Beantwoord

Draytek 2132F vervangen door Dream Machine Pro

  • 25 May 2022
  • 4 reacties
  • 262 Bekeken

Reputatie 1

Hoi, ik wil graag de Draytek 2132F router vervangen door de Dream Machine Pro (UDM Pro). Gebruik alleen internet. Voorkeur hierbij is om de bestaande Draytek BiDi SFP module rechtstreeks in de WAN2 SFP poort van de UDM Pro te steken.

Zoals anderen lukt het mij maar niet om een IP-adres te krijgen. Het lampje gaat op groen maar er gaat geen verkeer over de lijn.

Heb (te)veel gelezen over soortgelijke gevallen maar het lukt me niet om een werkende oplossing te vinden.

Voor zover ik weet heb ik PtP AON (destijds aangelegd door ReggeFiber). Naast een bestaande NT kast (uitgeschakeld) is een TY-01 geplaatst. Hierin bevindt zich een glaskabel met blauwe SC UPC connectoren.

Het uiteinde van een van deze connectoren gaat met een Draytek BiDi SFP module rechtstreeks de Draytek router in.

 

Het is mij niet duidelijk of ik met de huidige setup simpelweg de bestaande Draytek BiDi SFP module in de WAN2 SFP poort van de Dream Machine Pro kan steken en een werkende verbinding kan maken.

Ik heb de WAN2 SFP poort ingesteld op VLAN300, autonegotiate op 1GB gezet, MAC gecloned en overige settings gebruikt zoals in de andere topics beschreven is. Maar helaas zonder resultaat!

Moet erbij zeggen dat ik de laatste maanden steeds vaker issues had met wegvallend internet. Op het laatst zelfs consistent na enkele minuten. Had weliswaar de UDM Pro WAN1 rechtstreeks aan de Draytek gekoppeld, ondanks dat deze niet in bridge mode geplaatst kan worden. Zonder de UDM Pro werkt internet feilloos. Er zijn meer mensen met vergelijkbare issues op de WAN1 poort.

Kortom, is mijn UDM mogelijk kaput, moet ik een mediaconverter plaatsen of deze wijziging wellicht aanmelden bij T-Mobile om de wijziging door te mogen voeren? Help! ;)

 

Thanks!

 

icon

Beste antwoord door yalerta 25 May 2022, 19:28

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

4 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@Quivver 

Beste optie is om in eerste instantie de (antieke) Draytek als zijnde defect te melden.

Tmobile kan dan een nieuwe glasvezel set met Mediaconverter en Zyxel modem sturen.

Na het in gebruik nemen van genoemde apparatuur kan een defecte SFP module of Draytek uit gesloten worden en verder getest worden om te zien of de UDM defect is.

Wacht op de reactie van een moderator of neem op een andere manier contact op.

Reputatie 1

Dank voor de reactie.

Zoals aangegeven werkt de Draytek (ondanks dat ‘ie inmiddels antiek is) prima zonder de UDM. Inmiddels heb ik een icm de UDM ook weer werkend gekregen, maar dan via WAN1. Heb de Draytek config aangepast (geen DHCP, 10.0.0 range). Even aanzien of de verbinding stabiel blijft nu.

Het doel is om WAN2 rechtstreeks via de BiDi SFP van de Draytek te kunnen gebruiken en de Draytek ertussenuit te laten. Ik vraag me af of dat met mijn huidige aansluiting (zie foto) mogelijk is. Als dit zo is en het is niet nodig om hiervoor contact op te nemen met T-Mobile dan zit er misschien een defect in mn WAN2 SFP.

Heb de UDM aangemeld voor RMA en een 2e UDM besteld voor de tussentijd en zal checken of de poort idd defect is.

Maar als iemand kan bevestigen dat met huidige aansluiting directe koppeling met WAN2 mogelijk is zou dat fijn zijn. Dank!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Quivver 

De draytek SFP werkt prima in andere routers.

Je zou ook deze mediaconverter kunnen aanschaffen voor 21 euro, de Draytek SFP hierin doen en dan een internetkabel naar WAN1.

Zo kan je de Draytek ook weglaten en je kan de mediaconverter terugsturen als er problemen zijn.

Reputatie 7
Badge +5

Dank voor de reactie.

Zoals aangegeven werkt de Draytek (ondanks dat ‘ie inmiddels antiek is) prima zonder de UDM. Inmiddels heb ik een icm de UDM ook weer werkend gekregen, maar dan via WAN1. Heb de Draytek config aangepast (geen DHCP, 10.0.0 range). Even aanzien of de verbinding stabiel blijft nu.

Het doel is om WAN2 rechtstreeks via de BiDi SFP van de Draytek te kunnen gebruiken en de Draytek ertussenuit te laten. Ik vraag me af of dat met mijn huidige aansluiting (zie foto) mogelijk is. Als dit zo is en het is niet nodig om hiervoor contact op te nemen met T-Mobile dan zit er misschien een defect in mn WAN2 SFP.

Heb de UDM aangemeld voor RMA en een 2e UDM besteld voor de tussentijd en zal checken of de poort idd defect is.

Storing zoeken en dan vooral de intermitterende (niet altijd optredende) is altijd een lastig verhaal.

Mijn Unifi LR-AP had anderhalf jaar prima zijn werk gedaan en toen begon de echtgenote te klagen dat e.e.a. op haar iPad niet lekker meer werkte. Tijdelijk een oude modem/router als wifi punt geplaatst en de vrede was weer terug in huis 😀 Een nieuwe LR-AP ontvangen en geen problemen tot op dit moment.

Op dit forum zijn diverse topics te vinden over de UDM met of zonder de SFP.

Een interessant topic vond ik deze over SFP modules en de fiber kabels LC, SC en andere verschillen die daarin vermeld worden.