Parental control (ouderlijk toezicht): alle ins en outs

  • 15 February 2022
  • 19 reacties
  • 2002 Bekeken
Parental control (ouderlijk toezicht): alle ins en outs
Reputatie 7
Badge +9

We merken dat er soms nog wel eens wat onduidelijkheid heerst over Parental Control. In dit artikel leggen we dan ook graag uit wat deze functie precies inhoudt en hoe je dit zelf kunt toepassen.

 

De naam zegt het eigenlijk al ‘parental control’ (ook wel ouderlijk toezicht genoemd) is een eenvoudige manier die je als ouder kunt gebruiken om te bepalen wat kinderen wel en niet kunnen doen op het internet. Je kunt zo dus de internettoegang beperken. Fijn dat deze mogelijkheid er is, maar hoe stel je dit precies in en welke functies zijn er allemaal?

 

De functies met parental control:

  • Tijdslimieten aangeven: bijvoorbeeld op vaste tijdstippen de wifi uit- en aanzetten.
  • Bepaalde filters toepassen: bijvoorbeeld ervoor zorgen dat specifieke websites niet bereikt kunnen worden. 

 

Parental control op het Huawei modem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wil je weten hoe je parental control instelt op het Huawei modem? Dit doe je als volgt:

  1. Vul in de adresbalk van je browser het volgende in: http://192.168.1.1 en druk op enter.
  2. Login op de webbeheerpagina
  3. Kies in de navigatiestructuur Internet > Parental Control > Time Rules.
  4. Klik op New time rule. 
  5. Voer bij Rule name een nieuwe regelnaam in die je hebt opgegeven.
  6. Stel bij Times allowed het tijdsbereik in dat toegang tot internet heeft gekregen.
  7. Selecteer het apparaat dat jij wilt beheren.
  8. Klik op Save.

 

Parental control op het Zyxel modem

 

 

 

 

 

 

 

 

Wil je weten hoe je parental control instelt op het Zyxel modem? Dit doe je als volgt. Open je internetbrowser en ga naar http://192.168.1.1 terwijl je verbonden bent via een internetkabel met de router (wifi kan ook).

 

Als je op Parental Control hebt geklikt, klik dan op nieuwe PCP.

 

Klik op ENABLED. Geef het een naam en selecteer het device (PC / mobile device MAC adres)

 

Klik op ADD. Stel de dagen in met bijbehorende tijd voor de geselecteerde devices.

Klik onderaan de pagina op OK

 

Je ziet nu je aangemaakte regel staan, met een geel lampje (ENABLED).

 

Je gaat nu terug naar de control pagina en selecteer ENABLED en dan  APPLY.

 

Et voilà! 

 

En, is het gelukt om parental control aan te zetten? Hopelijk heb je iets opgestoken van dit artikel. Zo niet, laat het ons dan gewoon weten in de comments en dan helpen we je graag!


19 reacties

Where to start? I mean at which site? Nobody is talks about the very first stage. 

Can somebody share the link to start at for the parental control?

Reputatie 7
Badge +1

Ik mis nog de uitleg voor het Draytek modem, voor zover nog in gebruik

Reputatie 1

Where to start? I mean at which site? Nobody is talks about the very first stage. 

You start by logging on to the modem (Huawei or Zyxel)

Reputatie 7

Hi @Gurgaze, thanks a lot for your request! I just addedd the login links for Zyxel and Huawei as a first step. Can you please let me know if this is clear for you and if you succeeded with all the steps? You can ask me antyhing, because I love to help you with this.

Hi @BeMu, dit is een bewuste keuze geweest! De klanten die momenteel nog een Draytek hebben, kunnen deze laten swappen voor een Zyxel modem. Over een tijdje zul je dan dus ook zien dat zo goed als niemand meer een Draytek modem heeft. Mocht iemand hier toch ontzettend behoefte aan hebben, dan hoor ik dat graag! 

Reputatie 3

En op de Zyxel werkt dit dus gewoon helemaal niet. Zo’n artikel is dus misleidend. Ik vind ouderlijk toezicht heel belangrijk maar kan het nu niet instellen. Ik zou graag willen weten of het op het t54 modem wel werkt. Als dat zo is wil ik mijn t50 daarvoor inruilen. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @santheman-nl, in het andere topic waarin Parental Control wordt besproken, staat een handige workaround van @tenhoutZyxel T50: ouderlijk toezicht (parental control) werkt niet | T-Mobile Community. Kom je er hiermee wel uit? Laat het alsjeblieft in dat specifieke topic weten, dan kunnen we daarin dat issue verhelpen.

Reputatie 3

Heb ik gedaan, zonder succes. 

 

Reputatie 7

Hi @santheman-nl, ik zie dat je in gesprek bent met TMTV over dit issue. Hij is een expert op het gebied van software. Ik hoop dat jullie er uitkomen. Zo niet, laat het ons weten in dat topic!

Reputatie 3

Inmiddels werkt het nog steeds niet, ik vind het echt onacceptabel.

Inmiddels werkt het nog steeds niet, ik vind het echt onacceptabel.

Hai..! 👋 

@santheman-nl 

 

Nou ik kan ook geen (wifi planner) meer vinden terwijl ze het moesten laten staan bij het parental controls dus (ouderlijk toezicht paneel instellingen tuurlijk, en ze hadden vroeger ook heel toevallig verwijderd, maar toch dom en stom geweest van hun zyxel techneuten team onverstandig juist..?

 

😠 😡

 

Graag..! Mijn feedback over het (WIFI PLANNER) dat het weer opnieuw moet toegevoegd worden bij het Zyxel T-50 modem, doorgeven vanuit jullie t-mobile team naar het (ZYXEL DEVELOPERS TEAMS) sowieso natuurlijk,

 

❗ = ❔

 

>;-(

 

Groeten -

 

Huyar,

 

🙋

 

We hebben een t-54, maar welke tijden ik ook invoer, hij maakt er altijd 0:00 van tot 24:00. De minuten pakt ie soms wel. Dan staat er 0:15 min. Maar 22:00 als begintijd kan ik er niet van maken. 

Reputatie 7
Badge +6

@miekeedejong Ik heb zojuist in je eigen topic gereageerd. Mocht het niet lukken, laat het daar gerust weten!

Reputatie 3

Inmiddels werkt het nog steeds niet, ik vind het echt onacceptabel. We wachten al meer dan 2 jaar op een werkende parental control!

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @santheman-nl, ik had begrepen dat je met @TMTV hiernaar zou kijken. Is dit nog gebeurd? 

Reputatie 3

Hoi @santheman-nl, ik had begrepen dat je met @TMTV hiernaar zou kijken. Is dit nog gebeurd? 

Nee er is nog niet naar gekeken. Er moet een firmware update komen, maar dat wordt al 2 jaar gezegd. 

Reputatie 7
Badge +6

Het is inderdaad alweer even geleden dat ik hier naar gekeken heb. Daarom heb ik het andere topic nog even teruggelezen en als ik het goed zie, wil je voor bepaalde apparaten elke dag van de week op dezelfde tijden het internet geheel blokkeren. De firmware-update voor de T50 is er inderdaad nog steeds niet. De T54 heeft weer andere problemen met ouderlijk toezicht. Daar kun je een profiel niet voor meerdere dagen maken. Wil je 1 apparaat een hele week op bepaalde tijden blokkeren, dan moet je 7 profielen aanmaken. Dat is nog te doen, maar bij twee apparaten moet je dus 14 profielen hebben en het maximum is 12. Nu ik het allemaal weer bekijk, snap ik de frustratie. Inmiddels is er de T56. Die heeft dezelfde nieuwe lay-out als de T54, maar dan zonder deze problemen. Ik dacht dat het nog niet mogelijk was om bestaande klanten een T56 op te sturen, maar ik heb het laatst toch ergens voorbij zien komen. Ik weet niet of dat regel of uitzondering was, maar hopelijk is het hier op een van deze gronden toch mogelijk.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik me afvraag of de standaard ingebouwde ouderlijk toezicht nog lang meegaat. Sinds enige tijd is er Thuis Veilig Online. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik lees dat daar een vergelijkbare functie in zit. Het zou gek zijn als ze een betaalde en gratis versie van dezelfde functionaliteit naast elkaar aanhouden. Het kost €2,50 per maand, maar je kunt het eerst een maand gratis uitproberen. Om het nog erger te maken: wegens performance issues kan dat momenteel niet op de T50, vandaar ook de vertraging met de firmware-update. Dan zal alsnog het modem omgeruild moeten worden. Alternatief is een eigen router met deze functies aanschaffen, of het direct op de apparaten (mobieltjes/tablets) regelen met schermtijd of iets dergelijks.

@Sven-TMT gaat volgens mij over de modemupdates, maar ik las elders dat hij tot 10 september op het strand ligt. Hopelijk kan hij na zijn vakantie een stand van zaken geven, mocht dat nodig zijn.

Reputatie 3

Het zou erg fijn zijn als ik om zou kunnen ruilen met de T56. Ik hoor graag of dit mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @santheman-nl, via een privébericht stuur ik je meer informatie toe! 

Reageer