Eigen Router bij een Draytek modem (Zonder VLAN ondersteuning)

  • 19 November 2018
  • 73 reacties
  • 23695 Bekeken

Reputatie 7
Je eigen modem bij T-Mobile Thuis

Bij het gebruik van je eigen modem is het niet mogelijk gebruik te maken van vaste telefoon.


Soms komt het voor dat je een specifiek modem wil gebruiken welke niet geschikt is voor het netwerk van T-Mobile.
Om het dan toch mogelijk te maken heb je hiervoor een managed switch nodig.

In dit voorbeeld gebruiken we de TP-Link MC220L - Gigabit Media Converter Deze media convertor heb je alleen nodig bij een Draytek modem.
En de TP-Link TL-SG105E - Switch


Gebruik de sfp van de Draytek en stop deze in je media convertor.
verbind de media convertor met de switch.

Login op de Switch en stel de volgende VLAN's in
Poort 1 Trunk vlan 300 en vlan 640 Tagged
Poort 2 VLAN 300 Untagged
Poort 3-7 VLAN 640 Untagged
Poort 8 VLAN 1 Untagged

Je kan nu poort 3-5 gebruiken om je TV aan te sluiten.

LETOP Configureer niet meer dan 1 poort met vlan 300 Untagged. je kan hierdoor mogelijk helemaal geen gebruik meer maken van Internet.

73 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @DragoWing, als ik het goed begrijp ziet je setup er nu zo uit: 

Media Converter aangesloten op het FTU --> Draytek FSP in in de converter (welke poort?) --> internetkabel van Draytek in MC en dan router zonder VLAN naar managed switch. Op welke poort zit de FSP aangesloten? Wat geeft poort één aan op de switch en welke switch gebruik je? Probeer VLAN 640 eens in poort drie te doen in plaats van poort zeven, werkt dat wel?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @DragoWing 

Vanaf de mediaconverter een internetkabel naar poort 1 van de managed switch en dan een kabel vanaf poort 2 van de managed switch naar de Google wifi router zou moeten werken.

Reputatie 7
Badge +3

@DragoWing 

Ten eerste even hoe ik het lees hoe je alles achter elkaar hebt geschakeld.

  1. De glasvezel met de SFP uit de Draytek zit in de mediaconverter
  2. De uitgang van de mediaconverter zit in je router ZONDER VLAN ondersteuning
  3. Een LAN uitgang van je router gaat naar je Google device
  4. Een LAN uitgang van je router gaat naar de Managed Switch

Als dit klopt, dan gaat het i.i.g. zo niet werken.

Je hebt een router welke geen VLAN ondersteuning geeft, dus moet er iets VOOR dat dit wel doet. Hier gebruik je dus die managed switch voor, om toch de scheiding aan te brengen tussen de onderlinge VLAN’s.

Je zou de volgende opzet moeten maken

Plaatje 1 vertelt mij;

  1. TRUNK poort = 1 TAGGED (300 + 640)
  2. Internet poort = 2 UNTAGGED (300) => Internet uitgang
  3. IPTV poort = 3 UNTAGGED (640) => IPTV uitgang
  4. Poorten 4 t/m 6 en 8 zitten nog in de default VLAN
  5. IPTV poort = 7 UNTAGGED (640) => IPTV uitgang

Plaatje 2 vertelt mij;

  1. Poort 1 in de default VLAN = OK
  2. Poorten 2 t/m 6 behoren tot VLAN 300 groep (3 zat toch in 640?)
  3. Poort 7 = IPTV
  4. Poort 8 = Default VLAN

Plaatje 2 laat zien dat je PVID’s anders hebt toegewezen dan je VLAN settings van plaatje 1. Als je geen VLAN hebt toegewezen, zoals bij poorten 4 t/m 6 en 8, zou je deze poorten een PVID moeten geven van 1 (default VLAN).

Poort 3 zit in je VLAN toewijizing (plaatje 1) in 640, maar je geeft een PVID eraan van 300.

De instellingen die je doet in plaatje 1, zijn eigenlijk de instellingen om de VLAN informatie ‘er af te strippen’ of juist door te laten als je hem niet specifiek toewijst aan een VLAN.

De PVID is eigenlijk niets anders dan verkeer wat binnekomt, te voorzien van dce VLAN tag die je daar hebt ingevuld. Hierdoor komt dit pakketje in de juiste VLAN terecht. Als je daar bijvoorbeeld een niet gebruikte VLAN bij zet, zal dat pakketje dus nergen naar toe kunnen. Wat je wel zal zien, dat hij zichtbaar is op de TRUNK.

Hopelijk is het nu iets duidelijker voor je waar het fout gaat, of juist goed.

Reputatie 2

Dank jullie wel voor de reactie, dit betekent veel voor mij.

Ik ga binnenkort even kijken of het werkt en of ik het juist snap, naar als ik het zo lees is een vlan router kopen makkelijker, of niet? Ik wil sowieso een betere router dan de google wifi gaan nemen denk ik, heb het gevoel dat Google wifi niet zo goed is enver veel betere keuzes op de markt staan, ik dacht zelf aan Asus rog ax11000 ofzo, of tp link 11000ax dan ben ik sowieso voor de nabije toekomst lang voorzien i guess, wat raden jullie aan?

Maar denk dat ik nu nog deze setup ga proberen aangezien ik even moet sparen, lol

Dank jullie wel.

Reputatie 7
Badge +15

@DragoWing 

Of het makkelijker is weet ik niet.

Je hebt eigenlijk dezelfde vlan id's nodig om in een managed switch in te stellen bij een router zonder vlan en bij een router met vlan.

Beide opties vereisen dus de juiste instellingen.

Reputatie 2

@DragoWing

Of het makkelijker is weet ik niet.

Je hebt eigenlijk dezelfde vlan id's nodig om in een managed switch in te stellen bij een router zonder vlan en bij een router met vlan.

Beide opties vereisen dus de juiste instellingen.

Dat snap ik een dat heb ik ook zo neergezet, misschien heb ik kabels verkeerd ofzo want ik kan wel in de switch naar niet op de local ip van de switch site, bij vlan routers zie je makkelijk waar je het moet instellen I guess, zit nog te twijfelen wat te doen naar het lijkt makkelijker, aangezien mijn switch ook in de woonkamer staat,  plus ik denk dat een router beter is dan een Google WiFi, XD

Je eigen modem bij T-Mobile Thuis

Bij het gebruik van je eigen modem is het niet mogelijk gebruik te maken van vaste telefoon.


Soms komt het voor dat je een specifiek modem wil gebruiken welke niet geschikt is voor het netwerk van T-Mobile.
Om het dan toch mogelijk te maken heb je hiervoor een managed switch nodig.

In dit voorbeeld gebruiken we de TP-Link MC220L - Gigabit Media Converter Deze media convertor heb je alleen nodig bij een Draytek modem.
En de TP-Link TL-SG105E - Switch


Gebruik de sfp van de Draytek en stop deze in je media convertor.
verbind de media convertor met de switch.

Login op de Switch en stel de volgende VLAN's in
Poort 1 Trunk vlan 300 en vlan 640 Tagged
Poort 2 VLAN 300 Untagged
Poort 3-7 VLAN 640 Untagged
Poort 8 VLAN 1 Untagged

Je kan nu poort 3-5 gebruiken om je TV aan te sluiten.

LETOP Configureer niet meer dan 1 poort met vlan 300 Untagged. je kan hierdoor mogelijk helemaal geen gebruik meer maken van Internet.

Beste @Hidden.nld

Bedankt voor je post! Ik heb een Fritz!Box 5530 aangesloten ipv Draytek. Volgens mij zit daar geen VLAN ondersteuning op, maar ik heb een TP-Link managed switch, dus ik wilde jouw configuratie overnemen. Nu heb ik de volgende vragen:
1) ik heb een trunk-port nodig, want ik wil over 1 kabel naar mijn andere managed switch in de huiskamer alwaar ik Internet en IPTV uit elkaar wil halen. Klopt het dat ik mijn tweede switch op Port 1 in jouw configuratie moet aansluiten?

2) Waartoe dient Port 8? Is dat de Port waar ik mijn Fritz!Box op aansluit (en jij jouw MediaConvertor)?

3) Je waarschuwt dat ik niet meer dan 1 Port op VLAN 300 untagged mag zetten. Maar ik heb een aantal devices die ik van internet wil voorzien en die ik op de switch wil aansluiten (in de meterkast). Ik wil dus Port 3-7 gewoon internet/netwerk toegang geven. Hoe moet ik dat configureren?

Nb. Ik gebruik de Fritz!Box 5530 wel voor de wifi. Internet werkt nu (over wifi en over de managed switch, met de oude settings van achter het Draytek modem, waarvan ik Port 1 en Port 3 getrunked had)

Ik hoop dat jij of iemand anders mij met deze vragen kan helpen!

Hartelijke groet,

Victor

Hallo @AndreThuis 

Hier vóór heb je dan een switch nodig.

Dus mediaconverter > switch > router.

Ik word ook doodongelukkig van die Zyxel modem (geen overzicht van DHCP clients bvb) en nu wil ik een private VPN aanschaffen en die configureren op mijn modem/router. De Zyxel kan dit uiteraard absoluut niet. Begrijp ik het goed dat je een eigen router kunt gebruiken door -simpel gezegd- de kabel die vanaf de media converter komt in mijn 10Gb switch te stoppen en dan een kabel van de switch naar de WAN poort van mijn Netgear Nighthawk X3000 te steken? Nb: ik gebruik alleen internet (geen tv en geen bellen). Dat zou mij goed uitkomen omdat ik graag op de router een VPN cliënt wil configureren zodat al mijn LAN-WAN verkeer via de VPN loopt.

Ik ben best handig met computers en netwerken, maar dat VLAN geneuzel snap ik echt geen moer meer van :)

 

Edit: de switch die ik heb: Arista DCS-7050T-64-F 48× 1/10GBASE-T RJ45 Ports & 4× 40G QSFP+ Switch Dual PSU (https://www.arista.com/assets/data/pdf/Datasheets/7050T_Datasheet.pdf

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @jadagechnie 

Indien je aan VLAN kan opgeven in de web interface van je Nighthawk X3000 dan kun je de UTP vanaf de mediaconverter in de WAN poort van je router steken, zie ook deze handleiding ;

https://kb.netgear.com/nl_NL/25724/Hoe-stel-ik-een-bridge-in-voor-een-VLAN-taggroep-op-mijn-Nighthawk-router?language=nl_NL

VLAN 300 internet en priority kun je op 0 laten.

Hallo @jadagechnie 

Indien je aan VLAN kan opgeven in de web interface van je Nighthawk X3000 dan kun je de UTP vanaf de mediaconverter in de WAN poort van je router steken, zie ook deze handleiding ;

https://kb.netgear.com/nl_NL/25724/Hoe-stel-ik-een-bridge-in-voor-een-VLAN-taggroep-op-mijn-Nighthawk-router?language=nl_NL

VLAN 300 internet en priority kun je op 0 laten.

Ik had dat vorig jaar al eens geprobeerd, toen ik net mijn glasvezel kreeg. Ik had geen succes:

 

 

En dit had ik ook al geprobeerd: 

Niet veel dat ik fout kon doen, toch? 

Oh, ik had vorig jaar VLAN 10 genomen. Misschien moet dat strak 300 zijn. Ik ga morgen even testen. Dank wederom :)

Reputatie 7
Badge +15

@jadagechnie

Je moet by bridge group uitvinken en by vlan tag group aanvinken volgens mij.

Klik op edit en 300 ipv 10.

Goedemorgen, nieuwe (aanstaande) T-Mobile Thuis klant hier met enkele vragen.

Na jaren Ziggo en een korte excursie naar ADSL via (het oude) XS4All, nu voor het eerst een T-Mobile Gigabit Glasvezel abbo afgesloten, zonder televisiepakket (ik kijk alleen nog maar on demand, dus het geld wat ik daar mee bespaar besteed ik liever aan één of twee streamingdiensten. Daarnaast heb ik alvast één telefoonnummer geporteerd naar T-Mobile voor Klantvoordeel, maar dat is voor deze post niet relevant.

Aankomende maandag komt Guidion een NT installeren (die is door de vorige bewoner van de muur getrokken) en (hopelijk) de glasvezel aanlsuiting daarmee herstellen. Ik heb, volgens de instructies in de eerste post een TP-Link MC220L - Gigabit Media Converter en een TP-Link TL-SG105E - Switch gekocht omdat ik mijn hudige router (RT-AC8Û met Asuswrt-Merlin) en het daaraan verbonden mesh netwerk wil blijven gebruiken, dat functioneert snel en stabiel en zou ik niet willen missen.. 

Nu wil ik één en andere gaan voorbereiden voor de aanleg maandag, maar nu loop ik tegen een aantal zaken aan. Vooropgesteld: de hele wereld van VLAN is tot op heden aan me voor bij gegaan, verder heb ik redelijk was basis netwerk-kennis. Het doel is het bestaande netwerk (ASUS RT-AC86U (router) en RT-AC68 (AiMesh Node) te verbinden met de Gigabit Media Convertor. Zowel de router als de mesh node worden dit weekend teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

  1. Als ik het goed begrijp wordt de netwerkkabel vanaf de mediaconverter aangesloten op de WAN aansluiten van de bestaande router en kan de geleverde T-mobile T50 Zyxel Vmg8825-t50 fijn in de doos blijven zitten?
  2. In de eerste post wordt gesproken over de TP-Link TL-SG105E - Switch, een 5-poorts unmanaged swich met VLAN ondersteuning. Alle instructies gaan echter uit van 8 poorten, vermoedelijk gebasseerd op de TL-SG108E?
    Daar zijn er weliswaar ook 2 van onderweg ter vervanging van mijn oude D-Link switches maar ik zou de 5 poorts switch bij de NT en de media converter willen gebruiken, omdat ik daar geen simpelweg geen 8 poorts switch nodig heb (5 is al overkill). Hoe moet ik de VLAN poorten taggen op de 5 poorts uitvoering? (Ik heb dus geen TV - en geen telefoon, het gaat in mijn geval enkel om Internet).
  3. Zoals gezegd worden twee oude D-Link switches vervangen door twee TP-Link TL-SG108E switches, in verband met het energieverbruik en de uitgebreide mogelijkheden. Hoe ik stel ik deze in? Deze komen allebei achter de RT-AC86U (main router) te liggen, die geen VLAN ondersteuning biedt.

Er zullen vast nog wel meer vragen komen, maar dan kan ik vast een begin maken voordat Guidion hier maandagochtend voor de deur staat.

 

Bij voorbaat dank,

Marco

 

 

Reputatie 7

@MarcoVanWeel het is een beetje makkelijker geworden. Met het nieuwe tv platform is vlan niet meer nodig. En met de T 50 krijg je inderdaad een mediaconvertor. Je Asus moet je instellen op vlan300 dat is eigenlijke alles. De rest werkt dan weer zoals je normaal ook doet met standaard switches

@MarcoVanWeel het is een beetje makkelijker geworden. Met het nieuwe tv platform is vlan niet meer nodig. En met de T 50 krijg je inderdaad een mediaconvertor. Je Asus moet je instellen op vlan300 dat is eigenlijke alles. De rest werkt dan weer zoals je normaal ook doet met standaard switches

 

Goedenmorgen @Hidden.nld, bedankt voor je vliegensvlugge reactie.

 

De Asus RT-AC86U heeft standaard geen ondersteuning voor VLAN voor zover mij bekend en de workarounds zijn me te complex, dat dus dan heb ik toch in ieder geval de 5-poorts TP-link switch nodig?

Zo ja, moeten de poorten dan nog afzonderlijk geconfigureerd worden - en zo ja, hoe, want het voorbeeld (uit de oude situatie) gaat uit van een 8-poorts switch?

En vwb de Zyxel T50: zit daar een media converter in, of wordt deze erbij geleverd? Dan zou ik de TP-Link mediaconverter (als er een losse bij zit) niet aan hebben hoeven schaffen (maar die kan nog retour, dus dat is geen probleem.) Als ik er de T-50 voor nodig heb, krijg ik dan geen dubbele NAT?

En voor wat betreft de andere switches: de oude switches (sowieso aan vervanging toe) waren unmanaged, niet-VLAN-capable, dus die hebben zelfs geen webinterface. De  TL-SG108E daarentegen wel. Moet daar iets in geconfigureerd worden of werken deze ‘out-of-de-box).

Het is mij niet duidelijk of het VLAN300 alleen tot aan de huidige main router moet lopen, of dat de rest van het netwerk (en dus ook de nieuwe switches) op VLAN300 geconfigureerd moeten worden. Ik hoop dat je er nog wijs uit wordt ;-)

Alvast bedankt voor je reactie.

Groet,

Marco

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MarcoVanWeel 

Er zit een mediaconverter bij de Zyxel die wellicht niet te missen is bij GPON.

Verder heb je geen managed switches nodig dus unmanaged switches zijn prima voor achter je router.

Op de Asus RT AC86U is een VLAN instellen heel eenvoudig om te doen, op de Merlin firmware weet ik niet precies hoe dat zit dus is terug naar de originele firmware een optie? Dat is dan letterlijk 10 seconden werk VLAN 300 instellen.

Dan wordt het dus mediaconverter > Asus > unmanaged switches en de andere Asus router (AI Mesh).

Hoi @Waqqas,

Jij ook bedankt voor het meedenken. Zoals ik al aangaf heb ik geen kaas gegeten van VLANs en elke zoekactie in naar de RT-AC86U icm VLAN leverde me tot nu toe op dat het niet  (of heel lastig) te doen was. Aangezien ik slechts weinig meer met Asuswrt doe (en de updates al geruime tijd uitblijven door issues met de GPLs bij Asus) ga ik even op de beiden (router + node) de laatste versie stock firmware zetten en dan kijk ik vandaar uit verder. Als ik er niet uitkom hoop ik dat ik nog een beroep op je mag doen. Ik begrijp in ieder geval dat ik de media converter uit de eerste post en de 5 poorts switch retour Amazon kan sturen en dat ik mijn order voor twee 8 poorts TP-link managed switches kan cancelen?

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel

Wanneer je de stock firmware hebt dan kun je rekenen op mijn hulp, het is echt gewoon 2 klikken en het getal 300 invullen.

Achter de router zijn er geen VLAN'S nodig dus de unmanaged switches die je hebt liggen kan je gewoon weer gebruiken.

Het aangeschafte apparatuur van Amazon mag van mij retour 👍

Top @Waqqas, dankjewel. Stock firmware is aan het uploaden ‘as we speak’. Ik ga eerst zelf op zoek en anders weet ik je te vinden. 
 

Groet,

Marco

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel 

LAN > IPTV > enkel 300 achter internet invullen en apply, that's it 😀

@MarcoVanWeel

LAN > IPTV > enkel 300 achter internet invullen en apply, that's it 😀

Tja, veel eenvoudiger kan het niet worden inderdaad. En da's nou net het enige tabblad waar je als Ziggo -veteraan nooit komt… Dan hebben ze het waarschijnlijk in de tussentijd toch geïmplementeerd, maar heb ik het simpelweg nooit gezien, omdat ik nooit iets op op het tabblad IPTV te zoeken had. Terwijl ik toch in alle bescheidenheid durf te zeggen dat ik na jaren gebruik Asuswrt-Merlin wel tamelijk goed ken..  Iets met een blinde vlek ter grootte van tabblad.

Bedankt zover!

@Waqqas

Ondertussen zijn allebei de routers (de router en AiMesh node) terug naar stock firmware en heb ik het grootste gedeelte van mijn eigen voorkeuren weer verwerkt.

Even twee praktische vragen nog: de VLAN-settings: kan ik die er op voorhand al inzetten of levert dat problemen op zodra mijn Asus Router achter de Ziggo Connect Box hangt (in bridge mode)?

 

En voor wat betreft de twee switches. De huidige switches hebben echt hun beste tijd gehad en wil ik eigenlijk tegelijkertijd vervangen met de overstap naar T-Mobile, dan is m'n thuisnetwerk voorlopig weer even up to date,

Als ik nou kijk naar de unmanaged versie:

https://www.amazon.nl/TP-Link-8-poorts-RJ45-poorten-behuizing-TL-SG108/dp/B01EXDG2MO

dan ben ik EUR 23,85 per stuk kwijt.

Degene die ik al besteld had, te weten:

https://www.amazon.nl/TP-Link-TL-SG108E-RJ45-poorten-IGMP-snooping-energiezuinig-dp-B00JKB63D8/dp/B00JKB63D8, zijn EUR 25,90.

 

Daar betaal is dus maar EUR 2,05 meer voor. Hier heb ik wel echter diverse configuratie mogelijkheden waaronder QoS etc. (buiten de VLAN mogelijkheid die ik waarschijnlijk toch niet zal benutten, hoewel dat met het ook op een huis vol met IoT wellicht niet eens zo'n gek idee is). 

Ben ik dan niet beter af voor het prijsverschil om gewoon de ‘Easy Managed versie’ (de tweede) gewoon te laten komen?

Hoor graag van je/jullie en bedankt voor de hulp zover.

Groet,

Marco

Ps. @Hidden.nld Misschien wat vrijpostig op m’n eerste dag op het forum (mea culpa), maar is het - als dat uberhaupt nog kan - een idee om de eerste post te actualiseren? Want op basis daarvan heb ik een heel arsenaal aan apparatuur (media converter, managed switch met VLAN ondersteuning, de benodigde kabels) besteld, die ik nu in feite niet meer nodig blijk te hebben, omdat er in de tussentijd alweer het nodig is verbeterd. Voor degene die wél van tevoren hun huiswerk doen (*steekt veer achterin*) is het een beetje l*llig om goed beslagen te ijs te komen, om vervolgens te horen dat je geen nieuwe schaatsen had hoeven kopen… Is nadrukkelijk niet als aanval bedoelt, kijk maar of je er iets mee kunt/wilt.

Groet,

Marco

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MarcoVanWeel 

Ik zou de VLAN beter pas instellen als je bij T-Mobile zit, indien je dat nu al doet kan je huidige verbonding misschien wegvallen.

Ik weet niet of de SG108E plug & play net als unmanaged switches. Dit kan je eenvoudig zelf testen door een SG108E aan te sluiten op de Asus en vervolgens een laptop bekabeld aansluiten en kijken of de laptop dan internet heeft.

Indien ja dan kun je ze gebruiken en indien nee dan heb je unmanaged switches nodig 

Hallo @MarcoVanWeel 

Ik zou de VLAN beter pas instellen als je bij T-Mobile zit, indien je dat nu al doet kan je huidige verbonding misschien wegvallen.

 

Ok, helder, dan wachten we daar nog even mee.

 

Ik weet niet of de SG108E plug & play net als unmanaged switches. Dit kan je eenvoudig zelf testen door een SG108E aan te sluiten op de Asus en vervolgens een laptop bekabeld aansluiten en kijken of de laptop dan internet heeft.

Indien ja dan kun je ze gebruiken en indien nee dan heb je unmanaged switches nodig 

De managed varianten zijn al onderweg, komen morgen aan, dus ik kan het nu nog niet uitproberen. Voor wat ik uit de handleiding begrijpt kun je zelfs per poort de configuratie helemaal uitschakelen waardoor deze in feite unmanaged wordt. Daarnaast zit er voor een minimaal prijsverschil toch wel een aantal leuke features op. Ik ga het gewoon proberen, zal het hier laten weten en anders stuur ik ze gewoon terug.

 

Wederom bedankt!

Reputatie 7
Badge +15

@MarcoVanWeel 

Ik las in een andere topic dat het gewoon kan werken zonder iets in te stellen, je hebt inderdaad wel heel wat geavanceerde functies met een managed switch.

Reageer