Eigen Router bij een Draytek modem (Zonder VLAN ondersteuning)

  • 19 November 2018
  • 73 reacties
  • 23702 Bekeken


Toon eerste reactie

73 reacties

Hi, ik heb een Asus T-AX92 router die ook VLAN tagging zou moeten ondersteunen. Weten jullie welke gegevens ik hiervoor nodig heb? 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MarcoVanWeel 

Er zit een mediaconverter bij de Zyxel die wellicht niet te missen is bij GPON.

Verder heb je geen managed switches nodig dus unmanaged switches zijn prima voor achter je router.

Op de Asus RT AC86U is een VLAN instellen heel eenvoudig om te doen, op de Merlin firmware weet ik niet precies hoe dat zit dus is terug naar de originele firmware een optie? Dat is dan letterlijk 10 seconden werk VLAN 300 instellen.

Dan wordt het dus mediaconverter > Asus > unmanaged switches en de andere Asus router (AI Mesh).

Reputatie 7
Badge +5

Jazeker. :clown:

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @AndreThuis 

Hier vóór heb je dan een switch nodig.

Dus mediaconverter > switch > router.

Top @Waqqas, dankjewel. Stock firmware is aan het uploaden ‘as we speak’. Ik ga eerst zelf op zoek en anders weet ik je te vinden. 
 

Groet,

Marco

@Waqqas

Ondertussen zijn allebei de routers (de router en AiMesh node) terug naar stock firmware en heb ik het grootste gedeelte van mijn eigen voorkeuren weer verwerkt.

Even twee praktische vragen nog: de VLAN-settings: kan ik die er op voorhand al inzetten of levert dat problemen op zodra mijn Asus Router achter de Ziggo Connect Box hangt (in bridge mode)?

 

En voor wat betreft de twee switches. De huidige switches hebben echt hun beste tijd gehad en wil ik eigenlijk tegelijkertijd vervangen met de overstap naar T-Mobile, dan is m'n thuisnetwerk voorlopig weer even up to date,

Als ik nou kijk naar de unmanaged versie:

https://www.amazon.nl/TP-Link-8-poorts-RJ45-poorten-behuizing-TL-SG108/dp/B01EXDG2MO

dan ben ik EUR 23,85 per stuk kwijt.

Degene die ik al besteld had, te weten:

https://www.amazon.nl/TP-Link-TL-SG108E-RJ45-poorten-IGMP-snooping-energiezuinig-dp-B00JKB63D8/dp/B00JKB63D8, zijn EUR 25,90.

 

Daar betaal is dus maar EUR 2,05 meer voor. Hier heb ik wel echter diverse configuratie mogelijkheden waaronder QoS etc. (buiten de VLAN mogelijkheid die ik waarschijnlijk toch niet zal benutten, hoewel dat met het ook op een huis vol met IoT wellicht niet eens zo'n gek idee is). 

Ben ik dan niet beter af voor het prijsverschil om gewoon de ‘Easy Managed versie’ (de tweede) gewoon te laten komen?

Hoor graag van je/jullie en bedankt voor de hulp zover.

Groet,

Marco

Ps. @Hidden.nld Misschien wat vrijpostig op m’n eerste dag op het forum (mea culpa), maar is het - als dat uberhaupt nog kan - een idee om de eerste post te actualiseren? Want op basis daarvan heb ik een heel arsenaal aan apparatuur (media converter, managed switch met VLAN ondersteuning, de benodigde kabels) besteld, die ik nu in feite niet meer nodig blijk te hebben, omdat er in de tussentijd alweer het nodig is verbeterd. Voor degene die wél van tevoren hun huiswerk doen (*steekt veer achterin*) is het een beetje l*llig om goed beslagen te ijs te komen, om vervolgens te horen dat je geen nieuwe schaatsen had hoeven kopen… Is nadrukkelijk niet als aanval bedoelt, kijk maar of je er iets mee kunt/wilt.

Groet,

Marco

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MarcoVanWeel 

Ik zou de VLAN beter pas instellen als je bij T-Mobile zit, indien je dat nu al doet kan je huidige verbonding misschien wegvallen.

Ik weet niet of de SG108E plug & play net als unmanaged switches. Dit kan je eenvoudig zelf testen door een SG108E aan te sluiten op de Asus en vervolgens een laptop bekabeld aansluiten en kijken of de laptop dan internet heeft.

Indien ja dan kun je ze gebruiken en indien nee dan heb je unmanaged switches nodig 

Hallo @MarcoVanWeel 

Ik zou de VLAN beter pas instellen als je bij T-Mobile zit, indien je dat nu al doet kan je huidige verbonding misschien wegvallen.

 

Ok, helder, dan wachten we daar nog even mee.

 

Ik weet niet of de SG108E plug & play net als unmanaged switches. Dit kan je eenvoudig zelf testen door een SG108E aan te sluiten op de Asus en vervolgens een laptop bekabeld aansluiten en kijken of de laptop dan internet heeft.

Indien ja dan kun je ze gebruiken en indien nee dan heb je unmanaged switches nodig 

De managed varianten zijn al onderweg, komen morgen aan, dus ik kan het nu nog niet uitproberen. Voor wat ik uit de handleiding begrijpt kun je zelfs per poort de configuratie helemaal uitschakelen waardoor deze in feite unmanaged wordt. Daarnaast zit er voor een minimaal prijsverschil toch wel een aantal leuke features op. Ik ga het gewoon proberen, zal het hier laten weten en anders stuur ik ze gewoon terug.

 

Wederom bedankt!

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel 

Ik las in een andere topic dat het gewoon kan werken zonder iets in te stellen, je hebt inderdaad wel heel wat geavanceerde functies met een managed switch.

Do tell….

@MarcoVanWeel

Ik las in een andere topic dat het gewoon kan werken zonder iets in te stellen,

 

Heb je een linkje? Dan lees ik even mee.

 

je hebt inderdaad wel heel wat geavanceerde functies met een managed switch.

Ja, inderdaad. En voor het prijsverschil kan ik het dan toch niet laten liggen, zeker niet als ik dan in de handleiding lees, dat je er in de configuratie gewoon een ‘domme’ switch van kunt maken.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@AndreThuis 

Belangrijkste is dat je een router kiest met VLAN capabilities, of te wel een router waarop je de inkomende WAN VLAN kunt ‘untaggen’.

Weet niet om welke router het gaat, maar kijk daar even goed naar.

@Waqqas .. een switch nodig? .. ik ben je even kwijt hiermee. 

Volgens mij zou ik het hier moeten invullen

 

 

Voor zover ik begrijp uit de handleiding is een managed switch met alle default settings gelijk aan een unmanaged switch. Weliswaar geen TP-link, maar toch: https://community.netgear.com/t5/Managed-Switches/can-a-Managed-switch-be-used-as-Unmanaged/td-p/1952351

Reputatie 7
Badge +15

@capuc75 

Staat T-Mobile niet in de lijst met profielen onder LAN?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MarcoVanWeel 

Ik had de link maar niet geplaatst omdat het ook maar gewoon een topic was dus het antwoord daar is ook niet geheel zeker, het beste is gewoon wachten tot je ze binnen hebt en proberen 👍

Nee, KPN wel

@Waqqas 

Haha, ik ben meer van type ‘Better safe, than sorry’. Ik heb een autistische zoon, dus als er hier maandagmiddag geen internet is, heb ik een probleem. Daarom probeer ik het zo goed mogelijk voor te bereiden, omdat ik niks kan voordat er straks daadwerkerlijk FTH geleverd wordt.

Als ik alles in eerste instantie rechtstreeks op de mediaconverter aansluit aan de ene kant en de andere kant op de WAN-aansluiting van de main router (RT-AC86U0 komen we er snel genoeg achter of ik een IP-adres toegewezen krijg op de router, dns heb en kan internetten.

En anders heb ik sowieso de aanbevolen managed 5-poorts switch uit de eerste post van @Hidden.nld in huis, dus als er een inderdaad mediaconverter wordt meegeleverd (zal het T-Mobile Thuis kerstpakket straks eens openmaken, staat hier al weken (tot na de race vanmiddag) op uitpakken te wachten). Als ik daarmee het signaal kan 'untaggen’ dan hoef ik toch op de router zelf niet eens iets aan te passen? Of ik gebruik de oplossing die jij gisteren voorstelde?

Excuses voor de vele vragen van een fiber- en VLAN-groentje.

Reputatie 7
Badge +15

Misschien eerst even achter een modem aansluiten en kijken of er een nieuwe firmware update beschikbaar is.

Al gedaan naar laatste update (november 2020) maar helaas. Dit zijn de opties die er zijn 

 

@Waqqas 

Dank je wel. Als je klikt op de sticky “Je eigen modem bij T-Mobile Thuis” dan kom in deze post terecht (Eigen Router (Zonder VLAN ondersteuning).). Het idee van mij was dus mediaconverter --> eigen router zonder VLAN. Kan dus kennelijk niet. 

@Pieter_B

Bedankt. Ik zag een post van @Hidden.nld (https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061/index6.html) waarin hij schrijft dat een eigen router zonder vlan mogelijk is. Maar kennelijk heb je dus óf een managed switch nodig óf een router met VLAN capabilitys. Ik moet nog iets gaan kopen. Het mooist is 1 router met een VPN cliënt.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@AndreThuis

Inderdaad, indien je een router had met VLAN functionaliteit dan kon hij wel direct worden aangesloten op de mediaconverter na het instellen.

Reputatie 3

Hoi @Waqqas voor je uitleg. Helaas heb ik even geen tijd gehad om dit te tackelen. Nu ik verder ga strand ik op hetzelfde punt als eerder. Van een factory reset: WAN → MC en LAN1 → Laptop. Rest losgekoppeld dus ook UniFi Controller. Via webint. VLAN300 ingesteld. USG geeft aan verbonden te zijn met internet, maar kan niet buiten de deur komen. google.com of ping 8.8.8.8 geeft allebei niet thuis. Wat doe ik verkeerd? MC heb ik ook opnieuw gestart.

Reputatie 7
Badge +15

@Doeffgek 

Soms helpt het om hem even aangesloten te laten (1 uur), krijg je wel een IP adres?

Reputatie 3

@Waqqas 

Ik krijg wel een ip. zelfs in dezelfde range als mijn zyxel. 31.20.XXX.YYY Dat zou dus het probleem niet moeten zijn.

Is dat de DHCP Range van de MC trouwens?  Dan zou het helemaal vreemd zijn. Want de MC is niet losgekoppeld geweest, dus die moet een WAN ip niet kwijt moeten raken?

 

Reageer