Port forwarding op de Huawei HG659

Port forwarding op de Huawei HG659
Reputatie 7
Badge +9

Eens in de zoveel tijd kijk ik hier wel eens rond en zie veel terugkerende vragen betreft het portforwarding. Nu zijn hier al een paar topics over maar ik ga proberen dit zo makkelijk mogelijk uit te leggen.

Wanneer/Waarom port forwarden?

  • Sommige applicaties willen vanaf het internet toegang tot een apparaat die zich in het LAN bevindt.
  • Indien je een server wil hosten voor vrienden (bijv. o.a. minecraft)
  • Indien je de juiste poorten niet ‘forward’ naar het juiste apparaat kan het zijn dat een verbinding niet opgezet kan worden.


Wat heb je nodig?

 

  • Welke poorten wil je ‘forwarden’
  • Naar welk apparaat wil je het ‘forwarden’
  • Niet noodzakelijk maar handig: betreft het een TCP of UDP verbinding

Deze uitleg gaat uit van de standaardconfiguratie van de router. Indien je al wijzigingen hebt aangebracht kan het zijn dat sommige stappen niet meer kloppen

Hoe werkt het?
In dit voorbeeld gaan we de poorten forwarden voor een Minecraft server. Een Minecraft server gebruikt standaard poort 25565.

1. Open je favoriete browser (Chrome, internet explorer, etc)
2. Vul in de URL balk van de browser het volgende in : http://192.168.1.1/
3. Je krijgt het inlogscherm van de router te zien.
4. Vul bij gebruikersnaam: user in.
5. Het wachtwoord kun je achterop de Huawei HG659 vinden.

 

 

d525d7d4-a05e-476c-9496-ffcaf5237c45.jpg


4. Druk vervolgens op aanmelden.
5. Je bevindt je nu in de homepage van de Huawei HG659. Druk vervolgens op de knop internet. Selecteer dan Doorsturen

 

 

70005e7c-2368-4867-b50a-25eeeb1bbb5e.jpg

 


6. Klik op Port Mapping en kies voor Nieuwe Port mapping.
7. Geef het een toepassende naam. In dit geval kies ik voor minecraft server.
8. Kies bij applicatie voor de optie “Toepassing voor Port mapping toevoegen”
9. Scroll naar onder en klik op poorttoepassing toevoegen.
10. Geef een naam op. In dit geval kies ik weer voor minecraftserver.
11. Bij interne en externe poort kun je een range opgeven (bijv. 1000 t/m 1005) of een enkele poort (1000 t/m 1000)

 

 

 

e6440501-25e8-4713-85cb-b059be1167b0.jpg


12. Bij protocol kun je kiezen voor TCP of UDP. Weet je het niet zeker kies dan voor TCP/UDP.
13. Klik vervolgens op opslaan.
14. Vervolgens kies je de gemaakte toepassing. In mijn geval heet deze dus minecraftserver. Kies hierbij ook het apparaat dat de applicatie draait.

 

 

0dbcd5fb-cd49-4df7-b13e-9e5b858c1bb9.jpg


15. Druk op opslaan. Je bent nu klaar.

Ik zal dit topic in de gaten houden. Eventuele vragen zal ik proberen te beantwoorden.

Groeten,
Michael

Moderator tip: Bekijk ook eens dit topic: Portforwarding 80 en 443 op Huawei modem

 


174 reacties

Goedemiddag,

 

Het lukt mij niet om via mijn router te port forwarden (Archer MR-200.

 

Al het nodige op de community gelezen en geprobeerd zonder resultaat. ( APN op fms etc.) Krijg geen verbinding.

 

Bvd

 

 

Hi,

I’m struggling to setup port forwarding on HG659. Using Internal 8123 and external 8123. Still not able to access it on the router itself. Only on the local server in my network.

Was not able to find any useful answer in this topic. Should I call T-Mobile support?

Kind regards,

Sergei

Reputatie 7
Badge +16

Hi @SergeiK,

 

Welcome to our Community! :smile: Maybe the following link helps: Port forwarding Huawei. If it still doesn’t work, let us know. We’d be more than happy to help!

Reputatie 7
Badge +3

@SergeiK 

I do not know if you had seen this topic, where i explain in a step by step how to proceed. 

hi bij mij wil het nogsteets niet werken als ik het test in het zelfde netwerk het werk maar zodra ik het probeer op een ander netwerk werkt het niet eening idee?

 

 

Reputatie 7

Hi @JasonBD, ik denk graag met je mee! Je geeft aan dat het op een ander netwerk niet lukt, hoe bedoel je dat precies? Bedoel je dan dat je een apparaat waarbij je de poorten open hebt gezet niet van “buitenaf” kan benaderen? Bijvoorbeeld een remote desktop of NAS etc? Dit kan namelijk kloppen, de Huawei ondersteunt geen NAT loopback waardoor dit niet mogelijk is. Voor een NAS is hier eventueel een workaround voor, bij andere devices is het makkelijker om de Huawei te vervangen met een eigen modem.

Hi @JasonBD, ik denk graag met je mee! Je geeft aan dat het op een ander netwerk niet lukt, hoe bedoel je dat precies? Bedoel je dan dat je een apparaat waarbij je de poorten open hebt gezet niet van “buitenaf” kan benaderen? Bijvoorbeeld een remote desktop of NAS etc? Dit kan namelijk kloppen, de Huawei ondersteunt geen NAT loopback waardoor dit niet mogelijk is. Voor een NAS is hier eventueel een workaround voor, bij andere devices is het makkelijker om de Huawei te vervangen met een eigen modem.

sorry voor de laten reactie maar het is voor een webserver op poort 85.

en ik bedoelde idd dat je het niet van buitenaf kan berijken ik hoop dat de HG659 dit toelaat

 

Reputatie 7
Badge +3

@JasonBD 

Dit is een bewezen en geteste opzet hoe je een HTTP server kunt openzetten, neem aan dat je deze stappen hebt gevolgd.

ja t werkte blijkbaar al allen wist niet dat je je iegen site niet kon bezoeken op je iegen ip adders is hier mechien iets van een omweg voor zodat ik het wel kan bezoeken op me iegen netwerk?

Reputatie 7

Hi @JasonBD, het makkelijkst is dan om een eigen modem te gebruiken die dit wel ondersteunt. :wink: Een andere optie is om (net zoals met de NAS) een eigen server op te zetten om het verkeer af te vangen/ om te leiden maar dit is een wat uitgebreidere oplossing.

Hallo @Brian Brian et all,

 

Ik heb thuis ook een Raspberry Pie die ik als OVPN server wil gebruiken. Hiervoor moet op de HG-659 router port forwarding van port 1194 ingesteld worden. Ik heb alle instructies die ik op dit forum en elders kon vinden al geprobeerd, maar tevergeefs. Als test heb ik port forwarding voor poort 80 geprobeerd, en dat lukte gewoon.

Bij alle andere providers die ik tot nu toe heb gehad kon ik port forwarding van port 1194 probleemloos op hun routers instellen, Maar op de HG-659 lijkt dit niet te lukken.

 

Op welke manier kan dit opgelost worden?

 

Alvast dank voor de reactie.

Reputatie 7

Hey @Clown_with_a_Frown,

Ik heb je vraag verplaatst naar dit port forwarding topic. :relaxed: Hier is de kans groter dat je vraag wordt opgepikt door een knappe kop.

Reputatie 2

Hallo iedereen,

Misschien dat hier iemand mij kan vertellen waarom port forwarding niet werkt op m’n zyxel router. Ik weet zeker dat alles goed is ingesteld. Dit is zeker niet iets wat totaal nieuw voor mij is, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Ik heb al een topic geopend waar ik helaas niet veel verder mee kom: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/port-forwarding-zyxel-t50-met-glasvezel-wil-echt-niet-werken-323803

Is er eventueel een medewerker waarmee ik in contact kan komen om dit op te lossen? Alvast bedankt voor je antwoord, ik ben ten einde raad.. :(

Reputatie 7

Hi @Yoram001 Gaat het om het forwarden van poorten of om het kunnen benaderen via de NAS van buitenaf? Dit laatste geeft inderdaad wel eens problemen met de Zyxel lijkt het maar dé oplossing ben ik nog niet tegen gekomen. Er zwerven wel een aantal topics rond op de community waar je mogelijk wat aan hebt zoals deze.

Reputatie 2

@Brian Thanks voor je bericht. Ik heb het topic wat je noemt al volledig doorgespit. Alles wat ze daar fout doen heb ik wel goed ingevuld. Tevens ook alle linkjes in dat topic gevolgd en doorgelezen. Ik weet dondersgoed wat port forwarding doet en stel dat al jaren in. Maar nu wil het echt niet werken. 

Ik loop steeds maar tegen een muur, als ik dit niet voor elkaar krijg ga ik ook niet meer verder met t-mobile.

Reputatie 7

Hi @Yoram001, als je nog een oude modem/router hebt liggen dan zou je het daarmee kunnen testen, dan kan je direct achterhalen of de Zyxel inderdaad de oorzaak is of niet.

Hallo, ik heb alles gevolgd, maar het werkt nog niet. Ik probeer een Assetto Corsa Competizione server aan te maken, maar elke keer kan het spel niet met de server connecten. Ik heb een udp poort en en tcp poort aan moeten zetten. wat doe ik fout? Ik heb al alle firewals uit gezet om het uit te testen en toch niets.

 

Reputatie 1

@Michaeltmt @Brian @Sander 

Ik heb problemen met online gamen op mijn Nintendo Switch. Ik krijg foutmeldingen als "Connection Time Out, Network service request timeout”.

Van Nintendo en Ubisoft heb ik de instructies gekregen om Port Forwarding in te stellen op mijn Huawei HG659 modem. 

Voor de Nintendo Switch zijn dit de poorten UDP: 1 tot en met 65535. Voor Ubisoft zijn dat UDP: 3658, 4646 en TCP: 1935.

Bij het opslaan van de port mapping voor de Nintendo Switch gaat het mis. Voor UDP: 1 ~ 65535 krijg ik een foutmelding: "The external port cannot be 7547,514,68,53,546,500,1701,8443,8080,990,5060,28090,50000-50020.”

Graag jullie hulp. Alvast bedankt.

Robin

 

Beste tommie,

 

Ik heb al een tijdje een minecraft server runnende gehad (al tijdje niet gebruikt). Nu waren we van plan weer wat te spelen alles aan gezet en port forward nooit er af gehaald. Nu start ik een ander soort server (modded) op via zelfde port. Server lijkt het gwn te doen maar port doet het niet. 

Heb geprobeert de port forward weg te halen en deze opnieuw aan te zetten maar blijf het niet doen.

daar naast maakt de router automatisch ook een portforward op een andere pc opzich niet een probleem maar wel beetje gek. 

Heeft u nog een idee? 

vriendelijke groet Tjalling.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @tjalling32, welkom op onze Community!

Ik help je hier graag mee. Zou je een een screenshot kunnen delen van je portforward? Welke modded server gebruik je? 

 

Je zegt dat de server het lijkt te doen, dus ik neem aan dat je geen fouten ziet als je de server runt? Ook ben ik benieuwd hoe de server properties er uit zien! Ik hoor het graag van je.

ha tommie,

hier zijn de properties en de port forward.

 

 

 

#Minecraft server properties
#Mon May 15 12:39:49 UTC 2023
allow-flight=false
allow-nether=true
broadcast-console-to-ops=true
broadcast-rcon-to-ops=true
difficulty=easy
enable-command-block=false
enable-jmx-monitoring=false
enable-query=false
enable-rcon=true
enable-status=true
enforce-secure-profile=true
enforce-whitelist=false
entity-broadcast-range-percentage=100
force-gamemode=false
function-permission-level=2
gamemode=survival
generate-structures=true
generator-settings={}
hardcore=false
hide-online-players=false
level-name=world
level-seed=
level-type=minecraft\:normal
max-chained-neighbor-updates=1000000
max-players=20
max-tick-time=60000

max-world-size=2999984
motd=A Forge Minecraft Server powered by Docker
network-compression-threshold=256
online-mode=true
op-permission-level=4
player-idle-timeout=0
prevent-proxy-connections=false
previews-chat=false
pvp=true
query.port=25565
rate-limit=0
rcon.password=
rcon.port=25575
require-resource-pack=false
resource-pack=
resource-pack-prompt=
resource-pack-sha1=
server-ip=
server-port=25565
simulation-distance=10
spawn-animals=true
spawn-monsters=true
spawn-npcs=true
spawn-protection=16
sync-chunk-writes=true
text-filtering-config=
use-native-transport=true
view-distance=10
white-list=false

vriendelijke groet tjalling.
 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @tjalling32, ik zie dat je in de properties het server ip blanco gelaten hebt. Ik neem aan dat je hier wel je ip adres ingevuld hebt, zo ja welk soort ip adres? Met welk (soort) ip adres proberen je vrienden verbinding te maken met de server?

Hi @tjalling32, ik zie dat je in de properties het server ip blanco gelaten hebt. Ik neem aan dat je hier wel je ip adres ingevuld hebt, zo ja welk soort ip adres? Met welk (soort) ip adres proberen je vrienden verbinding te maken met de server?

Ha tommie na het herinstalen van ubuntu server en docker doet hij het wel weer alleen gaat de poort alleen open als de docker container runt. Opzich niet erg maar wel beetje gek.

 

Reputatie 7
Badge +14

Dan lijkt het alsof de docker container upnp uitstuurt of logischer, je krijgt alleen een response als er ook daadwerkelijkeen server draait!. Maar goed, je hebt deze poorten alleen nodig als je de server draait toch? Dan kun jij nu mooi gamen.

Reageer