Eigen modem: wat zijn de vereisten?

Eigen modem: wat zijn de vereisten?

Toon eerste reactie

193 reacties

Hoi @Waqqas 

Bedankt voor je reactie. Ik haal uit jouw antwoord echter alleen nog niet of de nieuwe verbindingen van T-Mobile voor de TV Box geen gebruik meer maken van Multicast en zodoende ook geen IGMP Proxy vereisen zoals dat wel voor de oude verbinding geldt. 

 

Ik wil een Sophos XGS Firewall gaan gebruiken. 1 mei wordt de verbinding pas bij mij opgeleverd.

 

Op dit moment heb ik nog een KPN verbinding. Hierbij maak ik ook gebruik van een Sophos XGS firewall echter ondersteund deze geen IGMP  Proxy wat noodzakelijk is bij KPN omdat de TV Box met Multicast werkt. Dit heb ik bij mijn KPN verbinding opgelost door het TV en Internet vlan te splitsen en het TV vlan via een EdgeRouter met IGMP Proxy te laten verlopen en het Internet Vlan naar mijn Sophos XGS. met wat routes heeft de TV Box zijn nodige Internet toegang. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Izzo 

Welke router wil je gebruiken in plaats van de T-Mobile router? Internet en tv gaan allebei over VLAN 300 dus elke poort kan gebruikt worden voor internet of tv.

Als er na het instellen van VLAN 300 nog problemen zijn dan zou je eens kunnen kijken naar overige instellingen.

Ik lees hier dat bij een nieuwe Fiber aansluiting je geen aparte TV vlan 640 meer hebt maar dat alles over Vlan 300 loopt. Moet je met een eigen modem dan nog een IGMP Proxy instellen als je gebruik wilt maken van een TV Box?

 

Alvast bedankt!

Reputatie 2

@mike rosauer

Het is niet heel moeilijk maar hier op de community helpen we je graag mocht het toch niet lukken.

29ste maart komt een monteur aansluiten .

Bedankt meld me dan 

Reputatie 7
Badge +15

@mike rosauer 

Het is niet heel moeilijk maar hier op de community helpen we je graag mocht het toch niet lukken.

Reputatie 2

Hallo @mike rosauer 

De Fritzbox kan je bij T-Mobile blijven ipv de provider router, kies wel andere ISP > VLAN 300 zodat alle LAN poorten werken.

Met het TM profiel werken er slechts 2.

 Gebruik er enkel maar 1 van die gaat naar een 16 poort 's  netwerk switch van daaruit wordt het netwerk verdeelt.

 

Ben niet super technisch is dst makelijk aan te passen 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @mike rosauer 

De Fritzbox kan je bij T-Mobile blijven ipv de provider router, kies wel andere ISP > VLAN 300 zodat alle LAN poorten werken.

Met het TM profiel werken er slechts 2.

Reputatie 2

vraaag ik heb nu nog kpn glasvezel met als modum een frtizbox deze wil ik ook gebruiken als modem bij tmobile nu zag ik dat de fritzbox een profiel heeft voor T thuis . ik dan gewoon een kwestie van die gebruiken en klaar ?

 

 

Een Edge Router 4 met GPON SFP is ook een optie. 

Je vindt hier een een korte beschrijving hoe mij dit gelukt is.

De configuratie is vrij recht toe recht aan als je eenmaal op de SFP module bent ingelogd.

 

Reputatie 7
Badge +15

@snellie1972

Fritzbox 5530/5590 met GPON SFP zou ook een optie kunnen zijn, je kan het sn nummer van de Huawei overnemen in de Fritzbox en alles zal direct werken.

Reputatie 1

Hoi,

 

ik heb daar verschillende redenen voor 

  1. Omdat het moet kunnen en normaal niet moeilijk is alleen in mijn geval helaas wel
  2. Ik heb graag zelf alles in beheer i.p.v T-mobile 
  3. Eigenlijk wil ik direct een Sfp kunnen gebruiken maar eerst zorgen dat dit werkt

Groet

Reputatie 7
Badge +5

Even een vraagje !
 

ik heb een Ubiquiti UFiber Loco aangeschaft en het serie nummer van de Huawei ONT er in gezet en de Huawei vervangen door de Ubiquiti UFiber Loco.

Hij maakt dan netjes verbinding met het modem van T-mobile zelf ,maar ik heb een Sophos firewall met Pfsense met een vlan 300 op de WAN poort.

Dit werkt netjes met de Huawei ONT maar niet met de Ubiquiti UFiber Loco ik krijg simpelweg geen dhcp lease.

 

Heeft er iemand een idee ??
 

 

Waarom een moeilijk traject ingaan als er een werkende converter van glas naar UTP aanwezig is.

Zoek eens op dit forum over alle “ins and outs” van zelf het licht omschakelen. Zelfs specificatie indentieke SFP modules die niet willen werken zijn een algemeen probleem.

Bang dat de chinezen jouw data verkeer kunnen onderscheppen of uitschakelen?

Reputatie 1

Hoi,

 

de ONT heb ik al een paar keer een van de spanning afgehaald ik heb zelfs de unifi fiber loco ingesteld als router met vlan 300 maar helaas dit mocht allemaal niet baten.

Uiteraard heb ik de Pfsense ook een reboot gegeven ,maar heb hem niet opnieuw opgezet 

 

Groet snellie

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @snellie1972 

Eigen ONT met T-Mobile router is dus wel internet en eigen ONT met eigen router is geen internet?

Helpt het om de ONT even van het stroom te halen of anders je eigen router een reset geven en dan opnieuw instellen?

Reputatie 1

Even een vraagje !
 

ik heb een Ubiquiti UFiber Loco aangeschaft en het serie nummer van de Huawei ONT er in gezet en de Huawei vervangen door de Ubiquiti UFiber Loco.

Hij maakt dan netjes verbinding met het modem van T-mobile zelf ,maar ik heb een Sophos firewall met Pfsense met een vlan 300 op de WAN poort.

Dit werkt netjes met de Huawei ONT maar niet met de Ubiquiti UFiber Loco ik krijg simpelweg geen dhcp lease.

 

Heeft er iemand een idee ??
 

thanks in advance Snellie

 

Reputatie 2

@yobster

De TP-LINK zal inderdaad niet werken op GPON, waarom gebruik je de T-Mobile mediaconverter niet gewoon? Hij zal alleen het signaal omzetten en verder zijn er geen beperkingen oid.

Op de mediaconverter kan je dan de Asus aansluiten.

dat had ik geprobeerd maar dat werkte niet. Maar ik al nog eens een poging wagen. 

Edit: schiet mij maar lek. Alles nog een keer ingesteld, Zyxel losgekoppeld, MC opgestart en voilà. En dat op 7 meter met een muur ertussen. Happy! de TP-link kan dus retour. Speedtest is  draadloos!

 

Reputatie 7
Badge +15

@yobster 

De TP-LINK zal inderdaad niet werken op GPON, waarom gebruik je de T-Mobile mediaconverter niet gewoon? Hij zal alleen het signaal omzetten en verder zijn er geen beperkingen oid.

Op de mediaconverter kan je dan de Asus aansluiten.

Reputatie 2

@yobster

De instelling staat al goed volgens mij op automatisch IP.

ik heb alleen nog geen geschikte SFP voor de MC220, en het lijkt er op dat die niet zijn te vinden voor de GPON-glasvezel van T-Mobile 🙄. Of ik zoek verkeerd of wordt verkeerd geïnformeerd.

 

Reputatie 7
Badge +15

@yobster 

De instelling staat al goed volgens mij op automatisch IP.

Reputatie 2

Hallo @yobster 

Mocht je instructies nodig hebben, hier vul je 300 in :

Zorg dat links bij WAN de connection type op DHCP staat en herstart daarna de mediaconverter.

Bedoel je hier want daar heb ik geen optie tussen staan voor DHCP. En was ook nog even vergeten dat ik nog een SFP moet hebben …

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @yobster 

Mocht je instructies nodig hebben, hier vul je 300 in :

Zorg dat links bij WAN de connection type op DHCP staat en herstart daarna de mediaconverter.

Reputatie 7
Badge +14

Ja, internet gaat over vlan 300 en het tv product komt ook over the top via internet. 

Het blijft  wel zo dat als iets niet werkt t-mobile je zal vragen eerst hun apparatuur aan te sluiten waarmee eventuele trouble shooting wordt gedaan. Op je eigen appartuur wordt verder geen support gegeven. Daarvoor kun je bij de verkoper van die apparatuur aankloppen.

Reputatie 2

 

T-Mobile stelt vanaf 27 januari 2022 iedereen in staat om een eigen modem aan te kunnen sluiten. Ook de Media Converter en ONT vallen onder deze bepaling. Het staat een ieder vrij om deze apparaten zelf te kopen en aan te sluiten op het thuisnetwerk. In dit artikel laten we je zien wat de voorwaarden en vereisten zijn. Zo ben je precies op de hoogte van wat je kunt verwachten!

 

Verbindingsinstellingen Internet bij gebruik eigen modem

Om internet te gebruiken met je eigen modem, dien je meestal het modem hiervoor in te stellen. Sommige modems hebben een configuratie voor T-Mobile Internet al in het modem voorgeprogrammeerd staan. Zorg dat je altijd de laatste firmware op je modem hebt, zodat je ook de juiste instellingen hebt. Mocht deze optie niet op jouw modem zitten, dan kan je met onderstaande instellingen het modem configureren.

 

Instellingen modem

De instellingen voor (V)VDSL werken voor vrijwel alle DSL-verbindingen die T-Mobile aanbiedt. Werkt dit niet, probeer dan de instellingen voor ADSL. Voor glasvezelaansluitingen (Fiber via WAN/SFP) dien je het modem achter de zwarte Media Converter of witte Media Converter (ONT) aan te sluiten. Heb je momenteel een Draytek modem, dan dien je ook zelf voor een Media Converter te zorgen of een modem met glasvezelaansluiting te gebruiken. De instellingen voor het gebruik van een eigen Media Converter of ONT zie je verderop in dit artikel.
 

 

 

Specificaties DSL modem

Wanneer je verbindt met het DSL netwerk, hebben we aanvullende eisen aan het modem. Je modem moet afhankelijk van de gebruikte techniek het volgende ondersteunen. Hou hier rekening mee bij de keuze van je modem:

Modulatie
PTM over ADSL, G.dmt, G.Lite, TI.413, ADSL2, Annex L, ADSL2+, Annex M, VDSL2

VDSL Profielen
8a, 8b, 8c, 8d, 12a, 12b, 17a, 35b, US0

 

VDSL2_POTS = (Vectored VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T G.993.5 (VVDSL2)
  • ITU-T G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control)
  • SRA, (Seamless Rate Adaption)
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2.
  • UPBO ITU-T G.993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off)
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G.994.1 Handshake protocol
  • Long Reach VDSL2: ITU-T G.993.5/Annex B & G.993.2/Annex D

VDSL2_POTS = (VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T- G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control)
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2.
  • UPBO ITU-T G993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off)
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G994.1 Handshake protocol

ADSL2+_POTS = (ADSL2+)

  • ITU-T G.992.5 Annex A & Annex M
  • DLM (Dynamic Line Managementen) en (interleaved Forward Error Control)

 

 

Eigen Media Converter aansluiten

Om een eigen Media Converter te gebruiken (dit kan alleen bij een PtP verbinding op zowel het WBA-netwerk als ons eigen netwerk) dien je de volgende instellingen te gebruiken. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Specificaties

  • Bidi optic LR (20KM)
  • TX 1310 nm, -3 ~ -9 dBm
  • RX -3 ~ -22 dBm
  • Class 1 laser product
  • Single mode Fiber (9/125)
  • SP/PC connector of SC/APC connector

Instellingen
Auto Negotiation: On
Duplex mode: Full
Flow control: Disabled
F/O mode: Auto


Alternatieve setting
Auto Negotiation: Off
Manual TP speed: 1000M
Duplex mode: Full
Flow control: Disabled
F/O mode: Auto

 

Eigen ONT (Optical Network Terminal) aansluiten 

Om een eigen ONT te gebruiken, dien je een ONT te nemen die geschikt is voor het gebruik op je netwerk. We raden het gebruik van een eigen ONT af, omdat we bij het omwisselen enkele dagen nodig kunnen hebben om de door ons geleverde ONT weer te registreren. Als je begrijpt wat de risico’s hiervan zijn, kan je via onze klantenservice een verzoek indienen om je eigen ONT te registreren. Binnen enkele dagen zal de T-Mobile ONT de verbinding verliezen. Vanaf dat moment kan je je eigen ONT aansluiten. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Op een KPN WBA glasvezelverbinding is een eigen ONT alleen mogelijk wanneer je met XGSPON verbonden bent. Mogelijk moet je lijn gemigreerd worden voordat je een eigen XGSPON ONT kan aansluiten.

Op ons eigen netwerk (GPON of XGSPON) kan je, afhankelijk van de verbinding, een GPON ONT gebruiken of een XGSPON ONT gebruiken.

 

VoIP (Vast Bellen)

  • SIP Username: Kan klant vinden in My T-Mobile Thuis 

  • SIP Password: Dit moet klant zelf instellen in My T-Mobile thuis 

  • SIP Proxy Server Address: voip.t-mobilethuis.nl 

  • Primair compressie type: G.711a 

  • Secundair compressie type: G.722 

  • Tertiair compressie type: G.711u 

  • Bediening van spreek volume: Middle 

  • Luister volume regelaar: Middle 

  • G.168 (Echo-annulering): inschakelen 

  • RTP Start – eind poort:  40000 – 40018 

  • DTMF-modus: PCM 

  • Transport Type: UDP 

  • SIP DSCP Markeringinstelling: 46 

  • RTP DSCP Markeringinstelling: 46 

  • Vervaltermijn van SIP-registratie: 3600 seconden 

  • Mislukte timer voor opnieuw proberen van SIP-registratie: 1800 

  • Sessie verloopt (SE): 900 

  • Min-SE : 600 

 

 

IPTV (tv-kijken)

Om TV te gebruiken in combinatie met je eigen modem, moet je afhankelijk van je verbindingstype je modem configureren. Als je op DSL verbinding maakt, of wanneer je tv kijkt via “Interactieve TV” dien je onderstaande
configuratie op je modem te maken. Als je tv kijkt met T-Mobile TV op glasvezel, heb je deze instellingen niet nodig. Het verschil zie je in het menu van je TV pakket. Let vooral op de positie van het T-Mobile logo (bovenaan of beneden):


 

 

 

 

Mocht je op zoek zijn naar de meest gestelde vragen omtrent eigen modem support, neem dan een kijkje in ons handige artikel:

 

Gebruik je thuis een Edgerouter? Neem dan snel een kijkje in het handige topic van @TechRacing93How-to Edgerouter IPTV + Internet | T-Mobile Community

dan toch even voor de zekerheid:

Glasverzel klant hier

Ik plaats een TP-MC220L als vervanging van de T-Mobile Converter (de CVT 3002W2A)

achter de MC220L komt één module Asus Zenwifi XT8 ingesteld als router met de MC220L aangesloten op de WAN ASUS poort

Op de Asus zet ik VLAN 300, verder gaat alles in principe onbedraad 

Internet zou dan moeten werken en ik kan TV kijken via de t-mobile app (wil de tv box niet gebruiken)

Zie ik iets over het hoofd? Is het zo simpel?

 

 

 

Reputatie 4

Er was geen verandering na het invullen van getal 60.

Reputatie 7
Badge +5

En een vast IP adres in de switches instellen met gateway?

Die DHCP 60 optie kun je denk ik altijd proberen aan te zetten.

Helaas had de TP Link SG108E in mijn netwerk ook wat hikjes, weet niet meer welke, vervanging door een Netgear GS108E bracht daar verbetering in.

Een vast IP adres werkt wel daar heb ik ze nu ook op staan.

En die DHCP 60 optie vul ik daar gewoon 60 in?

Ja 60 invullen, schijnt een optie te zijn waar switches gebruik van kunnen maken bij het verbinden met een DHCP server. 

indien geen verandering kun je het weer uitschakelen

Reageer