Beantwoord

Fritz 5530 fiber direct op GPON

  • 27 January 2022
  • 43 reacties
  • 6601 Bekeken

Reputatie 1

Hallo,

Ik heb een Fritzbox 5530 Fiber, deze is geschikt voor AON en GPON.

Hier is een Huawei media converter geïnstalleerd, dat zou betekenen dat hier een GPON aansluiting wordt geleverd.

Wanneer ik de Fritzbox met GPON SFP direct op de fiber aansluit en het T-Mobile thuis profiel selecteer geeft de box aan dat fiber optics connecting is en in Training is. Hier komt geen verandering in en er gaat geen data over de lijn. De klanten service geeft aan dat ze een actieve verbinding zien. Hier op het forum zijn meerdere berichten gepost over een succesvolle koppeling via AON, is dit ook mogelijk via GPON?

Is er naast het T-Mobile profiel meer configuratie nodig om dit werkend te krijgen?

 

 

 

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 27 January 2022, 23:44

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

43 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Palle1975 

De huawei ONT is een vaste onderdeel van je verbinding, deze staat geregistreerd bij T-Mobile dus zonder de ONT zal je verbinding niet werken.

Sinds vandaag is het mogelijk deze ONT te vervangen maar dit proces kan enkele dagen duren en moet geregeld worden via de klantenservice.

Zie hier het kopje ONT vervangen.

Reputatie 1

Hallo @Waqqas 

Bedankt voor de snelle reactie!

Dus als ik het goed begrijp blijft de Huawei ONT nog enkele dagen functioneren na het verzoek deze te vervangen. Als de internet verbinding wegvalt kan ik de Fritzbox direct op de fiber aansluiten, functioneert deze dan direct, of duurt de activatie dan ook meerdere dagen?
 

Terug wisselen zou dan betekenen betekenen dat de verbinding enkele dagen niet beschikbaar is, totdat de Huawei ONT weer actief is.

Reputatie 7
Badge +15

@Palle1975 

In de link bij ONT vervangen lees je dat je eerst het serienummer doorgeeft en na een paar dagen valt de verbinding op de ONT weg en dan kun je je eigen apparatuur aansluiten.

Reputatie 7
Badge +14

Als je goed leest wordt je verzoek tot het registreren van je eigen ONT binnen enkele dagen uitgevoerd. Pas nadat je verbinding wegvalt, en de oude ONT registratie het netwerk is vervangen kun je jouw eigen aansluiten. Als je dan e.e.a. niet aan de praat krijgt kun je een verzoek doen tot het registreren van een andere ONT (de oude). Na enkele dagen zal die weer geconfigureerd zijn en gaan werken. Dus je mag zeker je eigen apparatuur gebruiken, maar de dienstverlening is dan ook deels in je eigen handen, zoals het juist configureren van de Fritzbox.

Voor vragen hoef je dan niet de helpdesk te bellen. Wel zijn er enthousiaste klanten hier op het forum die best met je willen meedenken. Maar het blijft voor wel nieuwe materie.

Reputatie 7

@Palle1975 je kan in de Fritz 5530 gewoon de serienummer van de Huawei zetten. Deze werkt dan direct. 

Mocht dat niet werken maak dan even een foto van je glasmodule van de fritzbox

Reputatie 1

@Hidden.nld ik vandaag geprobeerd de Fritz 5530 direct op de glasvezel aan te sluiten, helaas zonder resultaat. Waar moet het s/n van de Huawei worden opgegeven?

Ik heb dit geprobeerd op het veld voor de ONT installatie code, dit functioneert niet.

Ook heb ik het MAC adres van de Huawei ingevuld onder de verbindingsinstellingen, dit maakt ook geen verschil.

De SFP die ik gebruik is de volgende

 

Overigens werkt de box wel via de LAN poort optie achter de Huawei, maar mijn voorkeur gaat uit naar de optie via de glasvezel.

 

Reputatie 7

Hi @Palle1975 ,

Thanks voor je bericht! Misschien dat @Hidden.nld tijd vindt om je van een antwoord te kunnen voorzien. De tip vanuit het topic wat @Waqqas staat daarbij ook nog steeds open en lijkt mij het handigst, zeker met het koppelen vanuit de technische dienst.

Reputatie 1

@Waqqas@Boris Het risico op een paar dagen offline zijn bij het switchen van de T-Mobile oplossing en mijn eigen oplossing vind ik te groot om nu even te proberen. Qua werk ben ik afhankelijk van de internet verbinding, ook de tieners hier in huis zullen het niet prettig vinden een aantal dagen offline zijn. Als er wat meer zekerheid zou zijn in een succesvolle werking, of de eventuele downtime beperkt kan worden wil ik de aanpassing best proberen, voor nu maar even met de Fritzbox achter de ONT van T-Mobile.

Reputatie 7

Allereerst raad ik niemand aan om direct aan het FTU te sleutelen. onjuist behandelen zorgt onherroepelijk voor schade. mocht je door je eigen toedoen schade aan de aansluiting hebben gemaakt dan zijn de kosten minimaal 750 euro welke door de netbeheerder in rekening word gebracht.

 

Ik heb zelf niet kunnen testen met GPON omdat ik dat niet heb. je zou kunnen wachten tot BO de aanpassing heeft gemaakt. je kan dan tot die tijd van de Huawei gebruik blijven maken. echter mocht het niet werken dan heb je dus geen verbinding meer tot BO het weer heeft terug veranderd.

Voor zover ik weet ben je de eerste die probeert zijn eigen apparatuur aan te sluiten op de glasvezel bij GPON. het kan dus zijn dat het nog niet zo lekker loopt. en of dat T-Mobile of AVM nog aanpassingen moet maken om het goed werkend te krijgen. je bent in dat opzicht dus een proefkonijn :)

Reputatie 1

@Hidden.nld Ik vind het niet erg proefkonijn te zijn, maar snel terug wisselen als het niet werkt zou wel prettig zijn. Gaat het om een administratieve doorlooptijd bij het wisselen van de ONT, of heeft het een technische reden? In het eerste geval moet er toch iets te organiseren zijn?

Reputatie 7
Badge +15

@Palle1975 

Volgens mij wordt het door de klantenservice doorgegeven aan de Back Office om het serienummer te veranderen en dat kan wat dagen duren voordat zij het verzoek oppakken.

Dit geldt voor zowel je eigen ONT aansluiten en ook voor weer terug te gaan naarr de Huawei ONT.

@Palle1975 en @Waqqas 

Zie: url ”'https://community.t-mobile.nl/thuisnetwerk-539/eigen-modem-wat-zijn-de-vereisten-339306'”

@Jason  schrijft oa:

Het staat een ieder vrij om deze apparaten zelf te kopen en aan te sluiten op het thuisnetwerk. In dit artikel laten we je zien wat de voorwaarden en vereisten zijn. Zo ben je precies op de hoogte van wat je kunt verwachten.

 

En onder het kopje ’Eigen ONT (Optical Network Terminal) aansluiten, staat dit:

 

Eigen ONT (Optical Network Terminal) aansluiten

 

Om een eigen ONT te gebruiken, dien je een ONT te nemen die geschikt is voor het gebruik op je netwerk. We raden het gebruik van een eigen ONT af, omdat we bij het omwisselen enkele dagen nodig kunnen hebben om de door ons geleverde ONT weer te registreren. Als je begrijpt wat de risico’s hiervan zijn, kan je via onze klantenservice een verzoek indienen om je eigen ONT te registreren. Binnen enkele dagen zal de T-Mobile ONT de verbinding verliezen. Vanaf dat moment kan je je eigen ONT aansluiten. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Op een KPN WBA glasvezelverbinding is een eigen ONT alleen mogelijk wanneer je met XGSPON verbonden bent. Mogelijk moet je lijn gemigreerd worden voordat je een eigen XGSPON ONT kan aansluiten.

Op ons eigen netwerk (GPON of XGSPON) kan je, afhankelijk van de verbinding, een GPON ONT gebruiken of een XGSPON ONT gebruiken.

 

ik heb een aantal vragen die ik voor het gemak maar even nummer:

 

1. In je eerste post is je vraag volgens mij nog niet officieel beantwoord. Het gaat om:

Hier op het forum zijn meerdere berichten gepost over een succesvolle koppeling via AON, is dit ook mogelijk via GPON?

2. Is het je gelukt om de 5530 rechtstreeks te koppelen via de FRITZ! SFP GPON ?

3a. Hoelang duurde het voordat je eigen ONT werd geregistreerd door de T-Mobile administratie?

3b. Was vanaf dat moment de Huawei media converter niet meer bereikbaar?

4a. Moest je lijn gemigreerd worden van GPON tot XGSPON, omdat dat blijkbaar een vereiste is als je een KPN WBA glasvezelverbinding hebt?

4b. Pas daarna zou je  je  eigen XGSPON ONT kunnen aansluiten. Is dat ook zo voor jouw FRITZ! SFP GPON?

 

 

@Hidden.nldik vandaag geprobeerd de Fritz 5530 direct op de glasvezel aan te sluiten, helaas zonder resultaat. Waar moet het s/n van de Huawei worden opgegeven?

Ik heb dit geprobeerd op het veld voor de ONT installatie code, dit functioneert niet.

Ook heb ik het MAC adres van de Huawei ingevuld onder de verbindingsinstellingen, dit maakt ook geen verschil.

De SFP die ik gebruik is de volgende

 

Overigens werkt de box wel via de LAN poort optie achter de Huawei, maar mijn voorkeur gaat uit naar de optie via de glasvezel.

 

 

In deze instructie (Duits) staat waar je het ONT-serienummer in de 5530 moet invoeren. Open "http://fritz.box/support.lua" (of via menu Fritzbox Content -> FRITZ!Box Support -> GPON-Seriennummer) en voer deze in onder GPON PLOAM/GPON-Seriennummer of heb je dit al geprobeerd? Ik weet ook niet of er nog andere verbindingsinstellingen nodig zijn voor T-Mobile.

https://www.antary.de/2021/02/16/avm-fritzbox-5530-fiber-am-telekom-ftth-anschluss-in-betrieb-nehmen/

 

Reputatie 1

@Kolost bedankt voor het antwoord, deze optie had ik nog niet gevonden. Zaterdag ga ik de optie proberen, wordt vervolgt!

Reputatie 7
Badge +16

@Palle1975 Succes met het testen en houd ons op de hoogte alsjeblieft! 

@Kolost Dat is een mooie instructie, thanks voor het delen, wordt enorm gewaardeerd!

Mochten we elkaar niet meer spreken vandaag: een goed weekend toegewenst en pas alsjeblieft op voor de storm vandaag.

Reputatie 1

@Jason@Kolost  Ik heb vandaag wat testjes gedaan met het GPON S/N veld, hiermee heb ik het helaas niet werkend gekregen. Ik heb ook het MAC adres van de FritzBox aan proberen te passen naar dat van de ONT. Na het doorvoeren van de aanpassing test de box de internet connectie, heel af toe geeft de box hierbij een succesvol en zie je bij de fiber tab ook bandbreedte weergegeven worden. Kijk ik daarna naar de internet status is de box weer disconnected. De Fiber status staat dan ook weer op training. De box lijkt het opgegeven MAC adres ook niet vast te houden, wanneer ik na aanpassing die pagina weer opvraag staat het standaard MAC adres er weer.

Reputatie 7

Hoi @Palle1975 ,

Wellicht dat @Kolost je nog met een mooie tip op weg kan helpen. Wellicht is het delen van de instellingen een idee. Daarop hebben we direct zicht hoe het precies in elkaar zit.

Vandaag ben ik succesvol met mijn 5530 overgeschakeld op GPON (1 GBit/s), daarvoor zat ik ook bij T-Mobile (AON met 100 MBit/s).

@Palle1975  @Jason @Boris  

Ervaring:

Een Guidion monteur was gepland om de ONT (Huawei OptiXstar EG8010Hv6) te installeren. Voor zijn bezoek belde de monteur en vroeg mij om de oude mediaconverter uit te schakelen. Ik heb ook de SFP-module (AON -> GPON) van de 5530 gewisseld  en de ONT Serienummer ingevoerd (http://fritz.box/support.lua GPON PLOAM  S/N: 48575443XXXXXXXX ). Met toestemming van de monteur zette ik de 5530 aan en hij werkte meteen. De Huawei ONT is niet geïnstalleerd of getest.

Instellingen:

Ik heb gemerkt dat de optische ontvangstkwaliteit iets slechter is (~ 15 dBm) dan voorheen met AON (~ 10 dBm). Ik verwacht dat dit aan de OLT kant is aangezien mijn kant bijna niet veranderd is.

 

-15.1 dbm is veel te hoog en niet goed 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Kolost 

Ik had ook ergens eens gelezen dat de demping op GPON hoger is dan op AON, weet zo even niet waar ik dat gelezen had maar mooi om te zien dat je het zonder de ONT aan de praat hebt gekregen 👍

Hallo @Kolost 

Ik had ook ergens eens gelezen dat de demping op GPON hoger is dan op AON, weet zo even niet waar ik dat gelezen had maar mooi om te zien dat je het zonder de ONT aan de praat hebt gekregen 👍

Goed punt - naar de specificaties lijkt in orde te zijn:

FRITZ!SFP AON

  • ITU-T G.652; IEEE 802.3ah-2004 1000BASE-BX10
  • LC/APC 8°
  • Wavelength: TX 1310 nm, RX 1480 to 1580 nm
  • Full duplex transmission
  • Transmitter power: -9 to -3 dBm
  • Reception range: -3 to -23 dBm
  • Range: 10 km
  • Support for SFF-8472
  • Class 1 laser

FRITZ!SFP GPON

  • Suitable for ITU-T G.984.2/984.5 (GPON)
  • LC/APC 8°
  • Wavelength: TX 1310 nm, RX 1490 nm (with filter)
  • Suitable for rogue detection
  • Transmitter power: 0.5 to 5 dBm
  • Reception range: -3 to -28 dBm
  • Range: 20 km
  • Support for SFF-8472
  • Class 1 laser

Hallo @Kolost 

Ik had ook ergens eens gelezen dat de demping op GPON hoger is dan op AON, weet zo even niet waar ik dat gelezen had maar mooi om te zien dat je het zonder de ONT aan de praat hebt gekregen 👍

Goed punt - naar de specificaties lijkt in orde te zijn:

FRITZ!SFP AON

  • ITU-T G.652; IEEE 802.3ah-2004 1000BASE-BX10
  • LC/APC 8°
  • Wavelength: TX 1310 nm, RX 1480 to 1580 nm
  • Full duplex transmission
  • Transmitter power: -9 to -3 dBm
  • Reception range: -3 to -23 dBm
  • Range: 10 km
  • Support for SFF-8472
  • Class 1 laser

FRITZ!SFP GPON

  • Suitable for ITU-T G.984.2/984.5 (GPON)
  • LC/APC 8°
  • Wavelength: TX 1310 nm, RX 1490 nm (with filter)
  • Suitable for rogue detection
  • Transmitter power: 0.5 to 5 dBm
  • Reception range: -3 to -28 dBm
  • Range: 20 km
  • Support for SFF-8472
  • Class 1 laser

15 is echt wel hoog kwa demping 

Vaak is een connectie een probleem 

Dat de connector niet schoon gemaakt is 

Bij elke patch bij glasvezel moet er schoon gemaakt worden 

Ik gebruik zelf altijd een one click cleaner hiervoor 

Vaak wordt dit niet gedaan of vergeten 

 

Hallo @Kolost 

Ik had ook ergens eens gelezen dat de demping op GPON hoger is dan op AON, weet zo even niet waar ik dat gelezen had maar mooi om te zien dat je het zonder de ONT aan de praat hebt gekregen 👍

Goed punt - naar de specificaties lijkt in orde te zijn:

FRITZ!SFP AON

  • ITU-T G.652; IEEE 802.3ah-2004 1000BASE-BX10
  • LC/APC 8°
  • Wavelength: TX 1310 nm, RX 1480 to 1580 nm
  • Full duplex transmission
  • Transmitter power: -9 to -3 dBm
  • Reception range: -3 to -23 dBm
  • Range: 10 km
  • Support for SFF-8472
  • Class 1 laser

FRITZ!SFP GPON

  • Suitable for ITU-T G.984.2/984.5 (GPON)
  • LC/APC 8°
  • Wavelength: TX 1310 nm, RX 1490 nm (with filter)
  • Suitable for rogue detection
  • Transmitter power: 0.5 to 5 dBm
  • Reception range: -3 to -28 dBm
  • Range: 20 km
  • Support for SFF-8472
  • Class 1 laser

15 is echt wel hoog kwa demping 

Vaak is een connectie een probleem 

Dat de connector niet schoon gemaakt is 

Bij elke patch bij glasvezel moet er schoon gemaakt worden 

Ik gebruik zelf altijd een one click cleaner hiervoor 

Vaak wordt dit niet gedaan of vergeten 

 

Correct, de connectoren moeten schoon zijn, maar GPON heeft geen 1-to1 verbinding zoals AON en gebruikt optische splitters. Een GPON 1:16 splitter verandert het signaalniveau nominaal met -13.8 dB ([GPON Technical Posts 18] Optical Power Loss and Budget).

 

Reputatie 3

Bedankt voor de tips, want hiermee is het mij ook gelukt om de Fritzbox 5530 werkend te krijgen.  
zelf heb ik ook het sn van de ONT in de Fritzbox ingevoerd en daarna was het erg simpel, 5530 aaansluiten en verbinding was er meteen.

Tv boxen opnieuw opgestart en die werkten daarna ook weer. 
 

 

Bedankt voor de tips, want hiermee is het mij ook gelukt om de Fritzbox 5530 werkend te krijgen.  
zelf heb ik ook het sn van de ONT in de Fritzbox ingevoerd en daarna was het erg simpel, 5530 aaansluiten en verbinding was er meteen.

Tv boxen opnieuw opgestart en die werkten daarna ook weer. 
 

 

Ziet er netjes uit.

Hoe heb je dit gedaan. ?

Met het sn van de Huawei HG8010G ONT.

Ik ga volgende maand over van kpn naar T-mobile en de fritzbox fiber heb ik alvast besteld.