest gebruik kom ik op 5 á 6 Mb.

Het modem dichterbij de tv zetten is geen optie.

Andere apps werken gewoon goed, alleen de app van Odido niet, m.i. ligt het aan de app van Odido.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @toetsie, dat ziet er prima uit volgens onze norm. Het enige wat we nog kunnen proberen is om het modem een factory reset te geven. Zou je dit kunnen doen?

 

1. Druk met een tandenstoker of paperclip de factory reset in (boven de powerknop aan de linkerkant van de achterkant). Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje, uitgaan.
2. Laat de factory reset na tien seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
3. Check of het modem weer verbinding heeft, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en het wachtwoord waarmee je kunt inloggen op het modem. 

 

Als dit niet gewerkt heeft, is het dan mogelijk om het modem dichterbij de tv te plaatsen?

Reputatie 3

De bovenste is van bij de tv, de andere twee van bij het modem.

Reputatie 7
Badge +9

Zou je een aantal speedtestjes willen doen in de buurt van de tv @toetsie

Speedtest Wifi

Belangrijk:

  • Een speedtest is altijd een momentopname, daarom is het goed om er meerdere uit te voeren
  • Als je gebruik maakt van een VPN verbinding, schakel deze dan eerst uit. Bij gebruik van een VPN gaat het signaal eerst naar de VPN server voor de speedtest, we meten dan niet de verbinding zelf

 

Instructies:

  • Zorg dat je dichtbij het modem staat
  • Open een browser op een mobiel apparaat en ga naar https://fast.com/ De speedtest begint direct bij het openen van de website
  • Zodra de speedtest klaar is, verandert de tekstkleur van grijs naar zwart. Door te drukken op 'meer informatie weergeven', krijg je niet alleen de downloadsnelheid te zien maar ook de uploadsnelheid en andere informatie
  • Maak een screenshot van de speedtest
  • Wacht minimaal vijf minuten en voer de speedtest nogmaals uit, op dezelfde afstand van het modem. Je doet dit door de browser te verversen. Maak een screenshot van de speedtest
  • Wacht minimaal vijf minuten en ga dan naar de plek in huis waar je problemen met de wifi ervaart. Ververs de browser om een nieuwe speedtest te starten en maak ook hiervan een screenshot
Reputatie 3

Hi Tommie

TV is verbonden met wifi, er is geen netwerk aansluiting.

Heb geen mediaconverter, alleen een modem die al verschillende keren opnieuw heb opgestart.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @toetsie, heb je alle stappen in dit topic geprobeerd?

Zou je een aantal vragen voor mij willen beantwoorden? Dan kan ik het met zoveel mogelijke informatie doorzetten. Alvast bedankt.

Is de tv verbonden met wifi of met een bekabelde verbinding?

 Wat is het merk van de tv en type?

Welke versie van de app is geïnstalleerd?

Wat is de software versie van de tv?

Voer een volledige powerflip uit, is het daarna opgelost?

 

       Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Reputatie 3

Op willekeurige momenten heb ik stilstaand beeld, ik gebruik de app op een smart-tv van Samsung, van zender wissellen lost het probleem tijdelijk op, app al een keer verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar het blijft gebeuren. Oplossing?

Reputatie 5
Badge +4

Hi @dlandkroon, ik heb het gelijk voor je nagekeken en ik zie dat het nu in onderzoek is bij onze technische afdeling. Zij zijn nog bezig met het onderzoek, ik durf niet te zeggen wanneer dit onderzoek helemaal afgelopen is. Zodra dit het geval is, zul je gelijk hierover geïnformeerd worden! 

@dlandkroon Super bedankt voor je terugkoppeling. Ik heb direct een ticket aangemaakt naar onze technische dienst. Ik weet zeker dat zij dit voor jou kunnen oplossen en je binnenkort ongestoord kunt genieten van onze TV diensten! Laat je het mij weten als ik in de tussentijd iets voor je kan betekenen? Ik sta altijd klaar om je verder te helpen! 😊

Klopt het dat ik nog niets heb gehoord?

Vanmorgen programma terugkijken via Videoland was weer hopeloos. Constant staat het beeld stil en staat er een draaiende cirkel in beeld. Uiteindelijk maar gestopt met kijken.

Reputatie 6
Badge +2

@dlandkroon Super bedankt voor je terugkoppeling. Ik heb direct een ticket aangemaakt naar onze technische dienst. Ik weet zeker dat zij dit voor jou kunnen oplossen en je binnenkort ongestoord kunt genieten van onze TV diensten! Laat je het mij weten als ik in de tussentijd iets voor je kan betekenen? Ik sta altijd klaar om je verder te helpen! 😊

 

@dlandkroon Goed je hierover aan de bel trekt, ik wil graag dat jij optimaal kunt genieten van onze TV diensten. Ik help je dan ook graag om dit op te lossen! Wil je de volgende vragen voor mij beantwoorden? Dan kijk ik gelijk met je mee.

  • Werkt het geluid wel zonder externe apparatuur?
  • Is er een zender waarbij het geluid wel werkt? Zo ja, welke?
  • Sinds wanneer ervaar je dit probleem?
  • Gaat het om live TV kijken, om terug kijken, opnames of alles?
  • Op welke zenders doet het probleem zich voor?
  • Welk programma heb je gekeken en op welke datum/tijdstip?

 

  • Geluid hapert bij beide opties
  • Het niet synchroon lopen van beeld en geluid is tot nu toe voorgekomen tijdens programma op NPO1 (EK Schaatsen) , RTL4 (Nieuws, weet niet meer wanneer) en RTL7 (DAKAR, verschillende keren)
  • Eigenlijk al sinds de installatie, eind december 2023
  • Het geluid hapert tijdens live TV kijken en het vaaktst tijdens terug kijken van programma's, alsof de plaat blijft hangen

    Het stil staan van beeld, met daarbij een draaiend rondje in beeld komt voor tijdens terugkijken van eerdere programma's en bij Videoland, Netfix en Prime.
    Komt dagelijks voor.
Reputatie 6
Badge +2

@dlandkroon Goed je hierover aan de bel trekt, ik wil graag dat jij optimaal kunt genieten van onze TV diensten. Ik help je dan ook graag om dit op te lossen! Wil je de volgende vragen voor mij beantwoorden? Dan kijk ik gelijk met je mee.

  • Werkt het geluid wel zonder externe apparatuur?
  • Is er een zender waarbij het geluid wel werkt? Zo ja, welke?
  • Sinds wanneer ervaar je dit probleem?
  • Gaat het om live TV kijken, om terug kijken, opnames of alles?
  • Op welke zenders doet het probleem zich voor?
  • Welk programma heb je gekeken en op welke datum/tijdstip?

 

Sinds 27-12-2023 overgestapt naar Odido, maar we zijn niet echt tevreden, met name het tv kijken….

Tijdens het kijken van live programma's loopt het beeld regelmatig niet gelijk met het geluid.
Na switchen van zenders is dit weer oke.

Het meest storende is dat het beeld hapert/stil staat tijdens het kijken via Videoland, Netflix of Prime.
Afgelopen weekend zelfs 10x in 5 minuten tijd.
Programma opnieuw starten, of helemaal opnieuw starten van de streamingsdienst werkt niet.

 

Hoe is dit op te lossen?



 

Ik ga je een update geven zodra het modem er is en geïnstalleerd is!

 

Reageer