Beantwoord

Eigen netwerk achter Zyxel T-50

  • 14 January 2023
  • 20 reacties
  • 337 Bekeken

Reputatie 2

Hallo, mijn Linksys Velop mesh systeem AC6600 hangt achter de Zyxel T-50, waarvan WiFi uitgeschakeld is. Vóór de Zyxel is recent de Huawei mediaconverter geplaatst toen glasvezel aangesloten werd. Sindsdien ervaar ik wegvallende audiostreams, maar ook blokkering tv beeld.

Nou lees ik in sommige topics dat je beter de Zyxel kan laten routeren en je mesh systeem als “verspreider” van het signaal in brugmodus kan zetten….?? 

Wie kan mij duidelijk uitleggen wat nou werkelijk de beste aansluit methode is ?

icon

Beste antwoord door louisL 16 January 2023, 13:05

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 6
Badge

Begrijp ik het goed dat je de Zyxel al had VOORDAT je glasvezel kreeg (ik neem aan met een DSL verbinding?)

 

Voordat we naar het aansluiten van de Velop kijken: test eerst je internet snelheid met een PC direct aangesloten op de Zyxel.

Zijn die snelheden ok voor je abonnement, niet alleen voor download maar ook voor upload?

Voor het aansluiten van de Velop zie ik 3 mogelijkheden:

  1. De eerste velop bedraad aan de Zyxel, de rest via de mesh. Zou moeten werken. Want dat is waar de mesh voor is ontworpen,
  2. Iedere Velop (of in ieder geval meerdere direct aan de Zyxel. Dat zal een betere performance geven omdat je signaal niet via meerdere Velops verstuurd moet worden voordat het bij je client uitkomt (de wireless mesh).  Als je de kabels hebt liggen werkt dat waarschijnlijk wel beter
  3. De eerste Velop in plaats van de Zyxel aan de Huawei. Dat kan als je de Velop kunt vertellen dat hij de WAN binnenkrijgt op VLAN300 met DHCP op de WAN poort. Ik kan in de documentatie niet  terug vinden of de Velop dat kan. Dit zal dan de Zyxel geheel vervangen (die kan naar zolder) en spaart je stroom

Wat “beter” is hangt af van je omstandigheden en wensen. Optie 3 spaart stroom en is “cleaner”: hoe simpeler, hoe beter. Maar het is weer lastig als je problemen ervaart en T-mobile je vraagt de Zyxel terug te plaatsen om beheer op afstand te moeten doen. Dit is eigenlijk alleen interessant als je wilt spelen met je systeem en er de energie in wilt steken om dit voor elkaar te krijgen EN je Velops dit ondersteunen

Tussen optie 1 en 2 kiezen is denk ik vooral afhankelijk van de vraag of je kabels hebt liggen naar de plaatsen waar je Velops worden geplaatst.

Maar zoals gezegd, check eerst dat je de snelheid van je abonnement geleverd krijgt

Reputatie 2

Hallo, excuus voor de zeer late reactie…….! Ik heb inmiddels de Velops achter de Zyxel bedraad aangesloten en in brugmodus staan. De hoofdnode direct en de 2 anderen zitten bedraad achter een switch. Maar nou heb ik 2 netwerken nl. van de Zyxel en van de Velop……??!! Als ik het Zyxel netwerk selecteer haal ik bijlangena niet de 400 Mbit/sec. en via de Velop wel………..Wat doe ik verkeerd ?

Reputatie 2

Edit: brugmodus geeft storing in devices; alarmsysteem wat toch bedraad aangesloten is (na switch) offline en tevens draadloze deurpost (wifi verbonden) valt offline, dus nu heb ik 2 netwerken door elkaar heen aan staan……..

Reputatie 2

Dus mijn vraag is: Hoe kan ik het best mijn Velop mesh systeem achter de T50 aansluiten? Als ik de Velop in brugmodus zet heb ik nog steeds 2 netwerken; van de T50 en de Velop…….

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @HarryK

Als je de Velop wilt gebruiken in bridgemodus achter de Zyxel kan je het beste de Wifi uitzetten op het Zxyel modem. Deze manier zullen al je devices verbinden met de Velop. 

Reputatie 2

Hi @HarryK

Als je de Velop wilt gebruiken in bridgemodus achter de Zyxel kan je het beste de Wifi uitzetten op het Zxyel modem. Deze manier zullen al je devices verbinden met de Velop. 

Dank voor je reactie. Dus ik zet de WiFi uit op de Zyxel en de Velop in brugmodus ? Dan verzorgd de Velop het routeren in brugmodus?

Reputatie 7
Badge +14

In brugmodus acteert de Velop als een Wifi Access Point. Het routeren en DHCP uitgifte wordt dan niet gedaan door de Velop maar door de Zyxell. De wifi functie van de Zyxcell is dan niet meer nodig, vandaar dat deze uit kan. Maar omdat er maar 1 router functie over is zal alles in 1 netwerk functioneren.

Reputatie 2

Dankjewel, dus als netwerk selecteer ik dan de Velop ?

Reputatie 7
Badge +14

Je selecteerd als WIFI wat je hebt gemaakt in de Velop. Maar deze zal het uitdelen van het IP adres het verzoek van het wifi apparaat doorleiden naar de Zyxcel. Bij de Velop is immers de DHCP functie niet meer actief in Brugmodus.

De Zyxcel zorgt dus voor IP adressen, en die komen dan uit 1 pool, dus 1 netwerk. En het Ip adres van de Zyxcel zelf zal als gateway IP adres worden teruggeven. (Standaard 192.168.1.1) . De Velop is dus  alleen een “domme” wifi access point.

Reputatie 2

Ja, oke, maar als ik uit 2 netwerken kan kiezen Zyxel en Velop moet ik de Velop selecteren, toch?

Reputatie 6
Badge

Ja, oke, maar als ik uit 2 netwerken kan kiezen Zyxel en Velop moet ik de Velop selecteren, toch?

inderdaad. Maar zet de wifi van de Zyxel gewoon uit zoals @Sven-TMT al zei. Als je aparatuur hebt die alleen met de WIFI van de Zyxel wil werken kun je die aan laten staan. Geef dan wel de Zyxel en de Velops andere netwerk namen.

De spullen die met de Velop een betere snelheid halen gebruik je dan met de netwerknaam van de Velop

Wifi uitzetten op de zyxel kun je indien gewenst doen met

  1. inloggen op de Zyxel
  2. onder wifi instellingen de schuifjes voor 2.4 en 5 Ghz uitzetten
Reputatie 2

Thanx iedereen ! Blijft vreemd dat devices niet meer werken met de Velop in brugmodus…..dus toch in automatische DHCP modus en de WiFi op de Zyxel uit…..Met als consequentie dat de audiostreams soms uitvallen…..

Reputatie 7
Badge +14

Dan kunnen die devices blijkbaar niet met de Velop omgaan. Als je nog iets wil proberen,  zet het 5ghz netwerk op de Velop dan uit.

Reputatie 6
Badge

Thanx iedereen ! Blijft vreemd dat devices niet meer werken met de Velop in brugmodus…..dus toch in automatische DHCP modus en de WiFi op de Zyxel uit…..Met als consequentie dat de audiostreams soms uitvallen…..

Je mag maar 1 dhcp server activeren. Zet die van de Velop uit en gebruik die van de Zyxel. 

Reputatie 6
Badge

Thanx iedereen ! Blijft vreemd dat devices niet meer werken met de Velop in brugmodus…..dus toch in automatische DHCP modus en de WiFi op de Zyxel uit…..Met als consequentie dat de audiostreams soms uitvallen…..

Je mag maar 1 dhcp server activeren. Zet die van de Velop uit en gebruik die van de Zyxel. 

@HarryK Ik bedacht me net dat er geruchten zijn dat de Velop problemen heeft direct aan de Zyxel. Kun je alle Velop nodes eens via de switch aansluiten. Helpt dat?

Reputatie 2

Thanx iedereen ! Blijft vreemd dat devices niet meer werken met de Velop in brugmodus…..dus toch in automatische DHCP modus en de WiFi op de Zyxel uit…..Met als consequentie dat de audiostreams soms uitvallen…..

Je mag maar 1 dhcp server activeren. Zet die van de Velop uit en gebruik die van de Zyxel. 

@HarryKIk bedacht me net dat er geruchten zijn dat de Velop problemen heeft direct aan de Zyxel. Kun je alle Velop nodes eens via de switch aansluiten. Helpt dat?

Inmiddels weer terug bij oude configuratie, waarbij de Velop in automatische DHCP staat. Zo werkt alles weergoed, behoudens dat de audiostreams zo nu en dan uitvallen via AirPlay.  nodes verbonden…...

De Velop in brugmodus gaf problemen bij 3 apparaten, ook al waren ze achter een switch met de Velop

Reputatie 2

Thanx iedereen ! Blijft vreemd dat devices niet meer werken met de Velop in brugmodus…..dus toch in automatische DHCP modus en de WiFi op de Zyxel uit…..Met als consequentie dat de audiostreams soms uitvallen…..

Je mag maar 1 dhcp server activeren. Zet die van de Velop uit en gebruik die van de Zyxel. 

@HarryKIk bedacht me net dat er geruchten zijn dat de Velop problemen heeft direct aan de Zyxel. Kun je alle Velop nodes eens via de switch aansluiten. Helpt dat?

Inmiddels weer terug bij oude configuratie, waarbij de Velop in automatische DHCP staat. Zo werkt alles weergoed, behoudens dat de audiostreams zo nu en dan uitvallen via AirPlay.  

De Velop in brugmodus gaf problemen bij 3 apparaten, ook al waren ze achter een switch met de Velop nodes verbonden

 

Reputatie 6
Badge

@HarryK Ik bedoelde dat je de verbinding van de Velops met de Zyxel allemaal via de switch laat lopen. Sluit dus GEEN van de Velops direct aan op de switch.

Als je de DHCP van de Velops wilt gebruiken zet dan de DHCP op de Zyxel uit.

Reputatie 2

@HarryK Ik bedoelde dat je de verbinding van de Velops met de Zyxel allemaal via de switch laat lopen. Sluit dus GEEN van de Velops direct aan op de switch.

Als je de DHCP van de Velops wilt gebruiken zet dan de DHCP op de Zyxel uit.

Hoe zet ik die uit….?

 

Reputatie 7
Badge +14

Inloggen op de Zyxel, Dan hamburgermenu, “netwerkinstellingen”// "thuisnetwerken”

Daar kun je het uitschakelen.

 

Reageer