Ik heb haperend/slecht beeld

Ik heb haperend/slecht beeld
Reputatie 7
Badge +8

In dit artikel vind je alles wat je nodig hebt om ervoor te zorgen dat jouw haperende/slechte beeld gaat verdwijnen.

 

Mogelijk ervaar je een ander probleem dan haperend/slecht beeld. Dan helpt het onderstaande je verder: 

TV Box foutmelding codes | Heb je een foutmelding of slotje in beeld? Ga dan snel naar dit artikel over foutcodes.
Verstoring | Vermoed je een algemeen issue? Kijk dan naar ons storingstopic.

 

Ervaar jij haperend/slecht beeld? Dan kunnen de onderstaande stappen dit probleem verhelpen. 

 

    1. Sluit de HDMI-kabel opnieuw aan of test een andere kabel en/of LAN-poort

Sluit de HDMI-kabel (of SCART-kabel) opnieuw aan op zowel de TV Box als de TV. Als dit het probleem niet oplost, dan kun je testen met een vervangende kabel. Een vreemde kleur of gloed van het beeld ligt vaak aan de kabel of de aansluiting/poort. Test zowel met een andere HDMI-kabel als UTP-kabel op de tv of het probleem verdwijnt. 

 

Door ook te kijken of het probleem opgelost is met het wisselen van LAN-poort, controleren we of het probleem in de LAN-poort zit. Werkt het op een andere poort wel? Dan is de poort op het modem waarschijnlijk defect.

 

  2. Voer een powerflip uit

Wil je het modem en de TV Box van de stroom halen? Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten.

 

 3. Sluit de TV Box rechtstreeks aan

Is de TV Box rechtstreeks aangesloten op het modem? Wij adviseren om de TV Box met een UTP-kabel op het modem aan te sluiten. Dit geeft de beste snelheden en minste kans op problemen. Mocht je liever draadloos tv willen kijken, check dan onze Smart TV App:

 

 

 4. Heb je ook een wazig tv-menu?

Wanneer het menu wazig of korrelig is, dan kan dat te maken hebben met de resolutie. Nieuwe tv's spelen vaak af op een 4K resolutie. Hierdoor kun je met een 4K tv haperend beeld en/of wegvallend geluid ervaren. De beeldinstellingen op de TV zelf wijzigen naar 1920x1080 (Full HD) en 50 fps/Hz helpt vaak.

 

 

5. Staat de framerate goed? 

Een aantal HD+ kanalen (b.v. NPO 1, 2 en 3) heeft een 1080p 50fps (frames per seconde) framerate. De HDMI output moet dan gelijk zijn, dus de TV Box moet op 1080p50 of 1080i50 staan. Wat staat er in beeld wanneer je de output van de HDMI output verandert (of inschakelt) op deze kanalen? Is de framerate 50Hz? Zo niet, dan kun je dit aanpassen in het menu onder 'Instellingen' naar 1080p50 of 1080i50.

 

6. Ik ervaar nog steeds haperend/slecht beeld

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Geen zorgen, Maak dan een topic aan via onderstaand format, zodat we dit kunnen doorzetten naar onze technische dienst:

  • Welk probleem ervaar je (zie je een haperend beeld of een gekke gloed)?

  • Deel twee voorbeelden van een programma, zender inclusief de datum en het tijdstip.

  • Speelt dit bij opnames, live tv-kijken en/of bij Terug Kijken?

  • Speelt het op alle zenders of specifiek bij bepaalde zenders?

  • Ervaar je ook problemen met TV Anywhere?

  • Kijk je via de App of via de TV Box?

  • Als je meerdere TV Boxen hebt, gebeurt het dan op alle TV Boxen?

 

 

Kom je er helemaal niet meer uit? Laat het ons weten in een reactie hieronder of neem contact op met onze klantenservice, dan helpen wij jou en jij misschien weer iemand anders! 💪

 


441 reacties

Reputatie 2

Klopt het dat we nu opeens ook 32x en 64x kunnen doorspoelen. Voorheen was de max 16x.

Het enige waar we nu nog wel eens last van hebben, is dat als je na een tijdje tv of opnames kijken probeert te zappen, dat hij dan niet reageert. Je moet dan de tv-box even uit en aan zetten en dan doet hij het weer.

Is voor dat laatste er ook een oplossing.

Reputatie 7

Hi @janjunior81, yes dit klopt als een bus! Hopelijk heb je deze nieuwe feature dan ook al met plezier kunnen uittesten. De verbeteringen kun je in het onderstaande topic teruglezen:

Mocht je ergens een vraag over hebben, laat het mij dan vooral weten. Ik ben heel blij dat de eerdere problemen zijn verdwenen en wil er dan nu ook graag voor zorgen dat het issue met de TV Box die niet reageert, wordt opgelost. Kan je aangeven of er geen obstakels voor de TV Box staan? Ook wil ik dubbelchecken of de TV Box op dat moment helemaal niet meer reageert of echt heel langzaam? 

Ik wil je vragen om een factory reset uit te voeren van de TV Box. Als je met een paperclip (of haarspeld, tandenstoker, naald, cocktailprikker of oorbel) het reset knopje aan de achterkant voor tien seconden indrukt, start de TV Box opnieuw op. Je voelt duidelijk dat je een knopje indrukt. De reset duurt ongeveer drie minuten. Wil je een seintje geven of dit het probleem heeft verholpen? 😁

Reputatie 2

Ik moet 2 keer per week alles resetten. Het valt me op dat vooral savonds en in het weekend het beeld echt slecht is. En dat zijn natuurlijk de momenten dat ik tv wil kijken. 

Wil nu wel eens een stabiele oplossing eigenlijk.

Reputatie 2

Het gaat nu beter, maar nog regelmatig hapert er iets. Ik heb net als Ramon het idee, dat dit vooral gebeurt op momenten dat er meer mensen tv kijken en gebruik maken van het netwerk. Het is bij mij namelijk meestal zo dat als hij hapert, hij ook een lage speed heeft in speedtest.

Reputatie 7

Hi @janjunior81 @ramonreker ,

Thanks voor jullie updates! Door jullie bericht ben ik erg benieuwd of er naast de problemen met de TV, ook problemen worden ondervonden wanneer je naar de algemene verbinding kijkt. Valt bijvoorbeeld, wanneer de TV wegvalt, ook de internetverbinding weg? 

Reputatie 2

Hi @janjunior81 @ramonreker ,

Thanks voor jullie updates! Door jullie bericht ben ik erg benieuwd of er naast de problemen met de TV, ook problemen worden ondervonden wanneer je naar de algemene verbinding kijkt. Valt bijvoorbeeld, wanneer de TV wegvalt, ook de internetverbinding weg? 

Hoi, nee de verbinding internet is prima. Ik moet wel vaak de modem resetten voordat het beeld goed is. Alleen de tv box is niet voldoende

Reputatie 7

Hi @ramonreker, super dat jij dit zo snel kon aanvullen! Zou jij voor de TV Box eens van LAN-poort kunnen wisselen? Mogelijk is dit de boosdoener en is één van de poorten in het modem defect. Als jij dit al hebt geprobeerd zonder succes, dan ga ik de hulptroepen voor jou inschakelen. Ik wil namelijk dat jij te allen tijde van goed beeld kunt genieten, zonder telkens resets uit te hoeven voeren. Laat jij dit aan mij weten? 😊

Reputatie 2

Hi @ramonreker, super dat jij dit zo snel kon aanvullen! Zou jij voor de TV Box eens van LAN-poort kunnen wisselen? Mogelijk is dit de boosdoener en is één van de poorten in het modem defect. Als jij dit al hebt geprobeerd zonder succes, dan ga ik de hulptroepen voor jou inschakelen. Ik wil namelijk dat jij te allen tijde van goed beeld kunt genieten, zonder telkens resets uit te hoeven voeren. Laat jij dit aan mij weten? 😊

Hallo, in mijn eigen topic had ik dit al vermeld maar daar kwam geen reactie meer op. Lan poorten ook al meerdere keren gewisseld zonder resultaat. 

Reputatie 2

Ook bij ons heeft het switchen van poorten geen effect. Het lijkt er bij ons meer op dat het soms wel en soms niet is, en dat dit misschien te maken heeft met server capaciteit.

Reputatie 7

Hi @ramonreker, zojuist heb ik jou in het andere topic laten weten dat ik Guidion heb aangestuurd om dit issue op te lossen! 😊

Hi @janjunior81, thanks voor de aanvulling! Ik wil graag nog eens jouw verbinding onder de loep nemen, maar ik zie de TV Box hier niet in terug. Kan je aangeven hoe de TV Box is aangesloten? Ik hoor het graag, zodat ik je verder kan helpen! 🎈

Reputatie 2

Hoi Lisa,

Tv-box is aangesloten op poort 4 van de modem. Als je een keer wilt trouble shooten, dan heb ik aankomende dinsdag daar wel tijd voor.

Met vriendelijke groet,

Jan van de Ruitenbeek

Reputatie 7

Hi @janjunior81, dankjewel voor deze aanvulling! Super als jij dit vandaag zou willen testen. Hoe laat zou jou uitkomen? Ik hoor het graag, zodat ik je hierbij kan helpen! ☘️

Reputatie 2

Hoi Lisa,

Ben vanaf nu beschikbaar, tot 14:00 uur. Daarna vanaf 17:00 uur weer.

Morgen kan ook, maar dan moeten we even een afspraak maken.

Jan

Reputatie 7

Hi @janjunior81, ik heb zojuist nogmaals een meting uitgevoerd! Ik zie de TV Box terug in de verbinding en de verbinding ziet er prima uit! Graag zet ik dan ook alvast het volgende naar je door, zodat jij dit rond 17:00 uur kan proberen. 

Ik wil graag checken of de framerate goed staat! Een aantal HD+ kanalen (bijvoorbeeld NPO 1, 2 of 3) hebben een 1080p 50fps (frames per seconde) framerate. De HDMI output moet dan gelijk zijn, dus de TV Box moet dan op 1080p50 of 1080i50 staan, maar zeker niet lager dan 50. Kan je aangeven wat er in beeld staat als die van HDMI output verandert (of inschakelt) op deze kanalen. Is de framerate 50 of minder? Je kan dit eventueel aanpassen in het instellingen menu naar de juiste instelling 1080p50 of 1080i50.

Kan je aangeven of dit goed staat? Zo ja, dan dien ik een verzoek in bij onze technische dienst. Dan hoor ik graag een specifieke zender of een specifiek programma waarbij jij dit merkt. Ik wil dit zo snel mogelijk verhelpen! 🎈

 

Goedeavond!

 

Ik heb ongeveer 1,5 jaar nu T-Mobile thuis. Altijd aardig tevreden. Alleen deze week is er veel storing met de TV.

Ik heb alle stappen doorgenomen om het op te lossen, maar helaas helpt dit tijdelijk. (Box opnieuw opstarten + modem resetten) Dan gaat het weer even goed, en na verloop van tijd word het beeld weer vlekkerig/haperig en dan staat het beeld stil. Deze stappen doe ik nu 4 a 5 keer per dag! Kunnen jullie even meekijken? 

 

 

Reputatie 7

Hi @Siebren84, super dat jij dit bij mij aangeeft! Hier gaan we wat aan doen, want dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb dan ook gelijk jouw verbinding onder de loep genomen. Ik zou graag willen dat jij een factory reset van de TV Box uitvoert. Dit doe je als volgt:

Als je met een paperclip (of haarspeld, tandenstoker, naald, cocktailprikker of oorbel) het reset knopje aan de achterkant voor tien seconden indrukt, start de TV Box opnieuw op. Je voelt duidelijk dat je een knopje indrukt. De reset duurt ongeveer drie minuten. 

Kan jij hiermee uit de voeten? Als blijkt dat dit ook niet resulteert in structureel goed beeld, dan ga ik direct een verzoek voor je indienen bij onze technische dienst. Dan zou het super zijn als jij alvast kan aangeven op welke zenders/programma's dit voornamelijk voorkomt. Ik wil dit zo snel mogelijk voor je fixen! 💪

Reputatie 2

Hi @janjunior81, ik heb zojuist nogmaals een meting uitgevoerd! Ik zie de TV Box terug in de verbinding en de verbinding ziet er prima uit! Graag zet ik dan ook alvast het volgende naar je door, zodat jij dit rond 17:00 uur kan proberen. 

Ik wil graag checken of de framerate goed staat! Een aantal HD+ kanalen (bijvoorbeeld NPO 1, 2 of 3) hebben een 1080p 50fps (frames per seconde) framerate. De HDMI output moet dan gelijk zijn, dus de TV Box moet dan op 1080p50 of 1080i50 staan, maar zeker niet lager dan 50. Kan je aangeven wat er in beeld staat als die van HDMI output verandert (of inschakelt) op deze kanalen. Is de framerate 50 of minder? Je kan dit eventueel aanpassen in het instellingen menu naar de juiste instelling 1080p50 of 1080i50.

Kan je aangeven of dit goed staat? Zo ja, dan dien ik een verzoek in bij onze technische dienst. Dan hoor ik graag een specifieke zender of een specifiek programma waarbij jij dit merkt. Ik wil dit zo snel mogelijk verhelpen! 🎈

 

Hij staat op 1080i50. Afgelopen tijd hebben we minder problemen gehad. Maar ook weinig tv gekeken. Als je wilt trouble shooten is het handig om een keer even telefonisch contact op te nemen 

Hi @Siebren84, super dat jij dit bij mij aangeeft! Hier gaan we wat aan doen, want dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb dan ook gelijk jouw verbinding onder de loep genomen. Ik zou graag willen dat jij een factory reset van de TV Box uitvoert. Dit doe je als volgt:

Als je met een paperclip (of haarspeld, tandenstoker, naald, cocktailprikker of oorbel) het reset knopje aan de achterkant voor tien seconden indrukt, start de TV Box opnieuw op. Je voelt duidelijk dat je een knopje indrukt. De reset duurt ongeveer drie minuten. 

Kan jij hiermee uit de voeten? Als blijkt dat dit ook niet resulteert in structureel goed beeld, dan ga ik direct een verzoek voor je indienen bij onze technische dienst. Dan zou het super zijn als jij alvast kan aangeven op welke zenders/programma's dit voornamelijk voorkomt. Ik wil dit zo snel mogelijk voor je fixen! 💪

Hallo Lisa, dank voor je reactie! Ik heb zojuist de factory reset gedaan. Ik wist eerlijk gezegd niet dat dit kon. Hij is nu aan het opstarten + updaten. Ik zal je op de hoogte houden, of hiermee de problemen zijn opgelost. Nogmaals dank 👌

Hi @Siebren84, super dat jij dit bij mij aangeeft! Hier gaan we wat aan doen, want dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb dan ook gelijk jouw verbinding onder de loep genomen. Ik zou graag willen dat jij een factory reset van de TV Box uitvoert. Dit doe je als volgt:

Als je met een paperclip (of haarspeld, tandenstoker, naald, cocktailprikker of oorbel) het reset knopje aan de achterkant voor tien seconden indrukt, start de TV Box opnieuw op. Je voelt duidelijk dat je een knopje indrukt. De reset duurt ongeveer drie minuten. 

Kan jij hiermee uit de voeten? Als blijkt dat dit ook niet resulteert in structureel goed beeld, dan ga ik direct een verzoek voor je indienen bij onze technische dienst. Dan zou het super zijn als jij alvast kan aangeven op welke zenders/programma's dit voornamelijk voorkomt. Ik wil dit zo snel mogelijk voor je fixen! 💪

Hallo Lisa, dank voor je reactie! Ik heb zojuist de factory reset gedaan. Ik wist eerlijk gezegd niet dat dit kon. Hij is nu aan het opstarten + updaten. Ik zal je op de hoogte houden, of hiermee de problemen zijn opgelost. Nogmaals dank 👌

Nadat ik de factory reset heb gedaan, heeft het helaas weinig geholpen. Probleem lijkt hem nu aan de modem te liggen. Regelmatig "communication error"als ik de tv aan heb. Als ik dan de stekker van het modem eruit haal, en er opnieuw in doe, is het (tijdelijk) opgelost. Maar dit moet ik dagelijks meerdere keren doen.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Siebren84 

Is de tv box verder rechtstreeks op de modem aangesloten of zit hier een switch of powerline setje tussen? De internetkabel kan je misschien ook eens vervangen.

Blijft internet en wifi verder wel goed werken?

Reputatie 7

Hi @janjunior81, dankjewel voor de aanvulling! Ik weet voldoende en wil dan ook graag een verzoek inschieten voor de technische dienst. Hier dien ik alleen nog een voorbeeld van een programma/zender voor te hebben inclusief de datum/tijdstip. Kan jij enkel dit nog aan mij doorzetten? Dan kan ik vervolgens verder aan de slag en kunnen mijn collega's hier een oplossing voor vinden! 

Hi @Siebren84, heel fijn dat jij gelijk aan de slag bent gegaan met de factory reset! Ik had gehoopt dat dit het probleem structureel had verholpen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij op dagelijkse basis een herstart moet uitvoeren. Zou jij op de vragen van @Waqqas terug kunnen komen? Daarnaast zou ik willen weten of jij ook al een ander LAN-poort hebt geprobeerd op het modem? Het handige aan het Zyxel modem is dat alle LAN-poorten geschikt zijn voor tv. Als jij dit kan aangeven, dan weet ik of ik voor jou ook de hulpdiensten dien in te schakelen!

Reputatie 2

Zodra ik een voorbeeld heb geef ik het door.

Reputatie 7

Heel fijn, dankjewel voor de moeite @janjunior81

Reputatie 7

Hi @janjunior81, graag wil ik bij je checken of jij nog last hebt van dit issue? Zo ja, dan zie ik graag een voorbeeld tegemoet. Dan kan ik namelijk een verzoek indienen bij de technische dienst. Ik hoop enorm dat jij inmiddels probleemvrij bent en daarom nog geen voorbeeld hebt doorgezet! 😁🤞

Reputatie 2

Hoi Lisa,

Voorlopig gaat het goed, moet heel eerlijk zeggen, dat ik door het mooie weer en drukke agenda ook iets minder tv kijk. 

Zodra er weer wat is meld ik me.

Met vriendelijke groet,

Jan van de Ruitenbeek

Reageer