Eigen Router bij een Draytek modem (Zonder VLAN ondersteuning)

  • 19 November 2018
  • 73 reacties
  • 23695 Bekeken

Reputatie 7
Je eigen modem bij T-Mobile Thuis

Bij het gebruik van je eigen modem is het niet mogelijk gebruik te maken van vaste telefoon.


Soms komt het voor dat je een specifiek modem wil gebruiken welke niet geschikt is voor het netwerk van T-Mobile.
Om het dan toch mogelijk te maken heb je hiervoor een managed switch nodig.

In dit voorbeeld gebruiken we de TP-Link MC220L - Gigabit Media Converter Deze media convertor heb je alleen nodig bij een Draytek modem.
En de TP-Link TL-SG105E - Switch


Gebruik de sfp van de Draytek en stop deze in je media convertor.
verbind de media convertor met de switch.

Login op de Switch en stel de volgende VLAN's in
Poort 1 Trunk vlan 300 en vlan 640 Tagged
Poort 2 VLAN 300 Untagged
Poort 3-7 VLAN 640 Untagged
Poort 8 VLAN 1 Untagged

Je kan nu poort 3-5 gebruiken om je TV aan te sluiten.

LETOP Configureer niet meer dan 1 poort met vlan 300 Untagged. je kan hierdoor mogelijk helemaal geen gebruik meer maken van Internet.

73 reacties

@MarcoVanWeel

Ik las in een andere topic dat het gewoon kan werken zonder iets in te stellen,

 

Heb je een linkje? Dan lees ik even mee.

 

je hebt inderdaad wel heel wat geavanceerde functies met een managed switch.

Ja, inderdaad. En voor het prijsverschil kan ik het dan toch niet laten liggen, zeker niet als ik dan in de handleiding lees, dat je er in de configuratie gewoon een ‘domme’ switch van kunt maken.

 

 

Voor zover ik begrijp uit de handleiding is een managed switch met alle default settings gelijk aan een unmanaged switch. Weliswaar geen TP-link, maar toch: https://community.netgear.com/t5/Managed-Switches/can-a-Managed-switch-be-used-as-Unmanaged/td-p/1952351

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MarcoVanWeel 

Ik had de link maar niet geplaatst omdat het ook maar gewoon een topic was dus het antwoord daar is ook niet geheel zeker, het beste is gewoon wachten tot je ze binnen hebt en proberen 👍

@Waqqas 

Haha, ik ben meer van type ‘Better safe, than sorry’. Ik heb een autistische zoon, dus als er hier maandagmiddag geen internet is, heb ik een probleem. Daarom probeer ik het zo goed mogelijk voor te bereiden, omdat ik niks kan voordat er straks daadwerkerlijk FTH geleverd wordt.

Als ik alles in eerste instantie rechtstreeks op de mediaconverter aansluit aan de ene kant en de andere kant op de WAN-aansluiting van de main router (RT-AC86U0 komen we er snel genoeg achter of ik een IP-adres toegewezen krijg op de router, dns heb en kan internetten.

En anders heb ik sowieso de aanbevolen managed 5-poorts switch uit de eerste post van @Hidden.nld in huis, dus als er een inderdaad mediaconverter wordt meegeleverd (zal het T-Mobile Thuis kerstpakket straks eens openmaken, staat hier al weken (tot na de race vanmiddag) op uitpakken te wachten). Als ik daarmee het signaal kan 'untaggen’ dan hoef ik toch op de router zelf niet eens iets aan te passen? Of ik gebruik de oplossing die jij gisteren voorstelde?

Excuses voor de vele vragen van een fiber- en VLAN-groentje.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MarcoVanWeel 

In het T-Mobile pakket zit een mediaconverter, eerst sluit de monteur de Zyxel even aan zodat T-Mobile je modem online ziet en alles administratief goed staat.

Daarna kan je de kabel vanaf de mediaconverter in de WAN van je Asus pluggen en dan in de web interface bij LAN > IPTV > 300 invullen achter internet en apply, alles zal dan werken.

Goedenavond,

Even een terugkoppeling nav het bovenstaande:

Gisteren Guidion monteur op bezoek gehad die (wat van tevoren bekend was) T-Mobile Thuis Internet-only niet kon installeren, omdat de vorige bewoner de FTU en de NT van de muur afgerukt heeft en de binnenkomende glasvezelkabel gewoon onder beide kastjes heeft afgeknipt. Er stond reeds op de bon dat de aansluiting beschadigd was en dat er een nieuwe FTU en ONT geplaatst moesten worden. Hij was dan ook met enkele minuten en vlugge kop koffie weer weg en KPN Netwerk werd aangestuurd voor herstel.

KPN Netwerk melde zich razendsnel om 11.00 uur vanmorgen telefonisch en was vanmiddag ter plaatse. Gelukkig lag er buiten een lus onder het gazon waardoor er voldoende overlengte was voor installatie en binnen een kwartier had ik een een nieuwe FTU en de Huawei ONT aan de muur hangen en aangezien de Guidion-monteur gisteren de wijkkast al gepatched had, had ik ook direct signaal.

T-Mobile Thuis had gisteren aangeven dat ik contact op moest nemen nadat KPN Netwerk was geweest zodat Guidion opnieuw aangestuurd kon worden, dus zo gezegd, zo gedaan. Gevraagd of het bezwaarlijk was om alvast mijn eigen router met achterliggend mesh-netwerk aan te sluiten, dat was geen probleem. Ik heb enkel bij LAN IPTV > Internet VLAN ID 300 in moeten voeren én ‘Use DHCP-routes” op “Disable” moeten zetten (anders krijg ik een DHCP-error en geen IP-adres toegewezen, vervolgens mijn router herstart en alles werkt naar behoren. 1 Gigabit up- en down haal ik niet maar ik kom ruim boven de 700 Mbit en ben er dus ruimschoots op vooruit gegaan.

Het enige is dat er nu nog een Guidion monteur gepland staat die niet weet wat ‘ie moet komen doen én mijn order blijft op status “Planned” hangen (waarvan iemand de opleverdatum voor het gemak van 13 naar 24 december heeft verschoven) waardoor ik nu tijdelijke dubbele kosten heb én Klantvoordeel moeten missen totdat T-Mobile Thuis óók administratief geactiveerd is (mobiel is vorige week al geactiveerd en Internet werkt dus wel gewoon). De klantenservice gaat kijken of ze de Guidion monteur kunnen cancelen en de order handmatig op Completed kunnen zetten in de komende dagen en dan moet het allemaal goed komen.

Bedankt voor jullie hulp!

Groet,

Marco

 

 

Reputatie 7

@MarcoVanWeel heb je de Zyxel wel aangesloten gehad ?

@MarcoVanWeel heb je de Zyxel wel aangesloten gehad ?


Ja, op advies van @Waqqas heb ik deze aangesloten, want de helpdesk had er geen enkele probleem mee dat ik direct mijn eigen router aansloot. Inmiddels heeft moderator @Boris ervoor gezorgd dat de order administratief afgehandeld is en heb ik de Zyxel vanmiddag opnieuw aangesloten om speedtesten te doen omdat de snelheid nog wel aanzienlijk te wensen overlaat. @Boris heeft tevens een andere topic aangemaakt en diverse posts verplaatst omdat ik om (voor mij) onduidelijke redenen zelf geen nieuwe topics kan aanmaken. Zie hier, als je de rest van het relaas wil volgen: 

 

@jadagechnie

Je moet by bridge group uitvinken en by vlan tag group aanvinken volgens mij.

Klik op edit en 300 ipv 10.

En het werkt 🙂 Dank! Next step: open source firmware op een router die eigenlijk niet ondersteund wordt… Wish me luck 🙂 En happy new year in advance!

Reputatie 7

Super fjin om te lezen @jadagechnie! Alle credits voor jou @Waqqas. Heel veel succes en laat het vooral weten als je nog ergens hulp bij nodig hebt. Maak er een onwijs mooi 2022 van! ✨

Reputatie 3

@Hidden.nld 

Ik zit met een vraag. Ik ben sinds kort weer terug bij T-mobile. Nu alleen met internet.

Ik heb een eigen WiFi-netwerk met Ubiquiti AP’s, en heb ook een USG 3P liggen. Het is de bedoeling dat deze de Zeikcel router gaat vervangen. De Mediaconverter blijf ik vanaf, maar daarachter wil ik eigen apparatuur. Helaas kan ik hier nergens vinden wat ik in welke volgorde moet doen om dat werkend te krijgen. Daarom wil ik graag je hulp inroepen.

Stap1 is duidelijk. Ik moet de USG instellen op het goede LAN (192.168.X.X).

Stap 2 is dan het adopteren in mijn UniFi controller. Maar als ik de QSG van die router goed begrijp moet die een WAN-IP hebben om instellingen op te halen. Na het adopteren kan ik VLAN 300 instellen, maar zonder dat VLAN krijgt hij geen WAN-IP, en kan hij dus de benodigde instellingen niet ophalen. Een soort infinte loop dus. Of mis ik ergens iets? Ja, ik kan bij het instellen van het LAN ook al voor VLAN 300 kiezen, maar dat geeft toch geen internet verbinding.

Ik hoop dat jij duidelijkheid kunt scheppen. Ongelofelijk voor hoeveel routers je hier instructies kunt vinden, maar uitgerekend de modernere ubiquiti apparatuur schittert door afwezigheid.

 

Grtz Ger

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Doeffgek 

Je kan de USG op de mediaconverter aansluiten en vorvolgens dit instellen, zou voldoende moeten zijn :

Indien je geen IP adres krijgt dan kan je eens kijken of de mediaconverter herstarten helpt.

Reputatie 3

Hoi @Waqqas voor je uitleg. Helaas heb ik even geen tijd gehad om dit te tackelen. Nu ik verder ga strand ik op hetzelfde punt als eerder. Van een factory reset: WAN → MC en LAN1 → Laptop. Rest losgekoppeld dus ook UniFi Controller. Via webint. VLAN300 ingesteld. USG geeft aan verbonden te zijn met internet, maar kan niet buiten de deur komen. google.com of ping 8.8.8.8 geeft allebei niet thuis. Wat doe ik verkeerd? MC heb ik ook opnieuw gestart.

Reputatie 7
Badge +15

@Doeffgek 

Soms helpt het om hem even aangesloten te laten (1 uur), krijg je wel een IP adres?

Reputatie 3

@Waqqas 

Ik krijg wel een ip. zelfs in dezelfde range als mijn zyxel. 31.20.XXX.YYY Dat zou dus het probleem niet moeten zijn.

Is dat de DHCP Range van de MC trouwens?  Dan zou het helemaal vreemd zijn. Want de MC is niet losgekoppeld geweest, dus die moet een WAN ip niet kwijt moeten raken?

 

Reputatie 7
Badge +3

@Doeffgek

Heb je al eens een reset gedaan van je netwerk settings op je Laptop?

Staat er ook in je controller iets onder de Firewall & Routing actief ingesteld binnen de Unifi Controller?

 

BTW, de MC krijgt geen IP. want dit is puur een ‘converter’ van glas naar UTP.

Reputatie 3

Mensen, Ik zit met de handen in het haar.

Ik heb eerst geprobeerd om een standalone verbinding te maken. Dus Media Converter → USG → Laptop, zonder de USG in de unifi controller op te nemen. Zie bovenstaande screenshot hiervan. de USG krijgt een ip, maar geen verbinding.

Daarna heb ik geprobeerd om de USG eerst in de controller op te nemen, maar dat lukt helemaal niet. Ik heb eerst via de webinterface het LAN-IP gewijzigd naar de goede range waar alle andere apparaten in zitten, en de software ge-update naar de nieuwste versie. Daarna in het netwerk gehangen. De Controller ziet hem netjes en vraagt om te adopten, maar zodra ik op adopt klik gaat hij weer updaten, en vat hij terug naar het oude LAN-IP (192.168.1.1), maar omdat er schijnbaar wel beheersinstellingen gewijzigd zijn kom ik met geen mogelijkheid meer in de webinterface. Dus weer een fabrieksreset, om uiteindelijk weer op hetzelfde punt te stranden. Ow ja… apart detail. De LED-ring op de de USG brand constant blauw, wat aan zou moeten geven dat hij ge-adopt is.

Wie helpt me?? Wat moet ik doen, en in welke volgorde?? Ik weet het niet meer.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Doeffgek

Kan je eens onder profiles > switch ports kijken of je daar eens kan doen, ik zag in een andere topic dat ze hier ook wat deden.

Reputatie 3

@Waqqas dat kan pas als hij in de controller zit. ps dat is nu gelukt (zucht).

Straks mss nog eens kijken of het goed gaat als ik de Zyxel ertussenuit haal.

Dus de USG zit nu in mijn controller. IP-range staat goed, en hij is netjes ge-upgrade naar de nieuwste firmware.

Reputatie 7
Badge +3

Ter info, de default USG adoption is eerst hem zelfstandig aan een PC/Laptop te hangen en vanuit daar verder te gaan.

Daar zal je ook onder de WAN de VLAN optie moeten aanzetten en instellen op VLAN 300

Na een factory reset, de USG gaat terug naar de default gateway .. maar daar was je al achter .. 192.168.1.1 en dat gebeurt echt na elke factory reset.

Reputatie 3

Het is gelukt. Helaas is het niet zo eenvoudig gebleken als overal in de hele community word gezegd. Natuurlijk komt dit vooral door het feit dat Ubiquiti de configuratie niet heel eenvoudig heeft gemaakt. Maar nadat het bovenstaande (adopten in de controller, en van daaruit de USG configureren) eenmaal was gelukt, was het idd een kwestie van de apparaten omwisselen en het werkt.

Ik ben begonnen om een stappenplan uit te schrijven om dit duidelijk te hebben. Zelfs dan zal er nog de nodige frustratie ontstaan, maar dan is in elk geval duidelijk wat je allemaal moet doen. En dan blijkt het ongeveer 30-45 minuten werk te zijn.

Als iemand hier interesse in heeft hoor ik het graag.

Iedereen bedankt voor de tips.

Reputatie 7
Badge +4

Het is gelukt. Helaas is het niet zo eenvoudig gebleken als overal in de hele community word gezegd. Natuurlijk komt dit vooral door het feit dat Ubiquiti de configuratie niet heel eenvoudig heeft gemaakt. Maar nadat het bovenstaande (adopten in de controller, en van daaruit de USG configureren) eenmaal was gelukt, was het idd een kwestie van de apparaten omwisselen en het werkt.

Ik ben begonnen om een stappenplan uit te schrijven om dit duidelijk te hebben. Zelfs dan zal er nog de nodige frustratie ontstaan, maar dan is in elk geval duidelijk wat je allemaal moet doen. En dan blijkt het ongeveer 30-45 minuten werk te zijn.

Als iemand hier interesse in heeft hoor ik het graag.

Iedereen bedankt voor de tips.

Plaats het stappenplan vooral, want hopelijk kunnen we daarmee ook weer andere mensen beter op weg helpen. :v_tone3:

 

Het is gelukt. Helaas is het niet zo eenvoudig gebleken als overal in de hele community word gezegd. Natuurlijk komt dit vooral door het feit dat Ubiquiti de configuratie niet heel eenvoudig heeft gemaakt.

Het is even geleden voor mij, maar volgens mij was het een kwestie van;

→ Aansluiten op de mediaconverter

→ https://192.168.1.1/ bezoeken

→ WAN → DHCPv4 Automatic & VLAN 300

That's all…. mocht het een 2e hands zijn, dan voordat je de eerste stap uitvoert eerst even de resetknop ingedrukt houden voor een factory reset. Lokaal IP-Adres wijzigen etc. moet je pas doen vanaf het moment dat internet werkt en je in de controller ge-adopt hebt.

In mijn geval werd de software update voor de USG overigens direct geïnstalleerd toen VLAN 300 en het IP-Adres verkregen waren. Maar ondanks dat, ik kom wel vaker allerlei taferelen tegen waarbij “de normale installatieprocedure” niet verloopt zoals het eigenlijk zou moeten.

 

Reageer