Eigen modem: wat zijn de vereisten?

Eigen modem: wat zijn de vereisten?

Toon eerste reactie

193 reacties

Reputatie 1

@Hidden.nld @Pieter_B Kunnen jullie je nog eens buigen over het Cisco verhaal dat er geen DHCP op vlan 300 wordt uitgegeven?

Van @Jason begreep ik dat jullie hier meer kennis over hebben.

 

Reputatie 3

@Karlok

Ik heb zelf geen IPTV van T-Mobile maar voor mensen met een eigen router is het makkelijker geworden, VLAN 640 heb je niet meer nodig, enkel VLAN 300 instellen voor internet en IPTV zal ook werken op een internet poort 😀.

Verder kan je ook de decoderloos tv kijken als je een geschikte tv of mediaspeler hebt.

Meer info over T-Mobile tv

Hallo @maart31 

De Fritzbox 7590 is er eentje die veel wordt gebruikt 😀

Dank!

Weet je ook of mensen ervaring hebben met FRITZ!Box 5530 Fiber? https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/

Ik heb de 5530, makkelijk in te stellen, settings van Tmobile staan er al in. Enige probleem wat ik nu heb is dat LAN poort 3 niet werkt voor internet, misschien staan de settings zo ingesteld dat deze is gereserveerd voor iptv. Heb hiervoor een ticket lopen bij AVM.

Bij de 4060 box is Lan 3 gereserveerd voor "toeristen” Kan zijn dat dat ook bij de 5530 is? Software is FRITZ!OS: 07.29. 

 

Gast toegang staat er niet bij, zal wellicht op een andere manier ingesteld kunnen worden. 

 

Zelf heb ik ook de 5530 en als je een switch er tussen hebt gezet, mijn situatie, dan hoef je alleen vanuit LAN 1 een utp kabel in de switch steken en internet plus tv aansluitingen lopen via de switch. Kies aansluiting via Lan 2 naar switch als mediaconverter van T-Mobile in in LAN 1 zit. Bij mij was Lan 3 hierdoor ook niet zichtbaar in het netwerk. 

Reputatie 7
Badge +3

@peter.krijgsman

Weet niet of deze pagina je zou kunnen helpen - How to set up a Cisco router for VDSL2/FTTC

Lees net wat verder ,maar dat is een uitleg voor een PPPoE connectie ,,,

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @zwarteraaf 

Wat jij beschrijft is al veel langer mogelijk 😉

https://community.t-mobile.nl/vast-internet-492/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061

Reputatie 1

@Pieter_B 

 

mijn config is als volgt:

 

!
interface Ethernet0/2/0.300
 description Internet
 encapsulation dot1Q 300
 ip address dhcp
 ip nat outside
!

 

Er wordt geen gebruik gemaakt van PPPoE, dus een dialer configuratie is niet nodig.

Op vlan 100 krijg ik wel een ip adres toegewezen en op vlan 300 niet…

 

Reputatie 3

@maart31

Met een AON verbinding is het niet zo ingewikkeld aansluiten maar met een GPON verbinding is het nog afwachten omdat de ONT eerst verplicht was maar sinds 27 januari kan je de ONT vervangen. Nog niemand heeft de ONT weten te vervangen bij GPON denk ik.

Ik heb met de klantenservice gebeld, en na een aantal keer bellen iemand aan de lijn gekregen die het ging uitzoekken.

Mijn serienummer voor mijn nieuwe GPON (huawei HPSP2120 GPON ONU Tx1310nm, Rx1490nm) doorgegeven, nog specifiek gevraagd aan welke specificaties het moet voldoen en het wordt aankomende week geregeld (krijg nog een mail vanuit de backoffice wanneer het exact wordt doorgevoerd).

Ik heb nu de meegeleverde Huawei HG8010G van T-mobile zelf

Hoi Z. Wil je hier delen hoe het gegaan is als de omzetting is uitgevoerd? Zelf wil ik de ONT gebruiken die bij de Fritzbox 5530 meegeleverd wordt. En dan hoef ik geen mediaconverter te plaatsen. Bedankt. 

Reputatie 1

Even een vraagje !
 

ik heb een Ubiquiti UFiber Loco aangeschaft en het serie nummer van de Huawei ONT er in gezet en de Huawei vervangen door de Ubiquiti UFiber Loco.

Hij maakt dan netjes verbinding met het modem van T-mobile zelf ,maar ik heb een Sophos firewall met Pfsense met een vlan 300 op de WAN poort.

Dit werkt netjes met de Huawei ONT maar niet met de Ubiquiti UFiber Loco ik krijg simpelweg geen dhcp lease.

 

Heeft er iemand een idee ??
 

thanks in advance Snellie

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @snellie1972 

Eigen ONT met T-Mobile router is dus wel internet en eigen ONT met eigen router is geen internet?

Helpt het om de ONT even van het stroom te halen of anders je eigen router een reset geven en dan opnieuw instellen?

Reputatie 1

Hoi,

 

de ONT heb ik al een paar keer een van de spanning afgehaald ik heb zelfs de unifi fiber loco ingesteld als router met vlan 300 maar helaas dit mocht allemaal niet baten.

Uiteraard heb ik de Pfsense ook een reboot gegeven ,maar heb hem niet opnieuw opgezet 

 

Groet snellie

Reputatie 5

@SAM_024 Er zit een verschil tussen een ONT en een Media Converter. de Fritz heeft een AON (met de A van Active) aansluiting, een ONT gebruik je op een PON (met de P van Passive) netwerk. Deze zijn niet uitwisselbaar (en moet je ook niet willen proberen). Sluit je wel een AON apparaat op een PON netwerk aan, dan verstoor je het netwerk van iedereen in de straat die T-Mobile heeft. Dat maakt de komende buurtbarbecue er niet gezelliger op.

Je kan natuurlijk even navragen wat voor aansluiting je hebt bij de klantenservice, maar aan je huidige interface converter kan je het wel zien. PON en LOS lampje op het apparaat? Dan is het een PON ONT. Heb je AON, dan staat er meestal gewoon media converter op het apparaat zelf. Heb je een Draytek modem, dan heb je sowieso AON.

Reputatie 3

@SAM_024 Er zit een verschil tussen een ONT en een Media Converter. de Fritz heeft een AON (met de A van Active) aansluiting, een ONT gebruik je op een PON (met de P van Passive) netwerk. Deze zijn niet uitwisselbaar (en moet je ook niet willen proberen). Sluit je wel een AON apparaat op een PON netwerk aan, dan verstoor je het netwerk van iedereen in de straat die T-Mobile heeft. Dat maakt de komende buurtbarbecue er niet gezelliger op.

Je kan natuurlijk even navragen wat voor aansluiting je hebt bij de klantenservice, maar aan je huidige interface converter kan je het wel zien. PON en LOS lampje op het apparaat? Dan is het een PON ONT. Heb je AON, dan staat er meestal gewoon media converter op het apparaat zelf. Heb je een Draytek modem, dan heb je sowieso AON.

Hoi Jaap, de monteur gaat mij op GPON aansluiten zodra hij weer de centrale in kan. Volgens AVM informatie kan de 5530 die ik heb GPON aan zonder omvormer ertussen. 
 

 

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor alle hulp tot dusver @Pieter_B en alle andere users, echt top! Het is niet eenvoudig om de oorzaak te kunnen doorgronden, maar we blijven het proberen.

Ik heb glasvezel van TM en ik wil de Huawei ONT (wit kastje) vervangen door een eigen ONT ik heb op dit moment al een eigen router met als redenen dat ik alles zelf in beheer wilt hebben zonder tussenkomst.

maar welk SFP module moet ik nemen ? die ik moet plaatsen in de TP-Link MC220I

Of hebben jullie eventueel een andere optie in deze. Mijn eigen router heeft geen SFP aansluiting dus de ONT is in mijn geval nodig.

En waar moet ik rekening mee houden.

Graag jullie op of aanmerkingen naar aanleiding van bovenstaande.

Alvast dank!

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen all, voor alle Cisco gebruikers een klein vraagje vanuit de techneuten: welk type Cisco hardware gebruik je en op welke iOS release draait deze?

Basic Cisco configuratie zie hieronder :
Wat ook kan is dat je per ongeluk de verkeerde configuratie gebruikt, kan dat kloppen?

!
interface GigabitEthernet0/1.300
encapsulation dot1Q 300
ip address dhcp


Alvast bedankt voor jullie terugkoppelingen!

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Ww2mwa, leuk om te horen dat je een mooie eigen set-up in gedachten hebt! 😃 Zo te zien heb je een antwoord gekregen in dit topic: Wat is ONT en wat kunnen wij ermee? Graag wil ik je vragen om, conform onze huisregels, één vraag te beperken tot één topic. Zo blijft het antwoord gericht en helder. 

Ik wil je nog veel succes toewensen met het knutselen!

Wat moet ik doen om het serie nummer van om mijn ont te laten registreren, zit op het open dutch fiber netwerk?

[Moderator edit - verwijderd. Deel geen privéinformatie]

Reputatie 3

@SAM_024 de 5530 heeft inderdaad een sfp poort. Daar kan een MC of ont ONT module in. Zo te zien wordt deze niet standaard meegeleverd. Was dat bij jou wel? 

Oh, als je deze via sfp configureert, dan dien je vlan 300 op de sfp interface te configureren in plaats van de wan interface. 

Hoi Jaap, deze wordt meegeleverd en alleen ont van AVM kan gebruikt worden. Het klopt dus dat ik mediaconverter er tussen uit kan laten als ik sn van AVM ONT doorgeef?

 

De 5530 heeft het profiel van T-Mobile al ingeladen en ik hoef niets aan te passen. 

 

 

Ik lees hier dat bij een nieuwe Fiber aansluiting je geen aparte TV vlan 640 meer hebt maar dat alles over Vlan 300 loopt. Moet je met een eigen modem dan nog een IGMP Proxy instellen als je gebruik wilt maken van een TV Box?

 

Alvast bedankt!

Hoi @Waqqas 

Bedankt voor je reactie. Ik haal uit jouw antwoord echter alleen nog niet of de nieuwe verbindingen van T-Mobile voor de TV Box geen gebruik meer maken van Multicast en zodoende ook geen IGMP Proxy vereisen zoals dat wel voor de oude verbinding geldt. 

 

Ik wil een Sophos XGS Firewall gaan gebruiken. 1 mei wordt de verbinding pas bij mij opgeleverd.

 

Op dit moment heb ik nog een KPN verbinding. Hierbij maak ik ook gebruik van een Sophos XGS firewall echter ondersteund deze geen IGMP  Proxy wat noodzakelijk is bij KPN omdat de TV Box met Multicast werkt. Dit heb ik bij mijn KPN verbinding opgelost door het TV en Internet vlan te splitsen en het TV vlan via een EdgeRouter met IGMP Proxy te laten verlopen en het Internet Vlan naar mijn Sophos XGS. met wat routes heeft de TV Box zijn nodige Internet toegang. 

Ja ik weet dat het een verplichting is maar toch zoals je zelf al aangeeft zou je als bedrijf ook verder kunnen kijken en niet alleen maar doen wat je wettelijk verplicht bent te doen. Aangezien ze net een nieuwe T54 aan het uitleveren zijn zou het mooi zijn dat ze het hierin al meenemen maar ik verwacht dat het pas in een volgende versie zal zijn, als ik het artikel omtrent de nieuwe hardware goed had gelezen.

Precies zoals @Doornekamp33 hier ook al aangeeft, je kunt ook gewoon je eigen modem kopen en direct aansluiten. Het enige wat deze hoeft te hebben is VLAN ondersteuning.

Wat mij betreft hoeft bridgemodus niet zo en als het dan toch komt mag het wat mij betreft in een ander merk/type modem die de consument tegen een meerprijs kan huren.

 

het is bij de kabelboer die bridge aanbied eigenlijk bijna onmogelijk om een eigen modem aan te sluiten, en die hebben om de wetgeving te proberen tegen te houden de bridge functie er ingezet.

Ik meen mij te herinneren dat met de komst van de Technicolor en Cisco EPC392x modems er de mogelijkheid was om deze in bridgemodus te zetten. In UPC gebied kon dit sowieso al sinds medio 2010/2011.

@Doornekamp33 @Gerrit078, bridge modus is al heel lang een gemeengoed bij de kabelboer Ziggo, daarvoor Wanadoo en daarvoor Casema. Voorheen leverde zij namelijk alleen een modem en kon men zelf een router erop aansluiten. Je kon dus met 1 pc direct verbinding maken met hun modem. Later is dit een modemrouter geworden maar hierbij was dus gewoon de mogelijkheid om hun apparaat in bridgemodus te zetten aangezien een groot deel van de klanten een eigen router had achter het modem/modemrouter van de kabelboer. Voor de mensen die dat niet hebben kon je gewoon direct netwerkkabels aansluiten op hun modemrouter en klaar is kees.

Het feit dat dit niet kan bij de glasvezelboer vind ik zeer vreemd en daarbij is het zeker niet wenselijk om extra te betalen zoals Gerrit078 suggereert, voor iets waarbij dit een standaard optie zou moeten zijn op een modemrouter. Zoals gezegd ik wil geen eigen modem kopen ik wil gewoon mijn eigen router gebruiken achter de modemrouter van de glasvezelboer in dit geval T-Mobile. Dit zodat ik mijn eigennetwerk behoud en de spullen van de provider netjes kan retourneren wanneer dat nodig is zonder alles te moeten aanpassen.

Klopt, bridge is al heel lang mogelijk bij de kabelboer, en al veel langer was het mogelijk een eigen modem aan te sluiten op de glasvezel of koperkabel, tot men met custom provider firmware begon en er telefoon en TV over die internet lijn kwam.

Maar het was nog steeds mogelijk een eigen modem aan te blijven sluiten, alleen telefonie ging niet werken, nu wel.

En bridge, waarom als je dat ding weg kunt laten en een eigen router kunt aansluiten, blijven roepen dat je bridge wil word hem toch niet, dan moet je terug naar de kabel, enige optie, dus ja of de Zyxel blijven gebruiken of een geschikte eigen router, de twee smaken die er zijn.

Reputatie 2

vraaag ik heb nu nog kpn glasvezel met als modum een frtizbox deze wil ik ook gebruiken als modem bij tmobile nu zag ik dat de fritzbox een profiel heeft voor T thuis . ik dan gewoon een kwestie van die gebruiken en klaar ?

 

 

Reputatie 2

 

T-Mobile stelt vanaf 27 januari 2022 iedereen in staat om een eigen modem aan te kunnen sluiten. Ook de Media Converter en ONT vallen onder deze bepaling. Het staat een ieder vrij om deze apparaten zelf te kopen en aan te sluiten op het thuisnetwerk. In dit artikel laten we je zien wat de voorwaarden en vereisten zijn. Zo ben je precies op de hoogte van wat je kunt verwachten!

 

Verbindingsinstellingen Internet bij gebruik eigen modem

Om internet te gebruiken met je eigen modem, dien je meestal het modem hiervoor in te stellen. Sommige modems hebben een configuratie voor T-Mobile Internet al in het modem voorgeprogrammeerd staan. Zorg dat je altijd de laatste firmware op je modem hebt, zodat je ook de juiste instellingen hebt. Mocht deze optie niet op jouw modem zitten, dan kan je met onderstaande instellingen het modem configureren.

 

Instellingen modem

De instellingen voor (V)VDSL werken voor vrijwel alle DSL-verbindingen die T-Mobile aanbiedt. Werkt dit niet, probeer dan de instellingen voor ADSL. Voor glasvezelaansluitingen (Fiber via WAN/SFP) dien je het modem achter de zwarte Media Converter of witte Media Converter (ONT) aan te sluiten. Heb je momenteel een Draytek modem, dan dien je ook zelf voor een Media Converter te zorgen of een modem met glasvezelaansluiting te gebruiken. De instellingen voor het gebruik van een eigen Media Converter of ONT zie je verderop in dit artikel.
 

 

 

Specificaties DSL modem

Wanneer je verbindt met het DSL netwerk, hebben we aanvullende eisen aan het modem. Je modem moet afhankelijk van de gebruikte techniek het volgende ondersteunen. Hou hier rekening mee bij de keuze van je modem:

Modulatie
PTM over ADSL, G.dmt, G.Lite, TI.413, ADSL2, Annex L, ADSL2+, Annex M, VDSL2

VDSL Profielen
8a, 8b, 8c, 8d, 12a, 12b, 17a, 35b, US0

 

VDSL2_POTS = (Vectored VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T G.993.5 (VVDSL2)
  • ITU-T G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control)
  • SRA, (Seamless Rate Adaption)
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2.
  • UPBO ITU-T G.993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off)
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G.994.1 Handshake protocol
  • Long Reach VDSL2: ITU-T G.993.5/Annex B & G.993.2/Annex D

VDSL2_POTS = (VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T- G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control)
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2.
  • UPBO ITU-T G993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off)
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G994.1 Handshake protocol

ADSL2+_POTS = (ADSL2+)

  • ITU-T G.992.5 Annex A & Annex M
  • DLM (Dynamic Line Managementen) en (interleaved Forward Error Control)

 

 

Eigen Media Converter aansluiten

Om een eigen Media Converter te gebruiken (dit kan alleen bij een PtP verbinding op zowel het WBA-netwerk als ons eigen netwerk) dien je de volgende instellingen te gebruiken. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Specificaties

  • Bidi optic LR (20KM)
  • TX 1310 nm, -3 ~ -9 dBm
  • RX -3 ~ -22 dBm
  • Class 1 laser product
  • Single mode Fiber (9/125)
  • SP/PC connector of SC/APC connector

Instellingen
Auto Negotiation: On
Duplex mode: Full
Flow control: Disabled
F/O mode: Auto


Alternatieve setting
Auto Negotiation: Off
Manual TP speed: 1000M
Duplex mode: Full
Flow control: Disabled
F/O mode: Auto

 

Eigen ONT (Optical Network Terminal) aansluiten 

Om een eigen ONT te gebruiken, dien je een ONT te nemen die geschikt is voor het gebruik op je netwerk. We raden het gebruik van een eigen ONT af, omdat we bij het omwisselen enkele dagen nodig kunnen hebben om de door ons geleverde ONT weer te registreren. Als je begrijpt wat de risico’s hiervan zijn, kan je via onze klantenservice een verzoek indienen om je eigen ONT te registreren. Binnen enkele dagen zal de T-Mobile ONT de verbinding verliezen. Vanaf dat moment kan je je eigen ONT aansluiten. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Op een KPN WBA glasvezelverbinding is een eigen ONT alleen mogelijk wanneer je met XGSPON verbonden bent. Mogelijk moet je lijn gemigreerd worden voordat je een eigen XGSPON ONT kan aansluiten.

Op ons eigen netwerk (GPON of XGSPON) kan je, afhankelijk van de verbinding, een GPON ONT gebruiken of een XGSPON ONT gebruiken.

 

VoIP (Vast Bellen)

  • SIP Username: Kan klant vinden in My T-Mobile Thuis 

  • SIP Password: Dit moet klant zelf instellen in My T-Mobile thuis 

  • SIP Proxy Server Address: voip.t-mobilethuis.nl 

  • Primair compressie type: G.711a 

  • Secundair compressie type: G.722 

  • Tertiair compressie type: G.711u 

  • Bediening van spreek volume: Middle 

  • Luister volume regelaar: Middle 

  • G.168 (Echo-annulering): inschakelen 

  • RTP Start – eind poort:  40000 – 40018 

  • DTMF-modus: PCM 

  • Transport Type: UDP 

  • SIP DSCP Markeringinstelling: 46 

  • RTP DSCP Markeringinstelling: 46 

  • Vervaltermijn van SIP-registratie: 3600 seconden 

  • Mislukte timer voor opnieuw proberen van SIP-registratie: 1800 

  • Sessie verloopt (SE): 900 

  • Min-SE : 600 

 

 

IPTV (tv-kijken)

Om TV te gebruiken in combinatie met je eigen modem, moet je afhankelijk van je verbindingstype je modem configureren. Als je op DSL verbinding maakt, of wanneer je tv kijkt via “Interactieve TV” dien je onderstaande
configuratie op je modem te maken. Als je tv kijkt met T-Mobile TV op glasvezel, heb je deze instellingen niet nodig. Het verschil zie je in het menu van je TV pakket. Let vooral op de positie van het T-Mobile logo (bovenaan of beneden):


 

 

 

 

Mocht je op zoek zijn naar de meest gestelde vragen omtrent eigen modem support, neem dan een kijkje in ons handige artikel:

 

Gebruik je thuis een Edgerouter? Neem dan snel een kijkje in het handige topic van @TechRacing93How-to Edgerouter IPTV + Internet | T-Mobile Community

dan toch even voor de zekerheid:

Glasverzel klant hier

Ik plaats een TP-MC220L als vervanging van de T-Mobile Converter (de CVT 3002W2A)

achter de MC220L komt één module Asus Zenwifi XT8 ingesteld als router met de MC220L aangesloten op de WAN ASUS poort

Op de Asus zet ik VLAN 300, verder gaat alles in principe onbedraad 

Internet zou dan moeten werken en ik kan TV kijken via de t-mobile app (wil de tv box niet gebruiken)

Zie ik iets over het hoofd? Is het zo simpel?

 

 

 

Reputatie 2

Hallo @mike rosauer 

De Fritzbox kan je bij T-Mobile blijven ipv de provider router, kies wel andere ISP > VLAN 300 zodat alle LAN poorten werken.

Met het TM profiel werken er slechts 2.

 Gebruik er enkel maar 1 van die gaat naar een 16 poort 's  netwerk switch van daaruit wordt het netwerk verdeelt.

 

Ben niet super technisch is dst makelijk aan te passen 

 

 

Reputatie 2

Hallo @yobster 

Mocht je instructies nodig hebben, hier vul je 300 in :

Zorg dat links bij WAN de connection type op DHCP staat en herstart daarna de mediaconverter.

Bedoel je hier want daar heb ik geen optie tussen staan voor DHCP. En was ook nog even vergeten dat ik nog een SFP moet hebben …

 

Reageer