Eigen modem: wat zijn de vereisten?

Eigen modem: wat zijn de vereisten?
Reputatie 7
Badge +16

Odido stelt vanaf 27 januari 2022 iedereen in staat om een eigen modem aan te kunnen sluiten. Ook de Media Converter en ONT vallen onder deze bepaling. Het staat een ieder vrij om deze apparaten zelf te kopen en aan te sluiten op het thuisnetwerk. In dit artikel laten we je zien wat de voorwaarden en vereisten zijn. Zo ben je precies op de hoogte van wat je kunt verwachten!

 

Verbindingsinstellingen Internet bij gebruik eigen modem

Om internet te gebruiken met je eigen modem, dien je meestal het modem hiervoor in te stellen. Sommige modems hebben een configuratie voor Odido Internet al in het modem voorgeprogrammeerd staan. Zorg dat je altijd de laatste firmware op je modem hebt, zodat je ook de juiste instellingen hebt. Mocht deze optie niet op jouw modem zitten, dan kan je met onderstaande instellingen het modem configureren.

 

Instellingen modem

De instellingen voor (V)VDSL werken voor vrijwel alle DSL-verbindingen die Odido aanbiedt. Werkt dit niet, probeer dan de instellingen voor ADSL. Voor glasvezelaansluitingen (Fiber via WAN/SFP) dien je het modem achter de zwarte Media Converter of witte Media Converter (ONT) aan te sluiten. Heb je momenteel een Draytek modem, dan dien je ook zelf voor een Media Converter te zorgen of een modem met glasvezelaansluiting te gebruiken. De instellingen voor het gebruik van een eigen Media Converter of ONT zie je verderop in dit artikel.
 

 

 

Specificaties DSL modem

Wanneer je verbindt met het DSL netwerk, hebben we aanvullende eisen aan het modem. Je modem moet afhankelijk van de gebruikte techniek het volgende ondersteunen. Hou hier rekening mee bij de keuze van je modem:

Modulatie
PTM over ADSL, G.dmt, G.Lite, TI.413, ADSL2, Annex L, ADSL2+, Annex M, VDSL2

VDSL Profielen
8a, 8b, 8c, 8d, 12a, 12b, 17a, 35b, US0

 

VDSL2_POTS = (Vectored VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T G.993.5 (VVDSL2)
  • ITU-T G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control)
  • SRA, (Seamless Rate Adaption)
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2.
  • UPBO ITU-T G.993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off)
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G.994.1 Handshake protocol
  • Long Reach VDSL2: ITU-T G.993.5/Annex B & G.993.2/Annex D

VDSL2_POTS = (VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T- G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control)
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2.
  • UPBO ITU-T G993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off)
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G994.1 Handshake protocol

ADSL2+_POTS = (ADSL2+)

  • ITU-T G.992.5 Annex A & Annex M
  • DLM (Dynamic Line Managementen) en (interleaved Forward Error Control)

 

 

Eigen Media Converter aansluiten

Om een eigen Media Converter te gebruiken (dit kan alleen bij een PtP verbinding op zowel het WBA-netwerk als ons eigen netwerk) dien je de volgende instellingen te gebruiken. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Specificaties

  • Bidi optic LR (20KM)
  • TX 1310 nm, -3 ~ -9 dBm
  • RX -3 ~ -22 dBm
  • Class 1 laser product
  • Single mode Fiber (9/125)
  • SP/PC connector of SC/APC connector

Instellingen
Auto Negotiation: On
Duplex mode: Full
Flow control: Disabled
F/O mode: Auto


Alternatieve setting
Auto Negotiation: Off
Manual TP speed: 1000M
Duplex mode: Full
Flow control: Disabled
F/O mode: Auto

 

Eigen ONT (Optical Network Terminal) aansluiten 

Om een eigen ONT te gebruiken, dien je een ONT te nemen die geschikt is voor het gebruik op je netwerk. We raden het gebruik van een eigen ONT af, omdat we bij het omwisselen enkele dagen nodig kunnen hebben om de door ons geleverde ONT weer te registreren. Als je begrijpt wat de risico’s hiervan zijn, kan je via onze klantenservice een verzoek indienen om je eigen ONT te registreren. Binnen enkele dagen zal de T-Mobile ONT de verbinding verliezen. Vanaf dat moment kan je je eigen ONT aansluiten. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Op een KPN WBA glasvezelverbinding is een eigen ONT alleen mogelijk wanneer je met XGSPON verbonden bent. Mogelijk moet je lijn gemigreerd worden voordat je een eigen XGSPON ONT kan aansluiten.

Op ons eigen netwerk (GPON) kan je een GPON ONT gebruiken. Voor de XGSPON is dit voor nu nog niet mogelijk. We zijn er mee bezig om dit zo snel mogelijk ook mogelijk te maken. 

 

VoIP (Vast Bellen)

  • SIP Username: Kan klant vinden in My Odido 

  • SIP Password: Dit moet klant zelf instellen in My Odido

  • SIP Proxy Server Address: voip.t-mobilethuis.nl 

  • Primair compressie type: G.711a 

  • Secundair compressie type: G.722 

  • Tertiair compressie type: G.711u 

  • Bediening van spreek volume: Middle 

  • Luister volume regelaar: Middle 

  • G.168 (Echo-annulering): inschakelen 

  • RTP Start – eind poort:  40000 – 40018 

  • DTMF-modus: PCM 

  • Transport Type: UDP 

  • SIP DSCP Markeringinstelling: 46 

  • RTP DSCP Markeringinstelling: 46 

  • Vervaltermijn van SIP-registratie: 3600 seconden 

  • Mislukte timer voor opnieuw proberen van SIP-registratie: 1800 

  • Sessie verloopt (SE): 900 

  • Min-SE : 600 

 

 

IPTV (tv-kijken)

Om TV te gebruiken in combinatie met je eigen modem, moet je afhankelijk van je verbindingstype je modem configureren. Als je op DSL verbinding maakt, of wanneer je tv kijkt via “Interactieve TV” dien je onderstaande
configuratie op je modem te maken. Als je tv kijkt met Odido TV op glasvezel, heb je deze instellingen niet nodig. Het verschil zie je in het menu van je TV pakket. Let vooral op de positie van het Odido logo (bovenaan of beneden):


 

 

 

 

Mocht je op zoek zijn naar de meest gestelde vragen omtrent eigen modem support, neem dan een kijkje in ons handige artikel: Eigen modem: veelgestelde vragen | Odido community

 

 

 

Gebruik je thuis een Edgerouter? Neem dan snel een kijkje in het handige topic van @TechRacing93How-to Edgerouter IPTV + Internet | Odido Community


193 reacties

Reputatie 4

Hi @Lisa , ik heb het probleem via de feedback optie in de router naar Asus verzonden en beide switches in de user interface van de switch een vast IP adres gegeven.

Waarom de GT-AX6000 na het invullen van VID 300 geen IP adres meer toewijst aan een Switch kan ik niet verklaren.

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05

Weet niet precies waar je deze VID  300 invult, maar ik heb het gevoel dat je een VLAN aanmaakt op je LAN privé netwerk. Hierdoor gaan je switches uit de default VLAN, waardoor ze dus geen IP meer krijgen. Ze hangen namelijk niet meer in de juiste VLAN, want VLAN 300 TRUNK is niet bekend op de switch.

Kun je eens een screenshot delen op welke tab van het hoofdmenu je zit en op welke tab in de pagina, want meestal zit je dan onder LAN → IPTV op de oudere ASUS routers. En dan alleen maar VID 300 invullen achter ‘Internet’.

[Wireless Router] How to set up IPTV on ASUS Router?

 

Reputatie 4

Ik maak geen VLAN aan op mijn netwerk nog nooit gedaan ook.

Zet ik internet VID op 300 factory reset ik dan de switches krijgen ze geen IP adres.

Zet ik internet VID weer op 0 dan krijgen beide switches een IP adres. Meerdere keren nu door mij getest.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05 

Deze instelling die je gemaakt hebt zou goed moeten zijn, maar op 1 of andere manier maakt hij een TRUNK aan op je LAN met deze setting (vermoeden).

Neem aan dat je hem op deze manier gebruikt / heb aangesloten?

 

Reputatie 4

JA, de 2.5G poort naar de 2.5G poort van de pc

WAN naar de converter.

LAN 1 naar de nvidia shield

LAN 2 Philips hue

LAN 3 TL-SG108E

LAN 4 TL-SG105E

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05 

Dus als ik het goed begrijp, alleen VID 300 achter ‘internet’ ingevuld.

2.5G → PC = OK

WAN → Input Mediaconverter = OK

LAN 1 & 2 → Devices = OK?

LAN 3 & 4 → naar switches = Geen DHCP meer, alleen als je de VID 300 bij ‘internet’ verwijdert.

De TL-SG105E & TL-SG108E zijn managed switches, met een default / Native VLAN 1. Hier zou alle verkeer zonder meer overheen moeten kunnen lopen, zonder extra ingrepen.

Wat als je eens LAN 1 of 2 gebruikt voor een switch, puur om te testen of het probleem zich alleen voordoet op LAN 3 &4?

Reputatie 4

Alle apparaten in mijn netwerk krijgen een IP adres, dus dat is OK.

Over de switches blijft het verkeer ook wel lopen dat is het probleem niet, de switches krijgen geen IP adres en blijven staan op het default IP adres 192.168.0.1 default gateway 0.0.0.0

Je komt dan niet meer in de user interface.

Ik zal de switches een achter LAN1 2 doen.

Reputatie 7
Badge +5

JA, de 2.5G poort naar de 2.5G poort van de pc

WAN naar de converter.

LAN 1 naar de nvidia shield

LAN 2 Philips hue

LAN 3 TL-SG108E

LAN 4 TL-SG105E

En een vast IP adres in de switches instellen met gateway?

Die DHCP 60 optie kun je denk ik altijd proberen aan te zetten.

Helaas had de TP Link SG108E in mijn netwerk ook wat hikjes, weet niet meer welke, vervanging door een Netgear GS108E bracht daar verbetering in.

Reputatie 4

@Erwin05

Dus als ik het goed begrijp, alleen VID 300 achter ‘internet’ ingevuld.

2.5G → PC = OK

WAN → Input Mediaconverter = OK

LAN 1 & 2 → Devices = OK?

LAN 3 & 4 → naar switches = Geen DHCP meer, alleen als je de VID 300 bij ‘internet’ verwijdert.

De TL-SG105E & TL-SG108E zijn managed switches, met een default / Native VLAN 1. Hier zou alle verkeer zonder meer overheen moeten kunnen lopen, zonder extra ingrepen.

Wat als je eens LAN 1 of 2 gebruikt voor een switch, puur om te testen of het probleem zich alleen voordoet op LAN 3 &4?

Beide switches op LAN 1 en 2 geeft het zelfde probleem, ik heb de TL-SG108E een factory reset gedaan en de switch kreeg geen IP adres. Ook nog een keer opnieuw opgestart en van de stroom af maar krijgt geen IP adres.

 

Reputatie 4

JA, de 2.5G poort naar de 2.5G poort van de pc

WAN naar de converter.

LAN 1 naar de nvidia shield

LAN 2 Philips hue

LAN 3 TL-SG108E

LAN 4 TL-SG105E

En een vast IP adres in de switches instellen met gateway?

Die DHCP 60 optie kun je denk ik altijd proberen aan te zetten.

Helaas had de TP Link SG108E in mijn netwerk ook wat hikjes, weet niet meer welke, vervanging door een Netgear GS108E bracht daar verbetering in.

Een vast IP adres werkt wel daar heb ik ze nu ook op staan.

Met de T-50 nooit een probleem gehad beide switches kregen altijd een IP adres.

En die DHCP 60 optie vul ik daar gewoon 60 in?

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05 

Als ik het zo zie, dan kun je dus niet bij de 108 .. maar wel bij de 105. Deze zit namelijk in hetzelfde subnet, namelijk 192.168.1.x?

Heb je op beide switches een factory reset gedaan?

Lees ook dat je ergens static IP hebt toegepast i.p.v. DHCP op de switch?

Reputatie 4

De 105 heeft nu even een vast ip adres, factory reset ik deze ook dan krijgt deze ook geen IP adres.

En verwijder ik nu internet VID 300 dat krijgen beide switches gelijk een IP adres alleen zit je dan zonder internet verbinding.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05

Het lijkt erop dat een factory reset van de switch hem dus in een offset subnet brengt zonder DHCP enabled, dat is wel heel apart van deze TP-Links.

Ben zelf ook een meer Netgear device fan, maar dat even terzijde.

Kun je via dat discover tool ook via IP Settings zien, of deze in DHCP staan of fixed? En als dat zo is, kun je hem dan ook naar DHCP Enabled zetten als hij daar niet op staat?

Sorry, ken deze interface bij dit ‘discover tool’ niet uit mijn hoofd.

EDIT:

Zie dat je de post hebt uitgebreid met iets meer details, vooral het wel of niet instellen van die VID 300 is wel een heel raar gedrag.

Reputatie 4

Enable = DHCP en Disable=fixed

Ik ga er vanuit dat dit probleem in de firmware van de Asus router zit.

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05

Wat gebeurt er als je bij LAN 3 & 4 VID 1 invult, dus de default / native VLAN?

Blijf erbij dat het er op lijkt, dat de switch DHCP probeert om een gateway te vinden maar dan op VLAN 300 TRUNK … maar die is er niet .. en valt terug naar de default 0 subnet met een 0.0.0.0 gateway.

EDIT:

Wat je al aangeeft, denk dat dit een FW issue is op de ASUS, want als je de VID met rust laat .. werkt alles op je LAN zijde naar behoren … behalve dat je dan geen internet hebt.

Reputatie 4

Dan krijg ik dit.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Erwin05

Was ik al een beetje bang voor, omdat dit meestal de default / native VLAN is die je eigenlijk nooit zelf moet toewijzen.

Was het proberen waar, maar ik zou eens contact zoeken met ASUS of ze bekend zijn met deze issue.

Reputatie 4

Ik heb het probleem al gemeld bij Asus op het forum en via de feedback button in de user interface.

Bedankt voor het meedenken.

 

Reputatie 7
Badge +5

En een vast IP adres in de switches instellen met gateway?

Die DHCP 60 optie kun je denk ik altijd proberen aan te zetten.

Helaas had de TP Link SG108E in mijn netwerk ook wat hikjes, weet niet meer welke, vervanging door een Netgear GS108E bracht daar verbetering in.

Een vast IP adres werkt wel daar heb ik ze nu ook op staan.

En die DHCP 60 optie vul ik daar gewoon 60 in?

Ja 60 invullen, schijnt een optie te zijn waar switches gebruik van kunnen maken bij het verbinden met een DHCP server. 

indien geen verandering kun je het weer uitschakelen

Reputatie 4

Er was geen verandering na het invullen van getal 60.

Reputatie 2

 

T-Mobile stelt vanaf 27 januari 2022 iedereen in staat om een eigen modem aan te kunnen sluiten. Ook de Media Converter en ONT vallen onder deze bepaling. Het staat een ieder vrij om deze apparaten zelf te kopen en aan te sluiten op het thuisnetwerk. In dit artikel laten we je zien wat de voorwaarden en vereisten zijn. Zo ben je precies op de hoogte van wat je kunt verwachten!

 

Verbindingsinstellingen Internet bij gebruik eigen modem

Om internet te gebruiken met je eigen modem, dien je meestal het modem hiervoor in te stellen. Sommige modems hebben een configuratie voor T-Mobile Internet al in het modem voorgeprogrammeerd staan. Zorg dat je altijd de laatste firmware op je modem hebt, zodat je ook de juiste instellingen hebt. Mocht deze optie niet op jouw modem zitten, dan kan je met onderstaande instellingen het modem configureren.

 

Instellingen modem

De instellingen voor (V)VDSL werken voor vrijwel alle DSL-verbindingen die T-Mobile aanbiedt. Werkt dit niet, probeer dan de instellingen voor ADSL. Voor glasvezelaansluitingen (Fiber via WAN/SFP) dien je het modem achter de zwarte Media Converter of witte Media Converter (ONT) aan te sluiten. Heb je momenteel een Draytek modem, dan dien je ook zelf voor een Media Converter te zorgen of een modem met glasvezelaansluiting te gebruiken. De instellingen voor het gebruik van een eigen Media Converter of ONT zie je verderop in dit artikel.
 

 

 

Specificaties DSL modem

Wanneer je verbindt met het DSL netwerk, hebben we aanvullende eisen aan het modem. Je modem moet afhankelijk van de gebruikte techniek het volgende ondersteunen. Hou hier rekening mee bij de keuze van je modem:

Modulatie
PTM over ADSL, G.dmt, G.Lite, TI.413, ADSL2, Annex L, ADSL2+, Annex M, VDSL2

VDSL Profielen
8a, 8b, 8c, 8d, 12a, 12b, 17a, 35b, US0

 

VDSL2_POTS = (Vectored VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T G.993.5 (VVDSL2)
  • ITU-T G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control)
  • SRA, (Seamless Rate Adaption)
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2.
  • UPBO ITU-T G.993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off)
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G.994.1 Handshake protocol
  • Long Reach VDSL2: ITU-T G.993.5/Annex B & G.993.2/Annex D

VDSL2_POTS = (VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T- G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control)
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2.
  • UPBO ITU-T G993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off)
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G994.1 Handshake protocol

ADSL2+_POTS = (ADSL2+)

  • ITU-T G.992.5 Annex A & Annex M
  • DLM (Dynamic Line Managementen) en (interleaved Forward Error Control)

 

 

Eigen Media Converter aansluiten

Om een eigen Media Converter te gebruiken (dit kan alleen bij een PtP verbinding op zowel het WBA-netwerk als ons eigen netwerk) dien je de volgende instellingen te gebruiken. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Specificaties

  • Bidi optic LR (20KM)
  • TX 1310 nm, -3 ~ -9 dBm
  • RX -3 ~ -22 dBm
  • Class 1 laser product
  • Single mode Fiber (9/125)
  • SP/PC connector of SC/APC connector

Instellingen
Auto Negotiation: On
Duplex mode: Full
Flow control: Disabled
F/O mode: Auto


Alternatieve setting
Auto Negotiation: Off
Manual TP speed: 1000M
Duplex mode: Full
Flow control: Disabled
F/O mode: Auto

 

Eigen ONT (Optical Network Terminal) aansluiten 

Om een eigen ONT te gebruiken, dien je een ONT te nemen die geschikt is voor het gebruik op je netwerk. We raden het gebruik van een eigen ONT af, omdat we bij het omwisselen enkele dagen nodig kunnen hebben om de door ons geleverde ONT weer te registreren. Als je begrijpt wat de risico’s hiervan zijn, kan je via onze klantenservice een verzoek indienen om je eigen ONT te registreren. Binnen enkele dagen zal de T-Mobile ONT de verbinding verliezen. Vanaf dat moment kan je je eigen ONT aansluiten. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Op een KPN WBA glasvezelverbinding is een eigen ONT alleen mogelijk wanneer je met XGSPON verbonden bent. Mogelijk moet je lijn gemigreerd worden voordat je een eigen XGSPON ONT kan aansluiten.

Op ons eigen netwerk (GPON of XGSPON) kan je, afhankelijk van de verbinding, een GPON ONT gebruiken of een XGSPON ONT gebruiken.

 

VoIP (Vast Bellen)

  • SIP Username: Kan klant vinden in My T-Mobile Thuis 

  • SIP Password: Dit moet klant zelf instellen in My T-Mobile thuis 

  • SIP Proxy Server Address: voip.t-mobilethuis.nl 

  • Primair compressie type: G.711a 

  • Secundair compressie type: G.722 

  • Tertiair compressie type: G.711u 

  • Bediening van spreek volume: Middle 

  • Luister volume regelaar: Middle 

  • G.168 (Echo-annulering): inschakelen 

  • RTP Start – eind poort:  40000 – 40018 

  • DTMF-modus: PCM 

  • Transport Type: UDP 

  • SIP DSCP Markeringinstelling: 46 

  • RTP DSCP Markeringinstelling: 46 

  • Vervaltermijn van SIP-registratie: 3600 seconden 

  • Mislukte timer voor opnieuw proberen van SIP-registratie: 1800 

  • Sessie verloopt (SE): 900 

  • Min-SE : 600 

 

 

IPTV (tv-kijken)

Om TV te gebruiken in combinatie met je eigen modem, moet je afhankelijk van je verbindingstype je modem configureren. Als je op DSL verbinding maakt, of wanneer je tv kijkt via “Interactieve TV” dien je onderstaande
configuratie op je modem te maken. Als je tv kijkt met T-Mobile TV op glasvezel, heb je deze instellingen niet nodig. Het verschil zie je in het menu van je TV pakket. Let vooral op de positie van het T-Mobile logo (bovenaan of beneden):


 

 

 

 

Mocht je op zoek zijn naar de meest gestelde vragen omtrent eigen modem support, neem dan een kijkje in ons handige artikel:

 

Gebruik je thuis een Edgerouter? Neem dan snel een kijkje in het handige topic van @TechRacing93How-to Edgerouter IPTV + Internet | T-Mobile Community

dan toch even voor de zekerheid:

Glasverzel klant hier

Ik plaats een TP-MC220L als vervanging van de T-Mobile Converter (de CVT 3002W2A)

achter de MC220L komt één module Asus Zenwifi XT8 ingesteld als router met de MC220L aangesloten op de WAN ASUS poort

Op de Asus zet ik VLAN 300, verder gaat alles in principe onbedraad 

Internet zou dan moeten werken en ik kan TV kijken via de t-mobile app (wil de tv box niet gebruiken)

Zie ik iets over het hoofd? Is het zo simpel?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Ja, internet gaat over vlan 300 en het tv product komt ook over the top via internet. 

Het blijft  wel zo dat als iets niet werkt t-mobile je zal vragen eerst hun apparatuur aan te sluiten waarmee eventuele trouble shooting wordt gedaan. Op je eigen appartuur wordt verder geen support gegeven. Daarvoor kun je bij de verkoper van die apparatuur aankloppen.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @yobster 

Mocht je instructies nodig hebben, hier vul je 300 in :

Zorg dat links bij WAN de connection type op DHCP staat en herstart daarna de mediaconverter.

Reputatie 2

Hallo @yobster 

Mocht je instructies nodig hebben, hier vul je 300 in :

Zorg dat links bij WAN de connection type op DHCP staat en herstart daarna de mediaconverter.

Bedoel je hier want daar heb ik geen optie tussen staan voor DHCP. En was ook nog even vergeten dat ik nog een SFP moet hebben …

 

Reputatie 7
Badge +15

@yobster 

De instelling staat al goed volgens mij op automatisch IP.

Reageer