Eigen modem: wat zijn de vereisten?

Eigen modem: wat zijn de vereisten?

Toon eerste reactie

193 reacties

Reputatie 4

Ik maak geen VLAN aan op mijn netwerk nog nooit gedaan ook.

Zet ik internet VID op 300 factory reset ik dan de switches krijgen ze geen IP adres.

Zet ik internet VID weer op 0 dan krijgen beide switches een IP adres. Meerdere keren nu door mij getest.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

@peter.krijgsman Soms krijgt een ander modem niet altijd de juiste instellingen door vanuit de DHCP-server. Daar is een MAC-release de oplossing voor. Daarmee wordt het juiste IP gepusht naar het modem zodat deze online kan komen.

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05 

Deze instelling die je gemaakt hebt zou goed moeten zijn, maar op 1 of andere manier maakt hij een TRUNK aan op je LAN met deze setting (vermoeden).

Neem aan dat je hem op deze manier gebruikt / heb aangesloten?

 

Reputatie 4

JA, de 2.5G poort naar de 2.5G poort van de pc

WAN naar de converter.

LAN 1 naar de nvidia shield

LAN 2 Philips hue

LAN 3 TL-SG108E

LAN 4 TL-SG105E

Dankje!, dat ga ik vanavond direct proberen.

Ik zal het laten weten.

 

Ik denk dat je ook nog kunt kijken naar het volgende commando wat evt. het mac adres in de dhcp request verstuurt. Je moet dan je juiste ethernet wan interface opgeven.

bv.

ip address dhcp client-id ethernet 1 ← je eigen wan interface dus..

The DISCOVER message contains the MAC address of the Ethernet 1 interface in the client ID field and contains the default hostname of the router in the option 12 field.

 

Bovenstaand misschien ook een keer proberen zonder het “ip dhcp client hostname Vigor” commando. Ofwel even proberen met beide opties ...

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05 

Dus als ik het goed begrijp, alleen VID 300 achter ‘internet’ ingevuld.

2.5G → PC = OK

WAN → Input Mediaconverter = OK

LAN 1 & 2 → Devices = OK?

LAN 3 & 4 → naar switches = Geen DHCP meer, alleen als je de VID 300 bij ‘internet’ verwijdert.

De TL-SG105E & TL-SG108E zijn managed switches, met een default / Native VLAN 1. Hier zou alle verkeer zonder meer overheen moeten kunnen lopen, zonder extra ingrepen.

Wat als je eens LAN 1 of 2 gebruikt voor een switch, puur om te testen of het probleem zich alleen voordoet op LAN 3 &4?

Reputatie 4

Alle apparaten in mijn netwerk krijgen een IP adres, dus dat is OK.

Over de switches blijft het verkeer ook wel lopen dat is het probleem niet, de switches krijgen geen IP adres en blijven staan op het default IP adres 192.168.0.1 default gateway 0.0.0.0

Je komt dan niet meer in de user interface.

Ik zal de switches een achter LAN1 2 doen.

Reputatie 7
Badge +5

JA, de 2.5G poort naar de 2.5G poort van de pc

WAN naar de converter.

LAN 1 naar de nvidia shield

LAN 2 Philips hue

LAN 3 TL-SG108E

LAN 4 TL-SG105E

En een vast IP adres in de switches instellen met gateway?

Die DHCP 60 optie kun je denk ik altijd proberen aan te zetten.

Helaas had de TP Link SG108E in mijn netwerk ook wat hikjes, weet niet meer welke, vervanging door een Netgear GS108E bracht daar verbetering in.

Enig idee welke SFP+ module ik kan gebruiken om het witte kastje te vervangen (gpon ont) in een UDM-PRO?

Reputatie 4

@Erwin05

Dus als ik het goed begrijp, alleen VID 300 achter ‘internet’ ingevuld.

2.5G → PC = OK

WAN → Input Mediaconverter = OK

LAN 1 & 2 → Devices = OK?

LAN 3 & 4 → naar switches = Geen DHCP meer, alleen als je de VID 300 bij ‘internet’ verwijdert.

De TL-SG105E & TL-SG108E zijn managed switches, met een default / Native VLAN 1. Hier zou alle verkeer zonder meer overheen moeten kunnen lopen, zonder extra ingrepen.

Wat als je eens LAN 1 of 2 gebruikt voor een switch, puur om te testen of het probleem zich alleen voordoet op LAN 3 &4?

Beide switches op LAN 1 en 2 geeft het zelfde probleem, ik heb de TL-SG108E een factory reset gedaan en de switch kreeg geen IP adres. Ook nog een keer opnieuw opgestart en van de stroom af maar krijgt geen IP adres.

 

Reputatie 4

JA, de 2.5G poort naar de 2.5G poort van de pc

WAN naar de converter.

LAN 1 naar de nvidia shield

LAN 2 Philips hue

LAN 3 TL-SG108E

LAN 4 TL-SG105E

En een vast IP adres in de switches instellen met gateway?

Die DHCP 60 optie kun je denk ik altijd proberen aan te zetten.

Helaas had de TP Link SG108E in mijn netwerk ook wat hikjes, weet niet meer welke, vervanging door een Netgear GS108E bracht daar verbetering in.

Een vast IP adres werkt wel daar heb ik ze nu ook op staan.

Met de T-50 nooit een probleem gehad beide switches kregen altijd een IP adres.

En die DHCP 60 optie vul ik daar gewoon 60 in?

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05 

Als ik het zo zie, dan kun je dus niet bij de 108 .. maar wel bij de 105. Deze zit namelijk in hetzelfde subnet, namelijk 192.168.1.x?

Heb je op beide switches een factory reset gedaan?

Lees ook dat je ergens static IP hebt toegepast i.p.v. DHCP op de switch?

Reputatie 1

Enig idee welke SFP+ module ik kan gebruiken om het witte kastje te vervangen (gpon ont) in een UDM-PRO?

Ben hier ook wel benieuwd naar, ik weet dat er een SFP module van UFiber is die met GPON zou moeten werken...maar de stappen daarna blijven mij vaag.

Ik zat eerst naar deze te kijken: https://www.fs.com/de-en/products/141199.html maar heb nu toch maar de UF Instant van Ubiquiti zelf gekocht: https://eu.store.ui.com/collections/ufiber/products/uf-instant

Zodra deze binnen is zal ik het ervaren of het werkt in de UDM Pro SE :nerd:

Reputatie 4

De 105 heeft nu even een vast ip adres, factory reset ik deze ook dan krijgt deze ook geen IP adres.

En verwijder ik nu internet VID 300 dat krijgen beide switches gelijk een IP adres alleen zit je dan zonder internet verbinding.

 

 

Reputatie 4

Enig idee welke SFP+ module ik kan gebruiken om het witte kastje te vervangen (gpon ont) in een UDM-PRO?

Unifi maakt een sfp GPON module.

https://eu.store.ui.com/collections/operator-ufiber/products/uf-instant

 

Of deze ook daadwerkelijk werkt durf ik niet te zeggen.

Reputatie 7
Badge +15

En weer een update betreffende het GPON verhaal.

Ondanks de belofte gistermiddag, uiterlijk vandaag een update te krijgen via mail, weer niets gehoord. Zelf maar weer de Helpdesk gebeld. Ondanks dat ze mij goed en geduldig te woord staan wordt ik met een verlegensheids bullshit antwoord afgewimpeld.nl 
Men wacht nog op de tooling om dit mogelijk te maken die moet nog worden gemaakt om dit te kunnen uitvoeren.

Dit antwoord werd in den treure herhaald, ondanks mijn tgenargumenten
1. Waarom is de tooling er niet, de ACM beleidsregel is al 2 jaar bekend, en geld voor alle actieve componenten achter de aansluiting.
2. wat gebeurt er bij aansluiten GPON bij afsluiten abbonnement? of als ik nu meld dat mijn door T-mobile geleverde GPON module kapot is? oh dan krijg ik een vervanging? oh en hoe registreer je dat nieuwe kastje? ooh in de bestaande tooling? oh nu is dit exact hetzelfde, vul het nieuwe serienummer in.

Nee dat kan niet zomaar, het is namelijk een andere module. Als ik aangeef dat ik hetzelfde type en model heb gekocht dus dat dat niet geld en ik die nieuwe dus in de oude tooling wil registreren wordt daar niet op ingegaan, maar aangegeven dat het dan onzin is om hem te vervangen, waarom ik dat wil....nou ik wil dat omdat het kan, en volgens de beleidsregel moet je dat doorvoeren...

Oftewel, tot nu toe wordt ik afgescheept en wil men zich niet aan de verplichtigen houden

Dit ook gelezen @mzuidwijk ?

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05

Het lijkt erop dat een factory reset van de switch hem dus in een offset subnet brengt zonder DHCP enabled, dat is wel heel apart van deze TP-Links.

Ben zelf ook een meer Netgear device fan, maar dat even terzijde.

Kun je via dat discover tool ook via IP Settings zien, of deze in DHCP staan of fixed? En als dat zo is, kun je hem dan ook naar DHCP Enabled zetten als hij daar niet op staat?

Sorry, ken deze interface bij dit ‘discover tool’ niet uit mijn hoofd.

EDIT:

Zie dat je de post hebt uitgebreid met iets meer details, vooral het wel of niet instellen van die VID 300 is wel een heel raar gedrag.

Reputatie 1

 

 

Ik denk dat ik je begrijp, zie onderstaande config voorbeelden.

 

!
interface Ethernet0/2/0.300
 description Internet
 encapsulation dot1Q 300
 ip address dhcp
 ip nat outside
 ip dhcp client hostname Vigor
!

!
interface Ethernet0/2/0.300
 description Internet
 encapsulation dot1Q 300
 ip address dhcp client-id ethernet0/2/0.300
 ip nat outside
!

!
interface Ethernet0/2/0.300
 description Internet
 encapsulation dot1Q 300
 ip address dhcp client-id ethernet0/2/0.300
 ip dhcp client hostname Vigor
 ip nat outside
!

 

 

Zojuist getest, maar maakt geen verschil.

@Jason , kan jij voor de zekerheid een mac release uitvoeren?

Reputatie 4

Enable = DHCP en Disable=fixed

Ik ga er vanuit dat dit probleem in de firmware van de Asus router zit.

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05

Wat gebeurt er als je bij LAN 3 & 4 VID 1 invult, dus de default / native VLAN?

Blijf erbij dat het er op lijkt, dat de switch DHCP probeert om een gateway te vinden maar dan op VLAN 300 TRUNK … maar die is er niet .. en valt terug naar de default 0 subnet met een 0.0.0.0 gateway.

EDIT:

Wat je al aangeeft, denk dat dit een FW issue is op de ASUS, want als je de VID met rust laat .. werkt alles op je LAN zijde naar behoren … behalve dat je dan geen internet hebt.

Reputatie 4

Dan krijg ik dit.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05

Was ik al een beetje bang voor, omdat dit meestal de default / native VLAN is die je eigenlijk nooit zelf moet toewijzen.

Was het proberen waar, maar ik zou eens contact zoeken met ASUS of ze bekend zijn met deze issue.

Deze instellingen zijn enkel nodig wanneer je op het oude TV platform zit (Interactieve TV).

Is het ook mogelijk om van het “oude” TV-platform om te gaan naar het “nieuwe”?

Reputatie 4

Ik heb het probleem al gemeld bij Asus op het forum en via de feedback button in de user interface.

Bedankt voor het meedenken.

 

Reputatie 7
Badge +15

@mvdswaluw

Dan kan al een tijdje, een moderator kan de migratie voor je in gang zetten, met het nieuwe tv platform T-Mobile TV werkt tv ook via een internet poort (VLAN 300).

Reageer