Eigen modem keuze advies


Reputatie 2

Ik heb nu een VMG8825-T50 modem voor de glasvezelverbinding. Hier op maak ik gebruik van T-mobile VOIP en internet en GEEN IPTV.

Ik zoek een modem dat VOIP, OpenVPN en AIMesh (ivm 3x AX-55 achter modem) kan.

 

De huidige workaround configuratie van mijn netwerk:

Omdat de Zyxel geen OpenVPN kan is nu 1 van de AX-55 als dummy router ipv AP waarbij de WAN met LAN is verbonden. In de Zyxel bleek een extra IP mogelijk in te stellen een andere IP-range en heb ik de WAN een vast IP-adres gegeven in dezelfde andere IP-range als de Zyxel. De AX-55 dummy-router is nu tevens de DHCP-server ipv de Zyxel (DHCP staat uit). SSID van de Zyxel als de AImesh is gelijk en onafhankelijk of er nu WIFI loopt via de Zyxel of de AIMesh dient en is het lokale netwerk bereikbaar. Ik heb voorheen de WAN aan de Zyxel gehad, maar dat maakt het interne netwerk onbereikbaar wanneer WIFI loopt via de Zyxel. Bovendien is WIFI op dezelfde locatie (MK) met twee apparaten zinloos. De OpenVPN heeft een teleurstellende snelheid. 

 

Ik gebruik momenteel geen VLAN.


This topic has been closed for comments

19 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@van-rhenen 

Beetje vreemd om merk specifiek Asus AiMesh te vermelden als gewenst.

Voip telefonie met een Tmobile aansluiting maakt de zoek nog lastiger. Een opzet zou dan kunnen bestaan om een losse ATA achter de modem te plaatsen om de digitaal naar analoog conversie te verkrijgen of in het geval van Dect b.v. een Gigaset N300A-IP. Ook een vast Voip toestel  behoort tot de mogelijkheden.

Mijn al jaren goed werkende oplossing; Zyxel modem met wifi uit die alles DMZ doorstuurt naar een  vast IP-adres pfSense firewall-router-openvpn die mijn Interne netwerk beheert.
Zyxel kan in dit geval voor de aansluiting van de analoge telefonie blijven functioneren en er hoeft geen VLAN 300 opgezet te worden omdat de Zyxel ook dat eruit filtert.

OpenVpn snelheid teleurstellend? pfSense met OpenVpn draait virtueel op een Xenon 3Ghz server. Is in mijn opstelling niet snelheid beperkend.

Reputatie 2

@yalerta zou ipv een ATA ook de Zyxel kunnen?

Ik heb namelijk al diverse topics gezien waarbij een ASUS-router rechtstreeks op de ONT wordt aangesloten.

 

Dus dan krijg je ipv:

ONT - Zyxel - eigen router - eigen netwerk

ONT - eigen router - eigen netwerk met daarin de Zyxel.

 

 

 

 

 

Ik zoek een modem dat VOIP, OpenVPN en AIMesh (ivm 3x AX-55 achter modem) kan.

 

Door deze eisen is er geen enkele router die werkt, dus een Asus Router met een losse ata erbij voor voip is de enige oplossing.

De Zyxel erbij oplossing meen ik mij te herinneren dat er een eerst een managet switch geplaatst moest worden en dan de telefonie via de Zyxel en rest scheiden naar de andere router, is een losse Ata makkelijker.

Reputatie 2

@Doornekamp33 die losse ATA die heb ik niet. De managed echter wel. Hoe moet ik die switch daarvoor configureren?

 

Ik vraag me alleen af of het poortforwarden van de poorten 40000-40018 naar de Zyxel niet voldoende zou zijn.

Reputatie 7
Badge +15

@van-rhenen 

Kan je in de Asus VLAN 300 instellen en deze dan op de mediaconverter aansluiten met de Zyxel op een LAN poort van de Asus waarvan je de PHONE poort gebruikt voor telefonie?

Reputatie 7
Badge +5

Simpel.

Internet → Zyxel (wifi UIT) en DMZ naar →  Asus → Netwerk
                     |
                Telefonie

Geen moeilijkheden met Vlan of dergelijke omdat de Zyxel dit eruit haalt. Ook de telefonie is geen probleem omdat die direct op de Zyxel aangesloten wordt en is er geen ATA nodig.

Dus geen apart IP netwerk instellen in de Zyxel. Waarom moeilijk maken.
Geen switch ervoor plaatsen als de Zyxel deze functie overneemt en als meerwaarde de telefoon omzetting verzorgt.

De Asus spullen verzorgen het netwerk verkeer zowel draadloos als bekabeld. 1 AX55 instellen als router en de andere verzorgen de mesh

Alleen zorgen dat de Zyxel een andere netwerk range heeft als de Asus spullen.

Zelf had ik de Ziggo range 192.168.178.1 toegekend aan de Zyxel omdat dat het minste gerommel gaf met mijn achterliggend netwerk (192.168.1.1)

Zorg dat de DHCP pool begint zoals onderstaand. Je kan dan vaste (fixed) IP-adressen toewijzen van 2 tot 50. In mijn geval heeft de WAN aansluiting van de router na de Zyxel een vast IP-adres 192.168.178.10

 

DMZ inschakelen naar

Dan de DMZ koppelen aan het MAC en IP-adres van de Asus die als router is ingesteld.

Als eerste de Zyxel herstarten, pas als die actief is de Asus inschakelen zodat het juiste IP wordt verkregen.

Kopje thee, chocolade paaseitje erbij en genieten van de Wifi mesh in je eigen netwerk.

Reputatie 2

Simpel.

Internet → Zyxel (wifi UIT) en DMZ naar →  Asus → Netwerk
                     |
                Telefonie

Geen moeilijkheden met Vlan of dergelijke omdat de Zyxel dit eruit haalt. Ook de telefonie is geen probleem omdat die direct op de Zyxel aangesloten wordt en is er geen ATA nodig.

Dus geen apart IP netwerk instellen in de Zyxel. Waarom moeilijk maken.
Geen switch ervoor plaatsen als de Zyxel deze functie overneemt en als meerwaarde de telefoon omzetting verzorgt.

De Asus spullen verzorgen het netwerk verkeer zowel draadloos als bekabeld. 1 AX55 instellen als router en de andere verzorgen de mesh

Alleen zorgen dat de Zyxel een andere netwerk range heeft als de Asus spullen.

Zelf had ik de Ziggo range 192.168.178.1 toegekend aan de Zyxel omdat dat het minste gerommel gaf met mijn achterliggend netwerk (192.168.1.1)

Zorg dat de DHCP pool begint zoals onderstaand. Je kan dan vaste (fixed) IP-adressen toewijzen van 2 tot 50. In mijn geval heeft de WAN aansluiting van de router na de Zyxel een vast IP-adres 192.168.178.10

 

DMZ inschakelen naar

Dan de DMZ koppelen aan het MAC en IP-adres van de Asus die als router is ingesteld.

Als eerste de Zyxel herstarten, pas als die actief is de Asus inschakelen zodat het juiste IP wordt verkregen.

Kopje thee, chocolade paaseitje erbij en genieten van de Wifi mesh in je eigen netwerk.

Dit was mijn oude situatie. Ipv dmz zet ik alleen de poorten door die ik nodig heb.

Reputatie 2

@van-rhenen

Kan je in de Asus VLAN 300 instellen en deze dan op de mediaconverter aansluiten met de Zyxel op een LAN poort van de Asus waarvan je de PHONE poort gebruikt voor telefonie?

 Glasvezelinternet-aansluiten-op-ASUS

Vlan tag 35 zag ik ergens voor phone.

Reputatie 7
Badge +15

@van-rhenen

Ga naar LAN > IPTV in de interface van de Asus en achter internet vul je alleen VLAN 300 in.

VoIP zal ook gewoon werken, die VLAN 35 is gewoon een willekeurige getal omdat bij de TP-LINK het invulveld niet leeg mag blijven.

Asus in de dmz zou ook kunnen zoals @yalerta aangeeft.

Reputatie 2

@van-rhenen

Ga naar LAN > IPTV in de interface van de Asus en achter internet vul je alleen VLAN 300 in.

VoIP zal ook gewoon werken, die VLAN 35 is gewoon een willekeurige getal omdat bij de TP-LINK het invulveld niet leeg mag blijven.

Asus in de dmz zou ook kunnen zoals @yalerta aangeeft.

De Zyxel accepteert geen IP adres van de DHCP-server (ASUS AX-55). De DHCP-server biedt natuurlijk geen internet-IP-adres aan, maar een lokaal IP-adres. Ik vermoed dat de T-Mobile configuratie een Internet IP-adres afdwingt op de WAN poort. 

Internet draait overigens prima met de ASUS direct op de ONT., Maar zonder werkende telefoon. Ik dus weer terug naar de oude configuratie die @yalerta al beschreven had, maar met poortforwarden ipv DMZ.

Reputatie 7
Badge +15

@van-rhenen

Tja, je kan een VoIP ATA nemen of de Asus in de DMZ, dat lijkt mij het beste zodat alles wordt doorgestuurd naar de Asus. Een soort bridge mode maar je kan dan de overige LAN poorten en PHONE poort gewoon gebruiken.

Wel DHCP op de Zyxel aan.

Reputatie 7

@van-rhenen de Zyxel verwacht internet op vlan 300 tagged. Zonder die vlan tagg zal de Zyxel niet online komen. Op de wan heeft de Zyxel 3/4 ipadressen waarvan er maar 1 internet heeft

Reputatie 2

@van-rhenen de Zyxel verwacht internet op vlan 300 tagged. Zonder die vlan tagg zal de Zyxel niet online komen. Op de wan heeft de Zyxel 3/4 ipadressen waarvan er maar 1 internet heeft

Dus als ik op mijn managed switch een poort aan maak met een vlan 300 tag en daar de Zyxel op aansluit dan zou deze moeten werken?

Reputatie 7
Badge +15

@van-rhenen

Managed switch vóór de 2 routers is wel een extra apparaat die stroom vreet, welke switch heb je?

De instellingen zouden bijvoorbeeld zijn :

VLAN 300, name internet, port members 1-3, 1-2 is tagged en 3 is untagged.

Mediaconverter zit dan op poort 1, Zyxel op poort 2 en Asus op poort 3.

Reputatie 2

@van-rhenen

Managed switch vóór de 2 routers is wel een extra apparaat die stroom vreet, welke switch heb je?

De instellingen zouden bijvoorbeeld zijn :

VLAN 300, name internet, port members 1-3, 1-2 is tagged en 3 is untagged.

Mediaconverter zit dan op poort 1, Zyxel op poort 2 en Asus op poort 3.

Er is maar 1 internet IP-adres. Of de Zyxel krijgt het of de ASUS, maar niet allebei. 

Reputatie 7
Badge +5

Simpel.

Internet → Zyxel (wifi UIT) en DMZ naar →  Asus → Netwerk
                     |
                Telefonie

Let vooral op de eerst regel simpel

 

Dit was mijn oude situatie. Ipv dmz zet ik alleen de poorten door die ik nodig heb.

Dus NIET de oude situatie zoals ik begrepen had uit de startpost.

Poortmapping? Daar wordt het moeilijk. Bij een DMZ wordt ALLE data verkeer doorgezet naar het volgende punt in de keten en is er weinig noodzaak om de DMZ router te beheren, misschien leuk om de telefoon logs van de Zyxel te bekijken?

@van-rhenen

Managed switch vóór de 2 routers is wel een extra apparaat die stroom vreet, welke switch heb je?
....

De switch als extra apparaat die stroom vreet? Dat stroom vreten valt wel mee. Hier in huis een 24 poorts HP switch die gemeten 18 tot 21 W/h opneemt. De Zyxel gebruikt gemeten 8 tot 11Wh met wifi uit. Dat zijn keuzes gemaakt om “mijn netwerk” te draaien. Net als de Xenon VMware server 😋 die  wat(t) meer lust 😰

Waar zit het voordeel van zo'n opstelling voor een thuis gebruiker om zowel De Zyxel als de Asus een netwerksegment toe te wijzen? Zie onderstaand

Er is maar 1 internet IP-adres. Of de Zyxel krijgt het of de ASUS, maar niet allebei.

/nietreëelmodus aan

Nou ja, misschien een misschien een extra Microtik, Cisco of Unifi router ervoor plaatsen om dat op te lossen 😆

/nietreëelmodus uit

Reputatie 7
Badge +15

Als het niet werkt dan houdt het op 😅

Reputatie 2

Simpel.

Internet → Zyxel (wifi UIT) en DMZ naar →  Asus → Netwerk
                     |
                Telefonie

Let vooral op de eerst regel simpel

 

Dit was mijn oude situatie. Ipv dmz zet ik alleen de poorten door die ik nodig heb.

Dus NIET de oude situatie zoals ik begrepen had uit de startpost.

 

@van-rhenen

 

 

 

Ik heb in de Startpost niet de 1e situatie beschreven, maar de daarop volgende. De reden dat ik situatie in de Startpost niet meer heb, is dat met de VPN het lokale netwerk niet meer toegankelijk was. De web-based pagina van de router werd traag. Instabiliteit WIFI wanneer op 1 punt de WIFI van de Zyxel even sterk is als de Aimesh.

Ik ga als nog over op de ATA achter de router, wanneer ik die binnen heb.

 

Reputatie 2

Als het niet werkt dan houdt het op 😅

Zoals @yalerta al schreef:

Waar zit het voordeel van zo'n opstelling voor een thuis gebruiker om zowel De Zyxel als de Asus een netwerksegment toe te wijzen? Zie onderstaand

 

van-rhenen schreef:

Er is maar 1 internet IP-adres. Of de Zyxel krijgt het of de ASUS, maar niet allebei.

 

 

Ik heb dit ook niet eens overwogen.