Port forwarding op de Huawei HG659

Port forwarding op de Huawei HG659
Reputatie 7
Badge +9

Eens in de zoveel tijd kijk ik hier wel eens rond en zie veel terugkerende vragen betreft het portforwarding. Nu zijn hier al een paar topics over maar ik ga proberen dit zo makkelijk mogelijk uit te leggen.

Wanneer/Waarom port forwarden?

  • Sommige applicaties willen vanaf het internet toegang tot een apparaat die zich in het LAN bevindt.
  • Indien je een server wil hosten voor vrienden (bijv. o.a. minecraft)
  • Indien je de juiste poorten niet ‘forward’ naar het juiste apparaat kan het zijn dat een verbinding niet opgezet kan worden.


Wat heb je nodig?

 

  • Welke poorten wil je ‘forwarden’
  • Naar welk apparaat wil je het ‘forwarden’
  • Niet noodzakelijk maar handig: betreft het een TCP of UDP verbinding

Deze uitleg gaat uit van de standaardconfiguratie van de router. Indien je al wijzigingen hebt aangebracht kan het zijn dat sommige stappen niet meer kloppen

Hoe werkt het?
In dit voorbeeld gaan we de poorten forwarden voor een Minecraft server. Een Minecraft server gebruikt standaard poort 25565.

1. Open je favoriete browser (Chrome, internet explorer, etc)
2. Vul in de URL balk van de browser het volgende in : http://192.168.1.1/
3. Je krijgt het inlogscherm van de router te zien.
4. Vul bij gebruikersnaam: user in.
5. Het wachtwoord kun je achterop de Huawei HG659 vinden.

 

 

d525d7d4-a05e-476c-9496-ffcaf5237c45.jpg


4. Druk vervolgens op aanmelden.
5. Je bevindt je nu in de homepage van de Huawei HG659. Druk vervolgens op de knop internet. Selecteer dan Doorsturen

 

 

70005e7c-2368-4867-b50a-25eeeb1bbb5e.jpg

 


6. Klik op Port Mapping en kies voor Nieuwe Port mapping.
7. Geef het een toepassende naam. In dit geval kies ik voor minecraft server.
8. Kies bij applicatie voor de optie “Toepassing voor Port mapping toevoegen”
9. Scroll naar onder en klik op poorttoepassing toevoegen.
10. Geef een naam op. In dit geval kies ik weer voor minecraftserver.
11. Bij interne en externe poort kun je een range opgeven (bijv. 1000 t/m 1005) of een enkele poort (1000 t/m 1000)

 

 

 

e6440501-25e8-4713-85cb-b059be1167b0.jpg


12. Bij protocol kun je kiezen voor TCP of UDP. Weet je het niet zeker kies dan voor TCP/UDP.
13. Klik vervolgens op opslaan.
14. Vervolgens kies je de gemaakte toepassing. In mijn geval heet deze dus minecraftserver. Kies hierbij ook het apparaat dat de applicatie draait.

 

 

0dbcd5fb-cd49-4df7-b13e-9e5b858c1bb9.jpg


15. Druk op opslaan. Je bent nu klaar.

Ik zal dit topic in de gaten houden. Eventuele vragen zal ik proberen te beantwoorden.

Groeten,
Michael

Moderator tip: Bekijk ook eens dit topic: Portforwarding 80 en 443 op Huawei modem

 


174 reacties

Reputatie 1
Hallo allen,



Ik heb ook een vraag over port forwaden. Ik wil graag een Wake-on-Lan packet sturen naar mijn pc als ik niet thuis ben. Maar het lijkt alsof ik mijn public ip niet kan bereiken van buiten af. Is dit wel mogelijk of zit het Tmobile net werk anders in elkaar. Ik zat hiervoor bij KPN en daar was het heel makkelijk in te stellen en werkten het meteen. Ik heb de instellingen hiervan letterlijk over genomen. En het werkte daar wel.

Graag jullie reactie.


Hallo,



Mijn naam is (tevens) Michael en ik heb een probleem.



Ik volgde alles in deze instructies, met nog een paar dingen die het in de weg zouden kunnen staan omzeild te hebben. en NOG kan mijn port forwarding NIET gezien worden.



Ik probeerde alles, van uitzonderingen in firewalls tot het proberen van rare truckjes (maar niet te raar, ik blijft veilig).



Mischien is er een optie doe moet aangevinkt worden? is er een manier dat mijn modem zijn firewal mij in de weg zit? moet ik juist iets deactiveren? ik word hier al 2 dagen gek van. ik wil gewoon minecraft spelen met mijn broer! hoe lastig kan dit zijn! help!
Hi,



Ik zou even het volgende controleren:

  • Heb je bij internal host (stap 14) wel het apparaat gekozen waarop de minecraft server actief is? Dit kan je eigen PC zijn maar hoeft natuurlijk niet.
  • Er zijn verschillende minecraft servers. Het kan zijn dat jou variant misschien andere poorten gebruikt. Check dit even voor de zekerheid.

Je zou voor de rest op de router(!) niets hoeven te doen. Het zou nog kunnen dat een firewall op je PC nog iets blokkeert. De firewall van Windows staat bijv. standaard aan en wil nog wel eens het e.e.a. blokkeren.



Grt,

Michael


Wat is in je overigens prima uitleg bij punt 14 deTMCTH-703179_ETHERNET
Reputatie 7
Badge +3
@SackboyNiek



Ten eerste welkom op het forum.

Wat we even willen weten, over welke router hebben we het.

TMT heeft er tegenwoordig 3 in omloop ... de Draytek, Huawei en het nieuwe Zyxel.



Welke poort(en) stuur je door 7 of 9 of 7 en 9.

Volgens mij heb ik laatst een topic voorbij zien komen dat 1 van de beide niet functioneerde.



Reputatie 7
Badge +3
@Antogino



Neem aan dat je het gemarkeerde bedoeld



Dat is de computer waarop de server (host) binnen je internal netwerk draait, deze selecteer je hier.
Reputatie 1
@Pieter_B

Ik heb de ook de Huawei HG659 zoals in de topic staat.

Voor de poort die ik open heb staan is poort 9.
Reputatie 7
Badge +3
@SackboyNiek



Probeer eens poort 7 open te zetten.

Als je vanuit je eigen interne netwerk een WOL doet, die werkt wel gewoon?
Reputatie 1
@Pieter_B



Ik heb poort 7 open gezet en het nog een keer geprobeerd, werkt ook niet.

Als ik het lokaal doe, werkt het wel.



Ik denk ook niet dat het perse aan de poort ligt. Volgensmij werk heel het poort forwarden niet.

Als ik op what-is-my-ip kijk en ik ga op dat adress een poort check doen. Geeft hij zelf aan dat poort elke poort dicht staat. Poort 443 is dicht, maar ook poort 7 en 9 die net open gezet zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Het testen van een open pport heeft alleen maar zin als er een response komt vanuit een host.

Zoals bijvoorbeeld een webserver achter een router, als je de host aanspreekt zal hij een response geven aan de client.



WOL geeft geen response terug, als het device is aangesproken.

De Huawei is nogal een eigenzinnig modem in veel opzichten.



Heb wel wat topics op het web kunnen vinden, waaruit ik zo op kan maken dat een WAN -) WOL functie niet is op te zetten.



Heb hier wel een topic op het forum gevonden, waar @voorhammr het blijkbaar wel werkend heeft gekregen richting zijn NAS.

Wellicht hij je verder kan helpen in je WOL setup.
Hallo mensen,

Ik ben Eric. Mantelzorger voor mijn ouders. Ik heb voor de veiligheid daar wat cams opgehangen. Aangesloten op het modem. Werkt goed. Op afstand benaderbaar. Hg659 t mobile.

Echter.....kom ik thuis bij mij gaat ik hetzelfde cam systeem ophangen. Zelfde kassie...alleen ander mac natuurlijk. Gaat het al mis bij een static ip toewijzen op het mac adres van het kassie.

Nou kijk ik naar de topic voor portforwarding....ik krijg bij stap 3 niet eens de keuze van udp ucp.

En dan ik ben hier nu al een aardige week mee bezig. Reset heb ik al 3x gedaan.



Jullie hebben het over poort nummers...ik krijg het niet eens te zien... Hg659 dsl modem.

Ik krijg alleen maar voip zooi... En geen protocol udp ucp...
Reputatie 7
Badge +3
Hallo @EricDec2018



In dit betreffende topic heb ik een stap voor stap portforwarding opgezet (het antwoord), hopelijk kom je er dan wel uit.

Als voorbeeld heb ik daar poort 1221 opgezet om te openen via TCP voor een server
Reputatie 1


Hallo ik heb een synology Nas op mijn netwerk aangesloten zitten. Nu wil ik deze nog weleens vanaf buiten aanzetten omdat ik dan even iets op kan zoeken. Daarvoor moet de NAS eerst even wakker worden en daarvoor wil ik graag WOL (poort 9) gebruiken. Enkel voorheen bij vodafone lukte dit wel, maar sinds de overgang naar Tmobile werkt dit op 1 of andere manier niet meer. Ik heb een Huawei 659 modem met daarop ingesteld UDP/TCP poort 9 naar de Apple Airport Extreme router. Daarvandaan wordt de NAS aangeroepen. Enkel krijg ik het wakker worden van de NAS vanaf extern niet voor elkaar. Iemand misschien nog tips?Inmiddels na toch wat configureren is het mij gelukt!


Beste @voorhammr



Ik zou graag willen weten hoe jij het toch voor elkaar hebt gekregen om toch een WOL te kunen sturen buiten je netwerk.



Graag je reactie
Hallo @EricDec2018



In dit betreffende topic heb ik een stap voor stap portforwarding opgezet (het antwoord), hopelijk kom je er dan wel uit.

Als voorbeeld heb ik daar poort 1221 opgezet om te openen via TCP voor een server


Dankjewel Pieter



Ik ben weer een stuk verder. Alleen vanmiddag gaf het cam systeem aan dat de verbinding met de gateway goed was. En nu gaat ik er op inloggen , dus in de camsystem zelf, en heeft ie geen verbinding meer.

Terwijl de utp kabel er in zit. En ook in het modem...

Wat voor adressen moet ik nu weer in het camsysteem zetten? Ik dacht 192.168.1.1

Het gekke blijft ook dat het modem de cam niet een statisch ip adres geeft zoals ik het ingesteld heb in het modem.
Reputatie 7
Badge +3
@EricDec2018



Wat voor adressen moet ik nu weer in het camsysteem zetten? Ik dacht 192.168.1.1


Voor de duidelijkheid, 192.168.1.1 is het adres van de router .. ook wel gateway genoemd.



Neem aan dat je camsysteem een soort van eigen webinterface heeft, die bereikbaar is via een webbrowser via een fixed IP?

Om je eventueel beter te kunnen helpen, om wat voor cam systeem gaat het hier?
@Pieter_B

Hoi Pieter, het gaat om een Fenton systeem.

Veel netwerk mogelijkheden.

PppoE

Upnp ook nog en nog veel meer....

Echter als ik dhcp server aan zet... Kan ik ip address niet meer invullen.

Wel primary en secondary.

En als ik denk... Nou Upnp dan maar... Gaat ie camsysteem naar een ip adres 010.xxx.xxx.xxx een adres wat ik nergens in mijn modem heb staan...
Reputatie 7
Badge +3
Eigenlijk alles wat ik zoek op "Fenton" is een beetje een doodlopend spoor als het gaat om handleidingen o.i.d.



Kun je screenshots delen van de pagina's waar je de instellingen doet en hoe je het 1 en ander hebt aangesloten?
https://www.gebruikershandleiding.com/Fenton-351.186/preview-handleiding-813207.html
Reputatie 7
Badge +3



Neem aan dat je dus bovenstaande popup krijgt binnen je cam systeem.



Als je DHCP op enabled zet, dan komt alle netwerkt informatie van de router (Huawei) en kun je dus niets zelf invullen.

Dus je cam systeem vraagt aan de router een vrije IP en alle andere data die nodig is om zijn netwerkverbinding op te kunnen zetten.



Als je DHCP dus niet enabled, komen alle velden vrij en kun je zelf dingen gaan invullen.



In bovenstaand voorbeeld, is de webinterface te bereiken op 192.168.1.10 en je media, wat dat ook mag zijn, op 192.168.1.10:34567 (poort 34567).



Wat krijg je te zien als je DHCP op enabled zet, worden dan de onderliggende velden automatisch gevuld?

Welk DHCP krijg je toegewezen en kun je dan in de webinterface komen via dat DHCP adres en in de Media met dat DHCP adres:Media port?
Held!
Ik hoop op hulp, ik kom er niet uit.

Ik wil een inverter van zonnepanelen via een kabel met internet verbinden. Dit lukt echter niet. De kabel is goed, als ik de laptop er op aansluit heb ik normale snelheid.

De eisen van de inverter zijn deze.



The PowerRouter uses a dynamic IP address. This means that it receives an IP address from its Internet router (DHCP server).

It is not possible to bring the PowerRouter online by means of a proxy server.

The PowerRouter communicates via a half-duplex 10Mbit connection through (http / web) port 80, which should not be blocked by a firewall (e.g., through the Internet modem).



Mijn vermoeden is dat poort 80 geblokkeerd is.

Van de inverter heb ik alleen een macadres.

Wat moet ik doen om dit werkend te krijgen. Graag in Jip en Janneke taal.

Bij voorbaat dank.



Ik heb dit topic gelezen echter ik begrijp er onvoldoende van om het voor elkaar te krijgen.
Reputatie 6
Zelfde onderwerpvraag meerdere keren posten is tegen de forumregels en wordt chaotisch, zie voor deze vraag specifiek https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-van-bestelling-tot-installatie-496/huawei-hg659-poort-open-zetten-313824
Reputatie 1
Ik heb een aantal dingen waar ik geen antwoord op weet en graag hulp bij zou willen.



Eerder heb ik aangegeven in dit topic dat ik Wake-On-Lan graag in zou willen stellen. Na wat zoeken op het internet ben ik er achter gekomen dat hoe dit modem werkt, is dat hij alleen een poort open laat staan als het interne apparaat aan staat. Aangezien ik mijn apparaat uit staat en ik hem aan wil zetten. Laat de Huawei router de poort dicht. Ik heb hier voor nog geen oplossing gevonden om dit te omzeilen. Een iedee was om een DMZ in te stellen



Nu heb ik geprobeerd om een tweede router achter het t-mobile router te zetten en die als DMZ host in te stellen. Internet en tv werkt goed maar het poort forwarden nog steeds niet. Het werkt zelfs slechter. Om te testen of het port forwarden uberhaubt werkte heb ik een Minecraft server opgezet en die geportforward. Nu dit wel werkte zonder tweede router werkt het nu helemaal niet meer. Ik kan hem niet bereiken vanaf WAN. Hosten op mijn Lan netwerk en proberen toegang te krijgen via het Public IP, terwijl de client op het zelfde netwerk zit werkt niet. Hosten op het DMZ netwerk en de client die ook op het DMZ netwerk zit, te verbinden via het Public IP werkt ook niet. Als ze in het zelfde netwerk zitten en ik verbind via het Interne IP werkt het wel. Ook als de host op het Lan zit en de client op DMZ en ik probeer te verbinden naar het Wan IP van de router, niet Public IP. Werkt het wel. En als ik heel DMZ uit schakel en alles op de Huawei router configureer, lukt het niet te verbinden via het Public IP. Als ik op internet zoek naar hoe ik DMZ had moet instellen, stond de configuratie al goed. Verder weet ik echt niet meer wat ik hierbij nog zou kunnen proberen. Het is heel raar.



De tweede router die ik nu heb heeft wel een ingebouwde Wake-On-Lan optie. Nog een iedee was om Remote access hier op in te stellen zodat ik misschien vanaf het internet mijn tweede router kan bereiken, om vanuit daar mijn pc aan te zetten. Dit is tot mijn verbazing wel gelukt. Maar dit is niet de oplossing die ik eigenlijk wil blijven gebruiken. Het liefste zou ik met de app die ik op mijn telefoon heb staan een WOL packet willen sturen naar mijn Public IP over poort 9. Zo als het bij mijn vorige KPN router ook werkte. Het liefste zou ik graag willen dat mijn tweede router al het port forwarden doet en dat de Huawei router daar niks over te zeggen heeft. Maar ik weet hoe dat het beste kan.



Als iemand iedeeën heeft of vragen, hoor ik ze heel graag.
Reputatie 6
@SackboyNiek Kijk misschien eerst even of je ook getroffen bent door: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/problemen-na-onderhoud-afgelopen-nacht-313456



Als alternatief voor wakeup van een PC: Domoticz kan WOL pakketten in LAN verzenden en die Domoticz instance kun je met bijbehorende app op smartphone bedienden.
Reputatie 1
@tmoesel bedankt voor je reactie.



Ik woon zelf niet in Leiden dus ik denk niet dat dit van toepassing is.



Verder heb ik de Domoticz app geïnstalleerd om even te kijken wat het is. Echter moet ik hier voor server gegevens instellen die ik niet heb. Ook wil ik hier geen server voor aanmaken omdat ik geen apparaat heb die altijd aan staat. Dus deze optie valt af.



Is er ook een optie om de hele Huawei router te vervangen voor mijn eigen router?
Reputatie 6
Is er ook een optie om de hele Huawei router te vervangen voor mijn eigen router?

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/je-eigen-modem-bij-t-mobile-thuis-307241
Verkeerde Topic

Reageer