Blokkerig, haperend of zwart beeld op TV


Reputatie 7
Badge +6
  • T-Mobile Thuis moderator
  • 3841 reacties

 

Direct de meest voorkomende problemen verhelpen? In dit artikel vind je alles wat je nodig hebt om de problemen met je tv ontvangst op te lossen.

 

  • Heb je een foutmelding of slotje in beeld? Ga dan snel naar dit artikel over foutcodes: TV Box foutmelding codes.

  • Vermoed je een algemene storing, kijk dan naar ons storingstopic: t-mobile.nl/thuisstoring.

  • Liever draadloos tv-kijken? Dat kan natuurlijk ook, check dan dit artikel waar alle opties van draadloos tv-kijken benoemd worden.

     

Zie jij blokken / vlekken in beeld, staat het beeld stil of is het beeld zwart, volg dan onderstaande stappen.


1. Eerste checks

Bij iedere verstoring is het altijd handig om eerst de TV Box en het modem voor 20 seconden van de stroom te halen. Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten.

Blijft hierna het probleem op Internet èn TV, volg dan deze stappen. Als het beeld zwart blijft na het aanzetten van de tv of het wisselen naar de tv dan kan het ook zijn dat de “handshake” tussen de tv en de TV Box niet goed gaat. Hoe je dit op kan lossen vind in het artikel: ‘Achtergrond info HDMI modus’.

​​​​​​

 


2. Het signaal van buitenaf

Je hebt de TV Box even van de stroom gehaald, maar het probleem speelt nog steeds. Dan krijgen we het grote uitsluitspelletje: wat veroorzaakt de storing? We beginnen bij de bron. Het kan zijn dat er een snelheidsprobleem is. Er is dan niet genoeg bandbreedte om het tv-signaal door te geven met blokjes tot gevolg. Test met een laptop of PC met een bekabelde verbinding direct op het modem in LAN1 of LAN2 welke snelheid je haalt. Is dit meer dan 12 Mb/s? Dan ligt het niet aan de verbinding van buitenaf. Is de snelheid lager? Laat het ons weten!


3. Het modem

Misschien is het modem ergens van in de war geraakt. Je hebt deze al even van de stroom gehaald. We pakken het nu grootser aan! Haal de Internetkabel voor de TV Box bij LAN3 of LAN4 uit het modem. Nu voeren we een fabrieksreset van het modem uit. Als het modem volledig is opgestart (de lampjes branden weer constant) en de TV meldt "Geen internetverbinding gevonden", dan sluiten we de Internetkabel weer aan bij LAN3 of LAN4. Geen verschil? Dan gaan we door.

 

4. Test een ander LAN-poort

Het kan zo zijn dat een poort op het modem defect is. Door te kijken of het probleem opgelost is met het wisselen van LAN-poort, controleren we of het probleem in de LAN-poort zit.
 

Zyxel modem: elke poort is hier geschikt voor tv, dus voel je vrij om alle poorten te proberen.

Huawei modem: hier zijn poort 3 en 4 geschikt voor tv, dus wissel tussen deze twee poorten.

Draytek modem: hier zijn poort 3 en 4 geschikt voor tv, dus wissel tussen deze twee poorten.


5. De kabel

Veruit de meeste problemen komen door de spreekwoordelijke kink in de kabel. Zorg voor een directe verbinding tussen het modem en de TV Box met een UTP-kabel (internetkabel). Maak je gebruik van homeplugs, devolo's, verlengstukjes of andere adapters, koppel deze dan los en gebruik de meegeleverde kabel.

  • Het kan zijn dat je kabel is beschadigd. Controleer of de verbinding (beter) werkt met een andere internet- , HDMI- of SCART-kabel.

Nog niet opgelost? Volgende stap.

 

6. Controleer de bron of het kanaal

Pak de afstandsbediening van je tv (niet de afstandsbediening van de TV Box) en druk op de input-knop. Deze knop heet soms ook 'Source', 'Bron' of 'AV'. Op '0' drukken werkt soms ook. Kies vervolgens op het TV-scherm de HDMI- of SCART-aansluiting die je hebt aangesloten aan de tv, bijvoorbeeld HDMI 1.

Tip! Heeft je afstandsbediening geen input-knop? Kijk dan in de handleiding van de tv.


7. De TV Box

 :one: Er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de TV Box zelf. Heb je een TV Box zonder opnamefunctie? Voer dan een reset uit. Heb je een TV Box met opnamefunctie, controleer dan of de schijfruimte niet (bijna) vol zit en verwijder enkele opnames. Dit vind je in het Menu // On Demand // Opnames // Geplande opnames.

:two: Heb je een wazig beeld, pas dan de resolutie aan in het menu bij Instellingen // TV Box // Resolutie.

:three: Heb je toevallig nog een tweede TV Box, wissel deze dan om. Blijft de storing dan bij de TV Box of bij de tv? Als het aan de TV Box ligt, neem dan contact met ons op. Zo niet, volg dan dit stappenplan.

:four: Reageert de afstandsbediening niet meer (goed)? Klik dan hier: stappenplan afstandsbediening.


8. De televisie

Als je bij bovenstaande kruistest (het omwisselen) zeker bent dat het niet aan de internetkabel ligt (die je hebt vervangen), dan kan het aan de tv zelf of aan de HDMI-kabel liggen. Vervang de HDMI-kabel daarom, dat is makkelijker dan de tv. Heb je een Philips TV? Zorg dan voor de laatste update van je toestel. Geeft ook het menu een verstoord beeld weer, dan is er iets mis met het toestel. Vraag het dan na bij de leverancier.

 

9. Werkt een knop op de afstandsbediening niet meer?

Ervaar je problemen met de aftsandsbediening, volg dan de stappen uit dit topic voor oplossingen:

 

 

10. Mist er een specifieke zender? 

Laat het ons dan weten weten door een topic aan te maken. Laat hierin dan weten welke zenders je mist en of dit voor zowel de TV Box als TV Anywhere geldt, dan kunnen we direct met je vraag aan de slag!

 

11. Ik heb nog steeds problemen met tv 

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een topic aan via onderstaand format, dan helpt de Community je graag!

  • Welk probleem ervaar je preciesGeen beeld,vastlopend beeld, blokkerig beeld, wazig beeld, lage resolutie, rare kleur/gloed
  • Hoe vaak komt het voorDagelijks, wekelijks, maandelijks, minder
  • Wanneer gebeurt hetOp specifieke momenten van de dag (bijv in de avond), willekeurig
  • Ervaar je op dat moment ook problemen met je internetverbindingJa, Nee
  • Ervaar je ook problemen met opnemen en/of het bekijken van opnamesJa, Nee
  • Gebeurt het tijdens live TV kijken of tijdens het terug kijken van programma'sTijdens Live tv, tijdens het terug kijken
  • Speelt het op alle zenders of specifieke zenders: Alle zenders, specifieke zenders (en welke zijn dit dan)?
  • Ervaar je ook problemen met het gebruik van TV Anywhere? Ja, Nee
  • Als je meerdere TV Boxen gebruikt, gebeurt het dan op alle TV Boxen? Ja, Nee (is dit niet het geval, volg dan de stappen in dit artikel om de oorzaak op te sporen)

 

12. TV Anywhere App 

Als tijdelijke oplossing kun je altijd gebruik maken van onze TV Anywhere App. Dan heb je de beschikking over vele zenders op je mobiel, tablet of laptop/PC overal in de EU. Dan heb je in ieder geval nog wat te zappen!

 

13. T-Mobile TV App

Als tijdelijke oplossing kun je naast de TV Anywhere App ook gebruik maken van onze T-Mobile TV App voor smart tv's als jouw smart tv hiervoor geschikt is. Zo kan je toch via jouw eigen tv, tv blijven kijken zonder te hoeven streamen! Handig he?

 

Heb je vragen over de hulppagina of bovenstaande uitleg? Kom je er helemaal niet meer uit? Laat het ons weten in een reactie hieronder of neem contact op met onze klantenservice, dan helpen wij jou en jij misschien weer iemand anders! 🆒

 


362 reacties

Reputatie 1
Hoi @n.schaart en @Elessar

We krijgen meldingen binnen dat een aantal van onze klanten problemen ondervinden met hun TV beeld. Wij werken hard aan de oplossing. In dit topic houden we je op de hoogte: Thuis TV. Excuses voor het ongemak.


Hi @Sander,

Bedankt voor het antwoord. Weet ik in ieder geval dat het issue niet aan mijn kant van de kabels zit. 😉
Hoop dat het snel opgelost is.

Misschien een tip voor anderen die er ook last van hebben: ga kijken via begin gemist. Bij mij werkte dat gisteren in ieder geval goed. Geen haperingen en geen blokken in beeld. 😎

Hoi @Lisa, Ik dank je voor de terugkoppeling en ik hou zeker T-Mobile in de gaten tenslotte zijn we dik tevreden met onze telefoon abonnementen maar denk ik dat er voor tv nog een inhaalslag te gaan is.

Mvgr. IJmuiden  

@Lisa ik kreeg net door van mijn vrouw dat het al werkte toen ze de tv-box weer aansloot. Ik zal vanavond mijn netwerk herstellen en kijken of het ook werkt op de Deco M9 🤞🏻🤞🏻

Hi @Lisa, het werkt ook via de Deco! Bedankt, je bent een kanjer! ☺️👍🏻 Groeten aan je collega’s.

Hallo Sander,

Helaas heb ik ook al een week last van blokkering beeld, op alle zenders. Tijdens uitzendingen als ook tijdens reclames. Dit komt om de 10-20 seconden ongeveer.
Ht stappenplan zoals hierboven heb ik gevolgd. Snelheid is hoog genoeg (47 Mb/s). Box heb ik ook van de stroom gehad, meerde malen, maar geen effect. Helaas lukt de reset van de box niet, als ik de resetknop indruk dan gebeurt er niets, niet na 10,15 of 20 seconden, meerdere malen geprobeerd. Die reset lukt dus niet.
Box zit direct met een utp kabel aangesloten op de router.
De router heb ik ook naar fabrieksinstellingen teruggezet, geen effect. Ook met andere hdmi kabels blijft het probleem. Overige bronnen via hdmi (als mediaplayer en ATV) werken wel prima.

Volgens mij heb ik nu alles getest, maar het probleem blijft dus nog steeds. Wat te doen?

Alvast bedankt!
Hallo Sander,

Helaas heb ik ook al een week last van blokkering beeld, op alle zenders. Tijdens uitzendingen als ook tijdens reclames. Dit komt om de 10-20 seconden ongeveer.
Ht stappenplan zoals hierboven heb ik gevolgd. Snelheid is hoog genoeg (47 Mb/s). Box heb ik ook van de stroom gehad, meerde malen, maar geen effect. Helaas lukt de reset van de box niet, als ik de resetknop indruk dan gebeurt er niets, niet na 10,15 of 20 seconden, meerdere malen geprobeerd. Die reset lukt dus niet.
Box zit direct met een utp kabel aangesloten op de router.
De router heb ik ook naar fabrieksinstellingen teruggezet, geen effect. Ook met andere hdmi kabels blijft het probleem. Overige bronnen via hdmi (als mediaplayer en ATV) werken wel prima.

Volgens mij heb ik nu alles getest, maar het probleem blijft dus nog steeds. Wat te doen?

Alvast bedankt!


Ik sluit me hierbij aan. Heb sinds een week dezelfde klachten en heb al alles gereset maar storingen blijven. Netflix etc werkt wel goed.
Reputatie 7
Badge +6
@Siddartha en @Paul.C,

Super dat jullie bovenstaande stappen zo precies opgevolgd hebben. Nu zie ik dat er een storing is geweest in Noord Limburg waar er een blokkerige beeld voor TV werd verstuurd. Dt probleem is vannacht gelukkig verholpen!

Kunnen jullie checken of het TV beeld bij jullie ook hersteld is? Zo nee, dan wil ik nog het volgende van jullie vragen:
-Nog eenmaal de TV Box van de stroom halen.
-Kun je met een andere internetkabel (UTP) testen?
-Kun je jouw postcode, huisnummer en de laatste vier cijfers in een privébericht aan mij sturen?

Ik ben heeeel benieuwd!
Yup same here.
Live tv geen probleem maar als ik halverwege een progamma thuis kom en begin gemist gebruik standaard blokkerig beeld.
Denk dat ik maar weer naar ziggo ga.
Daar ko je tenminste tot 7 dagen progamma's terug kijken op alle zenders.
Kortom t-mobile tv NOT HAPPY
Bij mij was het in eerste instantie bij live tv. Gisteren ondervond ik weer problemen bij herstart inderdaad. Toevallig bij SBS6. Het hele beeld was continu blokkerig en zodanig dat we het programma niet konden afkijken. Uiteraard wel de box herstart.
Daarna een programma op NPO herstart en daar hadden we weer geen problemen.

Moet zeggen dat na een jaar zonder storingen het nu wel meer wordt en ik ook sterk denk om over te stappen aangezien in contractprijs ben.

Hi @Siebren84, super dat jij dit bij mij aangeeft! Hier gaan we wat aan doen, want dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb dan ook gelijk jouw verbinding onder de loep genomen. Ik zou graag willen dat jij een factory reset van de TV Box uitvoert. Dit doe je als volgt:

Als je met een paperclip (of haarspeld, tandenstoker, naald, cocktailprikker of oorbel) het reset knopje aan de achterkant voor tien seconden indrukt, start de TV Box opnieuw op. Je voelt duidelijk dat je een knopje indrukt. De reset duurt ongeveer drie minuten. 

Kan jij hiermee uit de voeten? Als blijkt dat dit ook niet resulteert in structureel goed beeld, dan ga ik direct een verzoek voor je indienen bij onze technische dienst. Dan zou het super zijn als jij alvast kan aangeven op welke zenders/programma's dit voornamelijk voorkomt. Ik wil dit zo snel mogelijk voor je fixen! 💪

Hallo Lisa, dank voor je reactie! Ik heb zojuist de factory reset gedaan. Ik wist eerlijk gezegd niet dat dit kon. Hij is nu aan het opstarten + updaten. Ik zal je op de hoogte houden, of hiermee de problemen zijn opgelost. Nogmaals dank 👌

Na installatie had ik ook een haperend beeld op een Philips ambilight TV. Na veel lezen en contact met de klantenservice van zowel T-mobile als Philips heb ik als volgt kunnen oplossen.
Mijn ambilight staat al sinds ik de tv heb ingesteld op "statisch". Na het uitproberen van de diverse beeldinstellingen blijkt nu dat wanneer het ambilight op "standaard" wordt ingesteld de hapering verdwijnt en het beeld wordt weergegeven zoals het hoort.
Zelf ben ik deze oplossing nog nergens tegen gekomen, misschien handig om in het stappenplan op te nemen bij de klantenservice!
Reputatie 1

Hoi Lisa,

Voorlopig gaat het goed, moet heel eerlijk zeggen, dat ik door het mooie weer en drukke agenda ook iets minder tv kijk. 

Zodra er weer wat is meld ik me.

Met vriendelijke groet,

Jan van de Ruitenbeek

Reputatie 7
Badge +4

Hi @IJmuiden, excuses voor de late reactie - ik heb dit gisteren met een collega besproken! Hoe graag ik ook zou willen dat je nog heel lang met veel plezier bij ons blijft, wil ik je de mogelijkheid geven om kosteloos jouw contract op te zeggen. Je hoort zonder problemen van tv te genieten, dus hierin wil ik coulant richting jou. Laat jij het weten per wanneer jij dit zou willen? Dan maak ik dit in orde. Nogmaals bedankt voor jouw geduld en begrip van de afgelopen periode. Ter dubbelcheck: wil jij het gehele abonnement opzeggen of enkel tv? 

Hi @Remus5504, super leuk dat je onlangs ook TV aan jouw abonnement hebt toegevoegd! Dankjewel voor de heldere toelichting, dit gaan we zo snel mogelijk fixen. Top dat je zelf al verschillende stappen hebt uitgevoerd, al had ik hoopt dat deze het probleem zouden verhelpen. Heel fijn dat je ook via het Zyxel modem de TV Box hebt getest. Zou je toch nog eens de TV Box rechtstreeks kunnen aansluiten en mij dan een seintje kunnen geven? Dan ga ik de verbinding checken om te zien of ik iets opvallends zie. 

Ik wil graag een verzoek indienen bij onze technische dienst en ook hier dient de TV Box dan rechtstreeks te zijn aangesloten. Weet dat ik er alles ga doen om dit zo snel mogelijk te verhelpen. Ook maak ik een vergoeding voor je in orde voor tv, zodra jij weer beeld hebt.

 

 

Reputatie 1

Hi @IJmuiden, dankjewel voor de terugkoppeling! Ik wil ook dat dit zo snel mogelijk structureel wordt verholpen. Zou je kunnen aangeven of je ook al een ander LAN-poort op het modem hebt getest? Het handige aan het Zyxel modem is dat alle vier de LAN-poorten geschikt zijn voor tv. Als je kan aangeven of dit verschil uitmaakt, dan zou dat top zijn. Tot slot wil ik vragen of je de HDMI- en UTP-kabel zou willen vervangen. Mocht je dit al hebben geprobeerd en maakt dit geen verschil uit, dan stuur ik een monteur jouw kant op. Ik wil namelijk dat dit probleem voor eens en altjid wegblijft, excuses voor het ongemak! ❤️

Hi @JeroenGroenouwe, hier gaan we wat aan doen! Super dat je zo helder aangeeft welke stappen je zelf al hebt uitgevoerd, topper. Zojuist heb ik jouw verbinding onder de loep genomen en het modem lijkt niet helemaal goed geregistreerd te zijn. Hier heeft de hele verbinding onder te lijden, dus ik wil je vragen om nog eens een factory reset van het modem uit te voeren. In dit artikel lees je hoe je dit kunt doen: Factory reset modem (fabrieksreset) | T-Mobile Community. Kan je hiermee uit de voeten en kun je een seintje geven als je dit hebt uitgevoerd? Dan help ik je graag weer verder, merci! 😊

Hoi Lisa,

Dank je wel voor je antwoord. Het probleem is ondertussen verholpen. Ik werd er zondag zo ... van dat ik de helpdesk heb gebeld. Die hebben mij een nieuwe tv box opgestuurd. De oude bleef blokkerig en de nieuwe aangesloten zonder reset of dergelijke en functioneert direct als een zonnetje. 

Dat mijn modem niet goed is geregistreerd is wel vreemd. Ik zal hem nog eens resetten en dan weer de configuratie terugzetten. 

Wat mij overigens wel is opgevallen afgelopen weekend is dat mijn download, via een test, bleef steken rond de 160Mbit en mijn upload rond de 750Mbit. Of dat nu het probleem is geweest, geen idee.

Dat is nu beide weer rond de 750Mbit (zonder enige reset na de laatste test met 160Mbit download). Ik heb nog nooit de 1000Mbit gehaald, maar 750 vindt ik prima. 

Dank voor de moeite om te reageren!

Reputatie 1
Hallo,

Ik heb sinds gisteren na installatie extreem last van blokkerig beeld bij live TV.
Trouwens als ik begin gemist selecteer, heb ik er geen last van.

Aangezien alles gisteren met nieuwe apparatuur en nieuwe kabels is geïnstalleerd, lijkt het mij geen hardware probleem.
Reputatie 6
Badge +3
Bedankt voor de tip, @n.schaart! Fijn dat je met ons en onze klanten meedenkt, topper. 😃
Heb steeds problemen met tv beeld en geluid dit is als ik het lees al bij meerdere het geval
heb alles geprobeerd maar niks helpt als dit zo blijft stap ik over naar een andere provijder
ben het zat dat ik tijdens een film of dart wedstrijd alles moet missen
mvg gerrit
Reputatie 1

Zodra ik een voorbeeld heb geef ik het door.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @MaartenFS ,

Excuus voor de verwarring. Nét nadat ik mijn bericht had getypt, kregen wij de melding binnen dat het om een algemeen probleem gaat. We zien dat sommige klanten in de Regio Amersfoort problemen ervaren met TV. We zijn op dit moment hard bezig dit op te lossen en jullie zo snel mogelijk weer te doen laten genieten van goed beeld. Mijn welgemeende excuses. Weet dat we er alles aan doen om dit zo snel mogelijk te bewerkstelligen. 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @ramonreker, zojuist heb ik jou in het andere topic laten weten dat ik Guidion heb aangestuurd om dit issue op te lossen! 😊

Hi @janjunior81, thanks voor de aanvulling! Ik wil graag nog eens jouw verbinding onder de loep nemen, maar ik zie de TV Box hier niet in terug. Kan je aangeven hoe de TV Box is aangesloten? Ik hoor het graag, zodat ik je verder kan helpen! 🎈

Inmiddels telefonisch contact gehad met klantenservice. Afspraak met een monteur is ingepland.

Reputatie 7
Badge +8

Hi @macmeester, vannacht hebben we een update uitgevoerd om dit probleem te verhelpen. Zou je jouw TV Boxen eens willen herstarten door ze even van de stroom af te halen? Daarna zou het probleem verholpen moeten zijn! :slight_smile:

@Boris Bedankt voor het in gang zetten van de nieuwe TV Box. Ik laat het jullie weten zodra alles geïnstalleerd is. 

Thanks @Jason ! Dat inderdaad een goede kwaliteit. Tot op heden nog geen blokje of hapering gezien, dus hopen dat het zo blijft!  Toen ik een nieuwe tv box binnen kreeg stond deze meteen na aansluiten op de zelfde firmware als dat hij nu staat (2.9.27.0.3). Maar zolang het weg blijft bent ik blij en anders weet ik jou/jullie te vinden! :wink:

Dank voor je reactie. Tv box is rechtstreeks op de modem aangesloten. Heb al telefonisch contact gehad met klantenservice en een afspraak met een monteur gemaakt.

Reageer