Beantwoord

Deco X-20 Router icm Zylex T-54 router

  • 25 September 2022
  • 5 reacties
  • 728 Bekeken

Beste allemaal,

Ik ga van mijn huidige Ziggo abonnement naar glasvezel van T-Mobile. Het huidige Ziggo modem staat in de meterkast en er gaat 1 UTP kabel naar een Deco-X20 router. Dit al onderdeel van een 3-pack Wifi 6 mesh systeem Vanaf deze router gaat er een UTP kabel naar een switch waar andere bedrade hardware aangesloten zit (TV, Soundbar etc). Alle wifi apparatuur hangt aan dit Deco wifi netwerk.

Nu begrijp ik dat er een UTP rechtstreek van de T-54 modem naar de TV box moet lopen en ik een 2e UTP kabel moet gaan trekken? Hier zit ik niet op te wachten en ik vraag me af of er andere mogelijkheden zijn?

Kan ik de bestaande UTP niet op de Deco router aansluiten en deze vervolgens op een switch aansluiten en dan een port verbinden met de TV box?

Andere vraag is of ik Wifi kan uitschakelen op de T-54? Ik wil enkel gebruik maken van mijn Deco netwerk.

Is er iemand die me advies kan geven?

Dank, Michel

icon

Beste antwoord door Waqqas 25 September 2022, 11:28

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Michel_M 

De monteur zal eerst even de Zyxel op de mediaconverter aansluiten om de verbinding aan te melden, achteraf kan jij de Zyxel vervangen met je eigen router.

Je hoeft hier enkel VLAN id 300 in te stellen met connection type Dynamic IP, internet en tv zal dan werken via je eigen setup en de tv kan aangesloten worden op de switch.

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/

Hallo @Michel_M 

De monteur zal eerst even de Zyxel op de mediaconverter aansluiten om de verbinding aan te melden, achteraf kan jij de Zyxel vervangen met je eigen router.

Je hoeft hier enkel VLAN id 300 in te stellen met connection type Dynamic IP, internet en tv zal dan werken via je eigen setup en de tv kan aangesloten worden op de switch.

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/

Best Waggas,

Dank voor je vlotte reactie. Ik begrijp dat het modem na aanmelding verwijderd kan worden? Hoe zit het dan met de aansluiting van Vast Bellen? Dit moet toch ook aan de Zyxel worden aangesloten?

Dank, Michel

Reputatie 7
Badge +15

@Michel_M 

Voor vast bellen kun je kijken of je de Zyxel in je netwerk kunt aansluiten of je koopt een VoIP adapter.

Dag Waggas,

De Guidion monteur is langs geweest en alles schijnt te werken.

Het Wifi netwerk is uitgeschakeld op het modem en er loopt een UTP van de Zyxel naar mijn Deco router. Vanuit hier gaat er UTP naar een switch en daar vandaan naar de TV, TV Box, Soundbar en naar een 2e Deco op de 2e verdieping. Ook loopt er een kabel van de Zyxel naar een vaste telefoon.

Ik kreeg te horen dat het beter was om Deco als Access Point in te schakelen. Wat is hier het voordeel van en is dit nodig? Kan de routerfunctie op de Zyxel niet worden uitgeschakeld? en dat dit door de Deco wordt gedaan? Blijft dan alles werken?

Met vriendelijke groet,

Michel

Reputatie 7
Badge +15

@Michel_M

Wanneer je de Deco in Acces Point Mode plaatst dan worden de router functies uitgeschakeld, de WiFi blijft wel werken in een mesh netwerk en de internetpoorten achter de Deco's blijven ook werken.

De router functies op de Zyxel kunnen niet worden uitgeschakeld.

Reageer