Beantwoord

Continue wegvallende internetverbinding (tussen centrale en meterkast)

  • 8 September 2022
  • 15 reacties
  • 156 Bekeken

Ik ben benieuwd of er momenteel meer mensen met Tmobile thuis in de heg liggen met dit probleem.

product: Glasvezel 1000mb up/down

met CTS 3002SFP-DR Media converter RJ45-SFP 100/1000Mbps en Zyxel T-50 modem. ik laat alleen het signaal hierop binnenkomen en heb modem met cat 6 kabel aangesloten op Ubiquiti Dream machine pro. Hierachter heb ik mijn netwerk opgezet.

Ik het log van mijn UB DRM pro lees ik dat om de paar minuten de verbinding met het internet (ISP) wegvalt, om vervolgens een paar minuten later weer hersteld te zijn. 

 

Al meer dan een maand ben ik nu aan het stoeien met de “help”desk van TM. Medewerkers die zeggen iets te activeren bij de 2e lijn, en dat vervolgens niet doen (3x gebeurt al) telkens moeten nabellen als actie weer uitblijft.
(Wat een dichtgetikt werkproces is dat zeg. En dan dat telefoon menu, ook vreselijk. Allemaal heel vermoeiend.)

Altijd eerst op afstand Modems uitgelezen en gereset, technische dienst heeft meermaals metingen verricht, er is een probleem geconstateerd met de demping, er zijn ‘mannetjes’ gestuurd, etc. maar dat alles heeft geen oplossing geboden. En dan telkens weer terug naar af, en dan begint het cirkeltje opnieuw. Nu zijn we 6 weken later en bestaat het probleem nog steeds.

Tot nu toe is voor mij de beste oplossing om ‘s ochtends voor start van het werk de mediaconverter en het modem van het stroom halen, en te herstarten. Dan houdt de verbinding net de dag staboiel vol zonder weg te vallen. Om s nachts dan vrolijk weer te beginnen aan z’n riedeltje aan-uit.-aan-uit

EVENT

DATE

Internet Restored

Sep 08 2022 09:00

Internet Disconnected

Sep 08 2022 08:50

Internet Restored

Sep 08 2022 08:49

Internet Disconnected

Sep 08 2022 08:43

Internet Restored

Sep 08 2022 08:29

Internet Disconnected

Sep 08 2022 08:28

Internet Restored

Sep 08 2022 08:25

Internet Disconnected

Sep 08 2022 08:25

Internet Restored

Sep 08 2022 08:23

Internet Disconnected

Sep 08 2022 08:18

icon

Beste antwoord door Anonymous 8 September 2022, 11:17

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +20

@mjlutters 

Het vervangen van de Zyxel-T50 door de UDM pro rechtstreeks op de mediaconverter aan te sluiten is eigenlijk best makkelijk. Je hoeft daarvoor alleen in te loggen op de web interface en dit instellen :

 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @mjlutters 

Dus de opstelling is mediaconverter > Zyxel-T50 > eigen router? En zit je eigen router in een andere DHCP poule dus niet 192.168.1.1?

Heb je de verbinding ook al eens bekeken zonder eigen router dus WiFi en bekabeld internet via de Zyxel-T50?

Welkom @mjlutters,

Misschien zou je in je Controller → Devices → UDM Pro → Settings → Services → Echo Server eens de default Echo Server kunntn aanpassen van ping.ubnt.com naar de gateway waarvan je gebruik maakt?!

Ik merkte in het begin nogal wat problemen (online en offline) echter bleek dit te komen omdat ping.ubnt.com lang niet altijd (even goed) bereikbaar was.

Ik gebruik overigens een USG maar het zou zomaar het zelfde issue kunnen zijn.

 

Die events zijn afkomstig van je UDM Pro? Misschien kan je ook eens in de Zyxel kijken of daar events voorbij komen in de log?

Het liefst zou ik de media converter en zyxel router helemaal weglaten, maar dat gaat mij technisch allemaal boven de pet.

De mediaconverter vervangen moet je niet aan beginnen als het allemaal te technisch is. Wat je mogelijk wel zou kunnen doen is de Zyxel vervangen met je UDM Pro.

Om internet op je UDM Pro aan de gang te krijgen hoef je eigenlijk alleen VLAN 300 in te stellen. VLAN 300 hoef je overigens alleen in te stellen op de (UDM Pro) poort die je verbind met de mediaconverter. Voor de rest hoef je hier niets voor aan te passen, DHCP moet gewoon ingeschakeld en op automatisch staan etc.

 

MAAR ::De belangrijkste vraag is natuurlijk of het probleem zich ook afspeelt op de Zyxel. Door even in te loggen op de Zyxel en te kijken in de logfile kan je er misschien achter komen of de verbinding daadwerkelijk wegvalt. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou het probleem wel eens kunnen liggen bij het geen ik eerder al aanhaalde.

Dat de UDM Pro aangeeft dat de verbinding wegvalt zegt helaas niet heel veel als de Zyxel ervoor aangesloten staat.

Reputatie 2

Deze meldingen krijg ik ook met mijn UDM SE. Maar de verbinding werkt wel gewoon. Deze meldingen dat verbinding down / up zijn wordt ook op het fora van Ubiquiti gepost. Dus je bent niet de enige.

Dus probleer een kabel eraan te hangen, doe een ping naar tweakers.net. Log dat naar een .txt file. Kijk dan later of je daar drops in ziet op de tijden dat je UDP Pro ook de internet down/up meldingen geeft.

Enige probleem wat ik soms heb ik dat er na 1 week opeens geen verkeer meer door de UDM SE komt. En dat is pas enkel op te lossen door de Zyxel-50 te herstarten. Lijkt wel alsof de portforwarding of NAT kapot is gegaan.

Reputatie 6
Badge +2

@mjlutters

Het vervangen van de Zyxel-T50 door de UDM pro rechtstreeks op de mediaconverter aan te sluiten is eigenlijk best makkelijk. Je hoeft daarvoor alleen in te loggen op de web interface en dit instellen :

 

Thanks voor de tip, bedenk me dat ik wel een beperking heb mbt t Zyxel modem. Ik haal daar nl ook TV signaal uit. En dat kan denk ik niet via de UDM pro.

 

Als je op het nieuwe TV Platform zit (De rechter op deze pagina) dan kan je de STB aansluiten op de UDM en het werkt direct :). Dan kan je de Zyxel eruit tussen uit halen. 

Hallo @mjlutters 

Dus de opstelling is mediaconverter > Zyxel-T50 > eigen router? En zit je eigen router in een andere DHCP poule dus niet 192.168.1.1?

Heb je de verbinding ook al eens bekeken zonder eigen router dus WiFi en bekabeld internet via de Zyxel-T50?

Dank voor je reactie, ik denk dat het klopt wat je zegt. 192.168.1.1 is de Zyxel, ik geef alleen het internet signaal via cat6 kabel door aan mijn UB netwerk en die heeft een universum met een andere IP range. Wifi en en internet via de Zyxel is hoogst ongewenst, dus dat mag niet een oplossing zijn.

Hallo @mjlutters 

Dus de opstelling is mediaconverter > Zyxel-T50 > eigen router? En zit je eigen router in een andere DHCP poule dus niet 192.168.1.1?

Heb je de verbinding ook al eens bekeken zonder eigen router dus WiFi en bekabeld internet via de Zyxel-T50?

Dank voor je reactie, ik denk dat het klopt wat je zegt. 192.168.1.1 is de Zyxel, ik geef alleen het internet signaal via cat6 kabel door aan mijn UB netwerk en die heeft een universum met een andere IP range. Wifi en en internet via de Zyxel is hoogst ongewenst, dus dat mag niet een oplossing zijn.

Het liefst zou ik de media converter en zyxel router helemaal weglaten, maar dat gaat mij technisch allemaal boven de pet.

 

Reputatie 7
Badge +20

@mjlutters 

Enkel de Zyxel-T50 gebruiken is natuurlijk alleen even om te testen of de verbinding dan stabiel is of ook soms wegvalt.

Welkom @mjlutters,

Misschien zou je in je Controller → Devices → UDM Pro → Settings → Services → Echo Server eens de default Echo Server kunntn aanpassen van ping.ubnt.com naar de gateway waarvan je gebruik maakt?!

Ik merkte in het begin nogal wat problemen (online en offline) echter bleek dit te komen omdat ping.ubnt.com lang niet altijd (even goed) bereikbaar was.

Ik gebruik overigens een USG maar het zou zomaar het zelfde issue kunnen zijn.

 

Die events zijn afkomstig van je UDM Pro? Misschien kan je ook eens in de Zyxel kijken of daar events voorbij komen in de log?

118 Sep 8 10:14:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
119 Sep 8 10:14:55 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 85.145.207.176 obtained, lease time 1800
120 Sep 8 10:14:55 daemon debug dhcpc udhcpc: nas10_4 Sending renew...
121 Sep 8 10:14:54 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
122 Sep 8 10:14:54 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.109.177.46 obtained, lease time 1800
123 Sep 8 10:14:54 daemon debug dhcpc udhcpc: nas10_5 Sending renew...
124 Sep 8 09:59:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
125 Sep 8 09:59:55 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 85.145.207.176 obtained, lease time 1800
126 Sep 8 09:59:55 daemon debug dhcpc udhcpc: nas10_4 Sending renew...
127 Sep 8 09:59:54 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
128 Sep 8 09:59:54 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.109.177.46 obtained, lease time 1800
129 Sep 8 09:59:54 daemon debug dhcpc udhcpc: nas10_5 Sending renew...
130 Sep 8 09:59:18 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
131 Sep 8 09:59:18 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.68.80.226 obtained, lease time 3600
132 Sep 8 09:59:18 daemon debug dhcpc udhcpc: nas10_3 Sending renew...
133 Sep 8 09:44:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
134 Sep 8 09:44:55 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 85.145.207.176 obtained, lease time 1800
135 Sep 8 09:44:55 daemon debug dhcpc udhcpc: nas10_4 Sending renew...
136 Sep 8 09:44:53 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
137 Sep 8 09:44:53 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.109.177.46 obtained, lease time 1800
138 Sep 8 09:44:53 daemon debug dhcpc udhcpc: nas10_5 Sending renew...
139 Sep 8 09:29:54 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
140 Sep 8 09:29:54 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 85.145.207.176 obtained, lease time 1800
141 Sep 8 09:29:54 daemon debug dhcpc udhcpc: nas10_4 Sending renew...
142 Sep 8 09:29:53 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
143 Sep 8 09:29:53 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.109.177.46 obtained, lease time 1800
144 Sep 8 09:29:53 daemon debug dhcpc udhcpc: nas10_5 Sending renew...
145 Sep 8 09:29:18 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
146 Sep 8 09:29:18 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_3 lease of 10.68.80.226 obtained, lease time 3600
147 Sep 8 09:14:54 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
148 Sep 8 09:14:54 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_4 lease of 85.145.207.176 obtained, lease time 1800
149 Sep 8 09:14:53 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
150 Sep 8 09:14:53 daemon info dhcpc udhcpc: nas10_5 lease of 10.109.177.46 obtained, lease time 1800
151 Sep 8 09:00:09 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
152 Sep 8 09:00:07 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_Internet connection ready
153 Jan 1 01:02:09 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface ETH_IPTV connection ready
154 Jan 1 01:02:02 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483432]

log entry 151 wel interessant. “Iease time 1d”. Daarna is er iedere 15 minuten een rotuine die afgedraaid wordt. Geen idee wat dat is.

Ik heb om 9:00 de router en media converter opnieuw opgestart. Bij opstarten wordt schijnbaar alle historie weggegooid. 

Hallo @mjlutters 

Dus de opstelling is mediaconverter > Zyxel-T50 > eigen router? En zit je eigen router in een andere DHCP poule dus niet 192.168.1.1?

Heb je de verbinding ook al eens bekeken zonder eigen router dus WiFi en bekabeld internet via de Zyxel-T50?

zyxel heeft te klein bereik, dus kan ik niet mee testen. ik heb geen range extenders etc.

probleem blijft dat het inkomende signaal telkens wegvalt en dat ligt niet aan de apparatuur na de zyxel… Wellicht ook niet onbelangrijk, TMobile ziet bij metingen ook problemen op de lijn… Duzz

   

Welkom @mjlutters,

Misschien zou je in je Controller → Devices → UDM Pro → Settings → Services → Echo Server eens de default Echo Server kunntn aanpassen van ping.ubnt.com naar de gateway waarvan je gebruik maakt?!

Ik merkte in het begin nogal wat problemen (online en offline) echter bleek dit te komen omdat ping.ubnt.com lang niet altijd (even goed) bereikbaar was.

Ik gebruik overigens een USG maar het zou zomaar het zelfde issue kunnen zijn.

 

Die events zijn afkomstig van je UDM Pro? Misschien kan je ook eens in de Zyxel kijken of daar events voorbij komen in de log?

ik heb de instelling gevonden in de UDM pro, gewijzigd in 192.168.1.1. let’s see

@mjlutters

Het vervangen van de Zyxel-T50 door de UDM pro rechtstreeks op de mediaconverter aan te sluiten is eigenlijk best makkelijk. Je hoeft daarvoor alleen in te loggen op de web interface en dit instellen :

 

Thanks voor de tip, bedenk me dat ik wel een beperking heb mbt t Zyxel modem. Ik haal daar nl ook TV signaal uit. En dat kan denk ik niet via de UDM pro.

 

Deze wijziging maakt geen verschil.

Reageer