Beantwoord

asus zenwifi achter draytek

  • 4 October 2021
  • 2 reacties
  • 191 Bekeken

Reputatie 1

ik snap iets niet. Ik heb een glasvezel Draytek in huis. Situatie 1: ik gebruikte een sitecom router die ik zonder verdere aanpassingen achter de draytek kon zetten. Wifi van ging vervolgens via die router. Situatie 2: overgestapt naar een Orbi setje. Kon ik alleen werkend krijgen als ik de Orbi in de modus ‘access point’ zette ipv ‘router”. Geen probleem werkte ook goed. Situatie 3: overgestapt naar een Asus ZenWifi AX. Deze kan ook in ap of router modus gezet worden maar af fabriek is het een router. Wat schetst mijn verbazing: deze werkt weer zonder aanpassingen direct achter de Draytek.

Ik begrijp het niet. Kan iemand mijn in eenvoudige bewoordingen uitleggen waarom in het ene geval wel en in het andere niet de modus Access Point ingesteld moet worden? Heeft dit consequenties? De ASUS heeft bijvoorbeeld een mogelijkheid om die van buitenaf te benaderen als een soort NAS als er een hdd aan gekoppeld is. Niet dat ik dat wil, maar kan dat nou wel (de ASUS staat in de router stand achter de Draytek die ook een router is) of kan dat niet? Alvast dank….

icon

Beste antwoord door yalerta 4 October 2021, 18:39

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

2 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @okkehel 

Als je een router achter router hebt die allebei hetzelfde LAN IP adres hebben zoals 192.168.1.1 dan zal dat niet werken.

De Sitecom had blijkbaar een ander LAN IP adres.

In Acces Point Mode neemt de router de WiFi over van de andere router, andere functies op de router in Acces Point Mode werken dan niet.

Uitleg router achter router

Reputatie 7
Badge +5

@okkehel 

Sitecom routers gebruiken vanuit de fabriek vaak 192.168.0.1 als adres.

De Tmobile modem/routers Draytek, Huawei en Zyxel gebruiken meestal standaard 192.168.1.1

Als er 2 routers na elkaar geplaatst worden met hetzelfde IP adres, waar dus het derde getal gelijk is komen ze met elkaar in conflict omdat ze beide dezelfde functies willen uitvoeren. Net als in het normale leven samen door een (smalle) deur geeft een aanvaring.

Zonder veel problemen op de hals te halen kun je het beste de Asus ZenWifi AX als je belangrijkste router in je netwerk aanhouden. De ASUS is veel moderner als de Draytek die een EndOfLive (support) status heeft. Ook heeft de Draytek alleen maar 2.4Ghz wifi.
Het beste is om in de instellingen van de Draytek de Wifi uit te schakelen, of zit daar een schakelaar voor op de achterzijde? Deze tip omdat Wifi (radio)signalen elkaar ook kunnen beïnvloeden.