Alles over 'bridge taps'

Alles over 'bridge taps'
Reputatie 7
Badge +16

Ervaar je problemen met je verbinding en hebben wij vastgesteld dat een bridge tap de oorzaak is? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat een bridge tap nu precies is? In dit topic vind je meer informatie over de zogenaamde ‘bridge tap’ en hoe je deze kan verwijderen!

Wat is een bridge tap?
In jouw woning is een aansluitpunt aanwezig waar het internet binnen komt. Dit is het zogenaamde ISRA-punt. Dit ISRA-punt moet het eindpunt zijn van de telefoonlijn die vanuit de wijkcentrale onder de grond naar jouw huis loopt. In het geval van een bridge tap is het ISRA-punt niet het eindpunt, maar loopt er vanaf hier nog een vertakking verder. Door deze vertakking ontstaat er storing op de lijn waardoor het modem niet (meer goed) online komt.

De meest voorkomende vorm van een bridge tap is een oude telefoonaansluiting die niet meer gebruik wordt. Vroeger had men vaak meerdere telefoons in huis, bijvoorbeeld een toestel op de slaapkamer. Hiervoor werd een kabel doorgetrokken, zodat op elk punt in huis de telefoon over ging wanneer er iemand belde. Als deze kabel niet meer gebruikt wordt maar nog wel aangesloten is dan kan dit zorgen voor een verstoring van je internetsignaal.

Hoe werkt een bridge tap?
In de afbeelding hieronder zie je het effect van een bridge tap. Het signaal komt van onder binnen, en gaat naar boven. Je ziet dat er een aftakking naar links is, waardoor het originele signaal eigenlijk een “afslag” neemt naar links. Dat geeft in de eerste plaats een stukje verlies, maar dit hoeft niet altijd voor grote problemen te zorgen. Maar, aan het einde van de aftakking kan het zijn dat het originele signaal wordt teruggekaatst. Wat er dan gebeurt, zorgt in de praktijk voor de meeste problemen. Dit zorgt er namelijk voor dat niet alleen het originele signaal bij het modem terecht komt maar ook een echo van datzelfde signaal. Het modem kan dan het originele en het “echo” signaal niet meer goed van elkaar onderscheiden. Daardoor wordt het modem onstabiel en valt het signaal weg omdat het modem geen goed onderscheid meer kan maken tussen de twee signalen.

3a15ddd2-9349-49b3-963f-c6259e36127f.jpg

 


Kan Odido mijn bridge tap verwijderen?
Odido helpt je graag bij het instellen van je diensten en het aansluiten van het modem op het ISRA-punt. Alles ná het ISRA-punt is onderdeel van de woning, hier kan onze monteur dus niet mee aan de slag. Maar niet getreurd, je kan deze aftakking zelf verwijderen!

Hoe kan ik dit zelf verhelpen?
Odido maakt gebruik van telefonie via een internetaansluiting dus de oude aftakking van de telefoonlijn is hiervoor niet nodig en kan je zelf verwijderen. Door het ISRA-punt te openen en hierachter de lus weg te halen of de aangesloten stekker los te halen kan je de bridge tap in de meeste gevallen simpel afkoppelen.

Toch hulp nodig?
Uiteraard is niet iedereen even technisch aangelegd, maar gelukkig biedt onze Community hulp! In dit topic vind je een overzicht van de verschillende soorten ISRA-punten.
Zo kan je zelf met de foto’s zien welke situatie bij jou van toepassing is en hoe je deze kan verhelpen. Durf je het zelf niet aan? Dan kan onze installatiepartner Guidion of een installatiebedrijf bij jou in de buurt je verder helpen. Zij brengen hiervoor wel kosten in rekening. Vragen? Stel ze gerust hieronder!

 


181 reacties

Reputatie 7
Badge +16

@pinokkio53 Bedankt voor je terugkoppeling, blij te horen dat er in elk geval actie ondernomen is. Fijn ook dat de monteur jouw modem en ISRA vervangen heeft! :smile: Uit de lijnmeting die ik zojuist gedaan heb, kan ik een stabiele verbinding constateren. Laat weten of het nu opgelost is, want anders ga ik je zo snel mogelijk verder helpen. De Community zit altijd voor je klaar!

Ik heb eindelijk het isra-punt gevonden. Maar ik snap nu niet hoe ik verder moet. Wij hebben zelf helemaal niks aangesloten. Alleen de modem plug+play. Wat moet ik nu doen on de bridge tap te verwijderen? 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Claudia90,

 

Top dat je het ISRA-punt gevonden hebt, dan gaan we er nu samen naar kijken. Mijn collega van de klantenservice heeft dit al uitgezet naar onze techneuten. Zij pakken het verder op met je en zullen, normaal gesproken, binnen 3 tot 6 werkdagen met een antwoord komen! Het lijkt niet op een bridge tap, maar er ligt waarschijnlijk een andere oorzaak ten grondslag aan jouw wegvallende verbinding. Geen zorgen, ik weet zeker dat mijn collega’s er alles aan doen om je zo goed mogelijk te helpen! :smile: Laat je weten of het gelukt is en wat hun oplossing is? Alvast bedankt voor je medewerking.

Reputatie 7

@Claudia90 zou je dat kleine kastje even open kunnen maken en daar een foto van kunnen maken ? het kan nog steeds niet goed aangesloten zijn.

 

Reputatie 7
Badge +15

Lijkt mij gewoon goed aangesloten, geen problemen mee.

Reputatie 7

Hi @Claudia90, dank voor de foto! Ik zie dat mijn collega Niels de foto al doorgestuurd heeft naar onze technische dienst en je ontvangt hopelijk vandaag nog bericht van mijn collega’s! 

Hi. 

Hope English is ok here as well.

I got disconnects for a few seconds every half an hour and T-Mobile forwarded me the link to this topic here. I’m sharing the pics of my connection here - can someone tell if this is how it supposed to be? :)

 

Thanks heaps!

Jonathan

 

Reputatie 7
Badge +16

Hi @Jona_grun, welcome to the Community! :smile: Thanks so much for posting the photos. This makes it much easier to identify a possible bridge tap or deviation in the ISRA (main connection point). I’ve called upon an expert Community-dweller to check the situation at hand. He’ll help you as soon as possible.

I’ll perform a thorough line-analysis in the meantime to see if the connection’s stable enough. Will keep you updated! No worries, there’s always a solution! 

Reputatie 7
Badge +16

In the first picture, the connection of the main wire isn’t really clearly visible. What might help is to check the connected wires for damage and re-mark if necessary. Apart from that, not much seems to be wrong. Maybe cut the orange and white wires so that they don't accidentally touch a contact point (the marked part) and roll it up a tad more neatly.

By the way, I’ve checked the connection via analysis: it looks like a factory reset will do trick! The uptime of your modem is 29 days, whilst the uptime of your internet-connection is just over a day. This indicates a disruption somewhere in either the wiring or another type of malfunction/error.

Thanks @Jason - I’ll give it a go.

Beste t-mobile,

Ik kreeg een mail over de aanwezigheid van een bridge tap. En dat deze verwijderd moet worden. In de bijlage zie je een foto van de aansluiting in de meterkast waar we niet aan mogen komen.

De wandcontactdoos is vervangen (2018) voor een nieuwer model door de t-mobile monteur.

Wat moeten we nu doen?

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Karel2020 

De kabel die uit de PTT doos komt gaat deze direct naar het modem of via een aansluit doosje?

Zitten er in die gleuf links van die PTT doos ook elektra draden? En kan je misschien ook een foto maken van de aansluiting waar de DSL kabel vanuit de DSL poort zit aangesloten maken?

Hallo @Waqqas,

De kabel uit de ptt doos gaat een kabelgoot in en ik kan niet precies zien waar deze heen gaat. Ook weet ik niet precies of er andere elektradraden door deze kabelgoot heen gaan, deze kan ik niet openen. Het modem is aangesloten via de wandcontactdoos (zie foto).

Verder kon het bovenste kapje van de aansluiting in de meterkast wel los. Hiervan heb ik ook een foto gemaakt.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Karel2020

Klopt het dat het signaal binnenkomt op oranje en wit? Rood en blauw lijken niet aangesloten.

Heb je wel een werkende verbinding of totaal niet? Als je de DSL kabel in de andere aansluiting prikt doet hij niks of geeft de rechter wel een signaal maar met storingen?

Reputatie 7
Badge +15

@Karel2020 

Zo hoort hij normaal aangesloten te zitten.

 

@Karel2020

Klopt het dat het signaal binnenkomt op oranje en wit? Rood en blauw lijken niet aangesloten.

Heb je wel een werkende verbinding of totaal niet? Als je de DSL kabel in de andere aansluiting prikt doet hij niks of geeft de rechter wel een signaal maar met storingen?

@Waqqas 

Er is wel een werkende verbinding, maar deze valt meerdere keren per dag weg. We hebben sinds 2018 internet van t-mobile en sinds een week of 6 is de verbinding instabiel. Hierover hebben we zes weken geleden gelijk contact opgenomen met t-mobile: er is een monteur langs geweest, hij begon over wifi frequenties, dus we hebben het op verschillende kanalen getest, dit hielp ook niet. Na nog een aantal keer contact is het uiteindelijk doorgestuurd naar de technische dienst. Toen kreeg ik de mail over de bridge taps.

We hebben even de DSL kabel in de andere aansluiting geprikt, dit werkt niet. Dan is er geen verbinding.

Reputatie 7
Badge +15

@Karel2020

Het signaal komt dus binnen op de tweede aderpaar oranje en wit.

In dat geval zou ik hierbij alleen kunnen denken dat er iets in de kabelgoot is wat storingen veroorzaakt zoals elektra.

En wat is de lengte ongeveer vanaf de aansluiting in de meterkast naar het aansluitpunt voor de DSL kabel? Dat zou ook een rol kunnen spelen bij een verminderde verbinding.

Dan zou je de modem misschien in de meterkast kunnen plaatsen of in ieder geval de afstand korter maken.

@Waqqas 

Dankjewel voor het meedenken. Er zit denk ik redelijk wat afstand tussen.  Ik woon in een huur appartement, dus ik weet niet precies hoe het loopt. Het klinkt dus niet echt alsof het een bridge tap is? Ik wacht nog even af wat t mobile zegt hierover. 

Reputatie 7
Badge +15

@Karel2020

Geen probleem 👍

Heb je toevallig een losse telefoonkabel met één kant een stekker andere kant oranje en wit aansluiten in de meterkast ipv de oranje en wit die er nu zit. Even als test?

@Waqqas 

Helaas heb ik niet zo'n kabel in huis, dus dat kan ik niet checken.

Reputatie 7
Badge +15

@Karel2020 

Het zou wel handig zijn dat je de modem al eens test in de meterkast, wachten op een monteur kan weer even duren na een reactie van T-mobile.

Eventueel een goedkoop kort kabeltje kopen of een netwerk kabel bewerken, 1 paar gebruiken.

Reputatie 7

Hoi @Karel2020

 

Ik hoop dat het lukt met aanwijzingen uit dit topic wara andere klanten een bridge tap hebben verwijderd door de lus te verwijderen. Mocht het niet lukken, dan kun je bij Guidion (0882000151) een afspraak inplannen. Let op: de kosten hiervan zijn voor eigen rekening. Is het een optie om eerst het modem direct aan te sluiten op het hoofd ISRA-punt (PTT) en te kijken of het modem daar stabiel blijft werken?

Reputatie 7

Nog een idee: valt alles tegelijk weg (bekabeld internet, Wifi en/of TV) of gaat het slechts om 1 ding? Gaat het alleen om Wifi, dan helpen onze Wifi-tips. Misschien gaat het dan niet om een bridge tap, maar om iets anders. Welke lampjes branden er bijvoorbeeld op het modem als het wegvalt? Op die manier kunnen we al veel uitsluiten.

Hoi @Karel2020

 

Ik hoop dat het lukt met aanwijzingen uit dit topic wara andere klanten een bridge tap hebben verwijderd door de lus te verwijderen. Mocht het niet lukken, dan kun je bij Guidion (0882000151) een afspraak inplannen. Let op: de kosten hiervan zijn voor eigen rekening. Is het een optie om eerst het modem direct aan te sluiten op het hoofd ISRA-punt (PTT) en te kijken of het modem daar stabiel blijft werken?

@Sander

  We hebben gisteren (donderdag) het modem aangesloten via het aansluitboxje dat we hebben gekregen toen we t-mobile afsloten ( 2 jaar geleden). Dus we hebben de aansluiting naar de wandcontactdoos losgekoppeld en via een nieuwe kabel het aansluitboxje aangesloten. Zie foto.

Het modem staat nu dus in de meterkast, vlakbij het isra punt en er zit alleen een korte kabel tussen. Helaas is het probleem niet opgelost. Internet is nog steeds instabiel en het valt nog steeds weg. Het lijkt mij dan geen bridge tap?

 

Reageer