Alles over 'bridge taps'

Alles over 'bridge taps'

Toon eerste reactie

181 reacties

@Waqqas 

Een andere maar ook gericht op onze wifi wat misschien het probleem wat verduidelijkt. Volgens T-mobile kan je je wifi checken voor kanalen via een wifi analyzer app. Zoals veel t-mobile users heb je een 2.4 ghz en een 5ghz kanaal. Nu heb ik dit getest met 2 wifi apps en beide geven ze aan dat ik 2x een  2.4ghz verbinding heb en 2x een 5ghz verbindingen. Ze hebben de zelfde naam maar zitten of op andere kanalen, hebben een andere afstand of hebben een ander MAC adres. 

Als voorbeeld onderstaande foto. Ons 5ghz kanaal is de VFNL-16D9F05G deze verschijnt dus in kanaal 40 en rond kanaal 100. Kan dit nog van invloed zijn op onze problemen? 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Jakhals

Heb je toevallig een gast netwerk ingesteld?

Het meest optimale resultaat zou je moeten halen na bijvoorbeeld een fabrieksreset uit te voeren en dan inloggen op de modem, easy mesh uitschakelen (bij een Zyxel in het menu, netwerkinstellingen, draadloos, tabblad easy mesh uitschakelen en toepassen).

Geef band 2,4 GHz kanaal 1, 6 of 11 en bij bandbreedte 20 MHz voor een stabielere verbinding.

Bij 5 GHz bijvoorbeeld kanaal 36, 40, 43 of 48 en bandbreedte 40 MHz.

 

@Waqqas 

Ik heb een Huawai modem en geen gastnetwerk ingesteld. Wij hebben wel een fritz versterker boven staan (van tmobile gekrege) kan het zijn dat deze het 2de signaal geeft? En weet jij of dit uberhaupt storingen kan geven.

Ik ben momenteel aan het testen wat de wifi nu aankan met de aanpassingen van gister. Heb vanmorgen een reset gedaan van de router. en de tv aangezet om te controleren op storingen. 

Reputatie 7
Badge +15

@Jakhals

Dan komen daar de 2 netwerken vandaan. Zou je deze eens kunnen verwijderen en kijken hoe het is alleen met de wifi van de Huawei?

En de repeater is zeker geplaatst wanneer jullie gingen thuiswerken?

@Waqqas 

De repeater is eerder geplaatst maar de dubbele netwerken is ons pas opgevallen toen we de wifi analyser app gingen gebruiken. Ik heb de repeater even afgekoppeld van de stroom en het dat was inderdaad hetgeen wat dus de 2de lijn verbindingen geeft. Maar kan dit storingen veroorzaken?

Wij blijven nog even testen als we een storing ervaren ga ik naar de onderburen. Ik zag in een topic die je zelf hebt gemaakt 6 maanden geleden dat de wifi even moet rechtrekken. 

Reputatie 7

Hi @Jakhals, het ‘kastje’ op de foto is geen aansluitpunt (ISRA) maar volgens mij gewoon een verbindingspunt in de binnenhuis. Het ISRA punt zelf zit als ik jouw reacties lees dus bij de onderburen. Is het mogelijk om de modem hier rechtstreeks op aan te sluiten en dan te testen? De term ‘ bridge tap’ zoals de netbeheerder deze gebruikt is vrij ruim. Wat ze daar vaak mee bedoelen is dat er ergens storing op het signaal zit vanwege een aftakking of verkeerde bedrading. Een lange netwerk kabel vanaf het Israpunt met nog eens een verbindingspunt er tussen kan hier zeker onder vallen. Door de modem rechtstreeks op de ISRA aan te sluiten kan je dit uitsluiten. Test de verbinding ook vooral bekabeld op de modem, Wifi is minder stabiel dus dit zegt vaak niet zoveel over de verbinding zelf (van het aansluitpunt naar de modem toe).

@Brian 

We zitten op de eerste verdieping en het ISRA punt zit inderdaad bij de buren beneden. Het rare is dat we nu 2 jaar bij jullie klant zijn en het de laatste 3/4 maanden echt belabberd is. Hiermee wil ik dus zeggen dat het iets recent is. Aanstaande maandag komt er een monteur langs om alles te controleren want ook bekabeld is het slecht. Wifi is minder stabiel maar de hoeveelheid dat het wegvalt/uitvalt is niet normaal. Ik wacht maandag af en dan kom ik bij jullie terug.

 

 

Reputatie 7

Hey @Jakhals,

Helemaal top om te lezen dat er hulp aanstaande is. Onze monteur gaat je ADSL kabel controleren en er alles aan doen om dit probleem voor je op te lossen. Laat ons weten hoe het bezoek is verlopen vandaag.  

Ook ik ben een van de gelukkigen die de afgelopen maanden storingen heeft. Het isra is enige jaren geleden bij afname van T-mobile thuis (toen nog Vodafone) geïnstalleerd toen ik klant werd, want het was onmogelijk zelf iets op een stulpje aan te sluiten. Daarna niets aan gedaan. De afgelopen maanden is er in de straat gewerkt aan het riool en daarna zijn de storingen ontstaan. Het lijkt me dan ook in de straat te liggen.

Volgens het korte mailtje van T-mobile ligt het dus aan een bridge tap in mijn isra. Zou uit metingen blijken. Ik heb foto's bijgevoegd. Ik zou niet weten hoe ik hier in kom en eerlijk gezegd ben ik vooral bang dat als ik het open maak ik het er nooit meer op krijg zonder een installateur.

Dit bericht is eigenlijk een soort wanhoopspoging of iemand hier iets aan kan zien dat niet zou kloppen. Anders voel ik me gedwongen over te stappen: € 100 voor een monteur die het probleem niet oplost en maanden gedoe of over naar de kabel. Aangezien ik normaal gesproken (mobiel) heel tevreden ben over T-mobile niet mijn ideale stap.

Zwarte kabel komt uit de grond en is koperkabel van KPN. Blauwe draadje is netwerkkabel. Aan het laatste kan het niet liggen: ligt er al jaren vredig bij… Wat het zwarte is onder het klepje aan de bovenkant (met zwart gewikkeld draad lijkt het), weet ik ook niet. Maar ook dat zit er al jaren.

Overigens: storingen bestaan eruit dat het internetsignaal regelmatig uitvalt. Soms met het televisiesignaal, maar niet altijd. Het kan soms 8 keer op een dag zijn, maar ook dag/dagen niet. En het duurt vaak een of meerder minuten.

 

Weet iemand raad?

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @justwannahavesignal 

Jammer dat er geen foto van het hele ISRA met rondom gelegen apparaten aanwezig is. Zou je deze alsnog willen toevoegen?

Indien jouw modem met het korte meegeleverde DSL kabeltje is aangesloten op dit ISRA dan ligt het niet aan deze aansluiting.

Het kastje is eigendom van KPN en dus kan je er beter ook niet aan sleutelen.

Een fabrieksreset van het modem hielp ook niet?

 

@Waggas 

De fabrieksreset van het modem hielp inderdaad niet. 

Ik heb een foto bijgevoegd van de ISRA. Er staan verder geen apparaten in de directe omgeving. Het modem staat aan de andere kant van de meterkast direct aangesloten met een kort kabeltje. 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@justwannahavesignal 

Net onder het ISRA komen 2 kabels binnen of staat er iets achter de houten muur?

Dat zijn de uitgaande kabels inderdaad. Boven de ISRA zit de aardedraad. Uit de grond komt alleen de kabel van KPN

 

Reputatie 7

Hi @justwannahavesignal, dank voor de foto’s! Is de blauwe kabel direct aangesloten op de modem aan de andere kant of zit hier bijvoorbeeld nog een wandcontactdoos tussen? Dus ISRA > blauwe kabel > wandcontactdoos > netwerkkabel > modem?

Als dit laatste het geval is dan kan het lonen om de aansluiting op de wandcontactdoos nog even na te lopen en de draden goed schoon te maken. Er wil wel eens corrosie ontstaan waardoor het signal kan gaan storen. Mocht dit niet het geval zijn en is het rechtstreeks aangesloten laat het dan zeker weten, dan ga ik voor je aan de slag!

Beste Brian, 

Het zit op de meest simpele manier:

ISRA > blauwe kabel > modem.

 

Heeft het zin een nieuw kabeltje te kopen om te kijken of het daar aan ligt? En moet ik dan denken aan zoiets als onderstaands of iets geheel anders?

Telefoon aansluitkabeltje van 0.5m
RJ11 stekker (4/6 male) - RJ11 stekker (4/6 male)
Lengte: 50cm (50 centimeter)
 

Reputatie 7
Badge +15

Zie reactie hieronder.

Reputatie 7
Badge +15

@justwannahavesignal

De blauwe kabel is de binnenkomende lijn van KPN die naar het ISRA gaat en vervolgens zit de DSL kabel vanaf de modem geklikt in één van de 2 poorten op dit ISRA punt.

Die DSL kabel zou je wel eens kunnen vervangen om uit te sluiten of het aan de kabel ligt of niet.

Je hebt geen speciale DSL kabel nodig, het kan gewoon een standaard DSL kabel zijn.

Reputatie 7

Hi @justwannahavesignal, dat zou je altijd kunnen proberen maar dit is normaal gesproken niet iets waarvan de netbeheerder aan zou geven dat het om een bridge tap zou gaan. Ik kan je kosteloos een nieuwe RJ11 kabel toesturen als je wil, scheelt je toch weer een paar euro :wink:

Beste Brian, Dan spaar ik die paar euro inderdaad graag uit, dus als je die wilt opsturen: dank! 

En ik weet dat het een long shot is, maar iets anders heb ik niet. 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @justwannahavesignal, zojuist geregeld dat er een jouw kant op komt. Wellicht dat wij de winst kunnen splitsen? :stuck_out_tongue_winking_eye:  Geef het gerust aan als je hierna nog problemen ervaart. De moderators, superusers, en vele anderen op de Community denken graag met je mee om tot een oplossing te komen!

Klopt het dat dit beide de ISRA aansluitingen zijn? Sinds kort ook last van een uitvallend signaal. Kregen vervolgens een mail van T-Mobile dat dit aan de ISRA aansluiting zou liggen. Nu weet ik echter niet of dit de ISRA aansluitingen zijn.

Reputatie 7
Badge +15

hallo @mbdg 

De eerste foto is nvt omdat deze voor kabel internet dient en dat wordt alleen bij Ziggo of Delta gebruikt.

De 2de foto is een DSL aansluiting, meestal komt de kabel binnen de stopcontact vanaf een hoofdaansluitpunt (ISRA) meestal in de meterkast. Het is altijd het beste om je modem daarop direct aan te sluiten in de meterkast.

Indien je alleen de aansluiting op foto 2 in huis hebt kan je hem dan eens openschroeven en een foto van de binnenkantmaken hoe het zit aangesloten?

hallo @mbdg 

De eerste foto is nvt omdat deze voor kabel internet dient en dat wordt alleen bij Ziggo of Delta gebruikt.

De 2de foto is een DSL aansluiting, meestal komt de kabel binnen de stopcontact vanaf een hoofdaansluitpunt (ISRA) meestal in de meterkast. Het is altijd het beste om je modem daarop direct aan te sluiten in de meterkast.

Indien je alleen de aansluiting op foto 2 in huis hebt kan je hem dan eens openschroeven en een foto van de binnenkantmaken hoe het zit aangesloten?

Dit is wat ik in de meterkast kan vinden. 

figure widget

Reputatie 7
Badge +15

@mbdg 

^^ is elektra.

Heb je iets van dit? 2 of 4?

 

Anders kan je eens een foto maken van de binnenkant van die aansluiting die je in je eerste post liet zien 2de foto.

@Waqqas waar zit de DSL stekker nu dan in, nummer 3 op het plaatje de onderste dacht ik zo.

Die dus even losmaken en kijken of er nog een andere kabel doorgelust in zit @mbdg 

Reageer