Beantwoord

Dubbele NAT probleem

  • 4 August 2022
  • 9 reacties
  • 324 Bekeken

Goedemorgen,

 

Ik ben uren bezig geweest om mijn dubbele NAT probleem op te lossen, maar ik ben zelf helaas geen expert met netwerken instellen en ben er dus niet uitgekomen.

Ik ben er achtergekomen dat mijn beste optie waarschijnlijk DMZ is, maar ik kom er niet uit.

 

Ik heb een Zyxel modem, een  ASUS AC68u router met een synology NAS er aan verbonden. Deze NAS gebruik ik voor een PLEX server wat prima werkt op mijn probleem na, remote access/dubbele NAT.

Het volgende had ik gevonden in een andere topic en geprobeerd:

  • T-Mobile modem het IP adres 192.168.0.1 gegeven (en 192.168.0.x netwerk)
  • DHCP bereik T-Mobile modem op 192.168.0.3 en hoger gezet
  • Mijn ASUS router in het T-Mobile modem het vaste IP adres 192.168.0.2 gegeven
  • Via DMZ alle verkeer doorsturen naar 192.168.0.2 (mijn ASUS router)

Dit werkt niet, kan zijn dat ik het zelf verkeerd heb gedaan, maar ik kom er maar niet uit. 

 

icon

Beste antwoord door yallreadyknow 4 August 2022, 12:03

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

9 reacties

Reputatie 4
Badge

Goede morgen @yallreadyknow 

Beiden ook al eens van het stroom gehaald en dan eerst de Zyxel aansluiten en als die volledig opgestart is dan pas de Asus?

In de Asus is het IP 192.168.0.2 te zien die je toegewezen hebt vanuit de Zyxel?

Misschien heb je het allemaal al geprobeerd?
Maar soms kan bovenstaande stap onbedoeld vergeten worden 😄

Goede morgen @yallreadyknow 

Beiden ook al eens van het stroom gehaald en dan eerst de Zyxel aansluiten en als die volledig opgestart is dan pas de Asus?

In de Asus is het IP 192.168.0.2 te zien die je toegewezen hebt vanuit de Zyxel?

Misschien heb je het allemaal al geprobeerd?
Maar soms kan bovenstaande stap onbedoeld vergeten worden 😄

Deze is niet te zien in mijn Asus router. Vermoedelijk vul ik het ook niet allemaal op de juiste plekken in, zoals eerder vernoemd, ik ben nogal een leek op dit gebied 😅

Waar precies in de Zyxel moet ik mijn het IP adres van mijn ASUS router wijzigen?

Reputatie 4
Badge

Goede morgen @yallreadyknow 

Beiden ook al eens van het stroom gehaald en dan eerst de Zyxel aansluiten en als die volledig opgestart is dan pas de Asus?

In de Asus is het IP 192.168.0.2 te zien die je toegewezen hebt vanuit de Zyxel?

Misschien heb je het allemaal al geprobeerd?
Maar soms kan bovenstaande stap onbedoeld vergeten worden 😄

Deze is niet te zien in mijn Asus router. Vermoedelijk vul ik het ook niet allemaal op de juiste plekken in, zoals eerder vernoemd, ik ben nogal een leek op dit gebied 😅

Waar precies in de Zyxel moet ik mijn het IP adres van mijn ASUS router wijzigen?

Ik heb helaas geen Zyxel aangesloten (enkel eigen modem), dus word lastig uitleggen.
Andere hier op het forum, weten het mogelijk precies waar het staat?
Hopelijk kunnen ze daarbij assisteren :)


Maar in de DHCP van Zyxel kan je de Asus een IP toewijzen?
Soms even mac adres controleren zodat je echt de Asus die IP geeft.
Dan moet het bij de Asus ook dat IP adres staan (inlog omgeving), dat hij die toegewezen heeft gekregen.

Anders even geduld hebben, vele vriendelijke mensen die het stap voor stap kunnen uitleggen en/of een goede verwijzing hebben naar een topic waar alles uitgelegd staat.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @yallreadyknow 

Heb je een glasvezel aansluiting? Dan kan je de Zyxel weglaten en de Asus aansluiten op de mediaconverter, inloggen op de web interface van de Asus en bij LAN > IPTV VLAN id 300 invullen bij internet, als je na het opslaan de mediaconverter even opnieuw start dan zou je internet moeten hebben op de Asus.

Waar precies in de Zyxel moet ik mijn het IP adres van mijn ASUS router wijzigen?

Als je het IP-Adres van je Asus wilt veranderen dan doe je dit in de Asus.

Als je gebruik maakt van glasvezel dan kan je op de Asus eventueel VLAN 300 instellen, de Zyxel kan dan zelfs de kast in zodat alles via je Asus verloopt. Wil je de Zyxel wel blijven gebruiken, of maak je gebruik van DSL ?

Dan kan je in de Zyxel onder DMZ, het IP-Adres van de Asus instellen. Al het verkeer zal dan worden doorgestuurd van de Zyxel naar de Asus. Wil je echt één netwerk, dan kan je ook een trucje gebruiken waarbij je de Asus als domme switch/accesspoint inzet.

Het eigen IP-Adres van de Asus wijs je dan handmatig toe, vervolgens schakel je DHCP uit voor het lokale netwerk en plug je de kabel van de Zyxel naar de Asus niet in de WAN poort van de Asus maar in een LAN poort. De Asus zal dan verder niets meer doen dan alleen nog als switch/accesspoint fungeren en de Zyxel doet dan al het werk.

Hallo @yallreadyknow 

Heb je een glasvezel aansluiting? Dan kan je de Zyxel weglaten de Asus aansluiten op de mediaconverter, inloggen op de web interface van de Asus en bij LAN > IPTV VLAN id 300 invullen bij internet, als je na het opslaan de mediaconverter even opnieuw start dan zou je internet moeten hebben op de Asus.

Ah deze oplossing had ik ook eerder gevonden, echter dacht niet elke router dit ondersteund waaronder die van mij. In mijn Asus interface bij LAN>IPTV>SELECT ISP PROFILE zie ik als een van de opties '’movistar triple vlan'’. Verder zie ik niks met vlan. is dit juist?

edit: Ik heb inderdaad een glasvezel aansluiting ja

Ik heb de router werkend gekregen en heb de dubbele nat foutmelding niet meer, remote access in plex staat op active, maar het werkt nog steeds niet, zal het nog even verder uitzoeken.

 

Zo heb ik het gedaan:

LAN > IPTV > SELECT ISP PROFILE > MANUAL
Vervolgens alleen de regel met internet aanpassen naar VID 300 en druk op apply

 

Reputatie 7
Badge +15

@yallreadyknow 

Het instellen van internet op de router is vrij makkelijk zoals je al gezien hebt 🙂

Wat ik je zou adviseren is om een fabrieksreset van de Asus uit te voeren, internet configureren zoals je eerder hebt gedaan en dan kan je alles opnieuw instellen.

@yallreadyknow

Het instellen van internet op de router is vrij makkelijk zoals je al gezien hebt 🙂

Wat ik je zou adviseren is om een fabrieksreset van de Asus uit te voeren, internet configureren zoals je eerder hebt gedaan en dan kan je alles opnieuw instellen.

Yes, zal ik doen, hopelijk zal dat ook mijn probleem verhelpen!

 

Bedankt allemaal!