Beantwoord

Draytek Vigor 2132F verliest LAN verbinding naar Externe router

  • 25 September 2022
  • 9 reacties
  • 105 Bekeken

Sinds de zomervakantie heb ik regelmatig het probleem dat mijn Daytek Vigor 2132F modem de verbinding verbreekt met mijn Asus RT-AC86U router. Voor de verbinding heb ik de WiFi uit staan en gebruik ik poort 1 die via DHCP wordt verbonden met de WAN van mijn router. Deze opzet heb ik al jaren draaien maar ineens begint de ellende van verbroken verbinding waarbij de router aangeeft dat er geen juiste IP door de provider wordt uitgegeven. Ik heb alles nagelopen en kan geen fout vinden. Ergo: na een reset van het modem draait alles telkens weer. Het lijkt op de storingen van andere gebruikers die ik tegen kwam:

Geen storing bekend, maar router willekeurig niet meer bereikbaar voor een periode | T-Mobile Community

Draytek LAN verbinding die soms wegvalt | T-Mobile Community

 

In beide reacties wordt aangegeven dat het mogelijk een probleem is met het modem. Inmiddels is mijn modem vervangen (helaas nog steeds hetzelfde model) maar ik ondervindt het probleem nog steeds.

Het lijkt erop dat de DHCP van het modem soms verkeert communiceert met mijn Router en daardoor geen nieuw IP adres uitgeeft (leaseperiode?).  Soms draait hij een dag of enkele dagen dan wel weken, waarna hij ineens storing geeft. Soms inclusief het vastlopen van de TV-boxen. In ieder geval kan ik het modem niet meer bereiken via het IP. Als gezegd: totdat ik het modem herstart.

Inmiddels begrijp ik dat meerdere personen deze ervaringen al hebben gehad. Echter ik kom geen duidelijke oplossing tegen anders dan het modem omruilen wat voor mij niet heeft gewerkt (mogelijk doordat het om dezelfde type modem gaat).

Een simpele vraag met mogelijk een moeilijk antwoord maar; Wie kan mij helpen en heeft voor mij de oplossing?

 

 

icon

Beste antwoord door Boris 29 September 2022, 11:35

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7

Hi @The Zwaluw, thanks voor je bericht en welkom op de Community! Ik ben meteen gaan kijken en ben van mening dat we de Draytek het beste kunnen omruilen. Een verouderd modem, waarbij we merken dat een vernieuwing dé oplossing kan zijn. Je zal daarbij een Zyxel modem ontvangen met daarbij een Media Converter om het glasvezel signaal om te zetten naar internet. Ik vermoed dat we daarmee de verbinding al een stuk stabieler moeten krijgen. Kan ik deze ruil voor je in orde maken? Ik hoor het graag van je.

Hi @The Zwaluw, thanks voor je bericht en welkom op de Community! Ik ben meteen gaan kijken en ben van mening dat we de Draytek het beste kunnen omruilen. Een verouderd modem, waarbij we merken dat een vernieuwing dé oplossing kan zijn. Je zal daarbij een Zyxel modem ontvangen met daarbij een Media Converter om het glasvezel signaal om te zetten naar internet. Ik vermoed dat we daarmee de verbinding al een stuk stabieler moeten krijgen. Kan ik deze ruil voor je in orde maken? Ik hoor het graag van je.

Dank voor je reactie. Vervangen voor iets nieuws lijkt mij altijd goed. Dus als dat een eerste stap is in de oplossing, dan graag!

Reputatie 7

Hi @The Zwaluw, super dat je dit aangeeft! Ik heb dit verzoek direct ingediend bij onze technische dienst. Zodra ze dit hebben geregeld, kun je de bestelling volgen in je My T-Mobile Thuis omgeving: https://thuismy.t-mobile.nl/bestellingen. Laat je het hier weten of je met het Zyxel modem probleemvrij bent, zodra deze is aangesloten? 💪

Hoi allen,

Inmiddels draait het nieuwe modem (Zyxel T-50) al enige tijd en ik kan zeggen dat ik tot nu toe storingsvrij ben.

Wel baal ik ontzettend van het feit dat ik er nu, onverwacht, nog een stekker bij heb gekregen voor de losse module om het glasvezelsignaal om te zetten naar UTP (FiberBridge) voor het modem. De gehele setup vraagt nu dus 3 stroomverbruikers: FiberBridge, Zyxelmodem en persoonlijke Router. Omdat ik geen telefoonaansluiting heb op mijn persoonlijke router ben ik momenteel genoodzaakt het Zyxelmodem ertussen te laten zitten. Anders had de FiberBridge rechtstreeks op de persoonlijke router gekund.

Al met al is het voor nu opgelost.

Reputatie 7

Hi @The Zwaluw, super fijn om te lezen dat je probleemvrij bent! 😁 Merci voor het aangeven. Ik had gehoopt dat je ook geen problemen zou ervaren met de set-up, excuses daarvoor. Maar ik ben in ieder geval heel blij dat je op deze manier geen issues meer ervaart. 

Reputatie 7
Badge +3

@The Zwaluw 

Weet niet of je nog iets aan deze info hebt voor je vaste telefoon over te kunnen zetten bij gebruik van een eigen modem.

 

Hoi,

Dank hiervoor maar de SIP gegevens heb ik wel. Enkel mijn modem heeft geen poorten voor de telefoon.

 

Gr.

Reputatie 7
Badge +6

@The Zwaluw Als je het aantal apparaten (en stroomverbruik) wilt verminderen, zou je als eigen router naar FritzBox kunnen kijken. Er zijn er die zowel telefoonpoorten als een SFP-poort hebben. Met de juiste SFP-module (afhankelijk van je type aansluiting) heb je dan als het ware 3 in 1. Er zijn hier genoeg topics te vinden waarin dergelijke routers aangeraden worden en instructies staan om ze in te stellen. En mocht je vragen hebben, dan is er hier altijd wel iemand die je kan helpen.

@Pieter_B Met pijn in het hart moet ik zeggen dat mijn topic overbodig is geworden sinds de “eigenrouterwet”. Voordeel is wel dat het nu een stuk makkelijker is.

 

Hoi TMTV, dank voor de tip! Ik zal daar even naar kijken. Scheelt weer veel kabeltjes;-)

Reageer