Ik heb haperend/slecht beeld

Ik heb haperend/slecht beeld
Reputatie 7
Badge +8

In dit artikel vind je alles wat je nodig hebt om ervoor te zorgen dat jouw haperende/slechte beeld gaat verdwijnen.

 

Mogelijk ervaar je een ander probleem dan haperend/slecht beeld. Dan helpt het onderstaande je verder: 

TV Box foutmelding codes | Heb je een foutmelding of slotje in beeld? Ga dan snel naar dit artikel over foutcodes.
Verstoring | Vermoed je een algemeen issue? Kijk dan naar ons storingstopic.

 

Ervaar jij haperend/slecht beeld? Dan kunnen de onderstaande stappen dit probleem verhelpen. 

 

    1. Sluit de HDMI-kabel opnieuw aan of test een andere kabel en/of LAN-poort

Sluit de HDMI-kabel (of SCART-kabel) opnieuw aan op zowel de TV Box als de TV. Als dit het probleem niet oplost, dan kun je testen met een vervangende kabel. Een vreemde kleur of gloed van het beeld ligt vaak aan de kabel of de aansluiting/poort. Test zowel met een andere HDMI-kabel als UTP-kabel op de tv of het probleem verdwijnt. 

 

Door ook te kijken of het probleem opgelost is met het wisselen van LAN-poort, controleren we of het probleem in de LAN-poort zit. Werkt het op een andere poort wel? Dan is de poort op het modem waarschijnlijk defect.

 

  2. Voer een powerflip uit

Wil je het modem en de TV Box van de stroom halen? Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten.

 

 3. Sluit de TV Box rechtstreeks aan

Is de TV Box rechtstreeks aangesloten op het modem? Wij adviseren om de TV Box met een UTP-kabel op het modem aan te sluiten. Dit geeft de beste snelheden en minste kans op problemen. Mocht je liever draadloos tv willen kijken, check dan onze Smart TV App:

 

 

 4. Heb je ook een wazig tv-menu?

Wanneer het menu wazig of korrelig is, dan kan dat te maken hebben met de resolutie. Nieuwe tv's spelen vaak af op een 4K resolutie. Hierdoor kun je met een 4K tv haperend beeld en/of wegvallend geluid ervaren. De beeldinstellingen op de TV zelf wijzigen naar 1920x1080 (Full HD) en 50 fps/Hz helpt vaak.

 

 

5. Staat de framerate goed? 

Een aantal HD+ kanalen (b.v. NPO 1, 2 en 3) heeft een 1080p 50fps (frames per seconde) framerate. De HDMI output moet dan gelijk zijn, dus de TV Box moet op 1080p50 of 1080i50 staan. Wat staat er in beeld wanneer je de output van de HDMI output verandert (of inschakelt) op deze kanalen? Is de framerate 50Hz? Zo niet, dan kun je dit aanpassen in het menu onder 'Instellingen' naar 1080p50 of 1080i50.

 

6. Ik ervaar nog steeds haperend/slecht beeld

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Geen zorgen, Maak dan een topic aan via onderstaand format, zodat we dit kunnen doorzetten naar onze technische dienst:

  • Welk probleem ervaar je (zie je een haperend beeld of een gekke gloed)?

  • Deel twee voorbeelden van een programma, zender inclusief de datum en het tijdstip.

  • Speelt dit bij opnames, live tv-kijken en/of bij Terug Kijken?

  • Speelt het op alle zenders of specifiek bij bepaalde zenders?

  • Ervaar je ook problemen met TV Anywhere?

  • Kijk je via de App of via de TV Box?

  • Als je meerdere TV Boxen hebt, gebeurt het dan op alle TV Boxen?

 

 

Kom je er helemaal niet meer uit? Laat het ons weten in een reactie hieronder of neem contact op met onze klantenservice, dan helpen wij jou en jij misschien weer iemand anders! 💪

 


441 reacties

Beste forumlezers,

Ik heb ook een probleem met het tv-signaal. Er is niet echt sprake van een blokkerig of wazig beeld. Het lijkt er meer op alsof er frames worden overgeslagen. Het beeld staat heel kort stil en gaat dan weer door. Een soort framedrop lijkt het wel. Het kijkt nogal onrustig, zoals jullie je voor kunnen stellen. Hetzelfde gebeurt ook als ik gebruikmaak van gehuurde films via T-mobile. 

Ik heb alle mogelijke resets al uitgevoerd (behalve factory reset van het modem, want dat kan ik niet vanuit huis). Andere HDMI kabel geprobeerd, andere poort op het modem getest, UTP-kabels gewisseld. Ook heb ik gekeken of het modem of de tv nog een update moest hebben, wat niet het geval was. 

Ook relevant om te vermelden is het feit dat het probleem relatief recent is opgedoken en dat ik met de verschillende tv-apps (Netflix, Disney+) zelf geen internetproblemen heb. Wie o wie heeft er nog goed tips? Of is het kastje aan zijn einde?

 

Nog extra info: wij hebben nog geen update gehad van ons amuletje. 

Reputatie 7

Dag allemaal, 

 

Voor iedereen die problemen ervaart met het TV beeld (voornamelijk op NPO 1-3, Veronica), we plaatsen updates in dit topic: Upgrade TV Box. Er is een wijziging gedaan, deel je ervaringen in het topic, zodat we alle feedback centraal houden. Excuus voor het ongemak: we werken hard aan een oplossing. 

Hi, TV heeft haperend beeld op bijna alle zenders 

Hallo,

Sinds een aantal weken last van blokkerig beeld tijdens het tv kijken, dit is op alle zenders. Heb al geprobeerd om een andere hdmi-kabel en utp-kabel te gebruiken, dit werkt niet. Het ligt ook niet aan de tv want bij netflix etc. doet ie het gewoon goed. Heb alle stappen doorlopen die door jullie voorgesteld worden, ook dit heeft geen effect. Ik denk dat er iets mis is met het tv-kastje? Het is heel irritant tv kijken. Iemand enig idee hoe en wanneer dit opgelost kan worden?

 

Groetjes, Peter

Helaas heeft o.a. dit probleem mij doen besluiten om over te stappen naar de concurrent. Er is tot op heden geen oplossing geboden. Ik wens Tmobile veel succes met het oplossen van dit probleem zodat klanten weer ‘normaal’ tv kunnen kijken. 

Reputatie 7
Badge +16

@Peter2020 Heb je al geprobeerd om je box in poort 3 aan te sluiten op het modem? Ik zie dat je inderdaad al resets hebt gedaan, sorry dat het nog niet geholpen heeft. We hebben een issue in Vught met als melding het volgende:

 Klanten achter onderstaande pops in Vught & Cromvoirt kunnen mogelijk problemen ervaren met IPTV. Wat resulteert in blokkerig beeld.
pop's
cv-1b
vt-1a
vt-1b
vt-1c
vt-1d
vt-1e
Probleem is aangemeld bij de het netwerk team.

 

@dabird Ik vind het zeer spijtig en oprecht jammer dat je ons gaat verlaten, weet wel dat je altijd weer meer dan welkom bent mocht je je bedenken! :relaxed: Hopelijk mogen we je ooit weer verwelkomen wanneer we tegen die tijd een werkende verbinding hebben op elk netwerk!

@Peter2020 Heb je al geprobeerd om je box in poort 3 aan te sluiten op het modem? Ik zie dat je inderdaad al resets hebt gedaan, sorry dat het nog niet geholpen heeft. We hebben een issue in Vught met als melding het volgende:

 Klanten achter onderstaande pops in Vught & Cromvoirt kunnen mogelijk problemen ervaren met IPTV. Wat resulteert in blokkerig beeld.
pop's
cv-1b
vt-1a
vt-1b
vt-1c
vt-1d
vt-1e
Probleem is aangemeld bij de het netwerk team.

 

@dabird Ik vind het zeer spijtig en oprecht jammer dat je ons gaat verlaten, weet wel dat je altijd weer meer dan welkom bent mocht je je bedenken! :relaxed: Hopelijk mogen we je ooit weer verwelkomen wanneer we tegen die tijd een werkende verbinding hebben op elk netwerk!

@Jason Bedankt voor je reactie. Ik heb de box zowel in poort 3 als in poort 4 aangesloten, maar ik merk daar geen verschil tussen. Het is wel duidelijk nu dat er een probleem is in Vught, dus wel fijn om te horen dat jullie er mee bezig zijn. 

Ik had via twitter ook al een melding gemaakt en een monteur zou contact met me opnemen, denk je dat dit wel gaat helpen aangezien het een bekend probleem is binnen Vught? Anders is het zonde van de tijd van de monteur namelijk die hij bij anderen dan beter kan besteden. 

 

Alvast bedankt!

Reputatie 7

Hi @Peter2020, klopt helemaal wat je zegt, inmiddels hadden de collega’s de monteur al geannuleerd, het heeft elkaar net gekruisd. We doen ons uiterste best om de storing zo snel mogelijk te verhelpen, excuses voor het ongemak! 

Reputatie 1

En dat is de zoveelste keer dat we blokken zien ipv een scherp beeld deze week. Gebeurt momenteel meerdere keren per avond. Wordt er ondertussen niet meer een beetje moe van maar bijna slapeloos.

En ja ik heb alle bekende stappen uitgevoerd die worden beschreven met tijdelijk succes. Maar ik blijf dit niet eerdere keer doen. Als hier niet snel verbetering in komt ga ik maar eens opzoek naar een andere aanbieder. 

Reputatie 7

Hey @NielsGroot, dit gaan we oplossen voor je! Zojuist heb ik direct een monteursverzoek ingediend. Binnen enkele ogenblikken ontvang je een sms'je waarmee je een afspraak kunt inplannen. De monteur gaat er alles aan doen om je TV probleem op te lossen. Laat ons weten hoe het bezoek is verlopen. :relaxed:

Is er al meer bekend over een oplossing voor het haperende beeld (in Vught)? 

Reputatie 7

Hi @Peter2020, dat is er zeker, in dit topic vind je hier meer informatie over!

Reputatie 1

Hey @NielsGroot, dit gaan we oplossen voor je! Zojuist heb ik direct een monteursverzoek ingediend. Binnen enkele ogenblikken ontvang je een sms'je waarmee je een afspraak kunt inplannen. De monteur gaat er alles aan doen om je TV probleem op te lossen. Laat ons weten hoe het bezoek is verlopen. :relaxed:

 

Helaas is zijn de problemen weer terug. Gisteravond (3 mrt) bevroor het beeld tot 3 keer toe binnen 1 uur. En vandaag hadden we tot 2x toe geen internet. Wat erg vervelend is wanneer je thuis aan het werk bent.

Reputatie 7

Hi @NielsGroot, ik heb meteen met je meegekeken en ik zie gisteren tussen 10:00 en 12:00 uur inderdaad flinke verbindingsproblemen. Op 2 maart zie ik ook een kleine verstoring tussen 18:00 en 18:30 uur. Maar de rest van de tijd zit de verbinding er gelukkig stabiel uit dus ik vermoed dat het een tijdelijke “hick-up” was op het netwerk. Mocht het zich blijven voordoen neem dan zeker contact op, dan gaan we dit verder onderzoeken!

Hier na een heleboel pogingen vanuit T-Mobile nog steeds haperend beeld. Lijkt mij toch echt dat het vanuit buitenaf komt,  zeker gezien het feit dat het voornamelijk ‘s avonds plaatsvindt en het niet aan de apparatuur lijkt te liggen. Kan het niet door de glasvezel aansluiting komen?

Reputatie 7

Hey @jk90,

Wanneer ik je TV verbinding van de afgelopen dagen bekijk dan zie ik inderdaad dat de stream niet goed is doorgekomen. Mijn collega heeft dit vorige week aangekaart bij onze techneuten. Zij gaan hiermee aan de slag en het is nu wachten op de terugkoppeling. Wij geven jou gelijk een seintje zodra er meer bekend is. :relaxed:

@Piotr Kun je zien hoe de stream nu is? Hebal zeker 2 dagen geen last van blokkerig of haperend beeld. Wel vreemd als het na al die maanden nu ineens vanzelf stopt, maar het zou fijn zien. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @jk90, wat fijn dat het opgelost lijkt, blijf het zeker monitoren! Ik heb direct je streamkwaliteit bekeken en wat me opvalt is dat je op 12 en 15 maart nog last hebt gehad van een mindere kwaliteit (10 tot 16% kwaliteitsverlies). Sinds de 16e zit je kwaliteit op boven de 99,1% en dat is echt uitzonderlijk goed. Alles boven de 97% hanteren wij als minimum-marges. Goed nieuws dus! Het oogt inderdaad wat vreemd dat het vanuit zichzelf opgelost lijkt, maar het kan zijn dat jouw nieuwe TV Box pas later de firmware update heeft gehad waarmee de problemen verholpen zijn. Bedankt voor het delen in ieder geval. We gaan er natuurlijk niet van uit, maar als het toch weer opspeelt, hoor ik het graag. Dan zoeken we zo snel mogelijk naar een alternatief.

Thanks @Jason ! Dat inderdaad een goede kwaliteit. Tot op heden nog geen blokje of hapering gezien, dus hopen dat het zo blijft!  Toen ik een nieuwe tv box binnen kreeg stond deze meteen na aansluiten op de zelfde firmware als dat hij nu staat (2.9.27.0.3). Maar zolang het weg blijft bent ik blij en anders weet ik jou/jullie te vinden! :wink:

Reputatie 7
Badge +16

Helemaal super, ben blij dat het toch een positieve draai heeft gekregen! Voor nu: stay safe and strong en een prachtig weekend toegewenst! :smile:

Reputatie 1

Hi @NielsGroot, ik heb meteen met je meegekeken en ik zie gisteren tussen 10:00 en 12:00 uur inderdaad flinke verbindingsproblemen. Op 2 maart zie ik ook een kleine verstoring tussen 18:00 en 18:30 uur. Maar de rest van de tijd zit de verbinding er gelukkig stabiel uit dus ik vermoed dat het een tijdelijke “hick-up” was op het netwerk. Mocht het zich blijven voordoen neem dan zeker contact op, dan gaan we dit verder onderzoeken!

Vanavond 22 april was het weer een ramp. Non stop haperend beeld met regelmatig zelfs enkele minuten helemaal geen beeld. Niet bepaald een fijn avondje tv kijken. 

Reputatie 7

Hi @NielsGroot, ik zie het inderdaad duidelijk terug, voorgaande dagen was de kwaliteit zie te zien wel goed, klopt dat? Het zou te maken kunnen hebben met de huidige belasting op de netwerken waardoor er op bepaalde piekmomenten problemen op het netwerk op kunnen treden (dit geldt voor internet als geheel op dit moment). Als het zich structureel en regelmatig voor blijft doen dan kunnen we daar mee aan de slag (en is er waarschijnlijk ergens een defect) maar dit soort korte incidentele onderbrekingen die zichzelf weer oplossen na relatief korte tijd kunnen we, hoe irritant ook, eigenlijk niets mee. Op het moment dat we hier bijvoorbeeld een monteur voor zouden sturen dan gaat deze niets vinden omdat het al niet meer speelt. Dat gezegd hebbende, houd zeker bij wanneer het zich voordoet, als het zich structureel voordoet dan gaan we dit onderzoeken!

En weer een error.. stekker eruit, tralala en pfieuw doet het weer. Heb er een nieuw tijdverdrijf bij, T-Debiel je bent fantastisch. Ben er echt zo klaar mee..

Reputatie 1

Hi @NielsGroot, ik zie het inderdaad duidelijk terug, voorgaande dagen was de kwaliteit zie te zien wel goed, klopt dat? Het zou te maken kunnen hebben met de huidige belasting op de netwerken waardoor er op bepaalde piekmomenten problemen op het netwerk op kunnen treden (dit geldt voor internet als geheel op dit moment). Als het zich structureel en regelmatig voor blijft doen dan kunnen we daar mee aan de slag (en is er waarschijnlijk ergens een defect) maar dit soort korte incidentele onderbrekingen die zichzelf weer oplossen na relatief korte tijd kunnen we, hoe irritant ook, eigenlijk niets mee. Op het moment dat we hier bijvoorbeeld een monteur voor zouden sturen dan gaat deze niets vinden omdat het al niet meer speelt. Dat gezegd hebbende, houd zeker bij wanneer het zich voordoet, als het zich structureel voordoet dan gaan we dit onderzoeken!

Het is de afgelopen dagen in de avond weer raak. Zelfs op de dag vloog het internet er uit. Hierdoor kon ik tijdelijk mijn calls niet volgen. Het is bijna om te janken... 

Reputatie 7

@mVink Welke error krijg je te zien? Echte foutmeldingen worden meestal veroorzaakt doordat de TV Box niet rechtstreeks op de modem aangesloten zit maar via bijvoorbeeld een switch of powerline adapter. Als dit bij jou ook het geval is probeer het dan eens rechtstreeks op de modem en als je gebruik maakt van een Draytek of Huawei modem gebruik dan poort 3 of 4.

@NielsGroot Ai, ik begrjip dat het niet alleen om TV gaat maar om de gehele internetverbinding? Heb je voor mij misschien een aantal voorbeelden van de dag en het tijdstip waarop het gebeurde? Dan ga ik er mee voor je aan de slag!

Reageer