Beantwoord

FritzBox 5530

  • 17 October 2022
  • 8 reacties
  • 807 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Hi

Ik heb een T-Mobile Thuis glasvezel abonnement met alleen internet (geen TV, geen vaste telefoon) en de Huawei router.

Ik overweeg een FritzBox 5530 AON te gebruiken, in plaats van de router en de media converter. Ik heb een paar vragen, en ik maak graag gebruik van jullie expertise.

  • Heb ik een AON of GPON aansluiting ? (met de media converter beneden)
  • Ik heb een paar berichten op dit forum gezien die over een ONT pratten. Die zeiden ook dat het gebruik van een eigen ONT wordt afgeraden. Gebruik ik nu een ONT ?
  • Als ik de media converter van T-Mobile vervangt van de FritzBox, moet ik iets bij T-Mobile registeren of kan ik direct mijn FritzBox aansluiten ?
  • Moet ik een elektricien vragen om het aan te sluiten of kan ik dit gemakkelijk zelf doen?

Alvast bedankt !

 

 

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 17 October 2022, 23:53

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Rombier 

Met deze mediaconverter heb je een AON aansluiting, punt 2 gaat over GPON dus je hebt geen ONT en je kunt het glasvezel dus aansluiten in de Fritzbox zonder wat te hoeven doorgeven aan T-Mobile.

Wel moet je in de Fritzbox een internetverbinding opzetten door te kiezen voor andere ISP met VLAN id 300 en connectie type Dynamic IP/DHCP.

Als je weet wat je doet dan kun je de installatie zelf doen 👍

Bedankt voor dit zeer snelle en gedetailleerde antwoord !

@Rombier

Het wordt afgeraden om hier zelf aan te zitten.

Wil je het toch doen moet de witte kap  (patchcover) eraf doormiddel omhoog schuiven. 

Handleiding link: 

Je hebt een LC/APC naar SC/UPC patchkabel nodig.

De blauwe SC/UPC moet je in je patchcover monteren 

De kleine groene LC/APC gaat in de fritz sfp module van je fritzbox.

En eigenlijk moet je ook one click cleaners gebruiken.

Raak nooit de uiteinden van de patchkabel met je vingers aan.

Binnenkant patchcover.

 

 

Oké, dank je wel !!

Ik heb een elektricien die binnen een paar weken moet komen voor een andere taak, ik zal het hem vragen

Stelt opzich niet zoveel voor maar werk rustig en met geduld.

Als je geen one click cleaner gebruikt (niet mijn voorkeur) op het laatse moment stofdopje eraf halen.

Mijn fritzbox 5590 moet nog wel wat afwerken.

 

 

Deze is oke.

https://www.amazon.nl/CONBIC%C2%AE-LWL-glasvezelkabel-UPC-stekker-lichtgolfgeleider/dp/B08TZXV98J

Gebruikt bij kpn AON.

Nu bij T-Mobile GPON.

Prima patchkabel. 

AON en GPON Fritz SFP modules hebben allebij LC/APC (kleine groene stekker) 

Hi,

I am thinking about installing a FritzBox 5530 (AON).

However, what comes out of the wall is a plug that I do not know, and then the fibre cable ends with a GPON (I think) into the HUAWEI modem. How can I connect this to the AON input of the FritzBox? Any thoughts?

Here a picture of the situation:

 

Hi,

I am thinking about installing a FritzBox 5530 (AON).

However, what comes out of the wall is a plug that I do not know, and then the fibre cable ends with a GPON (I think) into the HUAWEI modem. How can I connect this to the AON input of the FritzBox? Any thoughts?

Here a picture of the situation:

 

Zie deze link.

!! Fritz GPON SFP module !! 

Not AON 

https://fritzshop.nl/glasvezel/1319-glasvezelkabel-attema-at01-ftu-zijde-sc-groen-lc-groen.html

Reageer