Eigen modem: wat zijn de vereisten?

Eigen modem: wat zijn de vereisten?
Reputatie 7
Badge +16

Odido stelt vanaf 27 januari 2022 iedereen in staat om een eigen modem aan te kunnen sluiten. Ook de Media Converter en ONT vallen onder deze bepaling. Het staat een ieder vrij om deze apparaten zelf te kopen en aan te sluiten op het thuisnetwerk. In dit artikel laten we je zien wat de voorwaarden en vereisten zijn. Zo ben je precies op de hoogte van wat je kunt verwachten!

 

Verbindingsinstellingen Internet bij gebruik eigen modem

Om internet te gebruiken met je eigen modem, dien je meestal het modem hiervoor in te stellen. Sommige modems hebben een configuratie voor Odido Internet al in het modem voorgeprogrammeerd staan. Zorg dat je altijd de laatste firmware op je modem hebt, zodat je ook de juiste instellingen hebt. Mocht deze optie niet op jouw modem zitten, dan kan je met onderstaande instellingen het modem configureren.

 

Instellingen modem

De instellingen voor (V)VDSL werken voor vrijwel alle DSL-verbindingen die Odido aanbiedt. Werkt dit niet, probeer dan de instellingen voor ADSL. Voor glasvezelaansluitingen (Fiber via WAN/SFP) dien je het modem achter de zwarte Media Converter of witte Media Converter (ONT) aan te sluiten. Heb je momenteel een Draytek modem, dan dien je ook zelf voor een Media Converter te zorgen of een modem met glasvezelaansluiting te gebruiken. De instellingen voor het gebruik van een eigen Media Converter of ONT zie je verderop in dit artikel.
 

 

 

Specificaties DSL modem

Wanneer je verbindt met het DSL netwerk, hebben we aanvullende eisen aan het modem. Je modem moet afhankelijk van de gebruikte techniek het volgende ondersteunen. Hou hier rekening mee bij de keuze van je modem:

Modulatie
PTM over ADSL, G.dmt, G.Lite, TI.413, ADSL2, Annex L, ADSL2+, Annex M, VDSL2

VDSL Profielen
8a, 8b, 8c, 8d, 12a, 12b, 17a, 35b, US0

 

VDSL2_POTS = (Vectored VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T G.993.5 (VVDSL2)
  • ITU-T G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control)
  • SRA, (Seamless Rate Adaption)
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2.
  • UPBO ITU-T G.993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off)
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G.994.1 Handshake protocol
  • Long Reach VDSL2: ITU-T G.993.5/Annex B & G.993.2/Annex D

VDSL2_POTS = (VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T- G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control)
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2.
  • UPBO ITU-T G993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off)
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G994.1 Handshake protocol

ADSL2+_POTS = (ADSL2+)

  • ITU-T G.992.5 Annex A & Annex M
  • DLM (Dynamic Line Managementen) en (interleaved Forward Error Control)

 

 

Eigen Media Converter aansluiten

Om een eigen Media Converter te gebruiken (dit kan alleen bij een PtP verbinding op zowel het WBA-netwerk als ons eigen netwerk) dien je de volgende instellingen te gebruiken. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Specificaties

  • Bidi optic LR (20KM)
  • TX 1310 nm, -3 ~ -9 dBm
  • RX -3 ~ -22 dBm
  • Class 1 laser product
  • Single mode Fiber (9/125)
  • SP/PC connector of SC/APC connector

Instellingen
Auto Negotiation: On
Duplex mode: Full
Flow control: Disabled
F/O mode: Auto


Alternatieve setting
Auto Negotiation: Off
Manual TP speed: 1000M
Duplex mode: Full
Flow control: Disabled
F/O mode: Auto

 

Eigen ONT (Optical Network Terminal) aansluiten 

Om een eigen ONT te gebruiken, dien je een ONT te nemen die geschikt is voor het gebruik op je netwerk. We raden het gebruik van een eigen ONT af, omdat we bij het omwisselen enkele dagen nodig kunnen hebben om de door ons geleverde ONT weer te registreren. Als je begrijpt wat de risico’s hiervan zijn, kan je via onze klantenservice een verzoek indienen om je eigen ONT te registreren. Binnen enkele dagen zal de T-Mobile ONT de verbinding verliezen. Vanaf dat moment kan je je eigen ONT aansluiten. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Op een KPN WBA glasvezelverbinding is een eigen ONT alleen mogelijk wanneer je met XGSPON verbonden bent. Mogelijk moet je lijn gemigreerd worden voordat je een eigen XGSPON ONT kan aansluiten.

Op ons eigen netwerk (GPON) kan je een GPON ONT gebruiken. Voor de XGSPON is dit voor nu nog niet mogelijk. We zijn er mee bezig om dit zo snel mogelijk ook mogelijk te maken. 

 

VoIP (Vast Bellen)

  • SIP Username: Kan klant vinden in My Odido 

  • SIP Password: Dit moet klant zelf instellen in My Odido

  • SIP Proxy Server Address: voip.t-mobilethuis.nl 

  • Primair compressie type: G.711a 

  • Secundair compressie type: G.722 

  • Tertiair compressie type: G.711u 

  • Bediening van spreek volume: Middle 

  • Luister volume regelaar: Middle 

  • G.168 (Echo-annulering): inschakelen 

  • RTP Start – eind poort:  40000 – 40018 

  • DTMF-modus: PCM 

  • Transport Type: UDP 

  • SIP DSCP Markeringinstelling: 46 

  • RTP DSCP Markeringinstelling: 46 

  • Vervaltermijn van SIP-registratie: 3600 seconden 

  • Mislukte timer voor opnieuw proberen van SIP-registratie: 1800 

  • Sessie verloopt (SE): 900 

  • Min-SE : 600 

 

 

IPTV (tv-kijken)

Om TV te gebruiken in combinatie met je eigen modem, moet je afhankelijk van je verbindingstype je modem configureren. Als je op DSL verbinding maakt, of wanneer je tv kijkt via “Interactieve TV” dien je onderstaande
configuratie op je modem te maken. Als je tv kijkt met Odido TV op glasvezel, heb je deze instellingen niet nodig. Het verschil zie je in het menu van je TV pakket. Let vooral op de positie van het Odido logo (bovenaan of beneden):


 

 

 

 

Mocht je op zoek zijn naar de meest gestelde vragen omtrent eigen modem support, neem dan een kijkje in ons handige artikel: Eigen modem: veelgestelde vragen | Odido community

 

 

 

Gebruik je thuis een Edgerouter? Neem dan snel een kijkje in het handige topic van @TechRacing93How-to Edgerouter IPTV + Internet | Odido Community


193 reacties

Reputatie 6
Badge

Binnenkort hoop ik een T-mobile glasverbinding (via open dutch fiber) te krijgen. Graag zou ik die direct op de SFP poort van mijn (zyxel) switch aansluiten. Nu zag ik bij fs.com een SFP ONU (https://www.fs.com/products/133619.html) waarvan de inloggegevens via ssh in te stellen zijn (zie Q&A on FS Box) . ALs ik daar het serienr van de Huawei ONT inzet, zou dat moeten werken toch?

Iets meer informatie over de vereisten van de ONU/ONT zou zoals hierboven aangegeven wel prettig zijn.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @louisL 

Hier is dat wel gelukt zo met de Fiber rechtstreeks in de Fritzbox 5530, dus dat zou kunnen zonder de Huawei ONT.

Reputatie 6
Badge

Hallo @louisL 

Hier is dat wel gelukt zo met de Fiber rechtstreeks in de Fritzbox 5530, dus dat zou kunnen zonder de Huawei ONT.


dank je, dat is goed om te horen! Is het voldoende om het serienr aan te passen naar dat van de Huawei? Zoja dan wordt die SFP ONU wel erg aantrekkelijk omdat je dan T-mobile niet nodig hebt om in hun systeem de nieuwe ONU te registreren.

Reputatie 7
Badge +15

@louisL

Heb er zelf geen ervaring mee maar zoals je in de link kan lezen, is de Fritzbox rechtstreeks aangesloten door de monteur met het serienummer van de Huawei, dit werkte meteen. De Huawei is verder niet aangesloten.

Reputatie 2

Redenen waarom de T-Mobile GPON NTU van Huawei niet in mijn huis is gewenst :

 

Architectuurprincipes

a) apparaten in mijn huis en netwerk staan onder mijn controle
b) apparaten in mijn huis en netwerk worden niet op afstand beheerd door een 3e partij
c) apparaten in mijn huis voldoen aan geldende "Best-Practice" adviezen
d) veiligheidsadviezen, van o.a. MIVD/AIVD/Overheid/CISA, worden meegewogen e) software is onderhevig aan update-managent en is van een actuele versie (n-1)
f) netwerkcomponenten zijn onderhevig aan wijzigingsbeheer
g) apparatuur moet voldoen aan geldende nationale wet- en regelgeving
h) apparatuur moet actuele technieken ondersteunen en passen binnen het huidige netwerk ontwerp
i) ecologische footprint, apparatuur moet maatregelen voor stroombesparing bevatten

 

Toetsing

a) Niet-OK, Huawei GPON, bevat software onder beheer van T-Mobile
b) Niet-OK, Huawei GPON configuratie kan door T-Mobile op afstand worden aangepast zonder tussenkomst of informatie aan de klant.
c) Niet-OK, best-practice netwerk ontwerp bepaald het Netwerk-Terminatie (NTU) punt in huis, daarop moet beheer en beveiliging van het internetverkeer te kunnen worden toegepast. Bij gebleken misbruik moet de eigenaar van het pand in staat zijn in te grijpen.
d) Niet-OK, geldende veiligheid adviezen worden niet afdoende nageleefd op het moment dat er aan de klant actieve Huawei apparatuur als voordeur (NTU) oplossing wordt geleverd.
e) Niet-OK, software versie van het Huawei GPON kan niet worden ge-update door de klant.
f) Niet-OK, wijzigingen kunnen zonder de klant te informeren worden toegepast
g) Niet-OK, wetgeving van de ACM bepaalt dat een passieve verbinding geleverd behoort te worden. Bij het gebruik van een actief component, Huawei GPON met IP adres, wordt niet voldaan aan deze bepaling.
h) Niet-OK, de Huawei GPON is ondertussen al in ruime mate verouderd (ontwerp en productie 2019).
i) Niet-OK, PoE wordt niet ondersteund, verbruik optimalisatie mogelijkheden zijn verder niet aanwezig, extra stopcontact en adapter is weer eens benodigd terwijl PoE zou kunnen volstaan.

 

Gegeven de bovenstaande argumenten ben ik voornemens het Huawei GPON apparaat te vervangen
door een eigen beheerd apparaat.

 

Huidige situatie :

Huawei GPON > OPNSense router/firewall > 10Gbit meerdere VLAN's

 

Beoogde oplossing :

Optie1)
Een eigen GPON kastje
Optie2)
Een eigen SPF+ in een USB-C Thunderbolt SPF+ adapter aan de firewall/router (OPNSense)

 

Mijn vragen :

Vraag 1)
Zullen de onderstaande opties, bij voorkeur bevestigd door T-Mobile, als GPON NTU vervanger naar behoren werken ?

Optie 1a) GPON bridge NTU, vergelijkbaar kastje als Huawei GPON NTU

KPN GPON van Nokia,
G-010G-Q GPON ONT indoor 1GE SC/APC
https://www.kpnwebshop.com/g-010g-q-gpon-ont-indoor-1ge-scapc2/2?origin=913

Optie 1b) GPON bridge NTU, vergelijkbaar kastje als Huawei GPON NTU

Ubiquiti GPON met PoE
UFiber Loco
https://store.ui.com/collections/operator-ufiber/products/ufiber-loco

Optie 2a) SFP+ modules, voor directe netwerkkoppeling :

Ubiquiti SFP+ Module GPON.
Geschikt voor plaatsing direct in een switch of router/firewall.
https://store.ui.com/collections/operator-ufiber/products/uf-instant

 

Optie 2b) SFP+ modules, voor directe netwerkkoppeling :

Universele GPON SFP+ module
https://www.fs.com/de-en/products/133619.html

Vraag 2)
Wat is de exacte procedure voor het vervangen van de NTU/GPON.
De algemene beschrijving is mij duidelijk, maar niet specifiek genoeg.
Waar kan ik mijn schriftelijke verzoek indienen voor het plannen van de gewenste wijziging.
Wanneer krijg ik er daarna bericht over, en wanneer voeren jullie de wijziging uit.
Welke informatie heeft T-Mobile van de klant nodig voor het vervangen van de GPON NTU.

  

Reputatie 2

Ik ben het nu zo spuugzat, dat ik al contact heb opgenomen met de ACM om een klacht in te dienen, met links naar verschillende fora waarop ik de (gebrek) aan voortgang post, en de reacties van T-mobile zelf.

T-mobile houd mij gewoon aan het lijntje, en houd zich dus niet aan de wet.

 

Is T-Mobile uiteindelijk de afspraken nagekomen, uitgezonderd de planning ? 

Reputatie 6
Badge

 

Mijn vragen :

Vraag 1)

Optie 1a) GPON bridge NTU, vergelijkbaar kastje als Huawei GPON NTU

KPN GPON van Nokia,
G-010G-Q GPON ONT indoor 1GE SC/APC
https://www.kpnwebshop.com/g-010g-q-gpon-ont-indoor-1ge-scapc2/2?origin=913

Optie 1b) GPON bridge NTU, vergelijkbaar kastje als Huawei GPON NTU

Ubiquiti GPON met PoE
UFiber Loco
https://store.ui.com/collections/operator-ufiber/products/ufiber-loco

Optie 2a) SFP+ modules, voor directe netwerkkoppeling :

Ubiquiti SFP+ Module GPON.
Geschikt voor plaatsing direct in een switch of router/firewall.
https://store.ui.com/collections/operator-ufiber/products/uf-instant

 

Optie 2b) SFP+ modules, voor directe netwerkkoppeling :

Universele GPON SFP+ module
https://www.fs.com/de-en/products/133619.html

Vraag 2)
Wat is de exacte procedure voor het vervangen van de NTU/GPON.
 

Of optie 1a of 1b werken weet ik niet, maar optie 1a wordt volgens de datasheet gemanaged m.b.v een centraal management systeem: “The Nokia 7368 ISAM ONT G-010G-Q is designed to take advantage of the Nokia award-winning management platforms, including the Nokia 5520 Access Management System (AMS) platform.”   Hoe wil je daarop je software upgrades managen? Je krijgt daar waarschijnlijk niet eens de toegang toe. Deze optie biedt (net als de Huawei) geen POE

Optie 1b lijkt vooral bedoeld voor gebruik in combinatie met een Ubiquiti OLT (zie https://github.com/Unifi-Tools/UFiber.Configurator) dat wekt niet veel vertrouwen. Verder support die alleen passive 24V POE, dus geen 802.af of at Dat betekent dat je die alleen kunt voeden met ubiquiti  apparatuur die ook 24v passive support of bijv Mikrotik (zoals de CRS328).

Mocht je dus 802af/at willen, koop dan een 48V → 12v poe adapter bij Aliexpress of zo (bijv https://www.aliexpress.com/item/1005001309240177.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.21ef1802K2XFB0). Dat zou overigens ook met de Huawei moeten werken.

Optie 2a is nog erger dan optie 1b volgens dezelfde link: ALLEEN in combinatie met een UBI OLT, dat is zeker een no-no

Optie 2b lijkt een mogelijke optie (zie ook hieronder), maar ik denk niet dat iemand die al heeft geprobeerd. Maar ook hier: software upgrades lijken niet mogelijk (maar ik geloof niet dat er SFP modules zijn waar je upgrades kunt doen.

Voor vraag2: het lijkt erop dat je T-mobile alleen je serienummer van de ONU hoeft door te geven. Maar bij sommige (veel?) ONUs (zoals je fs.com optie 2.b) kun je het serienummer wijzigen (net zoals de Fritzbox dat kan met bijbehorende GPON SFP) zodat je T-mobile niet nodig hebt en altijd makkelijk terug kan naar de Huawei.

Je optie van een USB-C/Thunderbolt adapter lijkt me wel erg duur. Een simpele switch met SFP (bijv Zyxel Gs1900-10hp maar er zijn er wel meer, dit is wat ik toevallig in de meterkast heb staan) is een stuk goedkoper en meer flexibel.

Afhankelijk van hoe je 10G netwerk is uitgevoerd (koper/glas?) zou je ook een sfp in een kleine 10G switch (Mikrotik CRS305 ?) kunnen stoppen en met 10G naar je backbone gaan.

Je veilgheidsoverwegingen gelden veel meer voor de router/firewall (die je terecht al wilt vervangen door Opnsense) dan voor de ONU. Het grootste risico is de mogelijkheid dat T-mobile in je router (de Zyxel) kan inloggen en daarvandaan je hele netwerk in kan. Met je Opnsense ben je dat risico kwijt  (tenzij je daar VLAN100 configureert).

 

 

 

Op vraag 2,

Om een eigen ONT te gebruiken, dien je een ONT te nemen die geschikt is voor het gebruik op je netwerk. We raden het gebruik van een eigen ONT af, omdat we bij het omwisselen enkele dagen nodig kunnen hebben om de door ons geleverde ONT weer te registreren. Als je begrijpt wat de risico’s hiervan zijn, kan je via onze klantenservice een verzoek indienen om je eigen ONT te registreren. Binnen enkele dagen zal de T-Mobile ONT de verbinding verliezen. Vanaf dat moment kan je je eigen ONT aansluiten. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Op een KPN WBA glasvezelverbinding is een eigen ONT alleen mogelijk wanneer je met XGSPON verbonden bent. Mogelijk moet je lijn gemigreerd worden voordat je een eigen XGSPON ONT kan aansluiten.

Op ons eigen netwerk (GPON of XGSPON) kan je, afhankelijk van de verbinding, een GPON ONT gebruiken of een XGSPON ONT gebruiken.

Reputatie 2

Binnenkort hoop ik een T-mobile glasverbinding (via open dutch fiber) te krijgen. Graag zou ik die direct op de SFP poort van mijn (zyxel) switch aansluiten. Nu zag ik bij fs.com een SFP ONU (https://www.fs.com/products/133619.html) waarvan de inloggegevens via ssh in te stellen zijn (zie Q&A on FS Box) . ALs ik daar het serienr van de Huawei ONT inzet, zou dat moeten werken toch?

Iets meer informatie over de vereisten van de ONU/ONT zou zoals hierboven aangegeven wel prettig zijn.

 

Dat gaat zeker werken, blijkt uit mijn onderzoek en resultaat tot dusver.

Reputatie 1

Binnenkort hoop ik een T-mobile glasverbinding (via open dutch fiber) te krijgen. Graag zou ik die direct op de SFP poort van mijn (zyxel) switch aansluiten. Nu zag ik bij fs.com een SFP ONU (https://www.fs.com/products/133619.html) waarvan de inloggegevens via ssh in te stellen zijn (zie Q&A on FS Box) . ALs ik daar het serienr van de Huawei ONT inzet, zou dat moeten werken toch?

Iets meer informatie over de vereisten van de ONU/ONT zou zoals hierboven aangegeven wel prettig zijn.

 

Dat gaat zeker werken, blijkt uit mijn onderzoek en resultaat tot dusver.

Heb je deze SFP-module ondertussen draaiend? Ben aan het kijken naar oplossing voor in mijn UDM SE met SFP(+) poort.

Reputatie 2

Ik maak al langer gebruik van een FritzBox7490 met het T-Mobile profiel wat echt super werkt en nooit problemen geeft maar nu wordt het toch tijd om er een firewall aan te gaan koppelen en het e.e.a. dicht te gaan zetten.

Ik zit zelf te denken om een firewall op basis van OPNSense of PFSense te gaan draaien maar voordat ik zo iets ga doen zou ik graag willen weten of er meer mensen hier op deze manier hun netwerk beveiligd hebben en wat de ervaringen en do en don’ts zijn?

Kan niet zonder de Fritzbox denk ik want heb DSL dus je moet iets hebben wat het omzet dan lijkt me?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @ThomasDral, mooi om te lezen dat die setup erg goed werkt; ik kan de ervaring die je omschrijft niet delen omdat ik zelf een andere setup gebruik, maar ik weet zeker dat één van onze users hier ervaring mee heeft. Ik tag eventjes brutaal een aantal deskundige toppers zodat je spoedig geholpen kunt worden met hun advies - indien zij dat hebben natuurlijk! 😄

@Hidden.nld, @Gerrit078 en @Pieter_B Volgens mij heb ik jullie weleens ervaringen zien delen met betrekking tot het gebruik van een Fritz + PFSense, klopt dat? Zo ja, zouden jullie kunnen assisteren, alsjeblieft? Thanks alvast!

Reputatie 7
Badge +3

@ThomasDral & @Jason 

Zelf draai ik al geruime tijd pfsense op een dual core uATX bordje met een 4 port Intel NIC, dus op zich is het goed te doen.

Ik heb glasvezel, waarbij vanuit de media converter een UTP loopt naar de NIC.

Met DSL heb je i.d.d. nog een DSL conversie nodig, maar daar wil je de Fritz voor in gaan zetten. Op zich geen probleem om pfsense achter een bestaand modem te plaatsen.

Een recente intro over pfsense van NetworkChuck is denk ik wel een opstapje om te beginnen.

 

Een andere is Laurence Systems YT, ook veel basic maar ook soms wat ‘deep dive’ pfsense

Bovenstaande YT is ongeveer mijn setup op dit moment.

Reputatie 7
Badge +16

Hartstikke bedankt voor je snelle hulp @Pieter_B, wordt enorm gewaardeerd! Handig ook die links naar video’s; dat is toch altijd net iets makkelijker te volgen dan een lap tekst - waar ook niets mis mee is natuurlijk.

Reputatie 7

DSL is voor mij al even geleden. Maar ik had succesvol een pfsense netwerk aangemaakt met 2 ADSL 2+ modems en 2 Ziggo modems in bridgemode op een pfsense router met 14 interne netwerken en dat werkte perfect eigenlijk. 100% uptime in 4 jaar Je kan natuurlijk ook een VDSL netwerkkaart gebruiken.

Reputatie 7
Badge +16

Thanks voor je snelle reactie @Hidden.nld! 😄👍

Reputatie 6
Badge

Kan niet zonder de Fritzbox denk ik want heb DSL dus je moet iets hebben wat het omzet dan lijkt me?

Je idee van xxsense is prima. Zie aangehaalde videos.

De Fritzbox is niet erg open, het is een consumenten router. Eigenlijk wil je een modem in bridge mode (zonder routing en NAT)zodat je  PPPOE op de firewall kunt afhandelen: dan heb je alle controle over je ip-verkeer. Ik neem aan dat je een enkele lijn hebt (geen bonding)? In dat geval zou je kunnen kijken naar  Draytek  vigor (vroeger was de Vigor 130 de golden standaard). Het lijkt dat de Vigor 167 de vervanger is. Ook andere Vigor modellen kunnen in bridge mode (kijk bijv voor een Vigor 2864 op marktplaats of zo

Ik zelf gebruik op mijn DSL (andere provider, maar dat maakt niet uit) een  modem module in een sfp(+) poort op de switch: een proscend 180T

Reputatie 2

Dank voor de snelle reacties, hier ga ik eens in duiken. De FritzBox kan dan wel niet in Bride Modus maar daar weet ik wel een oplossing voor of een work-arround evt met een DynDNS oplossing om bij de firewall te kunnen, dus dat gaat goed komen. 

Reputatie 2

Kan niet zonder de Fritzbox denk ik want heb DSL dus je moet iets hebben wat het omzet dan lijkt me?

Je idee van xxsense is prima. Zie aangehaalde videos.

De Fritzbox is niet erg open, het is een consumenten router. Eigenlijk wil je een modem in bridge mode (zonder routing en NAT)zodat je  PPPOE op de firewall kunt afhandelen: dan heb je alle controle over je ip-verkeer. Ik neem aan dat je een enkele lijn hebt (geen bonding)? In dat geval zou je kunnen kijken naar  Draytek  vigor (vroeger was de Vigor 130 de golden standaard). Het lijkt dat de Vigor 167 de vervanger is. Ook andere Vigor modellen kunnen in bridge mode (kijk bijv voor een Vigor 2864 op marktplaats of zo

Ik zelf gebruik op mijn DSL (andere provider, maar dat maakt niet uit) een  modem module in een sfp(+) poort op de switch: een proscend 180T

Dankjewel daar ga ik zeker eens naar kijken dan, bridge is idd veel beter dan heb je je ext ip op je WAN i.p.v het eeuwige gedoe met NAT achter NAT geneuzel en troubleshooting.

 

Ik heb een enkele lijn, gewoon een simpele T-Mobile Thuis lijn niks speciaals

Reputatie 6
Badge

Dank voor de snelle reacties, hier ga ik eens in duiken. De FritzBox kan dan wel niet in Bride Modus maar daar weet ik wel een oplossing voor of een work-arround evt met een DynDNS oplossing om bij de firewall te kunnen, dus dat gaat goed komen. 

Ik snap niet wat je wilt bereiken met DynDNS. Je kunt je externe IP altijd bereiken, DynDNS geeft je een fully qualified domain name. Maar dat adres blijft op de Fritzbox.
Het grootste probleem daarmee is dat je port-forwarding nog steeds op de Fritzbox moet doen.

En als je  de Fritz blijft gebruiken: doe GEEN NAT op de xxsense, je wilt geen dubbele NAT, die op de Fritzbox kan niet uit.

T-mobile doet geen IPv6: in dit geval gelukkig want IPv6 routering Fritzbox is een ramp

Reputatie 2

Dank voor de snelle reacties, hier ga ik eens in duiken. De FritzBox kan dan wel niet in Bride Modus maar daar weet ik wel een oplossing voor of een work-arround evt met een DynDNS oplossing om bij de firewall te kunnen, dus dat gaat goed komen. 

Ik snap niet wat je wilt bereiken met DynDNS. Je kunt je externe IP altijd bereiken, DynDNS geeft je een fully qualified domain name. Maar dat adres blijft op de Fritzbox.
Het grootste probleem daarmee is dat je port-forwarding nog steeds op de Fritzbox moet doen.

En als je  de Fritz blijft gebruiken: doe GEEN NAT op de xxsense, je wilt geen dubbele NAT, die op de Fritzbox kan niet uit.

T-mobile doet geen IPv6: in dit geval gelukkig want IPv6 routering Fritzbox is een ramp

Ik heb ooit een config gehad met DynDNS en een firewall achter mijn FritzBox, helaas is de firewall gesneuveld. 

Maar ik zie net in de reacties dat je beter Bridge Modus kunt doen en dan heb je je ext ip op je WAN poort. DynDNS kan dan alleen nog handig zijn voor VPN verbindingen.

Ik ga kijken naar een router met Bridge modus om DSL naar LAN (WAN) om te zetten en dan een xxxSense Firewall erachter om het netwerkverkeer te reguleren etc. 

Reputatie 1

Dank voor de snelle reacties, hier ga ik eens in duiken. De FritzBox kan dan wel niet in Bride Modus maar daar weet ik wel een oplossing voor of een work-arround evt met een DynDNS oplossing om bij de firewall te kunnen, dus dat gaat goed komen. 

Ik snap niet wat je wilt bereiken met DynDNS. Je kunt je externe IP altijd bereiken, DynDNS geeft je een fully qualified domain name. Maar dat adres blijft op de Fritzbox.
Het grootste probleem daarmee is dat je port-forwarding nog steeds op de Fritzbox moet doen.

En als je  de Fritz blijft gebruiken: doe GEEN NAT op de xxsense, je wilt geen dubbele NAT, die op de Fritzbox kan niet uit.

T-mobile doet geen IPv6: in dit geval gelukkig want IPv6 routering Fritzbox is een ramp

Ik heb ooit een config gehad met DynDNS en een firewall achter mijn FritzBox, helaas is de firewall gesneuveld. 

Maar ik zie net in de reacties dat je beter Bridge Modus kunt doen en dan heb je je ext ip op je WAN poort. DynDNS kan dan alleen nog handig zijn voor VPN verbindingen.

Ik ga kijken naar een router met Bridge modus om DSL naar LAN (WAN) om te zetten en dan een xxxSense Firewall erachter om het netwerkverkeer te reguleren etc. 

Heb zelf glasvezel, maar via werk bij verschillende klanten de Zyxel VMG4005-B50A als bridge only modem met een degelijke firewall/router erachter. Werkt goed en ondersteund alle DSL profielen die in NL gebruikt worden door KPN. Weet niet zeker welke profielen T-Mobile gebruikt, maar het modem kan ook VPlus en Bonding aan.

 

Voor de geïnteresseerden die een alternatieve GPON willen gebruiken, de UF-Instant is het serienummer niet van aan te passen, dus is enkel in te zetten als je het serienummer laat registreren bij T-Mobile, wat niet handig is, want duurt lang en bij storing moet je de oude weer registreren, wat ook weer tijd kost. Dus heb die maar geretourneerd.

Bij de UF-Loco en UF-Nano-G kan je het serienummer en MAC-adres van de Huawei ONT kopiëren met https://github.com/Unifi-Tools/UFiber.Configurator, deze werken dan ook op T-Mobile thuis.

 

Hoop dat iemand ervaring heeft met een GPON SFP-module die wel werkt met T-Mobile waarbij het serienummer aangepast kan worden.

Reputatie 6
Badge

 

Heb zelf glasvezel, maar via werk bij verschillende klanten de Zyxel VMG4005-B50A als bridge only modem met een degelijke firewall/router erachter. Werkt goed en ondersteund alle DSL profielen die in NL gebruikt worden door KPN. Weet niet zeker welke profielen T-Mobile gebruikt, maar het modem kan ook VPlus en Bonding aan.

 

Voor de geïnteresseerden die een alternatieve GPON willen gebruiken, de UF-Instant is het serienummer niet van aan te passen, dus is enkel in te zetten als je het serienummer laat registreren bij T-Mobile, wat niet handig is, want duurt lang en bij storing moet je de oude weer registreren, wat ook weer tijd kost. Dus heb die maar geretourneerd.

Bij de UF-Loco en UF-Nano-G kan je het serienummer en MAC-adres van de Huawei ONT kopiëren met https://github.com/Unifi-Tools/UFiber.Configurator, deze werken dan ook op T-Mobile thuis.

 

Hoop dat iemand ervaring heeft met een GPON SFP-module die wel werkt met T-Mobile waarbij het serienummer aangepast kan worden.

In Frankrijk is de fs.com https://www.fs.com/products/133619.html nu zeer geliefd. Serienr kan makkelijk via ssh worden aangepast. Ik heb nog geen glas dus kan het niet testen. Gezien het feit dat het in Frankrijk bij alle providers goed werkt, zou ik zonder meer verwachten dat dit ook voor T-mobile werkt

Reputatie 1

 

Heb zelf glasvezel, maar via werk bij verschillende klanten de Zyxel VMG4005-B50A als bridge only modem met een degelijke firewall/router erachter. Werkt goed en ondersteund alle DSL profielen die in NL gebruikt worden door KPN. Weet niet zeker welke profielen T-Mobile gebruikt, maar het modem kan ook VPlus en Bonding aan.

 

Voor de geïnteresseerden die een alternatieve GPON willen gebruiken, de UF-Instant is het serienummer niet van aan te passen, dus is enkel in te zetten als je het serienummer laat registreren bij T-Mobile, wat niet handig is, want duurt lang en bij storing moet je de oude weer registreren, wat ook weer tijd kost. Dus heb die maar geretourneerd.

Bij de UF-Loco en UF-Nano-G kan je het serienummer en MAC-adres van de Huawei ONT kopiëren met https://github.com/Unifi-Tools/UFiber.Configurator, deze werken dan ook op T-Mobile thuis.

 

Hoop dat iemand ervaring heeft met een GPON SFP-module die wel werkt met T-Mobile waarbij het serienummer aangepast kan worden.

In Frankrijk is de fs.com https://www.fs.com/products/133619.html nu zeer geliefd. Serienr kan makkelijk via ssh worden aangepast. Ik heb nog geen glas dus kan het niet testen. Gezien het feit dat het in Frankrijk bij alle providers goed werkt, zou ik zonder meer verwachten dat dit ook voor T-mobile werkt

Zag die ook eerder voorbij komen. Alleen jammer dat hun magazijn in EU geen voorraad heeft, dus duurt een maand.

 

Heb verder goede ervaringen met fs.com voor de normale SFP modules, dus ben benieuwd.

Reputatie 1

Goedenavond,

Omdat ik al een tijd problemen heb met mijn verbinding en zeer sterke verdenking heb dat mijn modem het probleem vormt wil ik mijn eigen modem aansluiten. Ik heb een Draytek Vigor 2860 hiervoor liggen, maar krijg m niet werkend. Nu weet ik ook niet of ik alle instellingen goed heb staan, de ibformatie van tmobile is nogal summier.

De VPI en VCI zou ik bijvoorbeeld niet moeten invullen, maar kunnen niet leeg blijven in het modem.
De Encapsulation zou op IPOE moeten staan, maar dan heb ik alleen bride en geen routing.
En hoe moet ik de VLAN precies instellen?

Het modem traint wel goed in op de lijn, maar logt niet in op het netwerk op dit moment.

 

Reageer