Eigen ONT registreren: XGS SFP-ONT

  • 8 June 2023
  • 83 reacties
  • 6336 Bekeken

Reputatie 5
  • is een King Poster
  • 108 reacties

Hallo community /moderators,

Ik maak dit topic aan (hopefully) een sfp-ont gerigistreerd en werkend te krijgen op het T-Mobile netwerk.

Om hopelijk de volgende stap te zetten in modem vrijheid.

Model : SFP-XGS-USTICK-SUPC-I-SO

 

Tommie van Odido 10 maanden geleden

Hey @R3D, bedankt voor het aanmaken van je eigen topic.

Ik heb nog geen privébericht ontvangen, zou je mij het serienummer kunnen doorgeven, dan kan ik dit doorzetten! 

Bekijk origineel

83 reacties

Reputatie 5

@Tommie as requested.

S/N stuur ik wel via een PB.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @R3D, bedankt voor het aanmaken van je eigen topic.

Ik heb nog geen privébericht ontvangen, zou je mij het serienummer kunnen doorgeven, dan kan ik dit doorzetten! 

Reputatie 5

Vandaag de Nokia XS-010-X Q getest, provisioning liep nog niet zoals het hoort.

volgende test met @Tommie en de engineers die gelijk mee kunenn kijken waar het vastloopt.…. To be continued!

Reputatie 5


Intussen dit mooie ding in de UDM Pro, werkt prima.

Configuratie is wel een dingetje, maar na wat “trail and error” kom je er wel.

Alleen PON-ID / Serial en Vendor-ID spoofen.

Reputatie 7
Badge +16

@R3D Bedankt voor het delen van jouw update! Heb je Tommie nog een PB kunnen sturen met het serienummer? 

Reputatie 2

Ik weet niet of dat inmiddels werkt met een SFP+ XGSPON-module door het serienummer door te geven, maar zo werkt dat bij de kpn dus niet.

Je kunt bij de KPN dan alleen maar een FRITZ!SFP+ XGSPON-module gebruiken en géén van een ander merk. Om internet te krijgen moet je dan het Modem-ID doorgeven en daar zit de moeilijkheid omdat de meeste medewerkers van de KPN dit helemaal niet weten hoe dat moet :-(

Maar het kan natuurlijk bij T-Mobile anders werken/zijn omdat er nog andere apparaten zijn die je rechtstreeks op glasvezel kunt aansluiten dan alleen een FRITZ!Box.

Reputatie 5

@Jason voor de gpon sfp-ont heb ik het S/N en vendor-ID aangepast naar die van de huawei zoals ik dat met de Fritzbox had.

Ik had @Tommie wel gesproken voor de Nokia , die poging was helaas niet succesvol.

 

@gensnet als je alleen een fritz sfp kon gebruiken zat je op een AON netwerk van kpn (point-to-point).

Bij t-mobile vermoed ik dat er even goed niet veel moeite of kennis is om serienummers correct te krijgen, maar de olt staat open om op je module het huawei serienummer te spoofen.

Dat werkt voor de meeste modules /ont’s zolang de juiste variabelen zijn aangepast .

 

Reputatie 2

De KPN zal ook wel AON-glasvezel netwerken hebben maar GPON (heeft de KPN “over” geslagen) en later XGS-PON. XGS-PON is momenteel het meest gangbare glasvezel netwerk bij de KPN.

Tot 5 juli 2023 toen T-Mobile op KPN glasvezel netwerk hun diensten mogen aanbieden heeft T-Mobile niets te maken gehad met XGS-PON glasvezel netwerken. En ik kan me nu niet voorstellen dat T-Mobile met een XGS-PON glasvezel netwerk een andere procedure heeft dan de KPN met XGS-PON omdat T-Mobile dan nog steeds op een KPN glasvezel netwerk zit en er door de KPN bepaalt wordt hoe je XGS-PON registreerd.

Ik lees hier dat het heel wat makkelijker is bij een AON en GPON glasvezel netwerk om die zelf te registreren omdat je “gewoon” een serienummer van een apparaat moet clonen/over moet nemen om verbinding te krijgen…………..

Reputatie 6
Badge


Intussen dit mooie ding in de UDM Pro, werkt prima.

Configuratie is wel een dingetje, maar na wat “trail and error” kom je er wel.

Alleen PON-ID / Serial en Vendor-ID spoofen.

Hi @R3D Die FS.COM module is GPON, de Nokia is XGSPON net als die SolidOptics . Die technologieen zijn niet compatibel. Zit je op een GPON of een XGSPON lijn? Het feit dat die FS.COM module werkt suggereert dat het een GPON lijn is. Dan zal die Nokia dus niet gaan werken...Of mis ik ergens iets?

Reputatie 6
Badge

De KPN zal ook wel AON-glasvezel netwerken hebben maar GPON (heeft de KPN “over” geslagen) en later XGS-PON. XGS-PON is momenteel het meest gangbare glasvezel netwerk bij de KPN.

Tot 5 juli 2023 toen T-Mobile op KPN glasvezel netwerk hun diensten mogen aanbieden heeft T-Mobile niets te maken gehad met XGS-PON glasvezel netwerken. En ik kan me nu niet voorstellen dat T-Mobile met een XGS-PON glasvezel netwerk een andere procedure heeft dan de KPN met XGS-PON omdat T-Mobile dan nog steeds op een KPN glasvezel netwerk zit en er door de KPN bepaalt wordt hoe je XGS-PON registreerd.

Ik lees hier dat het heel wat makkelijker is bij een AON en GPON glasvezel netwerk om die zelf te registreren omdat je “gewoon” een serienummer van een apparaat moet clonen/over moet nemen om verbinding te krijgen…………..

Dit ligt iets complexer: KPN heeft echt GPON gebruikt maar is nu veel aan het migreren naar XGSPON.  Waar KPN netwerk de aanbieder is zitten met WBA zit T-mobile inderdaad vast aan wat KPN netwerk aanbiedt. En dat zal meestal XGSPON zijn. Waar KPN netwerk nog ODF (open distributie frame) aanbiedt heeft T-mobile eigen apparatuur in de POP om de lijn te belichten en kan/ zal dat GPON zijn. Waar je met WBA te maken hebt is KPN de belichter, en heb je met de KPN XGSPON/ GPON te maken. Dat heeft niets te maken met de glasvezel an sich, maar met de belichtende apparatuur.  en daar zit je vast aan de capabilities van de KPN XGSPON apparatuur.

Op andere glasvezel netwerken heeft T-mobile voor zo ver ik weet alleen maar eigen apparatuur in de POP en gebruikt daar GPON.

Voor AON valt er trouwens niets te registreren. Daar zal een compatible module direct werken.

Reputatie 5

@louisL De Nokia en SolidOptic had ik al afgeschreven.

De hoop dat de OLT xgs was heb ik al enige tijd laten varen.

Werkt prima op de Nokia OLT, maar t-mobile zal wat moeten migreren als ik het thuis werkend wil krijgen.

@Tommie als die optie er is op mijn adres mag je me altijd blij maken;-)

Reputatie 2

Ik lees hier dat er bij T-Mobile nog maar héél weinig mensen glasvezel gebruiken zonder “eigen” ONT. Dus het gros van de T-Mobile gebruikers hebben glasvezel via de ONT die een provider levert.

Weinig tot géén mensen die de glasvezel rechtstreeks hebben aangesloten en dan ook heel vaak met alleen een AON-glasvezel netwerk omdat dit makkelijker is aan te sluiten dan op een GPON of XGS-PON-glasvezel netwerken…...

Reputatie 7
Badge +14

Een eigen ONT voegt ook weinig aan extra functionaliteit voor een gebruiker toe. Je bespaard hooguit een stopcontact.  Een eigen router geeft wel meet c.q. andere mogelijkheden,  maar ook dat is slechts voor de betere hobbyisten weggelegd. Het gros van de mensen gebruikt het gewoon zoals standaard aangeboden. Daar zijn ook alle processen en helpdesk flows voor opgesteld. De hobbyisten zitten veelal op dit forum!

Reputatie 2

Een eigen ONT voegt ook weinig aan extra functionaliteit voor een gebruiker toe. Je bespaard hooguit een stopcontact.  Een eigen router geeft wel meet c.q. andere mogelijkheden,  maar ook dat is slechts voor de betere hobbyisten weggelegd. Het gros van de mensen gebruikt het gewoon zoals standaard aangeboden. Daar zijn ook alle processen en helpdesk flows voor opgesteld. De hobbyisten zitten veelal op dit forum!

Helaas moet ik je gelijk geven dat het gros van de T-Mobile èn KPN-gebruikers de ONT van de provider gebruiken, omdat dat de minste problemen geeft.

Ik heb al sinds 30 mei 2022 een router (eerst een FRITZ!Box 5530 fiber en nu het “grote” broertje van de FRITZ!Box 5530 fiber een FRITZ!Box 5590 fiber) rechtstreeks op XGS-PON-glasvezel aangesloten en ik moet je bekennen dat bevalt prima. Maar om mijzelf daarom een “hobbyist” te noemen, vind ik wat ver gezocht….. De huidige glasvezel techniek interessert mij mateloos omdat er voor de toekomst veel mee mogelijk is......... Hoe meer je over een techniek/onderwerp weet hoe meer "verstand" je daar dan van hebt/krijgt. Kennis is immers macht ;-)

Reputatie 6
Badge

@louisL De Nokia en SolidOptic had ik al afgeschreven.

De hoop dat de OLT xgs was heb ik al enige tijd laten varen.

Werkt prima op de Nokia OLT, maar t-mobile zal wat moeten migreren als ik het thuis werkend wil krijgen.

@Tommie als die optie er is op mijn adres mag je me altijd blij maken;-)

Wie is bij jou de glasvezelprovider?  Als dat KPN is met een WBA netwerk zou dat mogelijk moeten zijn omdat KPN soms mixed GPON/ XGDPON netwerken heeft. Ander zie ik de overstap niet gebeuren totdat T-Mobile XGSPON in ODF omgevingen (KPN ODF en andere glas providers als OpenDutchFiber) gaat uitrollen. Zodra T-mobile meer dat 1Gb wil kunnen aanbieden zullen ze wel moeten. Ik heb geen idee of dat er aan komt.

Reputatie 2

@louisL De Nokia en SolidOptic had ik al afgeschreven.

De hoop dat de OLT xgs was heb ik al enige tijd laten varen.

Werkt prima op de Nokia OLT, maar t-mobile zal wat moeten migreren als ik het thuis werkend wil krijgen.

@Tommie als die optie er is op mijn adres mag je me altijd blij maken;-)

Wie is bij jou de glasvezelprovider?  Als dat KPN is met een WBA netwerk zou dat mogelijk moeten zijn omdat KPN soms mixed GPON/ XGDPON netwerken heeft. Ander zie ik de overstap niet gebeuren totdat T-Mobile XGSPON in ODF omgevingen (KPN ODF en andere glas providers als OpenDutchFiber) gaat uitrollen. Zodra T-mobile meer dat 1Gb wil kunnen aanbieden zullen ze wel moeten. Ik heb geen idee of dat er aan komt.

Hier zie ik dus ook een probleem opdoemen nu T-Mobile op een KPN XGSPON-glasvezel netwerk mag komen, omdat T-Mobile tot voor kort alleen met AON en GPON-glasvel netwerken te maken had. Wanner dus een KPN-klant met een XGS-PON glasvezel over gaat naar T-Mobile gaan daar problemen ontstaan omdat XGS-PON voor T-Mobile “nieuw” is.

Reputatie 6
Badge

Ik lees hier dat er bij T-Mobile nog maar héél weinig mensen glasvezel gebruiken zonder “eigen” ONT. Dus het gros van de T-Mobile gebruikers hebben glasvezel via de ONT die een provider levert.

Weinig tot géén mensen die de glasvezel rechtstreeks hebben aangesloten en dan ook heel vaak met alleen een AON-glasvezel netwerk omdat dit makkelijker is aan te sluiten dan op een GPON of XGS-PON-glasvezel netwerken…...

Zoals @eric al zei levert een eigen ONT functioneel niets op. De techniek interesseert mij ook best, maar ik zie de toegevoegde waarde van een eigen ONT niet. Verder zit je ook nog met de verschillende technieken (AON / GPON / XGSPON) en nieuwe ontwikkelingen die het goed mogelijk maken dat jouw mooie oplossing niet meer werkt zodra T-mobile nieuwe technieken aan gaat bieden omdat je dan weer een nieuwe ONT module nodig hebt.

Bij mij hangt de Huawei ONT aan de muur naast de FTU, ideaal omdat dat de kwetsbare glasvezel zo min mogelijk vatbaar maakt voor beschadigingen. Ik had toch een managed switch met POE in de meterkast waarop de ONT is aangesloten. Met een POE splitter is dan een enkele ethernet kabel naar de splitter/ ONT voldoende.

Ik snap de “omdat het kan” benadering wel (ben een nerd) maar zie geen toegevoegde waarde in een eigen ONT, terwijl die juist door onbedoelde incompatibiliteiten voor uitval kan zorgen (zoals pas ook is gebeurd met de AVM-Fritz en andere ONT SFP modules). En de SLA’s hier thuis geven de behoefte aan een stabiele verbinding wel een hogere prioriteit. But each their own.

Een eigen router  is voor mij wel een voorwaarde vanwege de configuratie maar de ONT kan ik toch niks aan instellen.  Even inloggen om de statistieken in te zien van de ONT kan ik nu ook.

 

Reputatie 6
Badge

@louisL De Nokia en SolidOptic had ik al afgeschreven.

De hoop dat de OLT xgs was heb ik al enige tijd laten varen.

Werkt prima op de Nokia OLT, maar t-mobile zal wat moeten migreren als ik het thuis werkend wil krijgen.

@Tommie als die optie er is op mijn adres mag je me altijd blij maken;-)

Wie is bij jou de glasvezelprovider?  Als dat KPN is met een WBA netwerk zou dat mogelijk moeten zijn omdat KPN soms mixed GPON/ XGDPON netwerken heeft. Ander zie ik de overstap niet gebeuren totdat T-Mobile XGSPON in ODF omgevingen (KPN ODF en andere glas providers als OpenDutchFiber) gaat uitrollen. Zodra T-mobile meer dat 1Gb wil kunnen aanbieden zullen ze wel moeten. Ik heb geen idee of dat er aan komt.

Hier zie ik dus ook een probleem opdoemen nu T-Mobile op een KPN XGSPON-glasvezel netwerk mag komen, omdat T-Mobile tot voor kort alleen met AON en GPON-glasvel netwerken te maken had. Wanner dus een KPN-klant met een XGS-PON glasvezel over gaat naar T-Mobile gaan daar problemen ontstaan omdat XGS-PON voor T-Mobile “nieuw” is.

Sorry, dat is geen issue. Op WBA met XGSPON krijg je gewoon de KPN ONT, @Waqqas  heeft dat en dat werkt na het vervangen van de ONT uit een brakke serie perfect. Het oplossen van die problemen ging net zo snel als bij iemand met GPON.  Probleem bekend, zo opgelost. Ik denk dat je niet begrijpt dat T-mobile backend systemen geintegreerd zijn met die van KPN-netwerk. In geval van glas/ ONT problemen moet altijd de glas provider aangestuurd worden. Dit is gewoon het aansturen van een derde partij. Het lijkt alsof je problemen aan het zoeken bent?

Reputatie 7
Badge +15

T-Mobile XGSPON werkt vlekkeloos op WBA en is al zeker ~2 jaar beschikbaar, XGSPON kan prima naast GPON blijven werken.

Wat wel nieuw is is dat er sinds kort ook een Huawei XGSPON ONT is voor op het eigen T-Mobile netwerk, een klant had deze ontvangen en hij is ook te vinden in de handleiding in dit topic.

Reputatie 2

Ik lees hier dat er bij T-Mobile nog maar héél weinig mensen glasvezel gebruiken zonder “eigen” ONT. Dus het gros van de T-Mobile gebruikers hebben glasvezel via de ONT die een provider levert.

Weinig tot géén mensen die de glasvezel rechtstreeks hebben aangesloten en dan ook heel vaak met alleen een AON-glasvezel netwerk omdat dit makkelijker is aan te sluiten dan op een GPON of XGS-PON-glasvezel netwerken…...

Zoals @eric al zei levert een eigen ONT functioneel niets op. De techniek interesseert mij ook best, maar ik zie de toegevoegde waarde van een eigen ONT niet. Verder zit je ook nog met de verschillende technieken (AON / GPON / XGSPON) en nieuwe ontwikkelingen die het goed mogelijk maken dat jouw mooie oplossing niet meer werkt zodra T-mobile nieuwe technieken aan gaat bieden omdat je dan weer een nieuwe ONT module nodig hebt.

Bij mij hangt de Huawei ONT aan de muur naast de FTU, ideaal omdat dat de kwetsbare glasvezel zo min mogelijk vatbaar maakt voor beschadigingen. Ik had toch een managed switch met POE in de meterkast waarop de ONT is aangesloten. Met een POE splitter is dan een enkele ethernet kabel naar de splitter/ ONT voldoende.

Ik snap de “omdat het kan” benadering wel (ben een nerd) maar zie geen toegevoegde waarde in een eigen ONT, terwijl die juist door onbedoelde incompatibiliteiten voor uitval kan zorgen (zoals pas ook is gebeurd met de AVM-Fritz en andere ONT SFP modules). En de SLA’s hier thuis geven de behoefte aan een stabiele verbinding wel een hogere prioriteit. But each their own.

Een eigen router  is voor mij wel een voorwaarde vanwege de configuratie maar de ONT kan ik toch niks aan instellen.  Even inloggen om de statistieken in te zien van de ONT kan ik nu ook.

 

> …….. al zei levert een eigen ONT functioneel niets op.

Dàt ben ik niet geheel met je eens. Het gebruik van een provider gerelateerde ONT maakt het makkelijk om met eigenlijk iedere apparatuur glasvezel aan te sluiten. Daarom is dat dus zo populair.  Maar met een “eigen” ONT heb je dat zelf beter in de hand en ben je niet meer “afhankelijk” van een provider ONT. En als je dat dan energie technisch bekijkt (onder het mom van energiebesparing), scheelt je dat ook een beetje electriciteit en een extra stopcontact…… Ze zeggen dan altijd dat alle beetje helpen……...

> jouw mooie oplossing niet meer werkt zodra T-mobile nieuwe technieken aan gaat
> bieden omdat je dan weer een nieuwe ONT module nodig hebt.

Zo'n vaart zal dit (nog) niet lopen. Ja, ik weet de glasvezel techniek is volop in beweging. De XGS-PON ontwikkeling is nog helemaal niet aan zijn einde. Ze zijn nu langzaam bezig om de internet snelheid op te voeren naar 2 Gb/s. Delta levert nu al 2 Gb/s. Wanneer we dan bij 10 Gb/s (de “X” is het Romeins getal staat voor “10” in XGS-PON) terecht gekomen zijn, zijn we echt weer een paar jaartjes verder.

Overigens is de FRITZ!SFP+ XGS-PON-module niet de vervanger voor de provider ONT maar de router. Je moet namelijk het modem-id doorgeven aan je provider om die te (laten) registreren. Het serienummer van de FRITZ!SFP+ XGS-PON-module heeft dan geen betekenis om een rechtstreekse glasvezel verbinding te krijgen en is dus daarom niet je “eigen” ONT geworden…….

> (zoals pas ook is gebeurd met de AVM-Fritz en andere ONT SFP modules)

Kan ik me niet voorstellen dat er iets vervelends is gebeurd met FRITZ!SFP+ XGS-PON-module van AVM. Heb daar niets over gehoord of vernomen. AVM kan zich het niet veroorloven om brakke modules te fabriceren cq te verkopen. Waar heb je die informatie overigens vandaan?

Dat met andere ONT SFP modules dan de FRITZ!SFP+ -modules kan ik me een voorstelling bij maken. Die zijn niet echt ontwikkeld/gefabriceerd voor glasvezel van een provider maar meer voor glasvezel gebruik van een intern netwerk. Zo heb ik ook een SFP+ 10 Gb/s-module met RJ45 LAN in één van mijn NASSEN zitten. Die kun je ook kopen met een glasvezel aansluiting en dan kun je met glasvezel een intern netwerk hebben. Maar met een RJ45-aansluiting op de module kun je zelf utp-kabels maken en dat gaat met glasvezel tot nu toe moeilijk omdat je daar speciale apparatuur èn kennis voor nodig hebt om glasvezel aan elkaar te lassen. Die manier is nog niet voor een particulier weggelegd omdat die nog erg duur is……..

 

Reputatie 5

Ik maak verbinding met een Huawei OLT, wat het een t-mobile eigen verbinding maakt. Als voormalig noc’er van KPN weet ik dat zij dat met geen vinger zouden aanraken.

Daarnaast is het de configuratie en de type sfp aan opt zijde wat de verbinding bepaald. Configureer je GPON is t GPON, mAak je daar XGS-PON van en zet je de juiste SFP’s op de pon-poort heb je een XGS-PON connectie.
Uiteraard moet je core netwerk ook meewerken qua snelheid.

Dus de transitie zou niet zo moeilijk zijn, maar aangezien ze de deal met Delta hebben gesloten en het volledige XGS-PON netwerk open staat levert het nieuwe mogelijkheden.

Hopelijk ook de gezonde druk om eigen netwerk op termijn ook om te zetten.

Ik wacht geduldig het moment af dat ik mijn eigen verbinding kan beheren. 

Eigen modem is een vrije keuze en in mijn mening voor degene die weten wat ze doen.

Het is leuk om op fora aanwijzingen te volgen van hun die het voor elkaar hebben gekregen, maar als je tegen een uniek probleem aanloopt is het jouw probleem.

En dan moet je jezelf wel eruit kunnen redden, vooral met de downtime als je weer terug wil naar je provider modem.

 

Reputatie 2

dubieus

Ik maak verbinding met een Huawei OLT, wat het een t-mobile eigen verbinding maakt. Als voormalig noc’er van KPN weet ik dat zij dat met geen vinger zouden aanraken.

Daarnaast is het de configuratie en de type sfp aan opt zijde wat de verbinding bepaald. Configureer je GPON is t GPON, mAak je daar XGS-PON van en zet je de juiste SFP’s op de pon-poort heb je een XGS-PON connectie.
Uiteraard moet je core netwerk ook meewerken qua snelheid.

Dus de transitie zou niet zo moeilijk zijn, maar aangezien ze de deal met Delta hebben gesloten en het volledige XGS-PON netwerk open staat levert het nieuwe mogelijkheden.

Hopelijk ook de gezonde druk om eigen netwerk op termijn ook om te zetten.

Ik wacht geduldig het moment af dat ik mijn eigen verbinding kan beheren. 

Eigen modem is een vrije keuze en in mijn mening voor degene die weten wat ze doen.

Het is leuk om op fora aanwijzingen te volgen van hun die het voor elkaar hebben gekregen, maar als je tegen een uniek probleem aanloopt is het jouw probleem.

En dan moet je jezelf wel eruit kunnen redden, vooral met de downtime als je weer terug wil naar je provider modem.

 

Mooi èn een verhaal dat goed te volgen is. Zoveel "experimenteer" ik niet met de glasvezel verbinding door apparatuur te gebruiken die voor “dubieus” doorgaat. Dubieus in de ogen van een provider die graag eigen apparatuur gebruikt, omdat dat de minste problemen veroorzaakt. Ik sluit geen apparatuur aan waarvan het wel eens niet kan werken. Dat is meestal een riskante bedoeling en dat moet niet…….

> Daarnaast is het de configuratie en de type sfp aan opt zijde wat de verbinding bepaald.
> Configureer je GPON is ‘t GPON, maak je daar XGS-PON van en zet je de juiste SFP’s
> op de pon-poort heb je een XGS-PON connectie.

Ik ben wel benieuwd of dat bij de KPN ook zo werkt. Er zit namelijk in de FRITZ!Box 5530 fiber en 5590 fiber een beveiliging dat wanneer die niet veilig een glasvezel verbinding kan maken die echt niet een verbinding maakt met het glasvezel netwerk. Hoe dat bij Delta gaat weet ik niet. Heb daar geen “ervaring” mee. Delta heeft alleen een XGS-PON glasvezel netwerk.

> maar als je tegen een uniek probleem aanloopt is het jouw probleem.

Dat klopt! Maar je moet er gewoon voor zorgen dat je niet tegen een “uniek” probleem aanloopt. Dan is er meestal niets aan de hand. Of toch wel? Zelf liep ik tegen het “unieke” probleem aan bij de KPN dat ik voor een tweede keer een modem-id bij ze moest registreren. Je moet dan een harde kop hebben en over een ruime mate van doorzettingsvermogen beschikken wil je dit “unieke” probleem oplossen…… Voor mij niet “uniek”, maar voor de KPN dus wel “uniek” om voor een tweede keer de nieuwe router met het modem-id te laten registreren.

Reputatie 6
Badge

 

 

> …….. al zei levert een eigen ONT functioneel niets op.

Dàt ben ik niet geheel met je eens. Het gebruik van een provider gerelateerde ONT maakt het makkelijk om met eigenlijk iedere apparatuur glasvezel aan te sluiten. Daarom is dat dus zo populair.  Maar met een “eigen” ONT heb je dat zelf beter in de hand en ben je niet meer “afhankelijk” van een provider ONT. En als je dat dan energie technisch bekijkt (onder het mom van energiebesparing), scheelt je dat ook een beetje electriciteit en een extra stopcontact…… Ze zeggen dan altijd dat alle beetje helpen………

 

> jouw mooie oplossing niet meer werkt zodra T-mobile nieuwe technieken aan gaat
> bieden omdat je dan weer een nieuwe ONT module nodig hebt.

Zo'n vaart zal dit (nog) niet lopen. Ja, ik weet de glasvezel techniek is volop in beweging. De XGS-PON ontwikkeling is nog helemaal niet aan zijn einde. Ze zijn nu langzaam bezig om de internet snelheid op te voeren naar 2 Gb/s. Delta levert nu al 2 Gb/s. Wanneer we dan bij 10 Gb/s (de “X” is het Romeins getal staat voor “10” in XGS-PON) terecht gekomen zijn, zijn we echt weer een paar jaartjes verder.

 

Overigens is de FRITZ!SFP+ XGS-PON-module niet de vervanger voor de provider ONT maar de router. Je moet namelijk het modem-id doorgeven aan je provider om die te (laten) registreren. Het serienummer van de FRITZ!SFP+ XGS-PON-module heeft dan geen betekenis om een rechtstreekse glasvezel verbinding te krijgen en is dus daarom niet je “eigen” ONT geworden…….

> (zoals pas ook is gebeurd met de AVM-Fritz en andere ONT SFP modules)

Kan ik me niet voorstellen dat er iets vervelends is gebeurd met FRITZ!SFP+ XGS-PON-module van AVM. Heb daar niets over gehoord of vernomen. AVM kan zich het niet veroorloven om brakke modules te fabriceren cq te verkopen. Waar heb je die informatie overigens vandaan?

Dat met andere ONT SFP modules dan de FRITZ!SFP+ -modules kan ik me een voorstelling bij maken. Die zijn niet echt ontwikkeld/gefabriceerd voor glasvezel van een provider maar meer voor glasvezel gebruik van een intern netwerk. Zo heb ik ook een SFP+ 10 Gb/s-module met RJ45 LAN in één van mijn NASSEN zitten. Die kun je ook kopen met een glasvezel aansluiting en dan kun je met glasvezel een intern netwerk hebben. Maar met een RJ45-aansluiting op de module kun je zelf utp-kabels maken en dat gaat met glasvezel tot nu toe moeilijk omdat je daar speciale apparatuur èn kennis voor nodig hebt om glasvezel aan elkaar te lassen. Die manier is nog niet voor een particulier weggelegd omdat die nog erg duur is……..

 

Voor het (minmale verschil) in stroomverbruik heb je helemaal gelijk. Verder zie ik nog steeds geen argumenten waarom  een eigen ONT voordelen geeft. Gegeven de kosten van de ONTs ben je wel even bezig voordat je het prijsverschil er uit hebt.

Ik ken de Fritz oplossing. Maar pas waren er met de GPON SFP problemen na een update van de OLT bij T-mobile. Is wel opgelost maar kost weer tijd. Gewoon de provider ONT gebruiken  voorkomt dat soort problemen omdat de combinatie met de provider ONT beter getest is door de provider. En dat soort problemen kan voor zowel GPON als XGSPON gewoon gebeuren. Compatibility is gewooon een issue. En dat zegt niets over de kwaliteit van AVM noch die van T-mobile. Je kunt gewoon niet altijd alle combinaties testen.

En sinds mijn ervaringen met stabiliteit van een Fritz (7581) bij XS4all wil ik hoe dan ook geen Fritxbox meer. Maar dat is persoonlijk.

XGSPON zelf is ook niet de definitieve stap. Nokia en anderen zijn al bezig met nog hogere snelheden (ok, daarvoor zul je ook je router wel moeten vervangen omdat die hoe dan ook te traag wordt). Met andere woorden: wat je ook kiest het is nooit echt toekomst vast.

Alle GPON/ XGSPON ONT modules zijn echt voor glasvezel netwerken gemaakt. In bedrijfsnetwerken worden die vrijwel nooit gebruikt. Voor GPON heeft fs.com een goed werkende module. Het is echt niet alleen AVM die dat kan (er is een grote kans trouwens dat die uit dezelfde fabriek komen). Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de nieuwe fs.com XGSPON module.

Ik ken het nut van een 10Gb netwerk (heb al jaren hier een deels 10Gb netwerk). Maar met 10Gb kost RJ45 wel duidelijk meer energie dan glas en hergebruik van bestaande (Cat5e) kabels is niet optimaal. RJ45 10 Gb modules worden echt erg heet. Mikrotik zegt bij voorbeeld dat RJ45 10Gb modules maar om en om in poorten in switches gebruikt mogen worden. 10Gb RJ45 modules zijn veel verspillender dan die ene ONT buiten de router….

Vaak kun je (bij korte afstanden) beter een DAC kabel gebruiken. Die zijn nog efficienter dan glas. Ik heb gewoon optische SFPs met vaste lengte optische kabels gebruikt voor een 7m afstand, verder DAC kabels. Zelf lassen is echt niet nodig.

 

Reputatie 5

“” een beveiliging dat wanneer die niet veilig een glasvezel verbinding kan maken die echt niet een verbinding maakt met het glasvezel netwerk “”

-Maakt een beetje het PON netwerk, vandaar dat je device OMCI moet kunnen babbelen met de olt.

Als je de ont aansluit meld hij zich in het “quit window” bij de alt, de alt vertelt welke waardes hij verwacht en als hij daaraan voldoet mag hij meedoen, zoniet word hij netjes “disabled” door de alt en word er simpelweg niks met zijn licht signaal gedaan door de olt.

 

“” Delta heeft alleen een XGS-PON glasvezel netwerk “”

-Delta heeft nog een groot point-to-point “AON” netwerk, wat met de tijd gemigreerd zal worden naar XGS-PON.(ook nog wat COAX gebieden trouwens)

 

“” om voor een tweede keer de nieuwe router met het modem-id te laten registreren “”

-Slordige administratie.

Het registreren van je ont gebeurd door of je huidige “intent” te klonen > pon-id > sloid > vendor-id > vendor > ...etc

Of door je “intent” te wijzigen.

Dit is dus door automatisering of een onoplettende verwijderd waardoor je het opnieuw moest laten registreren.

 

PON is redelijk nieuw en iedere provider moet nog de kinderziektes eruit krijgen, dit wekt voor sommige niet het vertrouwen van een ISP en als “ ik wil zelf controle” is er uiteindelijk de vrije modem keuze doorgedrukt en is een ieder vrij om te gebruiken binnen de richtlijnen. Wil nog niet zeggen dat iedereen dat ook “moet”.

De meeste zijn beter af met de provider ont, maar er zullen altijd brave avonturiers die zelf willen ontdekken omdat ze het ergens hebben gelezen/gezien/gehoord of zijn overtuigd door een bijdehante verkoper in een elektronica zaak.

Velen geven geld om iets voor elkaar te krijgen waar je al voor betaald bij je provider, maar laat je vooral niet ontmoedigen zolang je de voorwaarden goed hebt doorgenomen.

De ontdekkers helpen uiteindelijk ook de provider met hun geknutsel waar de provider geen tijd en research in kan steken.

Reputatie 2

 

 

> …….. al zei levert een eigen ONT functioneel niets op.

Dàt ben ik niet geheel met je eens. Het gebruik van een provider gerelateerde ONT maakt het makkelijk om met eigenlijk iedere apparatuur glasvezel aan te sluiten. Daarom is dat dus zo populair.  Maar met een “eigen” ONT heb je dat zelf beter in de hand en ben je niet meer “afhankelijk” van een provider ONT. En als je dat dan energie technisch bekijkt (onder het mom van energiebesparing), scheelt je dat ook een beetje electriciteit en een extra stopcontact…… Ze zeggen dan altijd dat alle beetje helpen………

 

> jouw mooie oplossing niet meer werkt zodra T-mobile nieuwe technieken aan gaat
> bieden omdat je dan weer een nieuwe ONT module nodig hebt.

Zo'n vaart zal dit (nog) niet lopen. Ja, ik weet de glasvezel techniek is volop in beweging. De XGS-PON ontwikkeling is nog helemaal niet aan zijn einde. Ze zijn nu langzaam bezig om de internet snelheid op te voeren naar 2 Gb/s. Delta levert nu al 2 Gb/s. Wanneer we dan bij 10 Gb/s (de “X” is het Romeins getal staat voor “10” in XGS-PON) terecht gekomen zijn, zijn we echt weer een paar jaartjes verder.

 

Overigens is de FRITZ!SFP+ XGS-PON-module niet de vervanger voor de provider ONT maar de router. Je moet namelijk het modem-id doorgeven aan je provider om die te (laten) registreren. Het serienummer van de FRITZ!SFP+ XGS-PON-module heeft dan geen betekenis om een rechtstreekse glasvezel verbinding te krijgen en is dus daarom niet je “eigen” ONT geworden…….

> (zoals pas ook is gebeurd met de AVM-Fritz en andere ONT SFP modules)

Kan ik me niet voorstellen dat er iets vervelends is gebeurd met FRITZ!SFP+ XGS-PON-module van AVM. Heb daar niets over gehoord of vernomen. AVM kan zich het niet veroorloven om brakke modules te fabriceren cq te verkopen. Waar heb je die informatie overigens vandaan?

Dat met andere ONT SFP modules dan de FRITZ!SFP+ -modules kan ik me een voorstelling bij maken. Die zijn niet echt ontwikkeld/gefabriceerd voor glasvezel van een provider maar meer voor glasvezel gebruik van een intern netwerk. Zo heb ik ook een SFP+ 10 Gb/s-module met RJ45 LAN in één van mijn NASSEN zitten. Die kun je ook kopen met een glasvezel aansluiting en dan kun je met glasvezel een intern netwerk hebben. Maar met een RJ45-aansluiting op de module kun je zelf utp-kabels maken en dat gaat met glasvezel tot nu toe moeilijk omdat je daar speciale apparatuur èn kennis voor nodig hebt om glasvezel aan elkaar te lassen. Die manier is nog niet voor een particulier weggelegd omdat die nog erg duur is……..

 

Voor het (minmale verschil) in stroomverbruik heb je helemaal gelijk. Verder zie ik nog steeds geen argumenten waarom  een eigen ONT voordelen geeft. Gegeven de kosten van de ONTs ben je wel even bezig voordat je het prijsverschil er uit hebt.

Ik ken de Fritz oplossing. Maar pas waren er met de GPON SFP problemen na een update van de OLT bij T-mobile. Is wel opgelost maar kost weer tijd. Gewoon de provider ONT gebruiken  voorkomt dat soort problemen omdat de combinatie met de provider ONT beter getest is door de provider. En dat soort problemen kan voor zowel GPON als XGSPON gewoon gebeuren. Compatibility is gewooon een issue. En dat zegt niets over de kwaliteit van AVM noch die van T-mobile. Je kunt gewoon niet altijd alle combinaties testen.

En sinds mijn ervaringen met stabiliteit van een Fritz (7581) bij XS4all wil ik hoe dan ook geen Fritxbox meer. Maar dat is persoonlijk.

XGSPON zelf is ook niet de definitieve stap. Nokia en anderen zijn al bezig met nog hogere snelheden (ok, daarvoor zul je ook je router wel moeten vervangen omdat die hoe dan ook te traag wordt). Met andere woorden: wat je ook kiest het is nooit echt toekomst vast.

Alle GPON/ XGSPON ONT modules zijn echt voor glasvezel netwerken gemaakt. In bedrijfsnetwerken worden die vrijwel nooit gebruikt. Voor GPON heeft fs.com een goed werkende module. Het is echt niet alleen AVM die dat kan (er is een grote kans trouwens dat die uit dezelfde fabriek komen). Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de nieuwe fs.com XGSPON module.

Ik ken het nut van een 10Gb netwerk (heb al jaren hier een deels 10Gb netwerk). Maar met 10Gb kost RJ45 wel duidelijk meer energie dan glas en hergebruik van bestaande (Cat5e) kabels is niet optimaal. RJ45 10 Gb modules worden echt erg heet. Mikrotik zegt bij voorbeeld dat RJ45 10Gb modules maar om en om in poorten in switches gebruikt mogen worden. 10Gb RJ45 modules zijn veel verspillender dan die ene ONT buiten de router….

Vaak kun je (bij korte afstanden) beter een DAC kabel gebruiken. Die zijn nog efficienter dan glas. Ik heb gewoon optische SFPs met vaste lengte optische kabels gebruikt voor een 7m afstand, verder DAC kabels. Zelf lassen is echt niet nodig.

 

> Ik ken het nut van een 10Gb netwerk (heb al jaren hier een deels 10Gb netwerk).
> Maar met 10Gb kost RJ45 wel duidelijk meer energie dan glas en hergebruik van
> bestaande (Cat5e) kabels is niet optimaal. RJ45 10 Gb modules worden echt erg heet.

Ik heb één SFP+ 10 Gb/s-module op een QNAP NAS aangesloten en die wordt wel “aardig” warm maar niet echt “heet”. Ik heb dan ook zo'n twee jaar geleden alle bekabeling vernieuwd met cat6 en stukken zijn zelfs met cat7-kabel.
Maar zo’n 10 Gb/s intern netwerk is in werkelijkheid nog niet in staat om ook daadwerkelijk data door te voeren met 10 Gb/s, omdat met name de vaste s.s.d-schijven nog niet snel genoeg zijn om data door te voeren op 10 Gb/s. Je bent er niet alleen met cat6 of cat7-kabel.
Ook moet er in een apparaat (computer, laptop, satellietontvanger) adapters zitten die die 10 Gb/s snelheid ook aankunnen en die zijn ook niet echt goedkoop te noemen zo rond de € 100,--. De nieuwste moederboorden hebben nu al een LAN-netwerkadapter van 2.5 Gb/s.
Dan moet je ook een router hebben die 10 Gb/s is, maar die kun je niet makkelijk kopen en die zijn eigenlijk voor de particulier erg duur. Een 10 Gb/s switch is wat makkelijker te koop en betaalbaar. De nieuwste FRITZ!Box 5690 XGS heeft een 10 Gb/s wan-poort en daar zie ik nu "reikhalsend" naar uit…...

> Vaak kun je (bij korte afstanden) beter een DAC kabel gebruiken. Die zijn nog efficienter
> dan glas. Ik heb gewoon optische SFPs met vaste lengte optische kabels gebruikt voor
> een 7m afstand, verder DAC kabels. Zelf lassen is echt niet nodig.

Hier heb ik ook over gedacht om dat zo te doen. Ik heb hier ook zo'n DAC-kabel liggen, maar die heeft voor mij toch nog te veel nadelen met aansluiten op de desbetreffende apparatuur die dan ook echt allemaal een SFP+-poort moeten hebben en dat maakt het allemaal nog véél duurder dan het nu al is :-( En dat is bovendien niet haalbaar met apparatuur die alleen een RJ45 LAN-poort hebben…...

Reageer