Beantwoord

fritzbox 5530 XGS.PON

  • 1 September 2022
  • 17 reacties
  • 656 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Hallo, ik heb een fritzbox5530 icm XGS.PON module. Dit dus direct op de glasvezel icm een KPN 1Gbps abonnement. Gezien de GOGOGO Deals overweeg ik over te stappen. Aangezien ik nu XGS.PON heb, blijft dit zo of moet ik de GPON module gaan gebruiken? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 1 September 2022, 17:48

Bekijk origineel

17 reacties

Als je even virueel een internet bestelling plaatst bij TM kun je er makkelijk achter komen, betaal je de “KPN toeslag” dan blijft het XGS, zo niet kom je op TM’s ODF en kan het zelfs 2 kanten op g-pon of AON, en zal een moderator uitsluitsel moeten geven, maar ik verwacht de KPN toeslag.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @ykoot 

Als je op de bestelpagina 60 euro exclusief klantvoordeel voor 1 Gbps ziet dan zal je op XGS-PON blijven en indien je 45 euro exclusief klantvoordeel voor 1 Gbps ziet dan zal het GPON of misschien AON worden.

ik zie inderdaad dat het EUR60 wordt , maar omdat er een BEN abonnement actief is, wordt het uiteindelijk EUR55 per maand. Ach toch mooi meegenomen 6 maanden EUR25 en dan iets goedkoper dan huidige KPN tarief: iI ben om! dank voor snelle reacties, zeer gewaardeerd @Waqqas en @Doornekamp33 

Reputatie 7
Badge +15

@ykoot

Ik ben ook overgestapt van KPN XGS-PON naar T-Mobile XGS-PON en het leuke was dat op de installatiedag toen de Experiabox het niet meer deed, ik daarna gewoon de internetkabel in de WAN poort van de Zyxel moest steken en ik was online.

Ik laat de glasvezel installatie normaal over aan de monteur maar de Genexis ONT van KPN zat er al dus het was niet moeilijk om enkel de internetkabel even in de Zyxel te steken 😉

Maar annuleer nooit de monteur want anders gaat de aanmelding van je verbinding mis❗

Idd ik zal de monteur zeker niet afzeggen.

 Mijn hoop is enigszins het ISP profiel van KPN naar “ TMobile Thuis “ om te zetten op de dag van aansluiting, fritzbox uit en aan zodra monteur hier is het Modem-ID van avm te laten registreren bij TM .

Fritzbox aan en dan het configuratiescherm even doorlopen ( ONT Installation ID? ) en klaar..,

Echter er zal wel iets meer bij komen kijken. in ieder geval no way dat die “ rommel “ ( Genexis ) hier weer aan de muur komt te hangen. ik zie het allemaal wel gebeuren in de december, komt uiteindelijk vast goed.   

Reputatie 7
Badge +15

@ykoot

Hoe is het nu geregeld bij KPN?

Heb je het serienummer van de Genexis overgenomen in de Fritzbox of eea via de klantenservice geregeld?

Serienummer van de Genexis overnemen in de Fritzbox is het makkelijkste, je hoeft dan niks door te geven aan T-Mobile en de Fritzbox zal direct werken.

De monteur zal overigens wel eerst de Genexis en Zyxel aansluiten voor de aanmelding 

ik heb niets in de fritzbox hoeven invullen bij KPN.

Als ik het me nog goed herinner moest ik via de portal doorgeven, dat  ik mijn eigen modem wil gebruiken door het nieuwe modem  ID door te geven. Daarna belde  de klantenservice om de omzetting te doen en zodra dat was gebeurd , fritzbox aan en gaan met die banaan:

FRITZ!Box voor gebruik op de glasvezelaansluiting configureren | FRITZ!Box 5530 Fiber | AVM Nederland

Als je Fritz nu op KPN werkt hoef je straks alleen de gegevens van T-Mobile in de Fritz te zetten, die staat nu op KPN profiel en zal op het T-Mobile profiel moeten, ik weet niet of AVM de T-Mobile instelling al veranderd heeft naar het nieuwe platform, anders werken niet alle LAN aansluitingen en kan je ook voor andere provider kiezen en zelf de gegevens invullen.

@Doornekamp33 - navraag leert dat op dit moment van schrijven wel een onderhoudsupdate is geweest, maar .de fix met de LAN-poorten na het selecteren van T-Mobile Thuis nog niet inbegrepen. . Nog even geduld aub … ( december moet lukken hoop ik ) ...

@ykoot 

Gewoon andere internet aanbieder selecteren.

En dan vlan 300 methode werkt perfect.

Ik gebruik een Fritzbox 5590 direct op glasvezel op GPON.

En werkt perfect.

 

Reputatie 7

Hallo @ykoot 

Als je op de bestelpagina 60 euro exclusief klantvoordeel voor 1 Gbps ziet dan zal je op XGS-PON blijven en indien je 45 euro exclusief klantvoordeel voor 1 Gbps ziet dan zal het GPON of misschien AON worden.

 

Voor zover ik weet is dit enkel nog gpon/xgspon en word aon niet meer verkocht. Kpn bied nog wel aon en xgspon aan (inmiddels geen gpon meer) op p2p netwerken. Voor pon netwerken enkel nog xgspon.

Volgens mij is het hier nog gewoon AON,  denk ook niet dat de oude ODF gebieden zomaar omgebouwd worden.

Reputatie 7
Badge +15

@Doornekamp33  Elk bestaand AON netwerk kan omgezet worden naar een PON netwerk.

Hier ligt ook een AON netwerk met PON enkel toegepast in de wijkcentrale.

@Doornekamp33  Elk bestaand AON netwerk kan omgezet worden naar een PON netwerk.

Hier ligt ook een AON netwerk met PON enkel toegepast in de wijkcentrale.

Dat is hier ook het geval.

Ik zat bij kpn op AON en omdat in de pop wijkkast T-Mobile apparatuur hangt heb ik GPON.

 

Ik zit nog in een oud odf gebied, en het lijkt mij sterk dat TM de boel omzet naar PON terwijl er AON hangt die nog goed is, maar kan het mis hebben en geven ze toch geld extra uit om goede apparatuur te vervangen.

En ja, ik weet dat in AON er gewoon PON in kan, het verschil, de boel staat een stukje verder weg ipv een straatkast met splitters om de hoek.

Ik zit nog in een oud odf gebied, en het lijkt mij sterk dat TM de boel omzet naar PON terwijl er AON hangt die nog goed is, maar kan het mis hebben en geven ze toch geld extra uit om goede apparatuur te vervangen.

En ja, ik weet dat in AON er gewoon PON in kan, het verschil, de boel staat een stukje verder weg ipv een straatkast met splitters om de hoek.

Hier is dat wel gebeurt.

Ruim 1 jaar geleden was 100mbit de max bij T-Mobile.

Gemeente Rijssen wat wel een van de eerste gemeente die glasvezel had van NL.

Ik zelf zit in buitengebied en is glasvezel mogelijk 2014 door drukriool.

Die pop,s zijn al aardig oud in de gemeente.

@Doornekamp33 als je een bestelling zal doen op postcode kun je dat zien toch.?

(Prijsverschil)

 

 

@peter-keetfm, Dat wat jij zegt kan dan kloppen, jij kon max 100 krijgen, dat was dan WBA, nu hebben ze bij jullie ODF aangelegd, eigen lijntje en spulletjes in de centrale, en het nieuwe is allemaal PON, hier ligt al jaren die ODF, ik kan en kon altijd al die 1Gb krijgen en de verbinding die ik gehad heb van T-Mobile was AON.

En nee, je kan niet zien of je PON of AON krijgt, dat zie je als je de Media Convector of een Huawei ONT in je pakket hebt zitten.

Reageer