Blokkerig, haperend of zwart beeld op TV


Reputatie 7
Badge +6
  • T-Mobile Thuis moderator
  • 3841 reacties

 

Direct de meest voorkomende problemen verhelpen? In dit artikel vind je alles wat je nodig hebt om de problemen met je tv ontvangst op te lossen.

 

  • Heb je een foutmelding of slotje in beeld? Ga dan snel naar dit artikel over foutcodes: TV Box foutmelding codes.

  • Vermoed je een algemene storing, kijk dan naar ons storingstopic: t-mobile.nl/thuisstoring.

  • Liever draadloos tv-kijken? Dat kan natuurlijk ook, check dan dit artikel waar alle opties van draadloos tv-kijken benoemd worden.

     

Zie jij blokken / vlekken in beeld, staat het beeld stil of is het beeld zwart, volg dan onderstaande stappen.


1. Eerste checks

Bij iedere verstoring is het altijd handig om eerst de TV Box en het modem voor 20 seconden van de stroom te halen. Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten.

Blijft hierna het probleem op Internet èn TV, volg dan deze stappen. Als het beeld zwart blijft na het aanzetten van de tv of het wisselen naar de tv dan kan het ook zijn dat de “handshake” tussen de tv en de TV Box niet goed gaat. Hoe je dit op kan lossen vind in het artikel: ‘Achtergrond info HDMI modus’.

​​​​​​

 


2. Het signaal van buitenaf

Je hebt de TV Box even van de stroom gehaald, maar het probleem speelt nog steeds. Dan krijgen we het grote uitsluitspelletje: wat veroorzaakt de storing? We beginnen bij de bron. Het kan zijn dat er een snelheidsprobleem is. Er is dan niet genoeg bandbreedte om het tv-signaal door te geven met blokjes tot gevolg. Test met een laptop of PC met een bekabelde verbinding direct op het modem in LAN1 of LAN2 welke snelheid je haalt. Is dit meer dan 12 Mb/s? Dan ligt het niet aan de verbinding van buitenaf. Is de snelheid lager? Laat het ons weten!


3. Het modem

Misschien is het modem ergens van in de war geraakt. Je hebt deze al even van de stroom gehaald. We pakken het nu grootser aan! Haal de Internetkabel voor de TV Box bij LAN3 of LAN4 uit het modem. Nu voeren we een fabrieksreset van het modem uit. Als het modem volledig is opgestart (de lampjes branden weer constant) en de TV meldt "Geen internetverbinding gevonden", dan sluiten we de Internetkabel weer aan bij LAN3 of LAN4. Geen verschil? Dan gaan we door.

 

4. Test een ander LAN-poort

Het kan zo zijn dat een poort op het modem defect is. Door te kijken of het probleem opgelost is met het wisselen van LAN-poort, controleren we of het probleem in de LAN-poort zit.
 

Zyxel modem: elke poort is hier geschikt voor tv, dus voel je vrij om alle poorten te proberen.

Huawei modem: hier zijn poort 3 en 4 geschikt voor tv, dus wissel tussen deze twee poorten.

Draytek modem: hier zijn poort 3 en 4 geschikt voor tv, dus wissel tussen deze twee poorten.


5. De kabel

Veruit de meeste problemen komen door de spreekwoordelijke kink in de kabel. Zorg voor een directe verbinding tussen het modem en de TV Box met een UTP-kabel (internetkabel). Maak je gebruik van homeplugs, devolo's, verlengstukjes of andere adapters, koppel deze dan los en gebruik de meegeleverde kabel.

  • Het kan zijn dat je kabel is beschadigd. Controleer of de verbinding (beter) werkt met een andere internet- , HDMI- of SCART-kabel.

Nog niet opgelost? Volgende stap.

 

6. Controleer de bron of het kanaal

Pak de afstandsbediening van je tv (niet de afstandsbediening van de TV Box) en druk op de input-knop. Deze knop heet soms ook 'Source', 'Bron' of 'AV'. Op '0' drukken werkt soms ook. Kies vervolgens op het TV-scherm de HDMI- of SCART-aansluiting die je hebt aangesloten aan de tv, bijvoorbeeld HDMI 1.

Tip! Heeft je afstandsbediening geen input-knop? Kijk dan in de handleiding van de tv.


7. De TV Box

 :one: Er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de TV Box zelf. Heb je een TV Box zonder opnamefunctie? Voer dan een reset uit. Heb je een TV Box met opnamefunctie, controleer dan of de schijfruimte niet (bijna) vol zit en verwijder enkele opnames. Dit vind je in het Menu // On Demand // Opnames // Geplande opnames.

:two: Heb je een wazig beeld, pas dan de resolutie aan in het menu bij Instellingen // TV Box // Resolutie.

:three: Heb je toevallig nog een tweede TV Box, wissel deze dan om. Blijft de storing dan bij de TV Box of bij de tv? Als het aan de TV Box ligt, neem dan contact met ons op. Zo niet, volg dan dit stappenplan.

:four: Reageert de afstandsbediening niet meer (goed)? Klik dan hier: stappenplan afstandsbediening.


8. De televisie

Als je bij bovenstaande kruistest (het omwisselen) zeker bent dat het niet aan de internetkabel ligt (die je hebt vervangen), dan kan het aan de tv zelf of aan de HDMI-kabel liggen. Vervang de HDMI-kabel daarom, dat is makkelijker dan de tv. Heb je een Philips TV? Zorg dan voor de laatste update van je toestel. Geeft ook het menu een verstoord beeld weer, dan is er iets mis met het toestel. Vraag het dan na bij de leverancier.

 

9. Werkt een knop op de afstandsbediening niet meer?

Ervaar je problemen met de aftsandsbediening, volg dan de stappen uit dit topic voor oplossingen:

 

 

10. Mist er een specifieke zender? 

Laat het ons dan weten weten door een topic aan te maken. Laat hierin dan weten welke zenders je mist en of dit voor zowel de TV Box als TV Anywhere geldt, dan kunnen we direct met je vraag aan de slag!

 

11. Ik heb nog steeds problemen met tv 

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een topic aan via onderstaand format, dan helpt de Community je graag!

  • Welk probleem ervaar je preciesGeen beeld,vastlopend beeld, blokkerig beeld, wazig beeld, lage resolutie, rare kleur/gloed
  • Hoe vaak komt het voorDagelijks, wekelijks, maandelijks, minder
  • Wanneer gebeurt hetOp specifieke momenten van de dag (bijv in de avond), willekeurig
  • Ervaar je op dat moment ook problemen met je internetverbindingJa, Nee
  • Ervaar je ook problemen met opnemen en/of het bekijken van opnamesJa, Nee
  • Gebeurt het tijdens live TV kijken of tijdens het terug kijken van programma'sTijdens Live tv, tijdens het terug kijken
  • Speelt het op alle zenders of specifieke zenders: Alle zenders, specifieke zenders (en welke zijn dit dan)?
  • Ervaar je ook problemen met het gebruik van TV Anywhere? Ja, Nee
  • Als je meerdere TV Boxen gebruikt, gebeurt het dan op alle TV Boxen? Ja, Nee (is dit niet het geval, volg dan de stappen in dit artikel om de oorzaak op te sporen)

 

12. TV Anywhere App 

Als tijdelijke oplossing kun je altijd gebruik maken van onze TV Anywhere App. Dan heb je de beschikking over vele zenders op je mobiel, tablet of laptop/PC overal in de EU. Dan heb je in ieder geval nog wat te zappen!

 

13. T-Mobile TV App

Als tijdelijke oplossing kun je naast de TV Anywhere App ook gebruik maken van onze T-Mobile TV App voor smart tv's als jouw smart tv hiervoor geschikt is. Zo kan je toch via jouw eigen tv, tv blijven kijken zonder te hoeven streamen! Handig he?

 

Heb je vragen over de hulppagina of bovenstaande uitleg? Kom je er helemaal niet meer uit? Laat het ons weten in een reactie hieronder of neem contact op met onze klantenservice, dan helpen wij jou en jij misschien weer iemand anders! 🆒

 


359 reacties

Reputatie 1

Klopt het dat we nu opeens ook 32x en 64x kunnen doorspoelen. Voorheen was de max 16x.

Het enige waar we nu nog wel eens last van hebben, is dat als je na een tijdje tv of opnames kijken probeert te zappen, dat hij dan niet reageert. Je moet dan de tv-box even uit en aan zetten en dan doet hij het weer.

Is voor dat laatste er ook een oplossing.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @janjunior81, yes dit klopt als een bus! Hopelijk heb je deze nieuwe feature dan ook al met plezier kunnen uittesten. De verbeteringen kun je in het onderstaande topic teruglezen:

Mocht je ergens een vraag over hebben, laat het mij dan vooral weten. Ik ben heel blij dat de eerdere problemen zijn verdwenen en wil er dan nu ook graag voor zorgen dat het issue met de TV Box die niet reageert, wordt opgelost. Kan je aangeven of er geen obstakels voor de TV Box staan? Ook wil ik dubbelchecken of de TV Box op dat moment helemaal niet meer reageert of echt heel langzaam? 

Ik wil je vragen om een factory reset uit te voeren van de TV Box. Als je met een paperclip (of haarspeld, tandenstoker, naald, cocktailprikker of oorbel) het reset knopje aan de achterkant voor tien seconden indrukt, start de TV Box opnieuw op. Je voelt duidelijk dat je een knopje indrukt. De reset duurt ongeveer drie minuten. Wil je een seintje geven of dit het probleem heeft verholpen? 😁

Ik moet 2 keer per week alles resetten. Het valt me op dat vooral savonds en in het weekend het beeld echt slecht is. En dat zijn natuurlijk de momenten dat ik tv wil kijken. 

Wil nu wel eens een stabiele oplossing eigenlijk.

Reputatie 1

Het gaat nu beter, maar nog regelmatig hapert er iets. Ik heb net als Ramon het idee, dat dit vooral gebeurt op momenten dat er meer mensen tv kijken en gebruik maken van het netwerk. Het is bij mij namelijk meestal zo dat als hij hapert, hij ook een lage speed heeft in speedtest.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @janjunior81 @ramonreker ,

Thanks voor jullie updates! Door jullie bericht ben ik erg benieuwd of er naast de problemen met de TV, ook problemen worden ondervonden wanneer je naar de algemene verbinding kijkt. Valt bijvoorbeeld, wanneer de TV wegvalt, ook de internetverbinding weg? 

Hi @janjunior81 @ramonreker ,

Thanks voor jullie updates! Door jullie bericht ben ik erg benieuwd of er naast de problemen met de TV, ook problemen worden ondervonden wanneer je naar de algemene verbinding kijkt. Valt bijvoorbeeld, wanneer de TV wegvalt, ook de internetverbinding weg? 

Hoi, nee de verbinding internet is prima. Ik moet wel vaak de modem resetten voordat het beeld goed is. Alleen de tv box is niet voldoende

Reputatie 7
Badge +4

Hi @ramonreker, super dat jij dit zo snel kon aanvullen! Zou jij voor de TV Box eens van LAN-poort kunnen wisselen? Mogelijk is dit de boosdoener en is één van de poorten in het modem defect. Als jij dit al hebt geprobeerd zonder succes, dan ga ik de hulptroepen voor jou inschakelen. Ik wil namelijk dat jij te allen tijde van goed beeld kunt genieten, zonder telkens resets uit te hoeven voeren. Laat jij dit aan mij weten? 😊

Hi @ramonreker, super dat jij dit zo snel kon aanvullen! Zou jij voor de TV Box eens van LAN-poort kunnen wisselen? Mogelijk is dit de boosdoener en is één van de poorten in het modem defect. Als jij dit al hebt geprobeerd zonder succes, dan ga ik de hulptroepen voor jou inschakelen. Ik wil namelijk dat jij te allen tijde van goed beeld kunt genieten, zonder telkens resets uit te hoeven voeren. Laat jij dit aan mij weten? 😊

Hallo, in mijn eigen topic had ik dit al vermeld maar daar kwam geen reactie meer op. Lan poorten ook al meerdere keren gewisseld zonder resultaat. 

Reputatie 1

Ook bij ons heeft het switchen van poorten geen effect. Het lijkt er bij ons meer op dat het soms wel en soms niet is, en dat dit misschien te maken heeft met server capaciteit.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @ramonreker, zojuist heb ik jou in het andere topic laten weten dat ik Guidion heb aangestuurd om dit issue op te lossen! 😊

Hi @janjunior81, thanks voor de aanvulling! Ik wil graag nog eens jouw verbinding onder de loep nemen, maar ik zie de TV Box hier niet in terug. Kan je aangeven hoe de TV Box is aangesloten? Ik hoor het graag, zodat ik je verder kan helpen! 🎈

Reputatie 1

Hoi Lisa,

Tv-box is aangesloten op poort 4 van de modem. Als je een keer wilt trouble shooten, dan heb ik aankomende dinsdag daar wel tijd voor.

Met vriendelijke groet,

Jan van de Ruitenbeek

Reputatie 7
Badge +4

Hi @janjunior81, dankjewel voor deze aanvulling! Super als jij dit vandaag zou willen testen. Hoe laat zou jou uitkomen? Ik hoor het graag, zodat ik je hierbij kan helpen! ☘

Reputatie 1

Hoi Lisa,

Ben vanaf nu beschikbaar, tot 14:00 uur. Daarna vanaf 17:00 uur weer.

Morgen kan ook, maar dan moeten we even een afspraak maken.

Jan

Reputatie 7
Badge +4

Hi @janjunior81, ik heb zojuist nogmaals een meting uitgevoerd! Ik zie de TV Box terug in de verbinding en de verbinding ziet er prima uit! Graag zet ik dan ook alvast het volgende naar je door, zodat jij dit rond 17:00 uur kan proberen. 

Ik wil graag checken of de framerate goed staat! Een aantal HD+ kanalen (bijvoorbeeld NPO 1, 2 of 3) hebben een 1080p 50fps (frames per seconde) framerate. De HDMI output moet dan gelijk zijn, dus de TV Box moet dan op 1080p50 of 1080i50 staan, maar zeker niet lager dan 50. Kan je aangeven wat er in beeld staat als die van HDMI output verandert (of inschakelt) op deze kanalen. Is de framerate 50 of minder? Je kan dit eventueel aanpassen in het instellingen menu naar de juiste instelling 1080p50 of 1080i50.

Kan je aangeven of dit goed staat? Zo ja, dan dien ik een verzoek in bij onze technische dienst. Dan hoor ik graag een specifieke zender of een specifiek programma waarbij jij dit merkt. Ik wil dit zo snel mogelijk verhelpen! 🎈

 

Goedeavond!

 

Ik heb ongeveer 1,5 jaar nu T-Mobile thuis. Altijd aardig tevreden. Alleen deze week is er veel storing met de TV.

Ik heb alle stappen doorgenomen om het op te lossen, maar helaas helpt dit tijdelijk. (Box opnieuw opstarten + modem resetten) Dan gaat het weer even goed, en na verloop van tijd word het beeld weer vlekkerig/haperig en dan staat het beeld stil. Deze stappen doe ik nu 4 a 5 keer per dag! Kunnen jullie even meekijken? 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Siebren84, super dat jij dit bij mij aangeeft! Hier gaan we wat aan doen, want dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb dan ook gelijk jouw verbinding onder de loep genomen. Ik zou graag willen dat jij een factory reset van de TV Box uitvoert. Dit doe je als volgt:

Als je met een paperclip (of haarspeld, tandenstoker, naald, cocktailprikker of oorbel) het reset knopje aan de achterkant voor tien seconden indrukt, start de TV Box opnieuw op. Je voelt duidelijk dat je een knopje indrukt. De reset duurt ongeveer drie minuten. 

Kan jij hiermee uit de voeten? Als blijkt dat dit ook niet resulteert in structureel goed beeld, dan ga ik direct een verzoek voor je indienen bij onze technische dienst. Dan zou het super zijn als jij alvast kan aangeven op welke zenders/programma's dit voornamelijk voorkomt. Ik wil dit zo snel mogelijk voor je fixen! 💪

Reputatie 1

Hi @janjunior81, ik heb zojuist nogmaals een meting uitgevoerd! Ik zie de TV Box terug in de verbinding en de verbinding ziet er prima uit! Graag zet ik dan ook alvast het volgende naar je door, zodat jij dit rond 17:00 uur kan proberen. 

Ik wil graag checken of de framerate goed staat! Een aantal HD+ kanalen (bijvoorbeeld NPO 1, 2 of 3) hebben een 1080p 50fps (frames per seconde) framerate. De HDMI output moet dan gelijk zijn, dus de TV Box moet dan op 1080p50 of 1080i50 staan, maar zeker niet lager dan 50. Kan je aangeven wat er in beeld staat als die van HDMI output verandert (of inschakelt) op deze kanalen. Is de framerate 50 of minder? Je kan dit eventueel aanpassen in het instellingen menu naar de juiste instelling 1080p50 of 1080i50.

Kan je aangeven of dit goed staat? Zo ja, dan dien ik een verzoek in bij onze technische dienst. Dan hoor ik graag een specifieke zender of een specifiek programma waarbij jij dit merkt. Ik wil dit zo snel mogelijk verhelpen! 🎈

 

Hij staat op 1080i50. Afgelopen tijd hebben we minder problemen gehad. Maar ook weinig tv gekeken. Als je wilt trouble shooten is het handig om een keer even telefonisch contact op te nemen 

Hi @Siebren84, super dat jij dit bij mij aangeeft! Hier gaan we wat aan doen, want dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb dan ook gelijk jouw verbinding onder de loep genomen. Ik zou graag willen dat jij een factory reset van de TV Box uitvoert. Dit doe je als volgt:

Als je met een paperclip (of haarspeld, tandenstoker, naald, cocktailprikker of oorbel) het reset knopje aan de achterkant voor tien seconden indrukt, start de TV Box opnieuw op. Je voelt duidelijk dat je een knopje indrukt. De reset duurt ongeveer drie minuten. 

Kan jij hiermee uit de voeten? Als blijkt dat dit ook niet resulteert in structureel goed beeld, dan ga ik direct een verzoek voor je indienen bij onze technische dienst. Dan zou het super zijn als jij alvast kan aangeven op welke zenders/programma's dit voornamelijk voorkomt. Ik wil dit zo snel mogelijk voor je fixen! 💪

Hallo Lisa, dank voor je reactie! Ik heb zojuist de factory reset gedaan. Ik wist eerlijk gezegd niet dat dit kon. Hij is nu aan het opstarten + updaten. Ik zal je op de hoogte houden, of hiermee de problemen zijn opgelost. Nogmaals dank 👌

Hi @Siebren84, super dat jij dit bij mij aangeeft! Hier gaan we wat aan doen, want dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb dan ook gelijk jouw verbinding onder de loep genomen. Ik zou graag willen dat jij een factory reset van de TV Box uitvoert. Dit doe je als volgt:

Als je met een paperclip (of haarspeld, tandenstoker, naald, cocktailprikker of oorbel) het reset knopje aan de achterkant voor tien seconden indrukt, start de TV Box opnieuw op. Je voelt duidelijk dat je een knopje indrukt. De reset duurt ongeveer drie minuten. 

Kan jij hiermee uit de voeten? Als blijkt dat dit ook niet resulteert in structureel goed beeld, dan ga ik direct een verzoek voor je indienen bij onze technische dienst. Dan zou het super zijn als jij alvast kan aangeven op welke zenders/programma's dit voornamelijk voorkomt. Ik wil dit zo snel mogelijk voor je fixen! 💪

Hallo Lisa, dank voor je reactie! Ik heb zojuist de factory reset gedaan. Ik wist eerlijk gezegd niet dat dit kon. Hij is nu aan het opstarten + updaten. Ik zal je op de hoogte houden, of hiermee de problemen zijn opgelost. Nogmaals dank 👌

Nadat ik de factory reset heb gedaan, heeft het helaas weinig geholpen. Probleem lijkt hem nu aan de modem te liggen. Regelmatig "communication error"als ik de tv aan heb. Als ik dan de stekker van het modem eruit haal, en er opnieuw in doe, is het (tijdelijk) opgelost. Maar dit moet ik dagelijks meerdere keren doen.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Siebren84 

Is de tv box verder rechtstreeks op de modem aangesloten of zit hier een switch of powerline setje tussen? De internetkabel kan je misschien ook eens vervangen.

Blijft internet en wifi verder wel goed werken?

Reputatie 7
Badge +4

Hi @janjunior81, dankjewel voor de aanvulling! Ik weet voldoende en wil dan ook graag een verzoek inschieten voor de technische dienst. Hier dien ik alleen nog een voorbeeld van een programma/zender voor te hebben inclusief de datum/tijdstip. Kan jij enkel dit nog aan mij doorzetten? Dan kan ik vervolgens verder aan de slag en kunnen mijn collega's hier een oplossing voor vinden! 

Hi @Siebren84, heel fijn dat jij gelijk aan de slag bent gegaan met de factory reset! Ik had gehoopt dat dit het probleem structureel had verholpen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij op dagelijkse basis een herstart moet uitvoeren. Zou jij op de vragen van @Waqqas terug kunnen komen? Daarnaast zou ik willen weten of jij ook al een ander LAN-poort hebt geprobeerd op het modem? Het handige aan het Zyxel modem is dat alle LAN-poorten geschikt zijn voor tv. Als jij dit kan aangeven, dan weet ik of ik voor jou ook de hulpdiensten dien in te schakelen!

Reputatie 1

Zodra ik een voorbeeld heb geef ik het door.

Reputatie 7
Badge +4

Heel fijn, dankjewel voor de moeite @janjunior81

Reputatie 7
Badge +4

Hi @janjunior81, graag wil ik bij je checken of jij nog last hebt van dit issue? Zo ja, dan zie ik graag een voorbeeld tegemoet. Dan kan ik namelijk een verzoek indienen bij de technische dienst. Ik hoop enorm dat jij inmiddels probleemvrij bent en daarom nog geen voorbeeld hebt doorgezet! 😁🤞

Reputatie 1

Hoi Lisa,

Voorlopig gaat het goed, moet heel eerlijk zeggen, dat ik door het mooie weer en drukke agenda ook iets minder tv kijk. 

Zodra er weer wat is meld ik me.

Met vriendelijke groet,

Jan van de Ruitenbeek

Reageer