Eigen modem: veelgestelde vragen

Eigen modem: veelgestelde vragen
Reputatie 7
Badge +16

 

Odido stelt vanaf 27 januari 2022 iedereen in staat om een eigen modem aan te kunnen sluiten. Ook de Media Converter en ONT vallen onder deze bepaling. Het staat een ieder vrij om deze apparaten zelf te kopen en aan te sluiten op het thuisnetwerk. In dit artikel laten we je zien hoe je het beste aan de slag kunt gaan én wat de antwoorden op de meest gestelde vragen zijn. Zo ben je precies op de hoogte van wat je kunt verwachten!

 

FAQ


Welk modem kun je gebruiken?

Je mag elk op de markt beschikbaar modem gebruiken. Je bent er echter wel verantwoordelijk voor dat dit modem aan de specificaties voor de lijn voldoet en mag geen verstoring veroorzaken voor andere klanten. 

 

Kun je ook een eigen TV Box gebruiken?

Je kunt geen eigen TV Box gebruiken. Deze valt buiten de vrije modemkeuze. Wil je onze TV Box niet gebruiken, dan kun je kiezen voor TV zonder TV Box:​​​​​

We moeten je natuurlijk wel de juiste instellingen geven om de Odido TV Box te kunnen blijven gebruiken. 

 

Kun je een eigen Media Converter gebruiken?

Ja, je kunt zeker een eigen converter gebruiken. Voorwaarde is dat je op PtP Fiber (EoF of GoF) zit. Je moet erop letten dat de juiste fiberpatch gebruikt wordt. In de handleiding van een Media Converter vind je ook de dip switch configuratie, als deze niet automatisch configureert. Hier geven we verder geen ondersteuning op. Neem een kijkje in het andere artikel voor alle specificaties: 

​​​

 

Hoe zit het met een eigen ONT (network terminal)?

Ja, je mag een eigen ONT gebruiken. Hier zitten wel voorwaarden aan. Ook moet het serienummer bij ons geregistreerd worden. Neem contact op met onze Klantenservice via 0800-0092 en vraag daar om begeleiding.

 

Sluit Guidion jouw eigen modem aan?

Nee dat doen ze niet, Guidion sluit enkel het door ons geleverde modem aan. Dit is ook nodig om te testen of de geleverde lijn naar behoren werkt. Na installatie staat het jou vrij om gelijk een eigen modem aan te sluiten. 

 

Kun je meteen jouw eigen modem aansluiten op DSL?

We raden dit af, maar het mag wel. Om er zeker van te zijn dat de verbinding werkt, zal bij ondersteuning eerst gevraagd worden het Odido modem voor de eerste keer aan te sluiten. 

 

Bieden we ondersteuning wanneer de verbinding niet werkt?

Support op een eigen modem zonder verbinding is deels mogelijk. We helpen je door de mogelijke stappen heen, maar houd er wel rekening mee dat we op een bepaald moment kunnen vragen het Odido modem aan te sluiten. 

 

Hoe kun je telefonie gebruiken?

In Mijn Odido kun je een eigen SIP wachtwoord instellen. Omdat je expliciet akkoord moet gaan met de risico’s hiervan, doen we dit niet voor je. We weten en geven het oorspronkelijke SIP wachtwoord niet mee, dit dien je zelf op te zoeken.  

 

Kun je nog wel gebruikmaken van Wifi Plus?

Je kunt gewoon Wifi Plus gebruiken. Je zult het modem moeten configureren als Wifi Plus op een Huawei modem (door wifi op het modem uit te zetten en een kabel tussen het modem en het eerste wifipunt aan te sluiten en dus minimaal een tweede wifipunt te gebruiken) 

 

Biedt Odido ondersteuning op het eigen modem?

Nee dit doen we niet, je dient ons modem aan te sluiten voor support op gebruik van het modem. Je kunt eventueel wel op de Community terecht met specifieke vragen. 

 

Ik gebruik toch liever het Odido modem!

Dat kan! Het staat je vrij om ons modem of je eigen modem te gebruiken. Schakel je tussentijds over naar ons modem? Geen probleem: ontkoppel je eigen modem, wacht een paar minuten en sluit dat ons modem aan. Herstart dan ons modem en wacht gedurende zo’n 20 minuten zodat de verbinding weer het juiste signaal en IP-adres toegewezen krijgt.

 

Wat moet ik doen als mijn apparaten niet werken na het aansluiten van een eigen modem? 

Een ander modem betekent meestal ook een andere DHCP-server. Het opnieuw opstarten van de apparaten die niet werken lost dit meestal op. Werkt het nog steeds niet? Controleer dan of je apparaat geen statisch IP-adres heeft ingesteld. 

 

Kan ik een eigen SIP toestel gebruiken? 

Dat kan alleen als je een eigen modem gebruikt. Op het Odido modem wordt telefonieverkeer intern in het modem gerouteerd. Dit is niet aan te passen. In Mijn Odido kun je een eigen SIP wachtwoord instellen. Omdat je expliciet akkoord moet gaan met de risico’s hiervan, doen wij dit niet voor je. Daarnaast zijn aanvullende instellingen nodig, je kunt deze vinden in de pdf's op de website en de Community. We weten en geven het oorspronkelijke SIP wachtwoord niet aan klanten. Raak je het nieuw ingestelde wachtwoord kwijt? Dan zal je VoIP niet opnieuw in kunnen stellen. Bewaar deze dus heel goed!

 

Ik krijg geen IPv6 adres op mijn eigen modem. Wat doe ik fout? 

Op dit moment wordt IPv6 niet ondersteund op ons netwerk. Wanneer IPv6 beschikbaar is, is nog niet bekend.

 

Instellingen en hardware vereisten

 

Lees in het andere artikel welke instellingen en specificaties nodig zijn om jouw eigen modem te kunnen gebruiken: Eigen modem: wat zijn de vereisten? | Odido community

 

Mocht je op zoek zijn naar hoe je het beste zelf een eigen modem kunt installeren, neem dan zeker een kijkje in Hiddens prachtige artikel: Je eigen modem bij Odido | Odido community

 

Gebruik je thuis een Edgerouter? Neem dan snel een kijkje in het handige topic van @TechRacing93How-to Edgerouter IPTV + Internet | Odido Community

 

Ook kun je terecht op onze website voor een duidelijke uitleg over het gebruik en de installatie van een eigen modem: Installeren eigen modem.


102 reacties

Reputatie 7
Badge +6

@Daniëlle281991 Fijn dat het gelukt is! Uit nieuwsgierigheid: waar zat het probleem?

@Daniëlle281991

Ik deel een paar screenshots hoe ik een werkende telefoon verbinding heb.

Let op het kan door elkaar staan.

Misschien heb je er wat aan.😃

 

Ik zal het morgen eens proberen :) bedacht voor de informatie 

@Daniëlle281991

Ik deel een paar screenshots hoe ik een werkende telefoon verbinding heb.

Let op het kan door elkaar staan.

Misschien heb je er wat aan.😃

 

Ik zal het morgen eens proberen :) bedacht voor de informatie 

@Daniëlle281991

Ik deel een paar screenshots hoe ik een werkende telefoon verbinding heb.

Let op het kan door elkaar staan.

Misschien heb je er wat aan.😃

 

welke glasverzel verbeingen heb jij? aon of gps

@Daniëlle281991

Ik deel een paar screenshots hoe ik een werkende telefoon verbinding heb.

Let op het kan door elkaar staan.

Misschien heb je er wat aan.😃

 

Het is gelukt nu dank je wel 😀

@Daniëlle281991

Ik deel een paar screenshots hoe ik een werkende telefoon verbinding heb.

Let op het kan door elkaar staan.

Misschien heb je er wat aan.😃

 

Ik zal het morgen eens proberen :) bedacht voor de informatie 

helaas werkt het niet ik vind het niet normaal dat het zo moeilijke moet bij odido!

ik kom van tweak en daar deed het zonder problemen ook met een eigen 5590 de telefoon werkte gewoon

waarom moet dit bij odido zo moeilijke gaan?

@Daniëlle281991

Ik deel een paar screenshots hoe ik een werkende telefoon verbinding heb.

Let op het kan door elkaar staan.

Misschien heb je er wat aan.😃

 

Ik zal het morgen eens proberen :) bedacht voor de informatie 

@Daniëlle281991 

Ik deel een paar screenshots hoe ik een werkende telefoon verbinding heb.

Let op het kan door elkaar staan.

Misschien heb je er wat aan.😃

 

Reputatie 7
Badge +6

@Daniëlle281991 Kun je bij Internetaanbieder (dus niet telefonieaanbieder) kiezen voor Andere aanbieder en handmatig VLAN 300 invullen? Dat schijnt soms te helpen. Test dit ook in combinatie met T-Mobile/Odido of Andere aanbieder bij telefonie. Hopelijk is een van deze combinaties de juiste.

@Daniëlle281991 Kun je een screenshot van de instellingen in de Fritzbox plaatsen (met persoonlijke gegevens onleesbaar gemaakt)? Zo kunnen we snel zien of er misschien een foutje in zit.

andere provider ook geprobeerd

 

@Daniëlle281991 Kun je een screenshot van de instellingen in de Fritzbox plaatsen (met persoonlijke gegevens onleesbaar gemaakt)? Zo kunnen we snel zien of er misschien een foutje in zit.

Zal ik zeker doen :)

 

@Daniëlle281991 Kun je een screenshot van de instellingen in de Fritzbox plaatsen (met persoonlijke gegevens onleesbaar gemaakt)? Zo kunnen we snel zien of er misschien een foutje in zit.

Zal ik zeker doen :)

@Daniëlle281991

Begin eerst om T-Mobile of Odido profile te laden.

 

 

Ik heb t-moblie thuis erin staan als profiel

@Daniëlle281991 

Begin eerst om T-Mobile of Odido profile te laden.

 

@Daniëlle281991

Even voor de duidelijkheid maakt het niks uit hoe je de Fritzbox aansluit voor de voip (sip) gegevens.

T-mobile nu Odido heeft een probleem met die sip gegevens wat niet klopt wachtwoord is anders wat je in stelt.

@TMTVKan je hier een uitleg over geven.

Trouwens ik vindt dat dit probleem bug wel erg lang duurt.

Waarom wordt dit niet opgelost.?

Tag ik @Jason van Odido Met mijn vraag waarom duurt dit zo lang.?

 

 

 

ik heb ook geprobeerd met deze link https://community.odido.nl/vast%2Dbellen%2D494/guide%2Dvoip%2Dsip%2Dinloggegevens%2Dachterhalen%2Dmet%2Dde%2Dzyxel%2D323022 ik kan het wachtwoord ophalen maar het werkt ook niet helaas als ik deze in de 5590 zet onderstaande melding krijg ik van de 5590 De controle van de telefonie is niet geslaagd. Aanmelden bij telefonieaanbieder is niet geslaagd. Controleer de ingevoerde toegangsgegevens voor telefonie. helaas jammer hoor nu heb geen telefoon waar ik dus wel voor betaal (: 😐

de telefoon deed net even op de 5590 nu niet meer ineens

met deze instelling had ik heel even telefoon

 

@Daniëlle281991

Even voor de duidelijkheid maakt het niks uit hoe je de Fritzbox aansluit voor de voip (sip) gegevens.

T-mobile nu Odido heeft een probleem met die sip gegevens wat niet klopt wachtwoord is anders wat je in stelt.

@TMTVKan je hier een uitleg over geven.

Trouwens ik vindt dat dit probleem bug wel erg lang duurt.

Waarom wordt dit niet opgelost.?

Tag ik @Jason van Odido Met mijn vraag waarom duurt dit zo lang.?

 

 

 

ik heb ook geprobeerd met deze link https://community.odido.nl/vast%2Dbellen%2D494/guide%2Dvoip%2Dsip%2Dinloggegevens%2Dachterhalen%2Dmet%2Dde%2Dzyxel%2D323022 ik kan het wachtwoord ophalen maar het werkt ook niet helaas als ik deze in de 5590 zet onderstaande melding krijg ik van de 5590 De controle van de telefonie is niet geslaagd. Aanmelden bij telefonieaanbieder is niet geslaagd. Controleer de ingevoerde toegangsgegevens voor telefonie. helaas jammer hoor nu heb geen telefoon waar ik dus wel voor betaal (: 😐

de telefoon deed net even op de 5590 nu niet meer ineens

Reputatie 5

Even vanuit mijn point of view, weet ik dat sommige ISP’s de sip gegevens in hun eigen router meegeven met extra authenticatie wat meestal als configfile (xml) naar de Zyxel word gepushed zodra die online komt.

Aan de klachten te hiren heeft odido nog niet hard nagedacht over het sip account zonder Zyxel router.

En F.Y.I. AVM heeft z’n zaakjes wel op orde, de diensten op de nederlandse markt zijn al uitvoerig getest voordat xgs-pon leverbaar was.

Reputatie 5

Gelukkig is er weer licht aan het einde van de tunnel.

Heeft wel drie weken gekost, waarvan een week helemaal offline.

Zoals met alle nieuwe dingen moeten de kinderziektes eruit.

Maar sommige dingen mogen nu ook wel gewoon goed functioneren.

Resultaat mag er zijn.

SUM]   0.00-10.00  sec  8.93 GBytes  7.67 Gbits/sec                   sender
[SUM]   0.00-10.00  sec  8.92 GBytes  7.66 Gbits/sec                  receiver

Reputatie 7
Badge +6

@Daniëlle281991 Kun je een screenshot van de instellingen in de Fritzbox plaatsen (met persoonlijke gegevens onleesbaar gemaakt)? Zo kunnen we snel zien of er misschien een foutje in zit.

@Daniëlle281991

Even voor de duidelijkheid maakt het niks uit hoe je de Fritzbox aansluit voor de voip (sip) gegevens.

T-mobile nu Odido heeft een probleem met die sip gegevens wat niet klopt wachtwoord is anders wat je in stelt.

@TMTVKan je hier een uitleg over geven.

Trouwens ik vindt dat dit probleem bug wel erg lang duurt.

Waarom wordt dit niet opgelost.?

Tag ik @Jason van Odido Met mijn vraag waarom duurt dit zo lang.?

 

 

 

ik heb ook geprobeerd met deze link https://community.odido.nl/vast%2Dbellen%2D494/guide%2Dvoip%2Dsip%2Dinloggegevens%2Dachterhalen%2Dmet%2Dde%2Dzyxel%2D323022 ik kan het wachtwoord ophalen maar het werkt ook niet helaas als ik deze in de 5590 zet onderstaande melding krijg ik van de 5590 De controle van de telefonie is niet geslaagd. Aanmelden bij telefonieaanbieder is niet geslaagd. Controleer de ingevoerde toegangsgegevens voor telefonie. helaas jammer hoor nu heb geen telefoon waar ik dus wel voor betaal (: 😐

@TMTV 

Ik snap dat je dat van XGS-PON wil proberen.

Helaas durf ik de overstap niet te wagen nu.

En dan proefkonijn zijn voor de feestdagen en dan zonder internet kom te zitten.

Zoals @R3D Heeft mee gemaakt heeft met de snelheid verhoging.

 

Reputatie 7
Badge +6

@Daniëlle281991 Jazeker! Het is wat omslachtig, maar het werkt wel:

@peter-keetfm Het duurt inderdaad erg lang. Volgens mij houdt @Tommie van Odido zich hiermee bezig. Misschien heeft hij nog een update. Ik vermoed dat de doelgroep hiervoor erg klein is, waardoor het weinig prioriteit heeft. Tegelijkertijd is het wel een wettelijke verplichting, al zou je met veel fantasie mijn script ook als invulling daarvan kunnen zien.

Wat betreft XGS-PON: ik wilde gewoon kijken of ik het eerder voor elkaar kon krijgen dan Odido, maar helaas is deze ONT een stuk beter beveiligd dan de GPON. Verder kan ik het niet testen. Ik prijs me gelukkig met een 1Gbit AON-verbinding voor slechts 25 euro.

@Daniëlle281991

Even voor de duidelijkheid maakt het niks uit hoe je de Fritzbox aansluit voor de voip (sip) gegevens.

T-mobile nu Odido heeft een probleem met die sip gegevens wat niet klopt wachtwoord is anders wat je in stelt.

@TMTVKan je hier een uitleg over geven.

Trouwens ik vindt dat dit probleem bug wel erg lang duurt.

Waarom wordt dit niet opgelost.?

Tag ik @Jason van Odido Met mijn vraag waarom duurt dit zo lang.?

 

 

 

is wel een mogelijkheid om dit toch werken te krijgen?

@Daniëlle281991 

Even voor de duidelijkheid maakt het niks uit hoe je de Fritzbox aansluit voor de voip (sip) gegevens.

T-mobile nu Odido heeft een probleem met die sip gegevens wat niet klopt wachtwoord is anders wat je in stelt.

@TMTV Kan je hier een uitleg over geven.

Trouwens ik vindt dat dit probleem bug wel erg lang duurt.

Waarom wordt dit niet opgelost.?

Tag ik @Jason van Odido Met mijn vraag waarom duurt dit zo lang.?

 

 

 

@Daniëlle281991 Ik bedoel HWTC en dan de laatste 8 tekens, dus de tekens die na 48575443 komen.

@peter-keetfm Klopt, maar ik heb een XGSPON ONT te pakken gekregen en kwam dit nummer tegen, dus wil graag testen of het werkt.

Helaas werkt het niet ik heb de ont verbonden met de 5590 via wan en krijgt ik de telefoon niet werkend raar niet?

Ik vul alles goed in maar de 5590 zegt dat het telefoonnummer niet geregistreerd kan worden. Ik heb de modem van odido ook getest de telefoon werkt gewoon.

Het is leuk dat je eigen router kan gebruiken alleen dan werkt je telefoon dus niet helaas

Dus hoezo vrije keuze van router?

Je kan helemaal niks de telefoon werkt niet eens als de juiste instellingen instelt

Jammer dat odido hier niks aan doet

Waarom avm dan wel zegt dat het kan is mij een raadsel?

@Daniëlle281991 

Zie ook de reactie van @Tommie van Odido Er wordt aan gewerkt met een update.

Ik blijf wel op 1Gbit met GPON.

 

@Daniëlle281991

Zie ook even mijn topic.

Op XGS-PON is het nog niet mogelijk direct op glasvezel aan te sluiten.

 

Waarom zegt avm van wel dan dat is toch raar?

Reageer