Advies vervangede-modem(prive) - Modem(ADSL 100Mbit)/FireWall/VPN - Geen voip of tv

  • 13 July 2022
  • 5 reacties
  • 101 Bekeken

Reputatie 1

Hoi,

Een paar topics heb ik al gelezen over type DSL en anders, voor gebruik van een eigen modem(ipv T-Mobile geleverde modem).

Nieuwsgierig ben ik of iemand advies heeft voor een ‘DSL-Modem’ met +/-4Ethernet poorten(geen wifi, voip of TV).

De modem/router liefste met een opensource router-software.

Sterk genoeg om een 100Mbit VPN te kunnen doorrekenen en een dynamische IP/DNS blacklist in de firewall te huizen. Liefste een passief apparaat(geen ventilator). Ik weet dat met modernere ‘chips’, VPN reken-chippers vrij efficiënt/snel moeten kunnen werken. Genoeg ram voor DNS-filter en IP bokking van geabonneerde lijsten.

 

Eindgebruiker is een klein kantoor of klein-maar efficiënt, huishouden met moderne -gefilterde internet behoefte.

 

Voor wifi is een los bekabelde accespoint, begreep dat dit uitmaakt voor de hardware van de modem/router. Geen wifi in de modem/router nodig maar bijzaak, net als een USB poortje(s).

Hebben jullie suggesties voor iets dat dit ondersteund en genoeg rekenkracht heeft?
Ervaringen?
Suggesties?

 


This topic has been closed for comments

5 reacties

Reputatie 1

*Bump*

Niemand ervaring met Tmobile-modem vervangen met een eigen modem/router + opensource web-interface voor configuratie?

Met vriendelijke groet,

Reputatie 7
Badge +14

De voorbeelden die je hier op het forum vind zijn b.v. Asus, Ubiquite en Fritzbox. Geen open software varianten. Maar laat het hier weten als het gelukt is, dat inspireerd ook weer anderen.

Reputatie 1

Sommige Asus apparaten kunnen geflasht worden naar een opensource variant(de wifi-routers tenminste). 


Als de chip en ram(van de (DSL)modem/router) een beetje voldoende is, lukt een 100Mbit VPN+extras wel. Maar routers met modem functie van Asus nog niet opgezocht, ga ik doen. Bedankt voor de Merken, als gegeven suggestie.

Meer ervaringen?
Wifi is geen vereiste(liever niet), (DSL)modem+router+ram+SD-storage(voor opensource OS)

Technisch kan alles geflasht worden, zwarte markt zit vol handleidingen voor allerlei modems van internet providers. Maar dat wou ik vermijden.

Ook kan ik allemaal extra netwerk routers en servers gaan plaatsen, maar het is allemaal net even ietjes efficienter en netter en overzichtelijker nederlandser als er 1 kastje is en niet een ¼ server-rack in de meterkast voor allemaal routers, modems, clients, etc. Dacht dat dat anno 2022 mogelijk alwel zou kunnen(DSL-Router/Modem met opensource software en VPN+tools reken-Kepabel ‘kastje’).

Reputatie 6
Badge +3

Hi @clouddevelopment

Er zijn niet veel routers met een ingebouwde DSL modem. Omdat het niet heel intressant is/was voor retail verkoop, misschien dat het nu meer komt met de vrije modem keuze. 

Wat je ook kan is een Draytek Vigor 167 of een Zyxel VMG4005 er voor hangen in bridge mode. Deze zet het DSL om naar gewoon ehternet en dan kan je elke gewenste router erop aansluiten. Je kan ze makkelijk kwijt in de meterkast of aan de muur, ze nemen amper ruimte in beslag :) 

 

Reputatie 7
Badge +3

@clouddevelopment , als toevoeging op @TechRacing93 een recent topic van iemand die ook een DSL opzetje heeft gemaakt via Bridge mode.