Beantwoord

Fritz!Box 5530 aansluiten (werkt niet zo als aangeven in andere topics)

  • 2 March 2022
  • 6 reacties
  • 366 Bekeken

Ik heb vandaag de overstap gemaakt naar T-Mobile.

 

Graag wil ik - o.a. om mijn MESH netwerk te behouden - een Fritz!Box 5530 aansluiten.

Ik heb zowel een AON als GPON insteekmodule.

 

In andere topics staat dat het een kwestie is van NL taal en regio kiezen » T-Mobile Thuis selecteren.

Indien dat niet werkt lees ik verschillende oplossingen waarvan de een zegt dat het werkt de ander dat tegenspreekt.

 

Het lukt mij niet om de boel werkend te krijgen. Heeft iemand een idee waar dat -het meest waarschijnlijk- aan kan liggen? Mijn aansluiting is indertijd, in de Haralemmermeer, aangelegd door Reggefiber (denk ik).

 

Alvast enorm bedankt.

icon

Beste antwoord door Anonymous 3 March 2022, 09:59

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

6 reacties

@Doornekamp33 Bedankt voor het concrete advies!:thumbsup:

Ik ga me verdiepen in de 7590 AX vs 4060.

Wel jammer dat ik de doos van de 5530 (uit frustratie) kapot heb gemaakt maar die kan naar Marktplaats (geïnteresseerden kunnen zich melden).

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @dennisvr 

Welke mediaconverter heb je gekregen van T-Mobile en gaat de Fiber rechtstreeks in de Fritzbox?

Voor Fiber rechtstreeks in de Fritzbox bij een GPON verbinding zie Dit en kijk vervolgens onder eigen ONT aansluiten.

@dennisvr Ja wijsheid, ik zou voor een 7590 (ax als wifi 6 belangrijk is) of de 4060 gaan en deze aan de ONT hangen, die ONT houd niks tegen of is geen bottleneck in het geheel.

Hi @Waqqas , dank je voor je snelle reactie!
Ik heb de Huawei GPON HG8010Hv6.

 

Ik had de topic uit je link gezien en kreeg de indruk dat het een eigen ONT niet altijd werkt en dat er een oplossing onderweg is (maar dat kan ook weer over iets anders gaan).

Eerlijk gezegd kan ik ook de implicaties van een eigen ONT niet overzien.

Je hebt dus G-Pon, dan zal die aangemeld moeten worden op het G-Pon netwerk van T-Mobile, dit werkt niet zomaar out of the box.

 

Om een eigen ONT te gebruiken, dien je een ONT te nemen die geschikt is voor het gebruik op je netwerk. We raden het gebruik van een eigen ONT af, omdat we bij het omwisselen enkele dagen nodig kunnen hebben om de door ons geleverde ONT weer te registreren. Als je begrijpt wat de risico’s hiervan zijn, kan je via onze klantenservice een verzoek indienen om je eigen ONT te registreren. Binnen enkele dagen zal de T-Mobile ONT de verbinding verliezen. Vanaf dat moment kan je je eigen ONT aansluiten. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Op een KPN WBA glasvezelverbinding is een eigen ONT alleen mogelijk wanneer je met XGSPON verbonden bent. Mogelijk moet je lijn gemigreerd worden voordat je een eigen XGSPON ONT kan aansluiten.

Op ons eigen netwerk (GPON of XGSPON) kan je, afhankelijk van de verbinding, een GPON ONT gebruiken of een XGSPON ONT gebruiken.

 

@Doornekamp33 Dank je. Zoals gezegd had ik de topic gelezen. Eigenlijk hoopte ik dat er een universele en eenvoudige oplossing zou zijn.

Op dit moment blijkt de overstap een verkeerde en ellendige keuze te zijn geweest. Buiten de trage TV settopbox werkt mijn hele thuisnetwerk niet meer naar behoren.

Ik had een prachtig mesh netwerk m.b.v. Fritz! repeaters. Met de Fritz!Box 5530 kon ik, zo dacht ik, die in stand houden. Helaas is dat niet het geval.

Ondanks complete resets (mbv de AVM geleverde software) zijn ze niet te koppelen met de moden/router.

Het gevolg is dat alle HUE lampen  Nest hubs/mini, schakelaars van HomematicIP niet meer (naar behoren) werken.

Wat er gebeurd wanneer ik een ONT aanvraag is mij niet duidelijk (wellicht op hoop van zegen).

Ik waardeer de hulp maar weet even niet wat wijsheid is.