(Gebek aan ) Snelheid USB port van de VMG8825-T50

  • 5 May 2023
  • 13 reacties
  • 167 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb een 2 TB SSD drive aangesloten op deVMG8825-T50. Het sharen is allemaal gelukt, maar de performance is ronduit beroerd: 1,5 tot 2 Mb/sec. Ik lees in meerdere berichten dat ik zeker niet de enige ben, dus dit moet een probleem met dit type modem zijn. Zijn er mensen die de performance hebben weten te verbeteren?

Kabels e.d. zijn gewoon goed; met dezelfde USB kabel haal ik veel hogere snelheden als hij rechtstreeks aan m’n pc hangt. En ik weet ook wel dat WiFi lang niet zo snel is als een rechtstreekse USB verbinding, maar 5 Mb. moet absoluut haalbaar zijn. Ook via ethernet kom ik niet verder dan die 2 Mb/sec… Die snelheid is zelfs te traag voor streaming, films haperen dan.

Groeten,
Eric


13 reacties

Reputatie 7
Badge +14

De internet router is niet echt bedoeld als NAS voor stremming van films. Dan adviseer ik je toch een (2e hands) synology neer te zetten of een USB stick direct in de smart TV te gebruiken.

De internet router is niet echt bedoeld als NAS voor stremming van films

Met alle respect Eric, maar dat vind ik een zwak argument. Die functionaliteit zit in de router, dus dan mag je als klant ook verwachten dat het fatsoenlijk werkt, toch?

Reputatie 7
Badge +14

Er wordt toch niet geadverteerd dat je met de t-mobile internet dienst ook een videostreaming functie erbij krijgt? Je hebt gelezen dat de usb in het modem een langzame verbinding oplevert. Dat klopt en kan niet geupgrade worden. Echt een NAS is een mooie aanvulling voor je LAN.

Er wordt toch niet geadverteerd dat je met de t-mobile internet dienst ook een videostreaming functie erbij krijgt? Je hebt gelezen dat de usb in het modem een langzame verbinding oplevert. Dat klopt en kan niet geupgrade worden. Echt een NAS is een mooie aanvulling voor je LAN.

Goed, dus je hebt geen antwoord op mijn vraag. Bedank in ieder geval voor jouw reactie.

Reputatie 7
Badge +5

@EricvanLoon 

We mogen toch aannemen dat je de blauw gekleurde USB poort (usb3) gebruikt?

Op welke wijze probeer je de bestanden te benaderen.

Doe je dit met sharing (Delen van bestanden) of d.m.v. de DLNA (Mediaserver)?

De mediaserver is ook kreupel geimplanteerd. Transcoderingen van de stream zijn nergens in te stellen.

Verwacht daarom geen wonderen van de geboden mogelijkheden.
 

... Die functionaliteit zit in de router, dus dan mag je als klant ook verwachten dat het fatsoenlijk werkt, toch?

Nee helaas dat mag je niet verwachten, Het werkt en daar is alles mee gezegd.

Bedenk dat de router type T50 is genoemd. Dat wil zeggen dat de firmware aangepast is naar de wensen van T-mobiel.
Je hebt een router in bruikleen gekregen die aan het doel van Tmobiel beantwoord. Internet diensten leveren.

Wil je meer en / of beter kun je met (inmiddels) eigen apparatuur dit aanschaffen en in gebruik nemen.

Op de USB poort een 4G usb stick aansluiten om een redundant Internet connectie te maken is helaas ook niet mogelijk. Ook de gebruiker accounts zijn uitgeschakeld, er is alleen een admin mogelijk.

@EricvanLoon

We mogen toch aannemen dat je de blauw gekleurde USB poort (usb3) gebruikt?

Op welke wijze probeer je de bestanden te benaderen.

Ja, hij zit in de blauwe.

Ik heb zowel DLNA als Windows shares getest, beiden zijn traag. Ik hoopte deze optie te gebruiken om al m'n apparaten naar die SSD te kunnen back-uppen. Dan heb je een backup in je meterkast die je bij brand makkelijk mee kunt nemen bij de vlucht naar buiten. Maar met deze ‘snelheid’ gaat dit een heel tijdrovend klusje worden…

Reputatie 7
Badge +14

Je kunt ook een cloud oplossing nemen. Dan is je belangrijke data ook als je huis afbrand als je er niet bent toch veilig gesteld! 1 backup is eigenlijk geen backup. Bij serieuze data is een betaalde cloud dienst echt zijn geld waard. Hoeveel mensen tegenwoordig alleen hun mobiel gebruiken voor foto's en dan 'vergeten' dit ook te archiveren.....

Je kunt ook een cloud oplossing nemen. Dan is je belangrijke data ook als je huis afbrand als je er niet bent toch veilig gesteld! 1 backup is eigenlijk geen backup. Bij serieuze data is een betaalde cloud dienst echt zijn geld waard. Hoeveel mensen tegenwoordig alleen hun mobiel gebruiken voor foto's en dan 'vergeten' dit ook te archiveren.....

Dan ben je wel afhankelijk van een 3e party.

En of je zomaar je data op een cloud dienst wil hebben.

Ik niet i.i.g. 

@EricvanLoon dit is niet een verstandige keuze voor backups 

Maar een soort data delen via de router via usb apparaat kan wel. 

Niet mijn voorkeur maar het moet gewoon goed werken.

@eric Zie voorbeeld in mijn Fritzbox.(nas via router)

 

Mijn eigen situatie voor backup.

Synology nas raid 5. (data server)

Backup 1x per week naar andere Synology elders.

 

Een NAS oplossing is natuurlijk het mooist, maar kost je per jaar al gauw minimaal 130 euro aan stroom (20 watt × 24 ×365 ÷ 1000 = 175 kw × € 0,75) en door m'n elektrische auto ga ik toch al door het plafond. Daarom ben ik voor de meest energiezuinige oplossing gegaan.

Maar goed, we wijken af van mijn oorspronkelijke vraag.

@EricvanLoon 

Ten opzichte van een ev is een nas verwaarloosbaar.

En een Synology gaat in standby als je deze niet gebruikt.

Over jou vraag.

Heb je al een ander medium gebruikt om te testen.?

Bijvoorbeeld een usb stick. 

Misschien kan de router niet goed overweg met die ssd.

 

@EricvanLoon

 

 

En een Synology gaat in standby als je deze niet gebruikt.

Over jou vraag.

Heb je al een ander medium gebruikt om te testen.?

 

Die 20 watt in mijn berekening is het verbruik in hibernation mode, volgens de site van Synology.

Ik heb ook getest met meerdere USB sticks, allemaal net zo traag.

@EricvanLoon 

Het antwoord op je vraag zal zijn dat sneller via die usb poort niet zal gaan.

Ik werk niet met een T-mobile router ik gebruik eigen apparatuur.

Wat betreft een nas.

Ik heb zelf een Synology ds1520+ staan.

24x7 aan i.v.m. server en camera bewaking.

Mijn 2e Synology draaid 1 dag in het weekend.

Dan wordt de backup gemaakt.

In Uw geval zal 24x7 helemaal niet nodig zijn voor een enkele backup.

En zal de Synology opstarten vanaf standby indien nodig.

Stel dat je een camera achter een Synology zal hebben is het maar een kleine 140 euro per jaar. (24x7 aan) 

0,75 euro per kW per uur in Uw geval.

En het voorbeeld van het verbruik 0,020kW per uur. (Bij 24x7) 

Nogmaals verwaarloosbaar als je een ev auto hebt.

Om mijn mening te geven ga voor een Synology nas.

Zoveel voordelen. 

En als je een Synology eenmaal kent en dat je er zoveel apps op kan draaien wil je niet meer anders.

Bijvoorbeeld een vpn (server) naar het thuisnetwerk om een voorbeeld te noemen.

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +5

Een NAS oplossing is natuurlijk het mooist, maar kost je per jaar al gauw minimaal 130 euro aan stroom (20 watt × 24 ×365 ÷ 1000 = 175 kw × € 0,75) en door m'n elektrische auto ga ik toch al door het plafond. Daarom ben ik voor de meest energiezuinige oplossing gegaan.

Maar goed, we wijken af van mijn oorspronkelijke vraag.

Euh? €0,75 voor een kWh. Dan wordt het tijd om aandacht aan een andere energie leverancier te besteden. Het prijsplafond is €0,45/kWh en mijn leverancier zit daar inmiddels met zijn variabele tarieven niet zover meer boven. Met een vast 1 jaar contract komt het zelfs 0,001 ct onder dat plafond.
(buiten het leveren van energie kunnen ze ook goed overweg met de rekenmachine 😫)

Terug Ontopic.

Een backup is niet gratis, op welke manier je deze ook opzet.

In mijn geval wordt mijn server visa versa gesynchroniseerd met een gelijkwaardige server bij een familie lid. Ook dit is kost stroom.

Eerstdaags zal ik wat testjes uitvoeren op de USB van mijn Zyxel T50. Als DLNA server ben ik er enige weken terug mee bezig geweest en kan alleen maar zeggen dat het voor film streamen niet werkt.
Bestanden overdracht niet op deze manier getest, maar in mijn gedachten maakt het niet uit of een backup 30 of 130 minuten bezig is. Voor mij beschouw ik het als een achtergrond taak en probeer deze incrementeel te doen. (alleen gewijzigde bestanden)

Verder sluit ik mij aan bij hetgeen @peter-keetfm zegt over het toepassen van een (Synology) NAS.
Indien je eenmaal van de voordelen zoals een eigen VPN verbinding opzetten e.d. geproefd hebt wil je dit niet meer missen.

Reageer