Beantwoord

Draytek DSL, tragere download en hogere pingtijden

  • 22 April 2022
  • 6 reacties
  • 130 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Goedemiddag,

Ik had nog een Draytek 2860 liggen met een DSL-aansluiting. Deze wil ik graag gaan gebruiken in plaats van de TMobile eigen router.

Mede dankzij deze community heb ik een werkende situatie, echter de download is teruggelopen van 90 naar 50-60, de pingtijden zijn opgelopen van 10 naar 20-30ms.

Ik heb onderstaande instellingen toegepast op de Draytek:

Dat werkt allemaal prima, maar zoals gezegd, de download en pingtijden zijn nogal veranderd.

Er is precies te zien wanneer ik de Draytek heb ingezet in plaats van de TMobile router.
Welke instellingen in de Draytek zouden niet goed staan, of zouden anders moeten?

Alvast dank.

icon

Beste antwoord door TechRacing93 22 April 2022, 14:36

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

6 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hi @EJvL,

Op welke snelheid traint de Draytek in, klinkt alsof die op VDSL blijft hangen en niet naar VVDSL gaat. 

Welke opties heb je onder DSL Modem en DSL Modem Code. 

Hi @EJvL,

Op welke snelheid traint de Draytek in, klinkt alsof die op VDSL blijft hangen en niet naar VVDSL gaat. 

Welke opties heb je onder DSL Modem en DSL Modem Code. 

Onder DSL Mode: Auto, VDSL2 only en ADSL only.

Onder DSL Modem Code: Default, AnnexA_567517_562301 en AnnexA_566207_562101

Het lijkt erop dat hij in-traint op 70 down en 27 up. Abonnement is 100-30.

 

Reputatie 6
Badge +3

Wat gebeurd er als je van Default naar AnnexA_567517_562301 en eventueel AnnexA_566207_562101 gaat.

Heb je al eens een firmware met een andere modem code geprobeerd? 

https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/DrayTek_Vigor2860_V3.9.1_release-note.pdf 

Heb ik het verleden met een Draytek 130 ook een aantal versie moeten proberen voordat ik de volledige snelheid ingetraind kreeg. 

Wat gebeurd er als je van Default naar AnnexA_567517_562301 en eventueel AnnexA_566207_562101 gaat.

Heb je al eens een firmware met een andere modem code geprobeerd? 

https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/DrayTek_Vigor2860_V3.9.1_release-note.pdf 

Heb ik het verleden met een Draytek 130 ook een aantal versie moeten proberen voordat ik de volledige snelheid ingetraind kreeg. 

Dank, dat hoop ik zeker te proberen. Ik ben nu op afstand ingelogd en ga dat maar niet op afstand veranderen, mocht hij niet meer terugkomen :-)

Ik laat de uitkomsten weten.

Wat gebeurd er als je van Default naar AnnexA_567517_562301 en eventueel AnnexA_566207_562101 gaat.

Heb je al eens een firmware met een andere modem code geprobeerd? 

https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/DrayTek_Vigor2860_V3.9.1_release-note.pdf 

Heb ik het verleden met een Draytek 130 ook een aantal versie moeten proberen voordat ik de volledige snelheid ingetraind kreeg. 

Nummer 3 uit de lijst lijkt het goed te doen.

Pingtijden zijn nog wel rond de 21ms maar de snelheid is goed, hartelijk dank.

 

Wat gebeurd er als je van Default naar AnnexA_567517_562301 en eventueel AnnexA_566207_562101 gaat.

Heb je al eens een firmware met een andere modem code geprobeerd? 

https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/DrayTek_Vigor2860_V3.9.1_release-note.pdf 

Heb ik het verleden met een Draytek 130 ook een aantal versie moeten proberen voordat ik de volledige snelheid ingetraind kreeg. 

Nog een vraagje als het mag.

De Draytek heeft z’n snelheid goed ingetraind zoals in het screenshot te zien is, desondanks haal ik, uiteraard bekabeld verbonden rechtstreeks op de Draytek, een download van tussen de 70-80, enigsinds acceptabel bij een abbo van 100, maar een upload van 5-7 mbps en dat is toch echt wel heel erg traag.

Ik heb alle firmware’s geprobeerd en bij alle versies waar ik een goede download haal, versie 3,4,5, is de uploadsnelheid erg laag.

Bij versie 2 waar ik een download haal van rond de 50-60, is de upload wel wat beter, namelijk rond de 20-25.

De Draytek leert dus wel goed in. Zou de lage upload nog met DSL-settings te maken kunnen hebben of is dat uitgesloten omdat hij wel goed inleert?

Met de TMobile-router haal ik wel de 30 upload.