Eigen modem: wat zijn de vereisten?

Eigen modem: wat zijn de vereisten?
Reputatie 7
Badge +16

Odido stelt vanaf 27 januari 2022 iedereen in staat om een eigen modem aan te kunnen sluiten. Ook de Media Converter en ONT vallen onder deze bepaling. Het staat een ieder vrij om deze apparaten zelf te kopen en aan te sluiten op het thuisnetwerk. In dit artikel laten we je zien wat de voorwaarden en vereisten zijn. Zo ben je precies op de hoogte van wat je kunt verwachten!

 

Verbindingsinstellingen Internet bij gebruik eigen modem

Om internet te gebruiken met je eigen modem, dien je meestal het modem hiervoor in te stellen. Sommige modems hebben een configuratie voor Odido Internet al in het modem voorgeprogrammeerd staan. Zorg dat je altijd de laatste firmware op je modem hebt, zodat je ook de juiste instellingen hebt. Mocht deze optie niet op jouw modem zitten, dan kan je met onderstaande instellingen het modem configureren.

 

Instellingen modem

De instellingen voor (V)VDSL werken voor vrijwel alle DSL-verbindingen die Odido aanbiedt. Werkt dit niet, probeer dan de instellingen voor ADSL. Voor glasvezelaansluitingen (Fiber via WAN/SFP) dien je het modem achter de zwarte Media Converter of witte Media Converter (ONT) aan te sluiten. Heb je momenteel een Draytek modem, dan dien je ook zelf voor een Media Converter te zorgen of een modem met glasvezelaansluiting te gebruiken. De instellingen voor het gebruik van een eigen Media Converter of ONT zie je verderop in dit artikel.
 

 

 

Specificaties DSL modem

Wanneer je verbindt met het DSL netwerk, hebben we aanvullende eisen aan het modem. Je modem moet afhankelijk van de gebruikte techniek het volgende ondersteunen. Hou hier rekening mee bij de keuze van je modem:

Modulatie
PTM over ADSL, G.dmt, G.Lite, TI.413, ADSL2, Annex L, ADSL2+, Annex M, VDSL2

VDSL Profielen
8a, 8b, 8c, 8d, 12a, 12b, 17a, 35b, US0

 

VDSL2_POTS = (Vectored VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T G.993.5 (VVDSL2)
  • ITU-T G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control)
  • SRA, (Seamless Rate Adaption)
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2.
  • UPBO ITU-T G.993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off)
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G.994.1 Handshake protocol
  • Long Reach VDSL2: ITU-T G.993.5/Annex B & G.993.2/Annex D

VDSL2_POTS = (VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T- G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control)
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2.
  • UPBO ITU-T G993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off)
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G994.1 Handshake protocol

ADSL2+_POTS = (ADSL2+)

  • ITU-T G.992.5 Annex A & Annex M
  • DLM (Dynamic Line Managementen) en (interleaved Forward Error Control)

 

 

Eigen Media Converter aansluiten

Om een eigen Media Converter te gebruiken (dit kan alleen bij een PtP verbinding op zowel het WBA-netwerk als ons eigen netwerk) dien je de volgende instellingen te gebruiken. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Specificaties

  • Bidi optic LR (20KM)
  • TX 1310 nm, -3 ~ -9 dBm
  • RX -3 ~ -22 dBm
  • Class 1 laser product
  • Single mode Fiber (9/125)
  • SP/PC connector of SC/APC connector

Instellingen
Auto Negotiation: On
Duplex mode: Full
Flow control: Disabled
F/O mode: Auto


Alternatieve setting
Auto Negotiation: Off
Manual TP speed: 1000M
Duplex mode: Full
Flow control: Disabled
F/O mode: Auto

 

Eigen ONT (Optical Network Terminal) aansluiten 

Om een eigen ONT te gebruiken, dien je een ONT te nemen die geschikt is voor het gebruik op je netwerk. We raden het gebruik van een eigen ONT af, omdat we bij het omwisselen enkele dagen nodig kunnen hebben om de door ons geleverde ONT weer te registreren. Als je begrijpt wat de risico’s hiervan zijn, kan je via onze klantenservice een verzoek indienen om je eigen ONT te registreren. Binnen enkele dagen zal de T-Mobile ONT de verbinding verliezen. Vanaf dat moment kan je je eigen ONT aansluiten. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Op een KPN WBA glasvezelverbinding is een eigen ONT alleen mogelijk wanneer je met XGSPON verbonden bent. Mogelijk moet je lijn gemigreerd worden voordat je een eigen XGSPON ONT kan aansluiten.

Op ons eigen netwerk (GPON) kan je een GPON ONT gebruiken. Voor de XGSPON is dit voor nu nog niet mogelijk. We zijn er mee bezig om dit zo snel mogelijk ook mogelijk te maken. 

 

VoIP (Vast Bellen)

  • SIP Username: Kan klant vinden in My Odido 

  • SIP Password: Dit moet klant zelf instellen in My Odido

  • SIP Proxy Server Address: voip.t-mobilethuis.nl 

  • Primair compressie type: G.711a 

  • Secundair compressie type: G.722 

  • Tertiair compressie type: G.711u 

  • Bediening van spreek volume: Middle 

  • Luister volume regelaar: Middle 

  • G.168 (Echo-annulering): inschakelen 

  • RTP Start – eind poort:  40000 – 40018 

  • DTMF-modus: PCM 

  • Transport Type: UDP 

  • SIP DSCP Markeringinstelling: 46 

  • RTP DSCP Markeringinstelling: 46 

  • Vervaltermijn van SIP-registratie: 3600 seconden 

  • Mislukte timer voor opnieuw proberen van SIP-registratie: 1800 

  • Sessie verloopt (SE): 900 

  • Min-SE : 600 

 

 

IPTV (tv-kijken)

Om TV te gebruiken in combinatie met je eigen modem, moet je afhankelijk van je verbindingstype je modem configureren. Als je op DSL verbinding maakt, of wanneer je tv kijkt via “Interactieve TV” dien je onderstaande
configuratie op je modem te maken. Als je tv kijkt met Odido TV op glasvezel, heb je deze instellingen niet nodig. Het verschil zie je in het menu van je TV pakket. Let vooral op de positie van het Odido logo (bovenaan of beneden):


 

 

 

 

Mocht je op zoek zijn naar de meest gestelde vragen omtrent eigen modem support, neem dan een kijkje in ons handige artikel: Eigen modem: veelgestelde vragen | Odido community

 

 

 

Gebruik je thuis een Edgerouter? Neem dan snel een kijkje in het handige topic van @TechRacing93How-to Edgerouter IPTV + Internet | Odido Community


193 reacties

Reputatie 1

Goedenavond,

Omdat ik al een tijd problemen heb met mijn verbinding en zeer sterke verdenking heb dat mijn modem het probleem vormt wil ik mijn eigen modem aansluiten. Ik heb een Draytek Vigor 2860 hiervoor liggen, maar krijg m niet werkend. Nu weet ik ook niet of ik alle instellingen goed heb staan, de ibformatie van tmobile is nogal summier.

De VPI en VCI zou ik bijvoorbeeld niet moeten invullen, maar kunnen niet leeg blijven in het modem.
De Encapsulation zou op IPOE moeten staan, maar dan heb ik alleen bride en geen routing.
En hoe moet ik de VLAN precies instellen?

Het modem traint wel goed in op de lijn, maar logt niet in op het netwerk op dit moment.

 

Bij het laatste scherm onderaan, bij tag value van customer tag moet je 300 invullen. En als T-Mobile iPoe specificeert zal hij op modem niveau bridgen, afhankelijk van het type router, zal de router nog steeds routeren.

Reputatie 3

Hallo @SAM_024 

Hier heeft kolost de 5530 werkend op GPON zonder de Huawei ONT, misschien helpt het je?

Hoi Waqqas, bedankt voor de tip. Het duurde even voordat ik de GPON FSP  had omdat deze niet bij mij was meegeleverd, maar uiteindelijk heb ik deze kunnen nabestellen bij AVM.  De GPON FSP is gisteren geleverd en daarna was het simpel, ont sn overnemen in de 5530 en alles werkt. 

Leuk dat T-mobile dit doet, maar waarom zou je dan niet zoiets simpels als een eigen router ondersteunen vanuit jullie geleverde hardware. Laat de Zyxel modemrouters die jullie leveren gewoon in bridge mode gezet kunnen worden door de klant of eventueel door jullie als ISP. Hopelijk gaan jullie dat in de toekomst alsnog doen aangezien jullie ook deze stap hebben gemaakt om met je eigen modem te werken.

Leuk dat T-mobile dit doet, maar waarom zou je dan niet zoiets simpels als een eigen router ondersteunen vanuit jullie geleverde hardware. Laat de Zyxel modemrouters die jullie leveren gewoon in bridge mode gezet kunnen worden door de klant of eventueel door jullie als ISP.

 

Bridgemodus is op glasvezel eigenlijk niet echt noodzakelijk. Een groot aantal routers die mensen zelf willen gebruiken bevat VLAN ondersteuning en kan hierdoor als vervanger van de Zyxel worden gebruikt.

 

Hopelijk gaan jullie dat in de toekomst alsnog doen aangezien jullie ook deze stap hebben gemaakt om met je eigen modem te werken.

De stap waar je op doelt is geen keus van T-Mobile maar een wettelijke verplichting waaraan ze moeten voldoen. Het liefst heeft een provider dat de consument apparatuur van de provider gebruikt om op die manier de ondersteuning zo goed en eenvoudig mogelijk te maken (en houden).

Nu maar hopen dat T-Mobile op termijn komt met een dienst zoals KPN deze aanbied, ook wel… een ander (betere) modem/router met meer mogelijkheden (zoals Bridge), betere Wi-Fi tegen een meerprijs. Zodat de consument zonder zelf iets aan te hoeven schaffen gebruik kan maken van meer functionaliteiten.

Leuk dat T-mobile dit doet, maar waarom zou je dan niet zoiets simpels als een eigen router ondersteunen vanuit jullie geleverde hardware. Laat de Zyxel modemrouters die jullie leveren gewoon in bridge mode gezet kunnen worden door de klant of eventueel door jullie als ISP.

 

Bridgemodus is op glasvezel eigenlijk niet echt noodzakelijk. Een groot aantal routers die mensen zelf willen gebruiken bevat VLAN ondersteuning en kan hierdoor als vervanger van de Zyxel worden gebruikt.

 

Hopelijk gaan jullie dat in de toekomst alsnog doen aangezien jullie ook deze stap hebben gemaakt om met je eigen modem te werken.

De stap waar je op doelt is geen keus van T-Mobile maar een wettelijke verplichting waaraan ze moeten voldoen. Het liefst heeft een provider dat de consument apparatuur van de provider gebruikt om op die manier de ondersteuning zo goed en eenvoudig mogelijk te maken (en houden).

Nu maar hopen dat T-Mobile op termijn komt met een dienst zoals KPN deze aanbied, ook wel… een ander (betere) modem/router met meer mogelijkheden (zoals Bridge), betere Wi-Fi tegen een meerprijs. Zodat de consument zonder zelf iets aan te hoeven schaffen gebruik kan maken van meer functionaliteiten.

 

Ja ik weet dat het een verplichting is maar toch zoals je zelf al aangeeft zou je als bedrijf ook verder kunnen kijken en niet alleen maar doen wat je wettelijk verplicht bent te doen. Aangezien ze net een nieuwe T54 aan het uitleveren zijn zou het mooi zijn dat ze het hierin al meenemen maar ik verwacht dat het pas in een volgende versie zal zijn, als ik het artikel omtrent de nieuwe hardware goed had gelezen.

Even een vraag @ProofofD3ath , Wat is de meerwaarde van de bridge modus als er voldoende modems te verkrijgen om de T54 of voorganger geheel weg te laten, het is bij de kabelboer die bridge aanbied eigenlijk bijna onmogelijk om een eigen modem aan te sluiten, en die hebben om de wetgeving te proberen tegen te houden de bridge functie er ingezet.

Ik vind persoonlijk dus de hele bridge overbodig.

Ja ik weet dat het een verplichting is maar toch zoals je zelf al aangeeft zou je als bedrijf ook verder kunnen kijken en niet alleen maar doen wat je wettelijk verplicht bent te doen. Aangezien ze net een nieuwe T54 aan het uitleveren zijn zou het mooi zijn dat ze het hierin al meenemen maar ik verwacht dat het pas in een volgende versie zal zijn, als ik het artikel omtrent de nieuwe hardware goed had gelezen.

Precies zoals @Doornekamp33 hier ook al aangeeft, je kunt ook gewoon je eigen modem kopen en direct aansluiten. Het enige wat deze hoeft te hebben is VLAN ondersteuning.

Wat mij betreft hoeft bridgemodus niet zo en als het dan toch komt mag het wat mij betreft in een ander merk/type modem die de consument tegen een meerprijs kan huren.

 

het is bij de kabelboer die bridge aanbied eigenlijk bijna onmogelijk om een eigen modem aan te sluiten, en die hebben om de wetgeving te proberen tegen te houden de bridge functie er ingezet.

Ik meen mij te herinneren dat met de komst van de Technicolor en Cisco EPC392x modems er de mogelijkheid was om deze in bridgemodus te zetten. In UPC gebied kon dit sowieso al sinds medio 2010/2011.

@Gerrit078 Klopt, en de EU wetgeving zat ook rond die tijd in de pijpleiding, heeft alleen heel lang geduurd voordat het hier in NL er ook door was.

Wanneer je gebruik maakt van een glasvezel verbinding van KPN, daarover T-Mobile internet geleverd krijgt in combinatie met een Unifi Dreammachine Pro, wat voor SFP met GPON werkt er dan om direct glasvezel aan te sluiten op de Dreammachine? 

Wanneer ik de informatie bovenaan het topic lees, is een SFP benodigd welke ook GPON is. Een gewone SFP conform de gevraagde specificaties heb ik reeds geprobeerd, maar daarvan geeft T-Mobile aan dat dit niet het juiste apparaat is. 

 

Heeft iemand het werkend met de Unifi UF-Instant wellicht?

https://store.ui.com/collections/operator-ufiber/products/uf-instant  

 

Alvast bedankt!

Ja ik weet dat het een verplichting is maar toch zoals je zelf al aangeeft zou je als bedrijf ook verder kunnen kijken en niet alleen maar doen wat je wettelijk verplicht bent te doen. Aangezien ze net een nieuwe T54 aan het uitleveren zijn zou het mooi zijn dat ze het hierin al meenemen maar ik verwacht dat het pas in een volgende versie zal zijn, als ik het artikel omtrent de nieuwe hardware goed had gelezen.

Precies zoals @Doornekamp33 hier ook al aangeeft, je kunt ook gewoon je eigen modem kopen en direct aansluiten. Het enige wat deze hoeft te hebben is VLAN ondersteuning.

Wat mij betreft hoeft bridgemodus niet zo en als het dan toch komt mag het wat mij betreft in een ander merk/type modem die de consument tegen een meerprijs kan huren.

 

het is bij de kabelboer die bridge aanbied eigenlijk bijna onmogelijk om een eigen modem aan te sluiten, en die hebben om de wetgeving te proberen tegen te houden de bridge functie er ingezet.

Ik meen mij te herinneren dat met de komst van de Technicolor en Cisco EPC392x modems er de mogelijkheid was om deze in bridgemodus te zetten. In UPC gebied kon dit sowieso al sinds medio 2010/2011.

@Doornekamp33 @Gerrit078, bridge modus is al heel lang een gemeengoed bij de kabelboer Ziggo, daarvoor Wanadoo en daarvoor Casema. Voorheen leverde zij namelijk alleen een modem en kon men zelf een router erop aansluiten. Je kon dus met 1 pc direct verbinding maken met hun modem. Later is dit een modemrouter geworden maar hierbij was dus gewoon de mogelijkheid om hun apparaat in bridgemodus te zetten aangezien een groot deel van de klanten een eigen router had achter het modem/modemrouter van de kabelboer. Voor de mensen die dat niet hebben kon je gewoon direct netwerkkabels aansluiten op hun modemrouter en klaar is kees.

Het feit dat dit niet kan bij de glasvezelboer vind ik zeer vreemd en daarbij is het zeker niet wenselijk om extra te betalen zoals Gerrit078 suggereert, voor iets waarbij dit een standaard optie zou moeten zijn op een modemrouter. Zoals gezegd ik wil geen eigen modem kopen ik wil gewoon mijn eigen router gebruiken achter de modemrouter van de glasvezelboer in dit geval T-Mobile. Dit zodat ik mijn eigennetwerk behoud en de spullen van de provider netjes kan retourneren wanneer dat nodig is zonder alles te moeten aanpassen.

Klopt, bridge is al heel lang mogelijk bij de kabelboer, en al veel langer was het mogelijk een eigen modem aan te sluiten op de glasvezel of koperkabel, tot men met custom provider firmware begon en er telefoon en TV over die internet lijn kwam.

Maar het was nog steeds mogelijk een eigen modem aan te blijven sluiten, alleen telefonie ging niet werken, nu wel.

En bridge, waarom als je dat ding weg kunt laten en een eigen router kunt aansluiten, blijven roepen dat je bridge wil word hem toch niet, dan moet je terug naar de kabel, enige optie, dus ja of de Zyxel blijven gebruiken of een geschikte eigen router, de twee smaken die er zijn.

@Doornekamp33 @Gerrit078, bridge modus is al heel lang een gemeengoed bij de kabelboer Ziggo, daarvoor Wanadoo en daarvoor Casema. Voorheen leverde zij namelijk alleen een modem en kon men zelf een router erop aansluiten. Je kon dus met 1 pc direct verbinding maken met hun modem.

 

Dat dus! De situatie die je nu schetst geldt dus voor glasvezel. Je (glasvezel)modem hangt waarschijnlijk net als bij veel andere mensen in de meterkast en wordt vaak ook wel NT of mediaconverter genoemd.

De Zyxel is dus niets meer (of minder) dan een doodeenvoudige router met VLAN functionaliteit.

 

 

Het feit dat dit niet kan bij de glasvezelboer vind ik zeer vreemd

 

Het nadeel met glasvezel is, er wordt gebruik gemaakt van VLAN's. Hierdoor is het niet mogelijk om iedere router te gebruiken, de router moet VLAN ondersteuning hebben. Het voorbeeld dat je aanhaalde met een PC, geldt ook voor glasvezel. Het kan wel, je zult alleen een manier moeten vinden om een VLAN te configureren.

 

En bridge, waarom als je dat ding weg kunt laten en een eigen router kunt aansluiten, blijven roepen dat je bridge wil word hem toch niet, dan moet je terug naar de kabel, enige optie, dus ja of de Zyxel blijven gebruiken of een geschikte eigen router, de twee smaken die er zijn.

Jij en ik weten dat de Zyxel niets meer is dan een router. Providers noemen het echter nog steeds een modem en daarmee krijg je dus hele gekke situaties. Menig klant ziet de Zyxel als modem en denkt hierdoor dat deze in bridge gezet kan worden terwijl het modem toch echt iets anders is.

Ergens is het dus wel begrijpelijk wanneer iemand zegt dat ze het modem niet willen vervangen en deze in bridgemodus gezet moet kunnen worden. Wat meer duidelijkheid mag wel eens geschept gaan worden wat mij betreft.

 

Reputatie 6
Badge

@Gerrit078 De zyxel een router noemen is al misleidend: het is niet meer dan een AP met wat NAT functionaliteit. Van een router verwacht ik dat je wat statische routes kunt zetten zodat het ding kan routeren. De T-mobile doos gebruiken met een netwerk wat meer dan het modem subnet heeft kan niet TENZIJ je een echte  router met ook weer NAT (dus dubbel NAT) gebruikt. T-mobile beperkt die routing functionaliteit voor het oude TV platform.  De zyxel is wel erg gecastreerd.

 

Voor DSL is de Zyxel inderdaad een modem (en heeft geen PPPOE passthrough dus geen bridge mode) + WIFI AP. Ik zou eens moeten kijken in de documentatie van de standaard Zyxel firmware, die kan waarschijnlijk wel routing en bridging. Het zou mooi zijn als T-mobile een expert mode in de firmware zou kunnen inbouwen (met de waarschuwing dat als je die aanzet je alle support verliest) die die mogelijkheden ontsluit. Maar gezien het lage competentie niveau van de T-mobile gebruikers begrijp ik dat ze dat niet doen.

En over de bridging discussie:

Op zich zou betere documentatie over de hele stack voor de verschillende use cases zou veel helpen.

Iets als:

Algemeen:
Wan -(technologie specifieke verbinding)- modem -(IP-verbinding, met VLAN + DHCP))- router -eigen netwerk

voor DSL:

WAN - Modem (T50/T54 of eigen modem) -- router (in T5x of eigen router) - je eigen netwerk

De T5x kan ook door een eigen modem/router combinatie, bijv. een Frizbox) of individuele componenten worden vervangen

voor glas:
WAN - media converter/ ONU (=modem) -- router T5x - je eigen netwerk

Met de aantekening dat de verbinding tussen "modem" en router (--) over VLAN 300 gaat
Iedere router/ AP/ Mesh opstelling die de IP-WAN op VLAN300 ondersteunt kan dan de T5x vervangen

met een uitleg van de concepten

  • WAN (glas incl. varianten
  • IP verbinding tussen “modem” incl.  Bridge mode (vertaling van WAN naar ethernet voor de scheiding van modem en router) niet nodig voor glas, de ONT doet de vertaling naar ethernet via VLAN300.
  • De router doet alleen VLAN300 op de WAN met DHCP supporten).
Reputatie 7
Badge +5


Het feit dat dit niet kan bij de glasvezelboer vind ik zeer vreemd en daarbij is het zeker niet wenselijk om extra te betalen zoals Gerrit078 suggereert, voor iets waarbij dit een standaard optie zou moeten zijn op een modemrouter. Zoals gezegd ik wil geen eigen modem kopen ik wil gewoon mijn eigen router gebruiken achter de modemrouter van de glasvezelboer in dit geval T-Mobile. Dit zodat ik mijn eigennetwerk behoud en de spullen van de provider netjes kan retourneren wanneer dat nodig is zonder alles te moeten aanpassen.

?

Gebruik een device met de mogelijkheid tot instellen van een VLAN, een modem-router of manageble switch, deze kun je aansluiten op de mediaconverter en je eigen netwerk daarachter behouden.

Het door Tmobile verstrekte apparaat doe je in de doos en kun je later als nieuw terugsturen zonder alles te hoeven aanpassen. Niet naar jouw wens! Snel een aanbieder opzoeken die beter aansluit op je verwachtingen of wensenpatroon. Hoe mooi kan het leven zijn!

Nogmaals ?

@Gerrit078De zyxel een router noemen is al misleidend: het is niet meer dan een AP met wat NAT functionaliteit. Van een router verwacht ik dat je wat statische routes kunt zetten zodat het ding kan routeren. De T-mobile doos gebruiken met een netwerk wat meer dan het modem subnet heeft kan niet TENZIJ je een echte  router met ook weer NAT (dus dubbel NAT) gebruikt. T-mobile beperkt die routing functionaliteit voor het oude TV platform.  De zyxel is wel erg gecastreerd.

Ik heb altijd begrepen dat een AccessPoint iets van doen had met Wifi.

De mogelijkheid van het instellen van een gast-wifi is geen routerings verhaal?

Tmobile levert een apparaat dat voor het grootste deel van haar klanten bevredigend werkt.
Dat er een kreupel gemaakte firmware onder de motorkap zit geeft voor datzelfde deel van de klanten geen probleem.

En hoera! Voor de klanten die wat meer willen of verwachten is er de mogelijkheid van het plaatsen van eigen apparatuur. Zie de topicstart.

 

Reputatie 6
Badge

 

@Gerrit078De zyxel een router noemen is al misleidend: het is niet meer dan een AP met wat NAT functionaliteit. Van een router verwacht ik dat je wat statische routes kunt zetten zodat het ding kan routeren. De T-mobile doos gebruiken met een netwerk wat meer dan het modem subnet heeft kan niet TENZIJ je een echte  router met ook weer NAT (dus dubbel NAT) gebruikt. T-mobile beperkt die routing functionaliteit voor het oude TV platform.  De zyxel is wel erg gecastreerd.

Ik heb altijd begrepen dat een AccessPoint iets van doen had met Wifi.

De mogelijkheid van het instellen van een gast-wifi is geen routerings verhaal?

Tmobile levert een apparaat dat voor het grootste deel van haar klanten bevredigend werkt.
Dat er een kreupel gemaakte firmware onder de motorkap zit geeft voor datzelfde deel van de klanten geen probleem.

En hoera! Voor de klanten die wat meer willen of verwachten is er de mogelijkheid van het plaatsen van eigen apparatuur. Zie de topicstart.

En wat is gast WIFI? WIFI met wa functionaliteit om communicatie tussen gewone WIFI en gast WIFI te beperken, dat kan met wat packet filtering en -toegegeven- routing tussen 2 subnets. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe de Zyxel dat implementeerd.

En ja ik ga een eigen router gebruiken. Dat is niet het probleem. Alleen als ik voorbereid wil zijn op de standaard T-mobile support scripts zou ik graag ook de mogelijkheid willen hebben wat basis functionaliteit vna mijn netwerk werkend te houden met de Zyxel.

En wat is gast WIFI? WIFI met wat functionaliteit om communicatie tussen gewone WIFI en gast WIFI te beperken, dat kan met wat packet filtering of -toegegeven- routing tussen 2 subnets. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe de Zyxel dat implementeert. Ubiquiti implementeert dat in hun APs…

En ja, ik ga een eigen router gebruiken. Dat is niet het probleem. Alleen als ik voorbereid wil zijn op de standaard T-mobile support scripts die vereisen de Zyxel aan te sluiten bij problemen zou ik graag ook de mogelijkheid willen hebben wat basis functionaliteit van mijn netwerk werkend te houden met de Zyxel als main router.

Ik snap je argument dat het voor de meeste gebruikers nu voldoende is, maar het apparaat is net te veel beperkt om in combinatie met een iets complexer netwerk bruikbaar te zijn en zie de support overwegingen hierboven).

Het zou zelfs een goed alternatief voor bridging kunnen zijn. door alle RFC1918 verkeer naar een (niet NAT) router te sturen… Als dat kon zou ik de Zyxel gewoon aangesloten laten behalve als ik VOIP (port 5060) wil gebruiken of port 80/443 wil forwarden. Een enkele checkbox voor RFC1918 + downsteam router adres zou voldoende zijn.

Het is gewoon jammer dat deze beperking in de firmware is ingebouwd alleen maar om de oude IPTV oplossing werkend te maken.  Maar het gaat me eigenlijk om de dwang eigen apparatuur te gebruiken gelijk gecombineerd met het: “dat supporten we niet”. 

 

 

Reputatie 7
Badge +5

En ja, ik ga een eigen router gebruiken. Dat is niet het probleem. Alleen als ik voorbereid wil zijn op de standaard T-mobile support scripts die vereisen de Zyxel aan te sluiten bij problemen zou ik graag ook de mogelijkheid willen hebben wat basis functionaliteit van mijn netwerk werkend te houden met de Zyxel als main router.

Draai al jaren met de T50 die via DMZ alles doorgeeft naar een pfSense router/firewall. Een dusdanige opstelling kan dus een optie zijn om in geval van ...
Geen Tmobile Voip. Dubbele NAT? niks van te merken, maak ook geen gebruik van Tmobile's DNS servers al schijnt dat op dit moment redelijk te werken.
(Ben wel aan het overwegen de T50 i.v.m. stijgende energiekosten er tussen uit te halen)

Ik snap je argument dat het voor de meeste gebruikers nu voldoende is, maar het apparaat is net te veel beperkt om in combinatie met een iets complexer netwerk bruikbaar te zijn en zie de support overwegingen hierboven).

Het zou zelfs een goed alternatief voor bridging kunnen zijn. door alle RFC1918 verkeer naar een (niet NAT) router te sturen… Als dat kon zou ik de Zyxel gewoon aangesloten laten behalve als ik VOIP (port 5060) wil gebruiken of port 80/443 wil forwarden. Een enkele checkbox voor RFC1918 + downsteam router adres zou voldoende zijn.

Al heel veel topics voorbij zien komen waar een “expert modus” gevraagd werd, al die niet achter een extra beveiliging. Maar de oplossing is er nu in de (mogelijke) eigen apparatuur.

Het is gewoon jammer dat deze beperking in de firmware is ingebouwd alleen maar om de oude IPTV oplossing werkend te maken.  Maar het gaat me eigenlijk om de dwang eigen apparatuur te gebruiken gelijk gecombineerd met het: “dat supporten we niet”.

Besteed nog wat tijd op dit forum en verbaas je over de vragen en het niveau, soms vermakelijk, soms leuk plaatjes kijken wat er binnenshuis gerommeld wordt. Maar ook vaak irritant door vragen in de trant van “ja dat heb ik allemaal gedaan” wat dan niet waar blijkt te zijn.
Maar ook opmerkingen over de personen die ten einde raad hier belanden en dan opmerken hoe ze door de “helpdesk” geholpen zijn. En dan ondersteund die helpdesk maar beperkte apparatuur in dubbele zin van het woord beperkt.

Reputatie 6
Badge

Draai al jaren met de T50 die via DMZ alles doorgeeft naar een pfSense router/firewall. Een dusdanige opstelling kan dus een optie zijn om in geval van ...
Geen Tmobile Voip. Dubbele NAT? niks van te merken, maak ook geen gebruik van Tmobile's DNS servers al schijnt dat op dit moment redelijk te werken.
(Ben wel aan het overwegen de T50 i.v.m. stijgende energiekosten er tussen uit te halen)

Al heel veel topics voorbij zien komen waar een “expert modus” gevraagd werd, al die niet achter een extra beveiliging. Maar de oplossing is er nu in de (mogelijke) eigen apparatuur.

Het is gewoon jammer dat deze beperking in de firmware is ingebouwd alleen maar om de oude IPTV oplossing werkend te maken.  Maar het gaat me eigenlijk om de dwang eigen apparatuur te gebruiken gelijk gecombineerd met het: “dat supporten we niet”.

Besteed nog wat tijd op dit forum en verbaas je over de vragen en het niveau, soms vermakelijk, soms leuk plaatjes kijken wat er binnenshuis gerommeld wordt. Maar ook vaak irritant door vragen in de trant van “ja dat heb ik allemaal gedaan” wat dan niet waar blijkt te zijn.
Maar ook opmerkingen over de personen die ten einde raad hier belanden en dan opmerken hoe ze door de “helpdesk” geholpen zijn. En dan ondersteund die helpdesk maar beperkte apparatuur in dubbele zin van het woord beperkt.

ik lees al een tijdje mee op dit forum.  Ik heb me echt verbaasd over het (gebrek aan) niveau. Ik heb tot voor een jaar XS4all gehad (totdat KPN begon met het uitfaseren van alle leuke extras als BSMTP en /29). De discussies op hun news fora was van een niveau waar je wat van kon leren. Ik stelde een keer een vraag en werd direct door de echte techneuten gebeld. Zelfs bij Cheapconnect waar ik nu zit met DSL, losten een probleem binnen een paar uur (in de avond)op met wat tips. Een wereld van verschil met wat ik hier zie, simpelweg omdat er daar direct contact is met techneuten.

Het niveau hier was echt een eye opener. Het deed me denken aan een voorlichtingsavond van E-fiber toen die bezig waren met vraagbundeling voor glasvezel. Daar werd gevraagd: lost glasvezel mijn problemen met zwakke WIFI op zolder op? Ik begrijp dat lang niet alle gebruikers ook maar iets van IT/datacomm begrijpen en dat het vaak nodig is om alles super simpel te houden. 

En dan de self appointed experts met vaak dubieus advies, en niet te vergeten een moderator die vraagt de internet kabel te vervangen (welke? De glasvezel, de kabel tussen de ONT en de modem?) 

En dan de ongelofelijke bureaucratie: een moderator die de TD vraagt iets op de lossen. De TD die dagen nodig heeft voor een job die een minimale  inspanning zou moeten vergen en zo snel mogelijk  het ticket sluit (want KPI) en niet met de klant lijkt te mogen communiceren.

Ik heb wel medelijden met de moderators die met al die 3de partijen moeten schakelen die alleen maar in hun eigen KPIs geinteresseerd zijn: TD, Guidion, KPN netwerk, OpenDutchFiber en ga zo maar door.

Ik sta alleen maar op de rol voor T-mobile glasvezel omdat het mijn enige mogelijkheid is om glasvezel te krijgen. KPN is hier nog niet en alleen T-mobile mag op het OpenDutchFiber netwerk leveren. Maar het is triest te zien hoe veel er fout gaat in het proces. De laatste monteur zat een tijd met de naakte glasvezel in zijn mond….Als dan een stukje afbreekt en je dat doorslikt kan dat fataal zijn...

Ik ga overigens ook pfsense gebruiken (in HA tussen 2 vms vanwege de SLA met de familie. De Zyxel wil ik niet gebruiken (vanwege onnodig stroomverbruik is toch iets van 10W), maar klaar hebben staan voor als er problemen zijn en als fallback

Nat gaat door mijn Mikrotik L3 switch afgehandeld worden. En dat alles als ik ooit word aangesloten.

 

Wat moet ik doen om het serie nummer van om mijn ont te laten registreren, zit op het open dutch fiber netwerk?

[Moderator edit - verwijderd. Deel geen privéinformatie]

Reputatie 7

Hi @Arnold85, thanks voor je bericht! Ik heb deze kort aangepast, zodat niet iedereen wegloopt met deze gegevens. Ik begrijp dat de installatie nog niet helemaal is afgerond. Om ervoor te zorgen dat de verbinding helemaal goed gemaakt kan worden, raad ik aan om de installatie eerst te laten uitvoeren met de apparatuur die je van ons hebt ontvangen. Is de verbinding werkend achter gelaten? Stuur mij dan een privébericht met het serienummer van de ONT. Dat kan je doen door op mijn naam te drukken. Wij zorgen er dan voor dat deze wordt geregistreerd en dat je deze kan aansluiten. 

Reputatie 4

Ik heb de T-50 vervangen voor een Asus GT-AX6000, in de instellingen gekozen voor automatische IP en internet VID op 300 gezet en er werd verbinding gemaakt met het internet.

Wat mij toen gelijk opviel was dat mijn 2 TP-link switches geen IP adres meer krijgen van deze router, doe ik een factory reset en vul ik niks in in de instellingen dan krijgen de switches wel een IP adres maar als ik internet VID 300 instel krijgen beide switches geen IP adres meer.

Vul ik bij internet VID niks in krijgen de switches wel een IP adres.

Vul ik bij internet VID 300 in dan krijgen beide switches geen IP adres.

TP-link TL-SG105E en TL-SG108E met laatste firmware.

Nu is er nog 1 optie in de snelle internetinstellingen van deze router en dat is deze, misschien lost die het probleem op maar ik heb geen kennis van deze instellingen.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Erwin05 

Bedoel je dat je de switches een VLAN geeft? Dat hoeft niet want die heb je alleen nodig om  je router, daarnaniet meer.

Indien je je bedoelt als je de router een VLAN geeft dan zou je beide switches eens kunnen voorzien van een fabrieksreset.

Reputatie 4

Nee, ik geef de switches geen VLAN, de switches staan op default instellingen.

Op het Asus forum onder ROG routers heb ik dit probleem ook gemeld, maar nog geen oplossing.

Reputatie 7
Badge +15

@Erwin05 

Had mijn bericht nog bewerkt met of je de switches eens kan voorzien van een fabrieksreset.

Reputatie 4

Ik heb alles al geprobeerd, maar krijg het niet werkend.

Factory reset ik beide switches en de router en vul ik internet VID 300 niet in krijgen beide switches een IP adres net als bij de T-50.

Factory reset ik Beide switches en de router en vul ik internet VID 300 wel in krijgen beide switches geen IP adres.

Zet internet VID op 300 en daarna reset je beide switches dan krijgen ze geen IP adres.

Als die DHCP optie dit probleem ook niet kan verhelpen dan is het een bug in de firmware.

 

 

Reputatie 7

Hi @Erwin05, ik wil dit heel graag werkend bij je krijgen! Heb je hier toevallig nog een aanvullende tip voor in petto @Waqqas? Of hebben jullie nog ideeën @Pieter_B en/of @Hidden.nld? 💪

Reageer