Beantwoord

Asus DSL-AX82U configuratie

  • 4 February 2022
  • 73 reacties
  • 1939 Bekeken

Hallo,

Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een Asus DSL-AX82U.
De VLAN kan ik enkel instellen via de configuratie wizard, hierna kan ik dit nergens terug vinden.
Als ik dit doe kan ik enkel met 300 internetten en met 640 enkel tv kijken.


Wie weet hoe ik deze beide in kan stellen?

 

Hier mis ik een aantal instellingen welke wel in dit topic staan:
 

 

Wie helpt mij uit de brand? :D

 

Alvast bedankt!

Niels

icon

Beste antwoord door leroy98ecker 11 February 2022, 19:38

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

73 reacties

Wat gebeurt er als je Dual WAN uit zet? Blijven de VLAN's dan staan?

Ja die blijven staan!

Reputatie 7
Badge +6

Maar nog geen extra ip-adres in die kolom?

Is het mogelijk om allebei de VLAN's op Internet te zetten, dus geen IPTV? Krijg je dan wel 2 ip-adressen?

Nee geen extra Ip-adres helaas!

Die groene vinkjes plaatst ASUS zelf, ik denk aan de hand van het VLAN-ID?

Reputatie 7
Badge +6

En als je op het potloodje onder PVC bewerken klikt bij VLAN 640?

Dan kom ik hier uit:
 

 

Nu even de oogjes toe :-)

Reputatie 7
Badge +6

Dat laatste lijkt me een goed idee. Eerlijk gezegd ben ik door mijn ideeën heen en ik krijg steeds meer het gevoel dat deze router geen routed IPTV ondersteunt. Mocht me nog iets te binnen schieten, dan laat ik het je weten.

Dat is jammer om te horen natuurlijk!

Kunnen we misschien hier iets mee? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1772709/7

En het maken van een script, heb je daar ervaring mee?

 

Ik weet niet of ik deze router nog terug kan sturen maar zijn er modem / routers waar ik mijn dsl in kan pluggen en tevens dus gebruik kan maken van TV? Liefst met ondersteuning van WiFi 6.

Reputatie 2

Ikzelf heb een Asus RT AX 88U en draai daar Merlin op. ik heb wel glasvezel maar het werkt prima ook makkelijk instellen.

Reputatie 7
Badge +15

@Ruud64

Bij glasvezel is het allemaal wel een stuk makkelijker, je hoeft alleen VLAN 300 op te geven en de routing rules hoef je niet toe te voegen net zoals op DSL 👍

Reputatie 7
Badge +6

@technojunk Met scripts op de Asus kan ik je helaas niet helpen, maar misschien iemand anders hier wel. Mocht je een andere router willen: ik lees hier regelmatig goede verhalen over Fritzbox. Ook daarmee heb ik zelf geen ervaring, dus misschien kunnen anderen je er een aanbevelen. Qua instellingen denk ik dat we er wel uit gaan komen, maar als je hem voor de zekerheid online bestelt, kan hij altijd binnen 2 weken retour.

Ikzelf heb een Asus RT AX 88U en draai daar Merlin op. ik heb wel glasvezel maar het werkt prima ook makkelijk instellen.

Helaas is glasvezel hier in de binnenstad niet mogelijk :-(

 

@technojunk Met scripts op de Asus kan ik je helaas niet helpen, maar misschien iemand anders hier wel. Mocht je een andere router willen: ik lees hier regelmatig goede verhalen over Fritzbox. Ook daarmee heb ik zelf geen ervaring, dus misschien kunnen anderen je er een aanbevelen. Qua instellingen denk ik dat we er wel uit gaan komen, maar als je hem voor de zekerheid online bestelt, kan hij altijd binnen 2 weken retour.

 

ik wil eigenlijk nog even verder met de ASUS aangezien ik hem niet meer kan retourneren.

Is er hier iemand die mij kan helpen met een script draaien?

 

Dat laatste lijkt me een goed idee. Eerlijk gezegd ben ik door mijn ideeën heen en ik krijg steeds meer het gevoel dat deze router geen routed IPTV ondersteunt. Mocht me nog iets te binnen schieten, dan laat ik het je weten.

Toch hebben ze het er in dit https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1772709/7 topic over dat ze ook 2 LAN ID’s tegelijk hebben draaien?

Is er hier iemand die mij kan helpen met een script draaien?

Je zou de GNUton builds van de alternatieve Asuswrt-Merlin firmware kunnen proberen:

https://gnuton.github.io/asuswrt-merlin.ng/

Jouw DSL-AX82U wordt genoemd als ondersteund model.

Hier vind je meer over user scripts bij gebruik van die firmware:

https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin.ng/wiki/User-scripts

Is er hier iemand die mij kan helpen met een script draaien?

Je zou de GNUton builds van de alternatieve Asuswrt-Merlin firmware kunnen proberen:

https://gnuton.github.io/asuswrt-merlin.ng/

Jouw DSL-AX82U wordt genoemd als ondersteund model.

Hier vind je meer over user scripts bij gebruik van die firmware:

https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin.ng/wiki/User-scripts


Bedankt!
Deze firmware heb ik reeds draaien.

De link naar de scriptjes gaat mij helaas boven de pet.
Kun jij me misschien helpen iets te schrijven?

De link naar de scriptjes gaat mij helaas boven de pet.
Kun jij me misschien helpen iets te schrijven?

Wat moet dat script doen?

(Welke commando’s voer je nu handmatig via SSH uit?)

Momenteel voer ik nog niets uit.

Ik ben een beetje aan het googelen geslagen en krijg het idee dat om dit alles met KPN te laten werken ongeveer hetzelfde nodig is; Vlan 300 met 640 trunken.

Hier staat een aardige handleiding welke ik maar eens ga proberen: https://bashoogers.nl/wp-content/uploads/2020/04/V4_HANDLEIDING_EIGENROUTERKPN.pdf

Helaas zit scripts draaien er op de bekende manieren ook niet in.
Mijn router ondersteunt helaas geen robocfg..

Ik zag dat je zelf al op SNB Forums hebt gepost (de plek voor hulp met ASUS routers), maar helaas lijkt deze post daar geen goed nieuws te brengen:

https://www.snbforums.com/threads/rt-ac86u-cant-robocfg-vlans.43183/

Die post is uit 2018, dus hopelijk is dat inmiddels veranderd…

De DSL-AX82u gaat retour afzender.
Nu lees ik op het forum dat iemand het wel draaiende heeft met de DSL-AC68U.
Kan iemand mij dit bevestigen?

Reputatie 4

Robocfg heb je niet nodig, dat is voor AC-routers.

Ik heb de scripts aangepast voor T-Mobile. Deze kun je hier downloaden. Download eerst deel A en ga pas verder met deel B als deel A niet werkt. Let op, de mapping is hetzelfde als in jffs straks. Dus zet de bestanden onder de juiste map! De bestanden zijn al in de juiste formaten (Unix) opgeslagen, verander dit niet anders leest de Asus ze niet uit.

Deel A: zie attachment.

Deel B: zie attachment.

 

Deel A:

De stappen die je moet doorlopen:

  1. Reset je ASUS router.
  2. Zet jffs en ssh aan onder lan > systeem. Volg ook de stappen uit de handleiding van Asus met KPN en reset je router na het aanvinken van de jffs opties.
  3. Stel alles in zoals je normaal doet met dsl inclusief de static routes en stel alleen VLAN 300 in en het gateway op 192.168.1.1 onder lan > ip adres.
  4. Download WINSCP.
  5. Open WINSCP en log in op de router met de volgende instellingen.
  6. Je ziet een scherm met folders. Zorg dat je helemaal naar de root gaat. Klik vervolgens op jffs. 

  7. Je ziet nu twee mapjes. eentje met configs en één met scripts. Wat we eerst gaan proberen is om vlan 640 op de WAN te zetten en een IGMP-proxy op te zetten op vlan 640.

     

  8. Sleep de bestanden uit Deel A naar de juiste plekken (zie hierboven).
  9. Nu gaan we de lees- en schrijfrechten instellen, check goed de “Rechten” in de afbeeldingen. Om rwxr-xr-x in te stellen check je de juiste checkboxes aan in het screenshot eronder. Je ziet hier ook het vlan4 script. Die is alleen van belang bij KPN, die heb jij als het goed is niet nodig aangezien het classless routes zijn die daarin ingesteld worden.

     

  10. Herstart je router.

Werkt het? Zo niet, ga naar Deel B.

 

Deel B:

  1. Voer de stappen 1 t/m 7 opnieuw uit.
  1. Sleep de bestanden van deel B naar de juiste folders.
  2. Doe het zelfde als in stap 9 van Deel A.
  3. Herstart je router.

Hopelijk lukt het zo, je hebt nu feitelijk routed IPTV op vlan 300 en 640. Moet lukken! :)

Reputatie 4

@technojunk aangezien ik niet in een privéchat bijlagen kan sturen, doe ik het even zo. We komen er wel uit, weet zeker dat het mogelijk is, maar het wordt echt troubleshooten en daar gaat veel tijd in zitten. Alle opties worden langsgegaan, zoals port-tagging, static route wan, static route lan, scripts etc. Met mijn kennis van Asus-routers, scripts, commands en static routes e.d. heb ik een ‘handleiding' gemaakt. Schrik niet van de hoeveelheid aan bladzijden.

Vele vele uren met @leroy98ecker om diverse scriptjes, instellingen en nog veel meer te proberen maar helaas blijkt het niet mogelijk te zijn met dit DSL modem!

@leroy98ecker nogmaals hartelijk dank voor alle moeite en stomme vragen van mijn kant!

Modem gaat retour afzender en ik ga kijken naar iets anders.

Reputatie 7
Badge +3

Even voor jou @leroy98ecker, respect voor je uitzoek werk in deze .. TOP!