Eigen modem: veelgestelde vragen

Eigen modem: veelgestelde vragen
Reputatie 7
Badge +16

 

Odido stelt vanaf 27 januari 2022 iedereen in staat om een eigen modem aan te kunnen sluiten. Ook de Media Converter en ONT vallen onder deze bepaling. Het staat een ieder vrij om deze apparaten zelf te kopen en aan te sluiten op het thuisnetwerk. In dit artikel laten we je zien hoe je het beste aan de slag kunt gaan én wat de antwoorden op de meest gestelde vragen zijn. Zo ben je precies op de hoogte van wat je kunt verwachten!

 

FAQ


Welk modem kun je gebruiken?

Je mag elk op de markt beschikbaar modem gebruiken. Je bent er echter wel verantwoordelijk voor dat dit modem aan de specificaties voor de lijn voldoet en mag geen verstoring veroorzaken voor andere klanten. 

 

Kun je ook een eigen TV Box gebruiken?

Je kunt geen eigen TV Box gebruiken. Deze valt buiten de vrije modemkeuze. Wil je onze TV Box niet gebruiken, dan kun je kiezen voor TV zonder TV Box:​​​​​

We moeten je natuurlijk wel de juiste instellingen geven om de Odido TV Box te kunnen blijven gebruiken. 

 

Kun je een eigen Media Converter gebruiken?

Ja, je kunt zeker een eigen converter gebruiken. Voorwaarde is dat je op PtP Fiber (EoF of GoF) zit. Je moet erop letten dat de juiste fiberpatch gebruikt wordt. In de handleiding van een Media Converter vind je ook de dip switch configuratie, als deze niet automatisch configureert. Hier geven we verder geen ondersteuning op. Neem een kijkje in het andere artikel voor alle specificaties: 

​​​

 

Hoe zit het met een eigen ONT (network terminal)?

Ja, je mag een eigen ONT gebruiken. Hier zitten wel voorwaarden aan. Ook moet het serienummer bij ons geregistreerd worden. Neem contact op met onze Klantenservice via 0800-0092 en vraag daar om begeleiding.

 

Sluit Guidion jouw eigen modem aan?

Nee dat doen ze niet, Guidion sluit enkel het door ons geleverde modem aan. Dit is ook nodig om te testen of de geleverde lijn naar behoren werkt. Na installatie staat het jou vrij om gelijk een eigen modem aan te sluiten. 

 

Kun je meteen jouw eigen modem aansluiten op DSL?

We raden dit af, maar het mag wel. Om er zeker van te zijn dat de verbinding werkt, zal bij ondersteuning eerst gevraagd worden het Odido modem voor de eerste keer aan te sluiten. 

 

Bieden we ondersteuning wanneer de verbinding niet werkt?

Support op een eigen modem zonder verbinding is deels mogelijk. We helpen je door de mogelijke stappen heen, maar houd er wel rekening mee dat we op een bepaald moment kunnen vragen het Odido modem aan te sluiten. 

 

Hoe kun je telefonie gebruiken?

In Mijn Odido kun je een eigen SIP wachtwoord instellen. Omdat je expliciet akkoord moet gaan met de risico’s hiervan, doen we dit niet voor je. We weten en geven het oorspronkelijke SIP wachtwoord niet mee, dit dien je zelf op te zoeken.  

 

Kun je nog wel gebruikmaken van Wifi Plus?

Je kunt gewoon Wifi Plus gebruiken. Je zult het modem moeten configureren als Wifi Plus op een Huawei modem (door wifi op het modem uit te zetten en een kabel tussen het modem en het eerste wifipunt aan te sluiten en dus minimaal een tweede wifipunt te gebruiken) 

 

Biedt Odido ondersteuning op het eigen modem?

Nee dit doen we niet, je dient ons modem aan te sluiten voor support op gebruik van het modem. Je kunt eventueel wel op de Community terecht met specifieke vragen. 

 

Ik gebruik toch liever het Odido modem!

Dat kan! Het staat je vrij om ons modem of je eigen modem te gebruiken. Schakel je tussentijds over naar ons modem? Geen probleem: ontkoppel je eigen modem, wacht een paar minuten en sluit dat ons modem aan. Herstart dan ons modem en wacht gedurende zo’n 20 minuten zodat de verbinding weer het juiste signaal en IP-adres toegewezen krijgt.

 

Wat moet ik doen als mijn apparaten niet werken na het aansluiten van een eigen modem? 

Een ander modem betekent meestal ook een andere DHCP-server. Het opnieuw opstarten van de apparaten die niet werken lost dit meestal op. Werkt het nog steeds niet? Controleer dan of je apparaat geen statisch IP-adres heeft ingesteld. 

 

Kan ik een eigen SIP toestel gebruiken? 

Dat kan alleen als je een eigen modem gebruikt. Op het Odido modem wordt telefonieverkeer intern in het modem gerouteerd. Dit is niet aan te passen. In Mijn Odido kun je een eigen SIP wachtwoord instellen. Omdat je expliciet akkoord moet gaan met de risico’s hiervan, doen wij dit niet voor je. Daarnaast zijn aanvullende instellingen nodig, je kunt deze vinden in de pdf's op de website en de Community. We weten en geven het oorspronkelijke SIP wachtwoord niet aan klanten. Raak je het nieuw ingestelde wachtwoord kwijt? Dan zal je VoIP niet opnieuw in kunnen stellen. Bewaar deze dus heel goed!

 

Ik krijg geen IPv6 adres op mijn eigen modem. Wat doe ik fout? 

Op dit moment wordt IPv6 niet ondersteund op ons netwerk. Wanneer IPv6 beschikbaar is, is nog niet bekend.

 

Instellingen en hardware vereisten

 

Lees in het andere artikel welke instellingen en specificaties nodig zijn om jouw eigen modem te kunnen gebruiken: Eigen modem: wat zijn de vereisten? | Odido community

 

Mocht je op zoek zijn naar hoe je het beste zelf een eigen modem kunt installeren, neem dan zeker een kijkje in Hiddens prachtige artikel: Je eigen modem bij Odido | Odido community

 

Gebruik je thuis een Edgerouter? Neem dan snel een kijkje in het handige topic van @TechRacing93How-to Edgerouter IPTV + Internet | Odido Community

 

Ook kun je terecht op onze website voor een duidelijke uitleg over het gebruik en de installatie van een eigen modem: Installeren eigen modem.


102 reacties

Reputatie 4

wat wordt bedoeld met de ipv6?

 

'’ Nog niet alle aansluitingen kunnen IPv6 gebruiken. Je kunt de configuratie wel alvast instellen, maar je modem zal verbinden op IPv4 tot IPv6 beschikbaar is voor jouw aansluiting.  '’

 

hoe of wat en wanneer weet je wanneer er ipv6 beschikbaar is?

Reputatie 7
Badge +15

@juliank 

Test IPv6, hier kun je controleren of je een IPv6 adres hebt.

Ik denk dat T-Mobile er al wel mee bezig is.

Reputatie 7
Badge +14

Test gedaan 
 

hires_info.png

Aangezien u een werkende IPv6-verbinding heeft hebben wij een tabblad toegevoegd met informatie over hoe goed u andere IPv6-sites kunt bereiken. [meer info]

hires_ok.png

Uw DNS server (waarschijnlijk beheerd door uw ISP) lijkt werkende IPv6 internettoegang te hebben.

Is het mogelijk om de SIP-verbinding (telefonie) ook buiten het T-Mobile netwerk te gebruiken?

Reputatie 7
Badge +15

Is het mogelijk om de SIP-verbinding (telefonie) ook buiten het T-Mobile netwerk te gebruiken?

Volgens mij niet de SIP gegevens die je kan achterhalen in je T-Mobile thuis account horen bij T-Mobile vast bellen.

Is het mogelijk om de SIP-verbinding (telefonie) ook buiten het T-Mobile netwerk te gebruiken?

Ik ben hier ook benieuwd naar.

Een paar weken geleden kon dit niet.

Het lijkt me niet dat vrije modemkeuze daar verandering in brengt.

Maar je weet natuurlijk nooit...

Reputatie 7
Badge +14

Ja hoor, dat kan nu. Je paswoord kun je zelf bepalen  in my T-Mobile.

 

Ik krijg geen IPv6 adres op mijn eigen modem. Wat doe ik fout? 

Nog niet alle aansluitingen kunnen IPv6 gebruiken. Je kunt de configuratie wel alvast instellen, maar je modem zal verbinden op IPv4 tot IPv6 beschikbaar is voor jouw aansluiting. 

 

@Jason Kun je bij tech, navragen of het een /56 of /64 (of andere) prefix betreft ?! Bij sommige hardware (Ubiquiti bijvoorbeeld) moet je bij het inschakelen van DHCPv6 een "Prefix Delegation Size” opgeven.

 

Ja hoor, dat kan nu. Je paswoord kun je zelf bepalen  in my T-Mobile.

Omdat er geen quote bij staat: wat kan nu wel?

Voorheen was voip.t-mobilethuis.nl alleen op het T-Mobile Thuis netwerk bereikbaar (dus ook niet op T-Mobile Mobiel!); is dat (ook) veranderd?

Reputatie 7
Badge +16

@Gerrit078 Ik heb het nagevraagd en hoop snel met een antwoord te kunnen komen! 

 

@sublimerote Je kunt nu inderdaad via My T-Mobile Thuis een eigen SIP-wachtwoord instellen; sla deze goed op want als je hem kwijt bent, kunnen wij deze niet toesturen!

Reputatie 7
Badge +16

@CrisTien Kun jij de test nog eens uitvoeren, alsjeblieft? Maak je gebruik van een VPN toevallig?

Reputatie 7
Badge +15

Ja hoor, dat kan nu. Je paswoord kun je zelf bepalen  in my T-Mobile.

Omdat er geen quote bij staat: wat kan nu wel?

Voorheen was voip.t-mobilethuis.nl alleen op het T-Mobile Thuis netwerk bereikbaar (dus ook niet op T-Mobile Mobiel!); is dat (ook) veranderd?

voip.t-mobilethuis.nl gebruik je op een eigen router om daarop VoIP van T-Mobile te laten werken, een mobiel abonnement staat los van je thuis abonnement dus het zou alleen bereikbaar moeten zijn op het thuisnetwerk.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb het even getest en de voip-server is inderdaad nog steeds alleen bereikbaar vanaf het T-Mobile Thuis-netwerk. Via het mobiele (TM-)netwerk kun je er niet bij, maar dat is ook niet het doel. Ze zijn enkel verplicht om je de mogelijkheid te bieden om je op hun vaste netwerk je eigen apparatuur te laten gebruiken. Wil je toch van buitenaf met je vaste lijn kunnen bellen, dan zul je met een VPN aan de slag moeten. Je SIP-account is niet gebonden aan je eigen verbinding, dus je kunt wel bij een andere Thuis-klant met je eigen gegevens inloggen. Houd er wel rekening mee dat je op maximaal twee apparaten tegelijk geregistreerd kunt zijn.

Dank voor het uitzoeken!

Het is helaas dus nog steeds niet mogelijk om op je mobiele telefoon een App te installeren en daarmee ook buitenshuis bereikbaar te zijn op je T-Mobile Vast Bellen nummer.

(had ik ook niet verwacht n.a.v. deze wijziging, maar ik kreeg even hoop na het lezen van dit topic)

Reputatie 7
Badge +14

@CrisTien Kun jij de test nog eens uitvoeren, alsjeblieft? Maak je gebruik van een VPN toevallig?

Gedaan en Zelfde uitkomst 
 

 

Reputatie 2

@juliank

Test IPv6, hier kun je controleren of je een IPv6 adres hebt.

Ik denk dat T-Mobile er al wel mee bezig is.

Hi @Waqqas , ik krijg een ipv6 verbinding via 6to4 tunnel, op T-mobile GPON.

Moet ik een router hebben of kan ik mijn managed switch met vlan direct op de ont aansluiten. heb nu tmobile glas via kpnnnetwerk?

 

Bedankt

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Fred Hans Koper 

ONT > managed switch > router zonder VLAN ondersteuning is mogelijk. Indien je router VLAN ondersteuning heeft dan kun je de router direct op de ONT aansluiten en VLAN 300 voor internet instellen.

Ik heb op dit moment Ziggo tv en internet  met eigen router unifi udm en Ziggo router in bridge modes.

Ik wil om gaan naar T-Mobile glas met behoud van mijn eigen router achter de media converter van T-Mobile.

Maar nu zie ik dat bij T-Mobile je 2 vlans op de wan aansluiting nodig hebt, 1x internet en 1x IPTV.

Is dit extra IPTV vlam ook nodig als je geen tv box van T-Mobile pakt maar alleen de Android tv app gebruikt ?

De udm heeft namelijk geen mogelijkheid om 2 vlans op wan te configureren.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Ray75 

Voor internet en het nieuwe T-Mobile TV heb je maar 1 VLAN nodig en dat is VLAN 300.

Je kunt de UDM aansluiten op de mediaconverter met VLAN 300 en tv zal ook werken op een internet poort.

Je kan ook kiezen voor decoderloos kijken als je een geschikte tv of mediaspeler hebt 😀

Weet iemand of de de zakelijke vdsl verbindingen van tmobile/tele2 ook al met eigen hardware gebruikt kunnen worden? (Hier doet het nog niets op vlan300...)

Reputatie 7
Badge +14

Het maakt nogal een verscil of je een T-mobile internet of een Tele2 internet verbinding gebruikt. Zo ie zo gelden voor zakelijke aansluitingen andere voorwaarden. De nieuwe ACM regels zijn alleen van toepassing op consumenten aansluitingen.

@eric, de zakelijke t-Mobile vdsl verbinding hier is op de achtergrond gewoon stiekum een Tele2 aansluiting; zelfs de managment pagina loopt via Tele2 (https://tsc.tele2.nl/tmobile/) en ik dacht niet dat er door de ACM verschil onderkent wordt tussen comsumenten en (klein) zakelijk:

@juliank

Test IPv6, hier kun je controleren of je een IPv6 adres hebt.

Ik denk dat T-Mobile er al wel mee bezig is.

Hi @Waqqas , ik krijg een ipv6 verbinding via 6to4 tunnel, op T-mobile GPON.

Met welke instellingen draai je die tunnel dan? Want gaat dat via een relay van T-Mobile zelf, of met die van een andere aanbieder?

Reputatie 1

Zijn er al communityleden die een ATA gebruiken achter hun eigen modem?

Ik heb nog vaste telefonie via T-Mobile, maar sinds de UDM-Pro als modem fungeert werkt dat uiteraard niet meer. De Zyxel had een ATA ingebouwd, maar ik zit te denken aan een ATA van Linksys/Cisco om het oude PSTN toestel weer actief te krijgen. De SIP gegevens zijn beschikbaar voor mij als klant, dus ik vermoed dat het moet kunnen werken mits de instelling goed zijn (poorten, codecs etc.)

Reageer