Beantwoord

Apple TimeCapsule gebruiken in plaats van meegeleverde router


  • is een King Poster
  • 61 reacties

Ik ben al heel lang klant bij T-mobile maar sinds kort ook voor thuis maandag komen ze thuis alles installeren maar nu is mijn vraag kan ik de TimeCapsule direct op het glasvezel kastje aansluiten en de meegeleverde router weg laten. Ik heb begrepen dat de Timcapsule niet alleen voor de wifi en opslag zorgt maar ook een router is en de internetsnelheid beduidend beter is en TV kijk ik via de app ook op de TV. 

Mijn vraag Hoet stel ik dit in en wat moet ik verder doen ik had al begrepen dat er een switch nodig  TP-Link TL-SG105E - Switch  had ik ontvangen . heb geen flauw idee hoe deze in te stellen

Je hebt dus alleen VLAN 300 nodig voor zowel internet en IPTV, wat je instelt is poort 1 en 2 VLAN 300, poort 1 TAGGED en poort 2 UNTAGGED hoe stel ik dit in en waar.

In poort 1 gaat de UTP vanuit de mediaconverter en vanuit poort 2 gaat een UTP naar je Capsule.

icon

Beste antwoord door Waqqas 17 March 2022, 16:01

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

27 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Imac 

De TimeCapsule heeft geen VLAN functionaliteit waardoor je hem niet direct op de mediaconverter aan kan sluiten maar met een managed switch er tussen zal hij wel werken als router.

Verbind een laptop met de switch en ga naar 192.168.0.1 in je browser en log in met admin/admin.

In het menu links onder VLAN ga je naar 802.1Q VLAN en daar wijzig je de default regel naar VLAN id 300, naam internet, port members 1-2, 1 is tagged en 2 untagged. Vergeet 802.1Q VLAN niet aan te vinken.

Bij PVID 802.1Q VLAN vul je ook nog 300 in achter port 2.

De ingevulde gegevens in de foto's kan je negeren.

Dank voor de uitgebreide info een laatste vraag beide tv’s zijn nu bedraag deze gaan nu in de switch of in de timecapsule.

in poort 1 komt de utp van de mediaconverter en poort 2 naar de timecapsulle als ik het goed heb begrepen

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Imac

De tv's lopen via de TimeCapsule, als je ze op de switch aansluit dan loop je mogelijk risico doordat de tv's niet achter een firewall zitten.

goede middag, ik heb het aangesloten en geprobeerd het in te stellen zoals aangegeven maar ik heb geen wifi verbinding ik heb de kabel van de converter in poort 1 en de time capsule in poort 2

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Imac 

Werkt de Zyxel modem wel als je de internetkabel in de WAN poort steekt?

Kan je ook eens wat foto's van de instellingen in de switch plaatsen?

de zyxel werkt wel zonder de converter

 

Ik krijg de afbeeldingen er niet in

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Imac 

Kan je op de laatste foto VLAN 300 invullen, name internet, tagged poort 1 en untagged poort 2.

De default regel kan je vervangen door bovenstaande.

 

Reputatie 7
Badge +15

 

@Imac ga nu eens naar deze pagina en zet ook achter port 1 300, herstart daarna de mediaconverter door de stroom er even af te halen. Werkt het dan?

Ik kan daar zo geen 300 achter zetten

Reputatie 7
Badge +15

@Imac

Wellicht op de eerste regel port 1 invullen en PVID 300 en vervolgens apply? Dan alles even herstarten.

Als ik bij pvid 300 invul en 1 aan vink loopt het systeem vast en geeft hij aan geen p-link meer te kunnen vinden

Reputatie 7
Badge +15

@Imac

Misschien eens even opnieuw beginnen. Begin met een fabrieksreset van je switch.

Bij 802.1Q VLAN setting : VLAN 300, name internet, poort 1 tagged, poort untagged, apply.

Bij 802.1Q PVID setting : port 1 en 2 PVID 300, apply.

Dit werkt volgens een andere topic.

 

 

Of moet ik voor Port 1+2 het vakje aanvinken weet niet of dit blijft staan na aplay

Heb een reset gedaan en alles opnieuw ingevoerd heb wel WiFi op mijn Windows pc maar op de Mac niet 🤔 ook heb ik de tv geprobeerd via de time capsule ook hier geen signaal. Het leek niet zo moeilijk maar het tegendeel is waar. 

Reputatie 7
Badge +15

@Imac

De instellingen in de switch staan dan goed volgens mij aangezien je kunt internetten op een pc.

Heb je de tv via WiFi en ook bedraad geprobeerd te verbinden?

Voor de Mac zie je het netwerk wel in de lijst? Je kan kijken of er problemen zijn via diagnostiek. Apple menu, systeem voorkeuren, netwerk, assisteer mij, diagnostiek.