Beantwoord

Elke paar seconden "udhcpc: Sending discover..." en NAS schijf valt net zo snel steeds weg.

  • 15 March 2023
  • 2 reacties
  • 71 Bekeken

Sinds kort glasvezel en dus een nieuwe router/modem. Vanaf dat moment is mijn NAS schijf nauwelijks bereikbaar. Als ik in het logboek kijk van de router/modem zie ik dat er constant (tussen de 2 en 10 seconden) een melding staat, met bericht udhcpc: Sending discover...  Dit lijkt mij met elkaar te maken hebben, want de NAS lijkt ook steeds heel kort bereikbaar. Valt weg, komt weer terug, etc ook in de 2-10 seconden reeks.

Voor deze router geen problemen, precies sinds nieuwe router wel problemen. Vorige router was ook een Zyxel: Een VMG8825-t50, nu een DX5401-B1. Oude router terug geplaatst, geen internet natuurlijk, maar wel mijn NAS schijf weer goed bereikbaar. Kortom ligt 100% zeker aan de nieuwe router.

Nog wat extra info: 4 computers zijn op de router aangesloten, 2 gaan via een homeplug en juist die 2 krijgen nauwelijks verbinding met de NAS schijf. De andere 2 computers hebben er geen last van.

Vandaag nog de firmware van de homeplugs geupdate, maar bracht geen soelaas. En op zich kan/mag het daar ook niet aan liggen, immers werkte het als een zonnetje met de vorige router.

De vraag is dus, waarom krijg ik elke paar seconde de “debug” udhcpc: Sending discover… maar nog belangrijker hoe dit op te lossen?

icon

Beste antwoord door Waqqas 15 March 2023, 18:30

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Celeritech 

De DHCP melding is alleen omdat je geen tv hebt van T-Mobile. Daar krijgt de router geen IP adres op. Het kan verder geen kwaad, het ook geen error maar een debug melding.

Mocht je perse van de melding afwillen kan je in de interface van de Zyxel-T54, de logging voor WAN-DHCP uitzetten. 

Het probleem met de NAS heeft dus denk ik niet te maken met deze melding.

Hallo @Celeritech 

De DHCP melding is alleen omdat je geen tv hebt van T-Mobile. Daar krijgt de router geen IP adres op. Het kan verder geen kwaad, het ook geen error maar een debug melding.

Mocht je perse van de melding afwillen kan je in de interface van de Zyxel-T54, de logging voor WAN-DHCP uitzetten. 

Het probleem met de NAS heeft dus denk ik niet te maken met deze melding.

 

Okay, klinkt overtuigend. Dank ervoor.

Het blijft wel een vreemd probleem, zojuist alles op wifi getest (ipv alles bekabeld en dus 2 computers via homeplug) en dan nog precies bij die 2 computers het probleem (alle computers W10 met updates, maar de 2 met het probleem wel oudere hardware). Dus lijkt aan de combinatie router-computer te liggen.

Dan maar eens kijken of ik mijn vorige modem voor glasvezel kan instellen….

Reageer