Eigen modem: wat zijn de vereisten?

Eigen modem: wat zijn de vereisten?

Toon eerste reactie

193 reacties

Reputatie 7
Badge +5

En een vast IP adres in de switches instellen met gateway?

Die DHCP 60 optie kun je denk ik altijd proberen aan te zetten.

Helaas had de TP Link SG108E in mijn netwerk ook wat hikjes, weet niet meer welke, vervanging door een Netgear GS108E bracht daar verbetering in.

Een vast IP adres werkt wel daar heb ik ze nu ook op staan.

En die DHCP 60 optie vul ik daar gewoon 60 in?

Ja 60 invullen, schijnt een optie te zijn waar switches gebruik van kunnen maken bij het verbinden met een DHCP server. 

indien geen verandering kun je het weer uitschakelen

@mvdswaluw

Dan kan al een tijdje, een moderator kan de migratie voor je in gang zetten, met het nieuwe tv platform T-Mobile TV werkt tv ook via een internet poort (VLAN 300).

Dat zou fijn zijn, want als ik nu het televisie-verkeer in huis probeer te routeren via mijn router/firewall in huis, dan stopt de TV ermee. Als de default-gw niet het T-mobile modem is, dan gaat het mis. En daar is mijn vrouw niet zo blij mee.  

Reputatie 4

Er was geen verandering na het invullen van getal 60.

Reputatie 7
Badge +15

@mvdswaluw 

Heb je een glasvezel of DSL verbinding? Bij DSL dienen er nog wat routing rules toegevoegd te worden.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @mvdswaluw, dat is geen enkel probleem! Kun je mij een privébericht (de link is klikbaar) sturen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN, alsjeblieft? Dan check ik meteen of eerst bepaalde apparatuur vervangen dient te worden! 😊

@all Dit is wellicht een vreemd verzoek: graag verzoek ik om ietwat minder te “quoten” wanneer er naar bepaalde reacties wordt verwezen. Dit klinkt natuurlijk gek aangezien het gewoon toegestaan is en kan, echter wil ik voorkomen dat de reacties en het topic daardoor onleesbaar worden. Alvast super bedankt voor alle medewerking en bij kleine “quote-bomen” is er natuurlijk geen sprake van! 😁

@mvdswaluw

Heb je een glasvezel of DSL verbinding? Bij DSL dienen er nog wat routing rules toegevoegd te worden.

DSL. Routing regels had ik al geprobeerd. Maar het lijkt er op dat ik niet de juiste instellingen heb weten te achterhalen, of dat de DHCP-server de routering niet lekker over krijgt naar de TV-Box. Maar ja de TV-Box zit dermate dicht dat ik de instellingen ook niet kan controleren.

Het gaat altijd mis met een herstart (uit-aan), als tussentijd de DHCP-instellingen worden gewijzigd, dan trekt de TV-Box zich daar niks van aan. Alsof enkel de eerste DHCP-info na power-up wordt gebruikt, en updates worden genegeerd.

Reputatie 7
Badge +15

@mvdswaluw 

Na de migratie heb je dit topic nodig :

https://community.t-mobile.nl/televisie-493/t-mobile-tv-gebruiken-met-je-eigen-modem-324520

Reputatie 3

ikzelf heb glasvezel i.c.m T-Mobile Thuis met de Huawei HG659. Wat zijn goede aanbevelingen qua modem/router om deze te vervangen? 

Reputatie 3

@SAM_024 de 5530 heeft inderdaad een sfp poort. Daar kan een MC of ont ONT module in. Zo te zien wordt deze niet standaard meegeleverd. Was dat bij jou wel? 

Oh, als je deze via sfp configureert, dan dien je vlan 300 op de sfp interface te configureren in plaats van de wan interface. 

Hoi Jaap, deze wordt meegeleverd en alleen ont van AVM kan gebruikt worden. Het klopt dus dat ik mediaconverter er tussen uit kan laten als ik sn van AVM ONT doorgeef?

 

De 5530 heeft het profiel van T-Mobile al ingeladen en ik hoef niets aan te passen. 

 

 

Ho, voordat je verder gaat, had jij twee SFP modules in de doos van AVM zitten, dus een AON media converter en een G-pon ONT, daar zit namelijk wezenlijk verschil in en je gaf niet echt antwoord op de vraag die er over gesteld werd.

Dat de 5530 alle 3 de verbindingen aan kan werkt alleen als je de goede SFP er in hebt.

Hallo Jaap,

 

beide verbindingen kan hij aan zoals op de doos staat, zie foto. 


 

Reputatie 7
Badge +15

@jiepiewie 

In principe alle routers met VLAN ondersteuning zijn geschikt, zelf kijk je naar welke features je wilt zoals WiFi 6 bijvoorbeeld en de prijsklasse.

Reputatie 3

@SAM_024 de 5530 heeft inderdaad een sfp poort. Daar kan een MC of ont ONT module in. Zo te zien wordt deze niet standaard meegeleverd. Was dat bij jou wel? 

Oh, als je deze via sfp configureert, dan dien je vlan 300 op de sfp interface te configureren in plaats van de wan interface. 

Hoi Jaap, deze wordt meegeleverd en alleen ont van AVM kan gebruikt worden. Het klopt dus dat ik mediaconverter er tussen uit kan laten als ik sn van AVM ONT doorgeef?

 

De 5530 heeft het profiel van T-Mobile al ingeladen en ik hoef niets aan te passen. 

 

 

Ho, voordat je verder gaat, had jij twee SFP modules in de doos van AVM zitten, dus een AON media converter en een G-pon ONT, daar zit namelijk wezenlijk verschil in en je gaf niet echt antwoord op de vraag die er over gesteld werd.

Dat de 5530 alle 3 de verbindingen aan kan werkt alleen als je de goede SFP er in hebt.

Hallo Jaap,

 

beide verbindingen kan hij aan zoals op de doos staat, zie foto. 


 

Na AVM gecontacteerd te hebben geven ze aan dat ik een aparte GPON module moet aanschaffen.  Dat zal ik dan ook doen via https://fritzshop.nl/glasvezel/1197-fritzsfp-gpon.html

Reputatie 2

Binnenkort hoop ik een T-mobile glasverbinding (via open dutch fiber) te krijgen. Graag zou ik die direct op de SFP poort van mijn (zyxel) switch aansluiten. Nu zag ik bij fs.com een SFP ONU (https://www.fs.com/products/133619.html) waarvan de inloggegevens via ssh in te stellen zijn (zie Q&A on FS Box) . ALs ik daar het serienr van de Huawei ONT inzet, zou dat moeten werken toch?

Iets meer informatie over de vereisten van de ONU/ONT zou zoals hierboven aangegeven wel prettig zijn.

 

Dat gaat zeker werken, blijkt uit mijn onderzoek en resultaat tot dusver.

Wanneer je gebruik maakt van een glasvezel verbinding van KPN, daarover T-Mobile internet geleverd krijgt in combinatie met een Unifi Dreammachine Pro, wat voor SFP met GPON werkt er dan om direct glasvezel aan te sluiten op de Dreammachine? 

Wanneer ik de informatie bovenaan het topic lees, is een SFP benodigd welke ook GPON is. Een gewone SFP conform de gevraagde specificaties heb ik reeds geprobeerd, maar daarvan geeft T-Mobile aan dat dit niet het juiste apparaat is. 

 

Heeft iemand het werkend met de Unifi UF-Instant wellicht?

https://store.ui.com/collections/operator-ufiber/products/uf-instant  

 

Alvast bedankt!

Reputatie 4

ikzelf heb glasvezel i.c.m T-Mobile Thuis met de Huawei HG659. Wat zijn goede aanbevelingen qua modem/router om deze te vervangen? 

 De ASUS RT-AX86U dual-band WiFi 6 gaming-router of de ASUS TUF Gaming AX5400 router.

Reputatie 1

Binnenkort hoop ik een T-mobile glasverbinding (via open dutch fiber) te krijgen. Graag zou ik die direct op de SFP poort van mijn (zyxel) switch aansluiten. Nu zag ik bij fs.com een SFP ONU (https://www.fs.com/products/133619.html) waarvan de inloggegevens via ssh in te stellen zijn (zie Q&A on FS Box) . ALs ik daar het serienr van de Huawei ONT inzet, zou dat moeten werken toch?

Iets meer informatie over de vereisten van de ONU/ONT zou zoals hierboven aangegeven wel prettig zijn.

 

Dat gaat zeker werken, blijkt uit mijn onderzoek en resultaat tot dusver.

Heb je deze SFP-module ondertussen draaiend? Ben aan het kijken naar oplossing voor in mijn UDM SE met SFP(+) poort.

Ik zou graag een ‘normale’ x86 firewall willen gebruiken, bijvoorbeeld  op basis van pFsense of OPNsense. Heeft iemand daar ervaring mee icm t-mobile glasvezel?

Ik heb nu een (brakke) zyxel met mediaconverter.

Reputatie 1

Ik draai al 2 jaar mijn netwerk volledig via Unifi producten. Mijn glasvezel zit met SFP module direct aangesloten op mijn switch en die vervolgens met utp naar usg router. 
 

nu kon ik eindelijk van 50mbs naar 1000mbs via de kpn lijn. Nu lees ik allemaal dingen over een ONT. Ik heb een glasvezelkastje en een zwarte media converter in de meterkast. Nu begreep ik dat ik tijdelijk de t-mobile modem aan moet sluiten om de snelheidsupgrade door te voeren. Dit wil ik best proberen maar ik wil niet onbedoeld geforceerd worden in een upgrade in de modem bij het aansluiten waarna ik mijn oude setup niet meer kan gebruiken. 
 

iemand hier ervaring mee of tips? 
mijn setup draait super lekker momenteel en kan niet dagen offline zijn in verband met werk. 
 

thanks,

 

nick 

 

Reputatie 1

@Jari2017

Wanneer je een storing hebt dan vraagt de klantenservice je altijd het T-Mobile modem aan te sluiten om de verbinding te meten dus het T-Mobile modem tijdelijk terug plaatsen zal niks veranderen aan je verbinding.

Bij AON is er geen sprake van een ONT (GPON).

Ok dus resume:

Stap 1: Glasvezelkabel terug in mediaconverter.

Stap 2: UTP van mediaconverter naar Huawei modem van T-mobile

Stap 3: UTP van modem naar laptop/pc

Stap 4: Verbinding testen of deze naar 1gbps gaat (zou automatisch geupgrade moeten worden bij aanslutien)

Stap 5: Glasvezel weer terug in eigen apparatuur

Stap 6: Nu zou snelheid moeten werken op Unifi netwerk

 

heb ik het zo goed samengevat?

Leuk dat T-mobile dit doet, maar waarom zou je dan niet zoiets simpels als een eigen router ondersteunen vanuit jullie geleverde hardware. Laat de Zyxel modemrouters die jullie leveren gewoon in bridge mode gezet kunnen worden door de klant of eventueel door jullie als ISP. Hopelijk gaan jullie dat in de toekomst alsnog doen aangezien jullie ook deze stap hebben gemaakt om met je eigen modem te werken.

Goed dat het gebruik van een eigen modem nu officieel ondersteund wordt!

Nu hopen dat AVM mee leest en de eindgebruiker in de toekomst VLANs laat instellen 🤞🏼

Je kan bij AVM gewoon het Vlan nummer instellen, is ff zoeken in het menu. Kiezen voor andere provider ( dus niet één uit de lijst ) Vlan 300 instellen voor de rest eigenlijk niets, dus geen WW etc.  en klaar is klara. Zelf hier gedaan en werkt …..

Suc6 met zoeken ..staat onder “verbindingsinstellingen wijzigen”  VLAN ID 300 invullen meer niet !!!

Reputatie 1

Vandaag mijn tp-link MC220L gigabit ethernet Media Converter binnen gekregen. Ik gebruik de ONT van de draytek router.

Nu op zoek naar een nieuwe router en zat te denken aan de Asus Rapture GT-AX11000 en daar kan je volgens mij netjes de vlan op 300 (internet VID) instellen.

https://www.asus.com/us/support/FAQ/1034366/

Heeft iemand hier al ervaring mee.

 

Leuk dat T-mobile dit doet, maar waarom zou je dan niet zoiets simpels als een eigen router ondersteunen vanuit jullie geleverde hardware. Laat de Zyxel modemrouters die jullie leveren gewoon in bridge mode gezet kunnen worden door de klant of eventueel door jullie als ISP.

 

Bridgemodus is op glasvezel eigenlijk niet echt noodzakelijk. Een groot aantal routers die mensen zelf willen gebruiken bevat VLAN ondersteuning en kan hierdoor als vervanger van de Zyxel worden gebruikt.

 

Hopelijk gaan jullie dat in de toekomst alsnog doen aangezien jullie ook deze stap hebben gemaakt om met je eigen modem te werken.

De stap waar je op doelt is geen keus van T-Mobile maar een wettelijke verplichting waaraan ze moeten voldoen. Het liefst heeft een provider dat de consument apparatuur van de provider gebruikt om op die manier de ondersteuning zo goed en eenvoudig mogelijk te maken (en houden).

Nu maar hopen dat T-Mobile op termijn komt met een dienst zoals KPN deze aanbied, ook wel… een ander (betere) modem/router met meer mogelijkheden (zoals Bridge), betere Wi-Fi tegen een meerprijs. Zodat de consument zonder zelf iets aan te hoeven schaffen gebruik kan maken van meer functionaliteiten.

 

Ja ik weet dat het een verplichting is maar toch zoals je zelf al aangeeft zou je als bedrijf ook verder kunnen kijken en niet alleen maar doen wat je wettelijk verplicht bent te doen. Aangezien ze net een nieuwe T54 aan het uitleveren zijn zou het mooi zijn dat ze het hierin al meenemen maar ik verwacht dat het pas in een volgende versie zal zijn, als ik het artikel omtrent de nieuwe hardware goed had gelezen.

Ja ik weet dat het een verplichting is maar toch zoals je zelf al aangeeft zou je als bedrijf ook verder kunnen kijken en niet alleen maar doen wat je wettelijk verplicht bent te doen. Aangezien ze net een nieuwe T54 aan het uitleveren zijn zou het mooi zijn dat ze het hierin al meenemen maar ik verwacht dat het pas in een volgende versie zal zijn, als ik het artikel omtrent de nieuwe hardware goed had gelezen.

Precies zoals @Doornekamp33 hier ook al aangeeft, je kunt ook gewoon je eigen modem kopen en direct aansluiten. Het enige wat deze hoeft te hebben is VLAN ondersteuning.

Wat mij betreft hoeft bridgemodus niet zo en als het dan toch komt mag het wat mij betreft in een ander merk/type modem die de consument tegen een meerprijs kan huren.

 

het is bij de kabelboer die bridge aanbied eigenlijk bijna onmogelijk om een eigen modem aan te sluiten, en die hebben om de wetgeving te proberen tegen te houden de bridge functie er ingezet.

Ik meen mij te herinneren dat met de komst van de Technicolor en Cisco EPC392x modems er de mogelijkheid was om deze in bridgemodus te zetten. In UPC gebied kon dit sowieso al sinds medio 2010/2011.

@Gerrit078 Klopt, en de EU wetgeving zat ook rond die tijd in de pijpleiding, heeft alleen heel lang geduurd voordat het hier in NL er ook door was.

Reputatie 1

Enig idee welke SFP+ module ik kan gebruiken om het witte kastje te vervangen (gpon ont) in een UDM-PRO?

Ben hier ook wel benieuwd naar, ik weet dat er een SFP module van UFiber is die met GPON zou moeten werken...maar de stappen daarna blijven mij vaag.

Reageer